c) Dengan berlakunya keterlanjuran, maka syaitan telah mengetahui
kelemahan dan celah untuk menggoda dan memperdayainya. Lalu syaitan akan lebih
bersemangat untuk menggodanya agar mengulangi kesilapan yang sama berkali-kali.
“Dosa itu mengelilingi hati, tidak ada suatu pandangan melainkan syaitan akan
bercita-cita untuk memanfaatkannya." (Ash-Shahihah: 3660).
d) Nafsu syahwat akan menuntut sesuatu yang lebih daripada seseorang
yang cuba menuruti sebahagian daripada nafsunya.
e) Tidak ada balasan langsung atas kesilapan yang dilakukan sehingga
dia berani untuk terus mengulanginya. Seperti yang berlaku kepada orang musyrik
yang terus-menerus mengingkari Al-Quran kerana tiada azab yang diturunkan
kepada mereka. Dan (ingatlah), ketika mereka (orang-orang musyrik) berkata:
"Ya Allah, jika betul (Al Quran) ini, dialah yang benar dari sisi Engkau,
maka hujanilah kami dengan batu dari langit, atau datangkanlah kepada kami azab
yang pedih." [Q.S. Al-Anfal, 8:32]
f) Tidak menyedari bahawa dosa yang dilakukannya adalah suatu dosa.
Seseorang perlu belajar untuk mengetahui perbuatan apa yang perlu dilakukan dan
yang perlu ditinggalkannya. Seorang ahli hikmah berkata, “Jika engkau tidak
tahu bahawa itu dosa, maka itu adalah bencana. Jika engkau tahu bahawa itu
adalah dosa namun engkau tetap melakukannya, maka itu adalah bencana yang lebih
besar lagi.”
3. Mengapa Kita Tidak Boleh Mengulang-Ulangi Kesalahan Yang Sama
a) Akan menjadi kebiasaan dan sangat sukar untuk ditinggalkan. Ulama’
berkata,“Pandangan adalah awal dari segala kemaksiatan yang menimpa seseorang.
Kerana pandangan akan melahirkan lintasan fikiran, lintasan fikiran akan
melahirkan idea, idea akan melahirkan keinginan, keinginan akan melahirkan
kehendak, kehendak akan menguat menjadi tekad, dan tekad akan menghantarkannya
kepada perbuatan dosa, dan perbuatan dosa ini akan menjadikan seseorang itu
terbiasa melakukannya sehingga sangat sukar untuk meninggalkannya.”
Jadi, menahan diri tatkala kemaksiatan itu baru sekali dilakukan adalah
lebih mudah daripada setelah berkali-kali dilakukan, dan menahan diri akan
lebih mudah jika ia masih sekadar sebuah keinginan. Seorang ulama berkata, “Bersabar
untuk menundukkan pandangan jauh lebih mudah daripada bersabar atas penderitaan
jiwa yang terjadi setelahnya.” (Al-Jawabul Kahfi: 153-165)
b) Menghantarkan seseorang kepada Suuh Khatimah. Seringkali seseorang
mati dalam keadaan melakukan kemaksiatan yang biasa dilakukannya. Seorang ulama
berkata,“Barangsiapa terbiasa melakukan sesuatu, dia akan mati di saat
melakukan perbuatan tersebut.” (Al-Jawabul Kahfi: 167)
c) Menghitam-legamkan hati sehingga tidak mahu menerima kebenaran.
Sabda Rasulullah, “Sesungguhnya seseorang mukmin itu apabila melakukan sesuatu
dosa, maka titk hitam muncul di hatinya. Jika dia bertaubat, meninggalkan dosa
dan beristighfar, maka hatinya akan kembali bergemerlapan. Jika ia melakukan
dosa lagi, maka titik hitam itu bertambah lagi sehingga hatinya tetutup oleh
noda hitam yang disebutkan Allah SWT dalam firman-Nya: Sekali-kali tidak
(demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutupi hati
mereka. [Al-Muthaffifin, 83:14]
d) Dosa-dosa kecil yang berulang-ulang menjadi dosa besar. Dosa besar
yang berulang-ulang akan mengakibatkan pelakunya terjerumus kepada kekafiran,
kerana telah terbiasa melakukannya dan akhirnya beriktikad bahawa dosa-dosanya
itu sesuatu yang halal.
4. Bagaimana Agar Tidak Mengulang-Ulangi Kesalahan Yang Sama?
a) Segera bertaubat untuk memotong mata rantai dosa dan mengiringi
perbuatan dosa dengan kebaikan yang akan menghapuskannya. Rasulullah SAW
bersabda, “Apabila kamu berbuat dosa, maka lakukanlah kebaikan (untuk
menghapuskannya)”[H.R. Baihaqi]
b) Memperkuat azam untuk memperbaiki diri. Penyebab utama seseorang
menjadi lemah di hadapan dosa-dosa adalah ketiadaan atau kelemahan tekad untuk
menghindarinya sehingga dengan mudah dia mengulanginya. “Dan sesungguhnya telah
Kami perintahkan kepada Adam dahulu, maka ia lupa (akan perintah itu), dan
tidak Kami dapati padanya kemauan yang kuat.”(Q.S. Thaha, 20:115)
c) Mencari lingkungan kodusif untuk memperbaiki diri. Seseorang yang
berada dalam lingkungan yang baik akan malu untuk melakukan dosa. Itulah
hikimah mengapa seorang yang telah membunuh 100 orang lalu ingin bertaubat
dianjurkan untuk berpindah daripada kampung halamannya.
No comments:
Post a Comment