Apapun yang terjadi, Berjalanlah tanpa henti, Air mata tertahan, Waktu untuk dijatuhkan, Nanti kita kan tahu, Betapa bijaknya hidup, Sepahit apapun ini, Pelajaran yang bererti
DOA
‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'
Wednesday, July 25, 2012
SEJARAH AL-QURAN
1. Tulisan Arab
Nabi
Muhammad SAW. telah diutuskan kepada satu umat yang kebanyakannya buta huruf
(tidak boleh membaca dan menulis), tidak boleh mengira bahkan hampir tidak
boleh mengenal sesuatu bentuk tulisan. Antara yang boleh menulis sebelum
kebangkitan Nabi Muhammad SAW. sebagai Rasul ialah Abu Bakar al-Siddiq, Umar
bin al-Khattab, Uthman bin Affan, Ali bin Abi Talib, Talhah bin Ubaidillah, Abu
Sufyan bin Harb, Mu'awiyah bin Abi Sufian, Abban bin Said dan al-'Ala' bin
al-Hadrami. Semuanya dari kalangan penduduk Mekah al-Mukarramah manakala dari
kalangan penduduk Madinah pula ialah Amru bin Said, Ubai bin Ka' ab, Zaid bin
Thabit dan al-Munzir bin Amru. Setelah Rasululah SAW. berhijrah ke Madinah,
Baginda telah menggalakkan penulisan dan mendorong agar umat Islam belajar
menulis sehingga mensyaratkan setiap orang tawanan Perang Badar dari kalangan
orang Quraisy Mekah yang ingin dibebaskan hendaklah terlebih dahulu mengajar
sepuluh orang kanak-kanak Islam di Madinah. Melalui usaha ini, Baginda mengharapkan
berlakunya pertambahan jumlah penulis di kalangan masyarakat Islam. Akhimya Rasulullah
SAW. mempunyai lebih daripada 40 orang penulis (kebanyakannya penulis wahyu) sebelum
al-Quran sempurna diturunkan kepada Baginda.
2. Tulisan dan Penulisan AI-Quran
Menurut
Bahasa Arab, perkataan khat ( خط ) bererti garis memanjang pada sesuatu perkara
dan juga cara yang paling mudah untuk menulis, dengan menggunakan peralatan
seperti pen, qalam dan sebagainya. Terdapat perbezaan di antara khat atau
tulisan dan rasm. Khat adalah berhubung dengan pembentukan huruf manakala ras m
adalah mengenai pembentukan perkataan menerusi hurufhuruf Hijaiyyah. Khat yang
dipelajari oleh Harb bin Umayyah dan mengajarkannya kepada orang-orang Quraisy
ialah khat al-Anbari al-Hairi. Apabila khat ini diperkenalkan ke Hijaz, ia
dinamakan dengan khat al-Hijazi. Bentuk khat inilah yang telah digunakan oleh
para penulis surat, syair dan lain-lainnya. Sehinggalah kedatangan Islam,
bentuk khat tersebut telah digunakan dalam penulisan wahyu hinggalah ia
digunakan pada Suhuf Abu Bakar al-Siddiq dan digunakan juga pada penulisan Mushaf
Uthmaniah. Apabila Islam telah tersebar di serata pelusuk dunia, maka terdapat sekumpulan
dari penulis-penulis Kufah yang telah mengelak dan mencantikkan lagi khat al-Hijazi.
Setelah berlaku proses tersebut, khat al-Hijazi itu dinamakan dengan khat
al-Kufi.
3. Penulisan dan Pengumpulan AI-Quran pada Zaman
Rasulullah SAW,
Menurut
Ahli Sejarah, penulisan al-Quran bermula dari zaman Nabi Muhammad SAW. dimana
sebaik sahaja Rasulullah SAW. menerima wahyu, Baginda mengarahkan
penulis-penulis wahyu mencatatkan ayat-ayat al-Quran yang diterimanya. Antara
penulis wahyu Baginda Rasulullah SAW. ialah Khulafa' al-Rasyidin yang empat iaitu
Saiyidina Abu Bakar al-Siddiq, Saiyidina Umar bin al-Khattab, Saiyidina Uthman
bin Affan dan Saiyidina Ali bin Abi Talib RA. serta sahabat Baginda yang lain
seperti Saiyidina Zaid bin Thabit, Ubai bin Ka'ab, Thabit bin Qais RA. dan
lain-lain. Oleh kerana pada masa itu ketiadaan kertas, maka para penulis wahyu
telah mencatatkan ayat-ayat al-Quran tersebut pada pelepahpelepah tamar,
kepingan batu, tulang dan lain-lain bahan tulisan. Catatan tersebut disalin
semula oleh sebahagian sahabat walaupun kebanyakan mereka lebih mengutamakan
hafazan.
