Apapun yang terjadi, Berjalanlah tanpa henti, Air mata tertahan, Waktu untuk dijatuhkan, Nanti kita kan tahu, Betapa bijaknya hidup, Sepahit apapun ini, Pelajaran yang bererti
DOA
‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'
Monday, December 9, 2013
Merungkai Misteri Saka Keturunan
KONSEP
SAKA
Istilah
saka mengundang pelbagai persepsi dalam kalangan masyarakat. Ada yang melenting
bila dikatakan mewarisi saka, dan ada yang menerimanya dengan hati terbuka.
Ramai yang tertanya-tanya benarkah ianya wujud dan tidak kurang juga yang
tersalah faham tentang istilah ini. Kamus Dewan mentakrifkan saka sebagai leluhur
(keturunan) daripada sebelah emak; manakala saka baka pula ialah leluhur
daripada kedua-dua belah pihak iaitu ibu dan bapa. Dalam kalangan pengamal
perubatan tradisional dan komplementari, saka merupakan istilah yang digunakan
untuk makhluk halus (jin dan syaitan) yang diwarisi dari keturunan. Konsep saka
ini bukan hanya terdapat dalam kalangan masyarakat Melayu sahaja, tetapi juga
dikesan dalam beberapa bangsa lain dengan istilah yang berbeza. Sebagai contoh
di Sudan, ia dikenali sebagaimangu, iaitu semangat atau roh yang diwarisi dari
ibu dan bapa. Di Sri Lanka, ia dikenali sebagai mala yakā (the inferior spirit
of a dead ancestor). Dalam masyarakat Cina, India dan masyarakat Orang Asli
pula, mereka percaya bahawa roh nenek moyang yang tidak disemadikan dengan
sempurna akan kembali mengganggu anak cucu.
Dalam
Al-Quran, memang tiada istilah saka digunakan, tetapi perbuatan meminta
perlindungan dari jin dan syaitan, atau menjadikannya sahabat, khadam,
pendamping ada dinyatakan dalam surah Al-Jinn ayat 6: ”Dan bahawa sesungguhnya
adalah beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan
meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan
itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat.”
Apabila
manusia memohon perlindungan dari jin atau syaitan, maka mereka akan segera
datang untuk memenuhi Sasaran Kerja Tahunan (SKT) mereka iaitu menyesatkan anak
Adam. Ada yang datang dan memasuki hati manusia lalu menimbulkan perasaan
was-was, benci, dendam dan permusuhan antara manusia. Kebiasaannya, jenis
sebegini datang silih berganti dan keluar dari tubuh manusia. Namun, di sana,
terdapat jenis jin dan syaitan yang akan tinggal berdampingan dengan manusia,
menjadi qarin dan sahabat manusia, tinggal dalam tubuh manusia, makan, minum
dan kencing dalam tubuh dan kediaman manusia. Jenis ini bukan sahaja
menimbulkan penyakit pada hati dan rohani, malah akan turut menyakiti tubuh
jasmani manusia. Ia juga akan turut mengganggu anak cucu dan pasangan seseorang
setelah kematian orang itu. Makhluk ini bukanlah diwarisi secara sukarela,
tetapi mereka berpindah kepada keturunan berikutan dendam kesumat mereka kepada
anak Adam. Inilah makhluk halus yang dipanggil saka dalam kalangan masyarakat
Melayu.
BAGAIMANA
SAKA DIWARISI
Makhluk
jin dan syaitan ini datang mendampingi manusia melalui beberapa cara. Ada
sesetengahnya berlaku dengan disengajakan dan ada yang berlaku tanpa disedari
dan tanpa kerelaan kita. Pewarisan saka secara sedar biasanya dilakukan melalui
upacara tertentu seperti akad atau melalui pewarisan sesuatu barang yang
menjadi simbol perjanjian antara mereka seperti keris, barangan kemas, barang
hiasan tembaga dan atau apa sahaja yang menjadi milikan tuannya.Sekiranya
seseorang waris menolak pewarisan khadam ini, maka makhluk ini akan menimbulkan
gangguan kepada waris tersebut berupa penyakit-penyakit misteri. Gangguan juga
boleh berlaku sekiranya tuan punya khadam atau warisnya melanggar pantang
larang perjanjian seperti tidak menyediakan jamuan (ancak) atau tidak
mengasapkan senjata dengan kemenyan pada waktu tertentu dan sebagainya.
Ada
ketikanya gangguan saka ini berlaku tanpa disedari. Ini berlaku kerana
keghairahan kita mengejar kehebatan dan ganjaran dunia tanpa memikirkan risiko
yang bakal dihadapi. Antaranya ialah melalui:
1.
Ilmu dan amalan kebatinan yang menyeleweng.
Seseorang
yang menuntut ilmu kebatinan seperti ilmu kebal, ilmu ghaib, ilmu seri muka dan
seumpamanya akan mempunyai risiko diganggu makhluk halus. Makhluk halus ini
datang kerana upacara yang dilakukan oleh pengamal tersebut melalui pelbagai
amalan tertentu seperti bertapa, bacaan mantera atau ayat-ayat tertentu dalam
waktu tertentu, amalan pati geni dan sebagainya. Mungkin semasa hayatnya, tiada
apa-apa berlaku. Tetapi, menjelang akhir hayatnya, terutama ketika sakaratul
maut, makhluk halus ini akan menagih balasannya. Selepas meninggal, saka ini
akan mencari keturunannya pula.
2.
Khidmat rawatan menggunakan makhluk halus.
Seseorang
yang mendapatkan rawatan dari perawat yang menggunakan makhluk halus sebenarnya
telah membuka ruang kepada khadam perawat tersebut untuk memasuki dan menyerap
dalam tubuhnya. Rawatan ini biasanya melibatkan upacara yang aneh dan pelik
seperti menurun, main puteri, tok bageh, bedah batin, ulek mayang, alin telur
dan yang seumpamanya. Begitu juga perbuatan menggantung atau menyimpan sebarang
tangkal, azimat, wafaq atau barang berpuja yang dibekalkan oleh perawat
tersebut boleh mengundang gangguan kepada diri dan kediaman mangsa.
3.
Memagar atau mendinding rumah dengan cara yang berlawanan syariat.
’Harapkan
pagar, pagar makan padi’. Begitulah perbuatan memagar kediaman dengan cara yang
salah. Ia sebenarnya menjerumuskan penghuni kediaman kepada gangguan makhluk
halus. Ini kerana yang ditugaskan untuk menjaga rumah bukanlah malaikat tetapi
makhluk-makhluk halus yang lambat laun akan menjahanamkan keharmonian
rumahtangga. Apabila tuan rumah meninggal dunia, makhluk yang menjaga rumah
tersebut tetap mendiami rumah tersebut dan menimbulkan gangguan kepada penghuni
dan keturunannya.
4.
Menyimpan barang-barang berunsur khurafat.
Seseorang
yang menyimpan barangan yang pernah menjalani suatu upacara khusus seperti
keris yang dipuja, tombak yang dimandikan darah; atau batu permata yang
dikatakan diambil dari alam ghaib; atau barang perhiasan seperti tepak sirih
yang diwarisi dari pengamal ilmu-ilmu khurafat; atau barang kemas yang diwarisi
secara turun temurun dengan syarat-syarat tertentu, maka besar kemungkinan
ianya boleh menimbulkan gangguan misteri. Melalui pengalaman penulis, barangan
tersebut biasanya dihuni dan dijaga oleh makhluk halus ini.
BENARKAH
SAKA ITU ROH NENEK MOYANG?
Ramai
orang tersalah anggap tentang makhluk saka ini. Mereka menyangka bahawa ianya
adalah roh ibu bapa atau nenek moyang yang telah meninggal dunia. Sebenarnya
anggapan sedemikian sangat silap dan meleset. Apabila seseorang meninggal
dunia, rohnya akan dibawa ke alam barzakh, iaitu alam yang memisahkan antara
hidup dunia dengan kehidupan akhirat kelak. Roh manusia yang telah meninggal
dunia tidak akan kembali semula ke dunia sebagaimana firman Allah dalam surah
Al-Mu’minun ayat 99-100: Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila
sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: “Wahai
Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di dunia). Supaya aku mengerjakan
amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan”. Tidak!
Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja
yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka
tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari
kiamat).
Berdasarkan
ayat di atas, jelas bahawa Allah tidak akan sesekali membenarkan roh orang yang
telah mati terutamanya roh orang yang kufur untuk kembali ke dunia. Jikalau
benar roh-roh ini dibenarkan kembali, nescaya penulis yakin mereka tidak akan
membuang masa untuk mengganggu anak cucu tetapi mereka pasti akan ke rumah
ibadah untuk beribadah dan melakukan pelbagai lagi amalan soleh sebagai bekal
untuk pulang semula ke akhirat. Sebaliknya, yang mengganggu anak cucu itu
adalah jin dan syaitan yang mengambil kesempatan atas kejahilan manusia.
