DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Friday, July 6, 2012

Kenapa Perlu Putus Asa


Saban hari umat Islam di seluruh pelosok dunia memanjatkan doa kepada Allah SWT dengan harapan segala permohonan diperkenankan-Nya. Namun tidak semua doa daripada seseorang insan itu termakbul. Lantaran itu, sesetengah pihak tertanya-tanya kenapa doanya itu tidak berhasil sedangkan Allah telah berfirman: Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. (Ghaafir: 60)
Disebabkan perasaan kecewa kerana tanggapan bahawa permohonannya itu seakan-akan tidak dimakbulkan, maka timbul perasaan putus asa. Sehingga ada yang meninggalkan amalan berdoa yang sebenarnya merupakan salah satu ibadah yang dimuliakan Allah. Nabi SAW bersabda: “Tidak ada sesuatu yang lebih mulia di sisi Allah dibanding doa”. (riwayat Tirmidzi)

Hakikatnya, Allah SWT adalah Tuhan yang Maha Adil dan Dia sentiasa mengotakan janji-janji- Nya. Namun hamba-hamba- Nya adakalanya gagal untuk memahami hikmah di sebalik segala keputusan Allah. Kita merasakan apa yang dipinta daripada-Nya itu merupakan yang terbaik untuk diri kita sedangkan Allah lebih mengetahui segala-galanya dan setiap keputusan-Nya itu memiliki hikmah yang adakalanya tidak disedari oleh seseorang insan.

Ada ketikanya apabila Allah tidak memperkenankan sesuatu permintaan hamba-Nya disebabkan kerana Allah ingin memberikan sesuatu yang lebih baik dari apa yang dipinta. Ketika diri kita menghadapi berbagai macam kegagalan janganlah pernah berputus asa, kerana berputus asa itu adalah sifat orang-orang yang mudah tewas. Ketika dirimu merasa dunia tak berpihak kepadamu, maka ingatlah bahwa Allah, Tuhan pemilik Alam Semesta ini masih berpihak kepada kita.

Jangan bersedih hati, teruslah berjuang walau rintangan banyak menghadang. Jangan cepat menyerah dan teruslah berjuang. Perbaiki apa yang kurang dan perbanyak muhasabah diri. Berkali kita gagal, lekaslah bangkit dan cari akal, berkali kita jatuh, lekas berdiri dan jangan mengeluh. Orang hebat adalah orang yang selalu belajar dan belajar dari kegagalan yang dialaminya. Dalam kegagalan itulah kita akan menemukan diri kita yang sesungguhnya. Ketika kita menemukan diri kita sendiri, maka di sanalah akan kita temukan bahwa diri kita adalah orang hebat yang belum mendapatkan kesempatan. Kuncinya hanya satu, terus menerus berjuang dan bersabarlah. Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolong. Dekatkan diri kepadaAllah yang telah menciptakan diri kita.

Jangan pernah keterlaluan serta berkecil hati dengan diri dan usaha. Kita masing-masing walau selalu diejek, dicemoh, dan dipandang sebelah mata oleh orang disekeliling kita, yang penting kita tetap yakin, terus berjuang, tidak pernah putus asa, pasti kejayaan akan tercapai.
Mari kita mereka-mereka ini sebelum berjaya, apa yang mereka telah lalui. Albert Einstein pernah dikatakan, “Bolot, tidak suka bergaul, dan senantiasa hanyut dalam khayalan bodohnya”. Aristotle Onassis semasa bersekolah merupakan seorang yang sangat bodoh dan bermasaalah, sehingga pernah dikeluarkan dari beberapa sekolah. Akhirnya dia gagal dalam ujian dan tidak punya ijazah walau diploma sekalipun. Guru Bethoven menyebut Beethoven sebagai komposer yang tidak mempunyai harapan. Charles Darwin dianggap oleh semua gurunya (termasuk ayahnya sendiri) sebagai seorang budak biasa dan mempunyai tingkat kecerdasan di bawah normal. Henry Ford lima kali gagal dalam bisnis dan jatuh bankrap. Prestasi Isaac Newton amat lemah ketika di sekolah rendah. Leo Tolstoy, pengarang buku “War and Peace” pernah dikeluarkan dari akademi. Semasa kuliah, Louis Pasteur adalah seorang mahasiswa sederhana dimana dia mendapat peringkat nombor 15 dari 22 orang mahasiswa lain dalam mata kuliah kimia. Leon Uris, pengarang buku terlaris , “Exodus” pernah gagal dalam ujian bahasa inggris sebanyak 3 kali semasa di sekolah menengah. Pendiri Fedex (Federal Express) pernah diberitahu bahwa ideanya tidak masuk akal, dan diberi nilai merah (tidak lulus) oleh profesor di universitinya. Tiga puluh tahun kemudian, Federal Express menjadi sebuah perusahaan ekspedisi ekspres yang terbesar di dunia dengan 128.000 orang karyawan dan mempunyai modal lebih dari US$7 mil. Guru Thomas Alfa Edison pernah mengatakan bahwa dia terlalu bodoh untuk belajar sesuatu. Walt Disney pernah dipecat oleh seorang rediaktor surat khabar kerana kekurangan idea. Winston Churchill pernah tidak naik kelas enam. Semasa Silvester Stallone menjalani ujian di Universiti Dexel, dia diberitahu bahwa peluang masa depannya hanyalah sebagai seorang tukang perbaiki elevator. Dengan demikian ayahnya yang sering memukul mengatakan bahwa dia adalah seorang anak yang tidak boleh diharapkan. Woody Allen, seorang penulis, editor, dan penerbit yang telah mendapat anugerah Academy Award pernah gagal dalam ujian bahasa inggris dan gagal membuat film di Universiti New York. Akio Morita, pendiri SONY corporation adalah murid yang bodoh. Ia menempati peringkat terakhir dari 180 murid di kelas ilmu pastinya. Jadi dimana kita berada, malah kita berada lebih baik dari mereka yang diatas tapi kenapa kita terus tewas dan berputus asa sedangkan mereka mampu melakar kejayaan yang amat cemerlang.