4. Penulisan AI-Quran pada Zaman Saiyidina Abu Bakar
al-Siddiq RA.
Selepas
Rasulullah SAW. wafat, para sahabat telah melantik Saiyidina Abu Bakar al-Siddiq
RA. menjadi khalifah yang pertama. Pada zamannya telah berlaku beberapa
peperangan antaranya ialah peperangan al-Yamamah yang berlaku pada tahun 11
Hijrah. Dalam peperangan tersebut ramai tentera Islam yang menghafaz al-Quran
telah gugur syahid. Sejarah mencatatkan sehingga 700 orang yang menghafaz al-Quran
telah gugur syahid dalam peperangan tersebut." Peristiwa berkenaan telah
mendorong Saiyidina Umar bin al-Khattab RA. beberapa kali mencadangkan kepada
Khalifah Abu Bakar al-Siddiq RA. supaya diadakan usaha pengumpulan al-Quran
kerana dibimbangi al-Quran akan terhapus dengan sebab ramai Qurra' yang gugur syahid.
Akhirnya Khalifah Abu Bakar al-Siddiq RA. bersetuju dengan cadangan tersebut
dan mengarahkan Saiyidina Zaid bin Thabit RA. menyalin al-Quran yang telah
ditulis dan dihafaz pada zaman Rasulullah SAW. dengan dibantu oleh beberapa
orang sahabat yang lain. Melalui usaha tersebut maka terkumpullah al-Quran yang
pertama dalam bentuk lembaran suhuf. Setelah Saiyidina Abu Bakar al-Siddiq RA.
wafat, suhuf tersebut telah disimpan di rumah Saiyidina Umar bin al-Khattab RA.
dan apabila Saiyidina Umar bin al-Khattab RA. wafat, lembaran suhuf itu telah
disimpan pula oleh Ummul Mukminin Saiyidatina Hafsah binti Umar al-Khattab RA.
5. Penulisan Al-Quran pada Zaman Saiyidina Uthman
bin Affan RA,
Pada
masa pemerintahan Khalifah Saiyidina Uthman bin Affan RA. Islam telah berkembang
dengan luas meliputi Semenanjung Tanah Arab dan lain-lain wilayah termasuk Armenia,
Arzabeijan dan Khurasan. Umat Islam di wilayah-wilayah tersebut telah
mempelajari dan membaca al-Quran menurut kaedah-kaedah bacaan Rasulullah SAW.
melalui riwayat bacaan para sahabat yang masyhur antaranya:
i.
Penduduk Mekah dan Madinah mengambil kaedah bacaan dari Ubai bin Ka'ab, Zaid bin
Thabit dan Saiyidina Umar bin al- Khattab RA.
ii.
Penduduk Syam mengambil kaedah bacaan daripada Saiyidina Uthman bin Affan dan Abu
Darda' RA.
iii.
Penduduk Basrah mengambil kaedah bacaan dari Saiyidina Umar bin al-Khattab,
Ubai bin Ka'ab, Zaid bin Thabit, Saiyidina Uthman bin Affan, Saiyidina Ali bin Abi
Talib dan Abu Musa al-Asha' ari RA.
iv.
Penduduk Kufah mengambil kaedah bacaan daripada Abdullah bin Mas'ud, Saiyidina Ali
bin Abi Talib, Saiyidina Uthman bin Affan, Ubai bin Ka'ab dan Zaid bin Thabit RA.
Pada tahun 25 Hijrah, satu perbalahan yang hebat telah berlaku di kalangan
muslimin mengenai perbezaan kaedah bacaan dan seterusnya perselisihan dari segi
riwayat pembacaan al- Quran. Keadaan yang tidak begitu sihat ini telah
disampaikan oleh seorang sahabat yang bemama Huzaifah bin al- Yaman kepada
Khalifah Saiyidina Uthman bin Affan. Huzaifah telah mencadangkan supaya
Khalifah Saiyidina Uthman RA. mencari jalan untuk menyatukan kaum muslimin
dengan cara menyelaraskan mushaf agar tidak berlaku lagi perbalahan dan
perselisihan tersebut. Khalifah Uthman bin Affan RA. telah membentuk satu
Jawatankuasa Penulisan Al- Quran yang diketuai oleh Zaid bin Thabit RA. dan
dibantu oleh beberapa orang anggota yang lain yang terdiri dari Abdullah bin
Zubair, Said bin al-' As dan Abdul Rahman bin Harith bin Hisyam RA.
Lembaran-lembaran suhuf al-Quran yang diambil dari simpanan Saiyidatina Hafsah
binti Umar RA. untuk dijadikan mushaf. Ketika ahli-ahli Jawatankuasa ini
menjalankan tugas, Saiyidina Uthman bin Affan memberi nasihat dan meletakkan
panduan bahawa asas rujukan di dalam penulisan al-Quran ini hendaklah
berdasarkan bacaan para Qurra'. Jika terdapat perbezaan pada bacaan mereka,
maka hendaklah ditulis mengikut bahasa orang-orang Quraisy kerana al- Quran itu
diturunkan menurut bahasa Quraisy.
Menurut
pendapat yang muktamad, Jawatankuasa tersebut telah menyusun dan menyalin sebanyak
enam mushaf al-Quran. Sebuah mushaf untuk kegunaan Saiyidina Uthman bin Affan RA.
sendiri yang dinamakan "Mushaf al-Imam" dan mushaf yang lain
dikirimkan ke Mekah, Syam, Basrah, Kufah dan Madinah. Mushaf tersebut bukan
sahaja dijadikan rujukan tunggal bagi penduduk di wilayahwilayah berkenaan,
bahkan dihantar bersama-samanya seorang imam (qari) yang adil dan mutqin"
di dalam bacaan al-Quran untuk mengajar penduduk berkenaan. Mereka terdiri daripada:
i.
Abdullah bin al-Saaib RA. ke Mekah.
ii.
AI-Mughirah bin Abi Syahab RA. ke Syam.
iii.
Abdul Rahman Abdullah bin Habib al-Sulami RA. ke Kufah.
iv. Amru bin Qais RA. ke Basrah. v. Zaid bin
Thabit RA. di Madinah.
Selepas
itu, Saiyidina Uthman bin Affan RA. memerintahkan supaya semua lembaran
al-Quran yang ditulis sebelum ini dikumpulkan untuk dibakar atau dilupuskan.
Walau bagaimanapun, perbezaan bacaan ( وججه القراءات ) yang ada hingga sekarang
ini tidaklah berlawanan dengan apa yang terdapat di dalam mushaf yang ditulis
pada zaman Khalifah Uthman bin Affan RA. kerana bacaan itu telah diterima dari
Baginda Rasulullah SAW. secara mutawatir.
Usaha-usaha
pengumpulan al-Quran yang dilakukan pada zaman Khalifah Uthman bin Affan telah
mendatangkan faedah yang besar kepada umat Islam terutamanya dari segi:
i.
Dapat menyelamatkan umat Islam dari perpecahan.
ii.
Dapat menyelesaikan perselisihan kaum muslimin tentang penulisan al-Quran.
iii.
Dapat menyatukan bentuk mushaf yang seragam melalui ejaan dan tulisan.
iv.
Dapat menyatukan wajah-wajah qiraat melalui satu mushaf.
v.
Dapat menyelaraskan susunan surah-surah menurut tertib seperti yang ada
sekarang ini.
6. Kelebihan Rasm Uthmani
AI-Quran
Rasm Uthmani mempunyai banyak kelebihan, antaranya:
i.
Mengikut sunnah Rasulullah SAW.
ii.
Mengikut tulisan al-Quran yang asal.
iii.
Boleh memahami makna yang berlainan dan tidak pula terkeluar daripada maksud
yang sebenar.
iv.
Memudahkan bacaan dengan wajah qiraat (jenis-jenis bacaan).
v.
Sebagai hujah kepada bahasa al-Quran yang fasih.
yi.
Dipersetujui oleh lebih 12,000 orang sahabat.
vii.
Salah satu dari mukjizat al-Quran.
viii.Bertepatan
dengan riwayat bacaan mutawatir.
ix.
Salah satu dari rukun bacaan al-Quran al-Karim.
x.
Berdasarkan kepada dalil-dalil yang kuat dan hujah-hujah yang jelas.
xi.
Ditulis mengikut bacaan Rawi (riwayat).
xii.
Mengandungi rahsia dari segi mengekal dan menggugurkan huruf.
7. Tahap Penulisan AI-Quran
Penulisan
al-Quran Rasm Uthmani seperti yang terdapat sekarang ini melalui tahap-tahap berikut:
i.
Tahap Pertama: Belum diletakkan sebarang tanda.
ii.
Tahap Kedua: Ditandakan titik ( نقطة العراب ) yang dipelopori oleh/Abu al-Aswad
al-Duali (meninggal dunia pada tahun 69 Hijrah pada zaman Khalifah Marwan bin
al-Hakam). iii.Tahap Ketiga: Mula ditandakan dengan titik ( نقطة العجام ) yang
dipelopori oleh Yahya bin Ya'mar dan Nasyr bin 'Asim al-Laisy dengan perintah
Gabenor Iraq iaitu al-Hajjaj bin Yusof al-Thaqafi,
iv.
Tahap Keempat: Mula diletakkan dengan tanda-tanda baris (harakah) yang
dipelopori oleh al-Khalil bin Ahmad al-Farahidi pada zaman pemerintahan
Abbasiyah iaitu Khalifah Abdul Malik bin Marwan.
v.
Tahap Kelima: Ditambah dengan tanda-tanda waqaf dan lain-lain tanda lagi. Tulisan
al-Quran dengan menggunakan Khat Nasakh mula dicetak buat pertama kalinya diHamburg,
Jerman pada tahun 1694 Masihi (1113 Hijrah) dan seterusnya dicetak di
negara-negara Islam yang lain sehingga ke hari ini.
8. Cara Bacaan AI-Quran yang Diamalkan Masa Kini
Terdapat
beberapa cara bacaan yang diamalkan pada masa kini iaitu:
i.
Bacaan mengikut riwayat Hafs dari Imam 'Asim adalah paling banyak diamalkan di
negaranegara Islam.
ii.
Bacaan mengikut riwayat Warsy dari Imam Nafi' adalah banyak diamalkan di negara
Afrika.
iii.
Bacaan mengikut riwayat Qalun dari Imam Nafi' adalah banyak diamalkan di negara
Asia Tengah.
iv.
Bacaan mengikut riwayat al-Duri dari Imam Abu Amru al-Basri adalah banyak
diamalkan di Sudan.
9. Penulisan AI-Quran (Ilmu Rasm)
Ilmu
Rasm ialah satu ilmu yang membincangkan cara menulis lafazlafaz atau ucapan untuk
memelihara pengucapan huruf-hurufnya dari segi lafaz, huruf-huruf asal dan ilmu
yang membahaskan kaedah menambah, mengurang, menyambung, memisah dan
menggantikan huruf. Penulisan (rasm) al-Quran ini adalah satu sunnah Rasulullah
SAW. yang diikuti secara ijma' (sepakat) oleh seluruh ulama mujtahidin kerana
tulisan ini adalah berbentuk tauqifiyyah dan ia dibuat di bawah pengawasan Nabi
Muhammad SAW.
10. Pembahagian Rasm
Rasm
al-Quran terbahagi kepada dua bahagian iaitu:
i. Rasm Qiasi/Imla'i. Iaitu penulisan menurut kelaziman
pengucapan/ pertuturan.
ii. Rasm Istilahi/ Uthmani. Iaitu penulisan
menurut kaedah tertentu yang mana ia tidak sama dengan penulisan biasa dari segi
sebutan disebabkan ia menggunakan beberapa kaedah seperti membuang, menambah, mengganti,
menyambung atau memisahkan huruf dan penulisan Hamzah. Kebanyakan mushaf
ditulis mengikut kaedah-kaedah ini. Oleh itu, penulisan mushaf Uthmani ini diakui
sebagai penulisan yang bersifat tauqifiyyah (penetapan/penentuan Nabi), maka penggunaan
tulisan Imla'i atau Qiasi tidaklah diharuskan.
No comments:
Post a Comment