Adakalanya seseorang itu tidak mengetahui bahawa ada sesuatu yang
mendampinginya. Apabila dia meninggal dunia, makhluk tadi akan mencari
pendamping baru yang mempunyai pertalian darah dengan si mati tadi.
Penulis
membuat satu andaian, bahawa penyakit genetik merupakan satu istilah perubatan
moden yang sebenarnya adalah merujuk kepada saka. Kita biasa mendengar, jika
datuk atau bapa ada sakit jantung dan darah tinggi, kemungkinan anak atau cucu
lelakinya akan mewarisi penyakit yang sama kelak. Jika nenek atau ibunya
menghidap kencing manis, maka besar kemungkinan anak perempuannya akan turut
terkena kencing manis. Bahkan, banyak penyakit-penyakit moden yang dikenali
dalam perubatan moden dikatakan mempunyai kaitan dengan genetik dan faktor
keturunan seperti kanser, ketumbuhan, tumor dan sebagainya.
MEMBUANG
SAKA BERDASARKAN KISAH NABI MUSA DAN SAMIRI
Tidak
dinafikan bahawa merawat penyakit berpunca dari saka agak sukar terutama
apabila ada ahli keluarga yang membantah dan enggan bekerjasama ekoran silap
faham tentang isu saka ini. Penulis ingin membawa satu kaedah yang ditunjukan
oleh Allah melalui firmanNya dalam surah Ta-Ha ayat 97: ”Musa berkata kepada
Samiri: “Jika demikian, pergilah, (engkau adalah diusir dan dipulaukan), kerana
sesungguhnya telah ditetapkan bagimu akan berkata dalam kehidupan dunia ini: `
Jangan sentuh daku ‘, dan sesungguhnya telah dijanjikan lagi untukmu satu
balasan akhirat yang engkau tidak sekali-kali akan terlepas daripadanya. Dan
(sekarang) lihatlah kepada tuhanmu yang engkau sekian lama menyembahnya,
sesungguhnya kami akan membakarnya kemudian kami akan menghancur dan menaburkan
serbuknya di laut sehingga hilang lenyap.”
Kisah
ini adalah berkenaan seorang lelaki bernama Samiri dari umat Nabi Musa a.s.
Menurut Ibnu Abbas r.a., Samiri adalah seorang penduduk Bajarma dan berasal
daripada kaum yang menyembah berhala. Ketika Nabi Musa pergi bermunajat kepada
Allah selama 40 hari di bukit Tursina, Samiri telah mencipta patung seekor
lembu betina dari emas untuk dijadikan bahan sembahan Bani Israel. Ahli sejarah
berpendapat patung lembu tersebut adalah patung Hathor (patung lembu sapi
betina dengan kepalanya dihiasi cakera matahari) atau Hapis (patung lembu
jantan). Istimewanya, patung lembu tersebut boleh bercakap. Menurut Ibnu Kathir
dan Ath-Tabari, kebolehan patung itu bercakap adalah kerana pertolongan syaitan
melalui ilmu sihir yang diamalkan oleh Samiri. Rahsia tersebut ialah dengan
mengambil segenggam tanah yang dipijak oleh kuda tunggangan Jibrail as. dan
dicampakkan ke dalam adunan emas yang sedang dibakar. Terpukau dengan lembu
yang boleh bercakap, maka bani Israel telah menjadikannya sebagai tuhan
sembahan.
Sekembalinya
Nabi Musa dari munajatnya, baginda terkejut dengan apa yang berlaku. Lalu
baginda menghalau Samiri. Baginda juga membakar dan menghancurkan patung lembu
tersebut dan menaburkan abunya di laut sehingga hilang lenyap. Seterusnya, nabi
Musa memerintahkan agar bertaubat kepada Allah melalui firman Allah dalam surah
Al-Baqarah ayat 54: ”Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya:”
Wahai kaumku! Sesungguhnya kamu telah menganiaya diri kamu sendiri dengan sebab
kamu menyembah patung anak lembu itu, maka bertaubatlah kamu kepada Allah yang
menjadikan kamu; iaitu bunuhlah diri kamu. Yang demikian itu lebih baik bagi
kamu di sisi Allah yang menjadikan kamu, supaya Allah menerima taubat kamu itu.
Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha
Mengasihani”.
Langkah
1: Musnahkan barang kediaman saka
Berdasarkan
dua ayat di atas, terdapat dua langkah utama yang perlu dilakukan oleh pesakit
untuk mengelakkan gangguan makhluk jin dan syaitan. Yang pertama ialah dengan
menghapuskan sesuatu yang pernah dijadikan sebagai bahan perlindungan, bahan
sembahan, bahan pergantungan atau bahan simbolik perjanjian dengan syaitan
dengan cara membakar, menghancur dan membuangnya jauh-jauh ke laut atau sungai.
Oleh itu, jika kita ada menyimpan barangan-barangan tertentu yang disimpan
secara khas dengan syarat tertentu, maka eloklah dimusnahkan supaya gangguan
dapat dielakkan. Sekiranya barang tersebut berupa senjata lama yang perlu melalui
upacara khusus seperti perlu diperasap pada malam bulan purnama; atau mungkin
ianya disimpan dengan balutan khusus berwarna tertentu, maka cara untuk
mematikannya ialah dengan membuangnya ke laut sebagaimana yang dilakukan oleh
Nabi Musa.
Sekiranya
barang itu berupa barang kemas yang diwarisi dari seseorang yang diketahui
terlibat dengan perkara-perkara khurafat dan mengamalkan ilmu-ilmu kebatinan,
maka barang kemas tersebut perlu dilupuskan dengan cara menjualnya kepada
tukang emas untuk dileburkan. Sekiranya barang tersebut berupa barang perhiasan
yang diperbuat dari tembaga seperti tepak sirih, dulang, pahar atau kacip
pinang, cara untuk memusnahkannya ialah dengan melupuskan ia dari kepunyaan
kita sama ada dengan menjual atau membuangnya jauh-jauh.
Sekiranya
bahan tersebut berupa fabrik, pakaian atau kertas, cara untuk menghapuskannya
ialah dengan membakarnya. Ada pesakit yang berasa sedih apabila barang-barang
tersebut termasuk gambar dimakan api. Sebenarnya, cara terbaik untuk mengingati
keturunan kita yang telah meninggal dunia ialah dengan berdoa memohon agar
rohnya dirahmati Allah, membuat majlis tahlil arwah dan lain-lain ibadah dengan
niat agar Allah menyampaikan pahala tersebut kepada mereka. Menyimpan barang
kenangan belum tentu menambah pahala kepada si mati.
Langkah
2: Banyakkan taubat
Setelah
kesemua barangan tersebut dimusnahkan, maka pesakit perlu memperbanyakkan
taubat, memohon ampun kepada Allah atas segala kejahilan dan kekufuran yang
telah dilakukan. Cara taubat yang sebaik-baiknya ialah melalui taubat terpimpin
iaitu dengan menemui seorang pembimbing dari kalangan orang alim yang beramal
dengan ilmunya dan belajar cara taubat yang sebetulnya. Kebiasaannya,
sebahagian besar masalah tersebut akan dapat di atasi melalui kaedah banyak bertaubat.
PESANAN
UNTUK PEWARIS SAKA
Dalam
banyak situasi, ahli keluarga pesakit enggan mengaku bahawa keluarga mereka ada
mewarisi saka. Bahkan, ada juga yang memarahi perawat kerana membuat tuduhan
melulu. Dalam menghadapi keadaan ini, ahli keluarga pesakit tidak perlu
melenting apabila didapati punca penyakit misteri yang dihidapinya berpunca
dari gangguan saka. Perawat pula janganlah beriya-iya menyalahkan keturunan
pesakit sebagai punca masalah. Sebaik-baiknya kedua-dua pihak, sama ada pesakit
atau perawat, berlapang dada menerima kenyataan bahawa masalah yang dihadapi
adalah berpunca dari kejahatan dan dendam kesumat iblis dan syaitan terhadap
Adam dan keturunannya. Firman Allah Taala dalam surah Al-A’raf ayat 16-17: Iblis
berkata: “Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka)
demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani)
jalanMu yang lurus. Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari
belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak
akan dapati kebanyakan mereka bersyukur”.
Penulis
yakin tidak ada ibu bapa atau datuk nenek kita yang ingin melihat keturunannya
hidup dalam penderitaan dan ketakutan. Adakalanya, mereka sendiri tidak
menyedari bahawa amalan tersebut menjadi punca kedatangan jin kafir dan syaitan
untuk menganggu anak cucu mereka. Kadang-kadang, dorongan nafsu untuk menjadi
kaya, menjadi hebat, menjadi cantik menyebabkan mereka beramal dengan ilmu-ilmu
tersebut. Oleh yang demikian, jangan sesekali menyalahkan ibu bapa, datuk nenek
atas kesilapan mereka. Apa yang perlu kita lakukan ialah memohon kepada Allah
agar Allah mengampunkan dosa adn kejahilan mereka. Dalam masa yang sama, kita
berikhtiar untuk sembuh dengan cara yang ditunjukkan oleh Allah dalam Al-Quran.
No comments:
Post a Comment