Jangan pernah putus asa, kerana putus asa akan menghalang jalan kita untuk terus ke hadapan. Tatkala perjalanan kita diganggu dengan ujian, terima lah dengan hati terbuka. Jangan pernah menyerah kalah, jangan pernah menyesali, jangan pernah berputus asa dan jangan pernah menyalahkan takdir. Ingatlah Allah menguji hamba-Nya jika hamba-Nya mampu dengan ujian-Nya. Berdoa dan terus berdoa kerana kuasa doa mampu mengembalikan sesuatu kembali seperti sediakala. Putus asa merupakan satu sikap yang paling dibenci Allah. Allah tidak suka pada manusia yang sering putus asa kerana mereka akan mudah melakukan perkara yang tidak elok. Jangan putus asa, kuat hadapi segala yang datang menjelma dengan hati yang terbuka kerana Allah tahu apa yang terbaik buat hamba-Nya dan Allah ingin memberi pengajaran kepada kita. Positif selalu dan ceria selalu. Semoga kita semua diberi kekuatan untuk menghadapi ujian hidup.
Seorang lelaki berdoa kepada Allah agar diberikan bunga dan kupu-kupu. Namun Allah memberikannya kaktus dan ulat. Lelaki ini sedih, tidak faham mengapa pemberian-Nya berbeza daripada permintaannya. Kemudian dia berfikir, Allah mempunyai hamba yang banyak yang harus diurus, bukan aku saja. Dan dia memutuskan untuk tidak mempersoalkannya. “ya cukuplah”, katanya dalam hati.

Setelah beberapa waktu, lelaki ini memikirkan lagi permohonan doanya yang telah lama ia lupakan. Lelaki ini amat terperanjat ketika melihat dari kaktus yang buruk dan berduri itu tumbuh bunga yang cantik dengan warna-warna yang menarik. Dan dari ulat yang terselubung, telah menjadi kupu-kupu nan cantik. Allah selalu melakukan semua urusan dengan benar. Cara Allah selalu cara yang terbaik, walaupun kelihatannya bertolak belakang dengan keinginan kita.

Jika anda memohon sesuatu dan menerima yang lain dari Allah, PERCAYALAH pasti Allah senantiasa memberikan apa yang diminta pada waktu yang sesuai. Allah tidak akan gagal memenuhi permintaan, teruskanlah berdoa tanpa ragu dan mengeluh. DURI hari ini… Adalah BUNGA hari esok!

Adakah berputus asa itu satu perkara yang wajar dilakukan jika kita berhadapan dengan kegagalan, sedangkan, kegagalan bukanlah penghujung kepada kehidupan dan 'jalan mati' kepada kejayaan. Seperti yang selalu kita dengar, ramai yang berjaya selepas menemui kegagalan dan kegagalan itu yang membuatkan seseorang lebih matang dan berhati-hati dalam menyusun perjalanan kehidupan.

Seharusnya kita mengetahui erti putus asa. Putus asa ialah musuh utama yang akan membawa kepada pelbagai sikap negatif lain. Malas timbul kerana rasa putus asa. Hilang semangat juga timbul kerana putus asa. Semuanya bermula daripada putus asa. Jangan biarkan rasa putus asa menguasai diri kerana akan membawa kepada sikap negatif yang lain. Ketahui sikap itu dan tanganinya. Pasti kejayaan milik kita
Orang yang terlalu cepat berputus asa adalah orang yang putus harapan seumpama dia telah menyediakan dirinya untuk mati sebelum matinya.

No comments: