Perkataan meninggi diri mengikut istilah bahasa Melayu,
ertinya ialah sombong atau angkuh. Pengertian dalam bahasa moden ialah ego.
Mengikut syariat Islam, erti kibir ialah membesarkan diri kerana merasakan diri
mempunyai kelebihan dan keistimewaan sehingga lupa kepada Allah dan
menderhakainya. Pengertian mengikut istilah syariat inilah yang akan dihuraikan
di sini. Sifat kibir atau sombong atau angkuh atau ego bermakna membesarkan
diri kerana hati merasakan diri mempunyai kelebihan, keistimewaan dan
kehebatan. Ia merupakan sifat batin (mazmumah) yang paling keji. Bahkan ia
adalah sifat batin yang sangat jahat. Dosa dan kesalahan pertama yang dilakukan
oleh makhluk Allah terhadap Allah ialah sifat sombong. Iblis enggan sujud
kepada Nabi Adam AS. sewaktu Allah memerintahkannya. Dia membesarkan diri lantaran
merasakan dirinya lebih utama dan lebih mulia daripada Nabi Adam AS.
Kejadiannya daripada api sedangkan Nabi Adam AS daripada tanah. Itu saja
penyebab yang dia rasa dirinya lebih hebat dan istimewa. Peristiwa kesombongan iblis ini Allah ceritakan
dalam Al Quran, firman-Nya: “Dan
(ingatlah) ketika Kami memerintahkan kepada malaikat: ‘Sujudlah kepada Ada.’
Dia (Iblis) enggan dan membesarkan dirinya. Maka sesungguhnya dia adalah dari
golongan musyrik.” (Al Baqarah: 34)
TANDA-TANDA
SIFAT SOMBONG
Langkah-langkah untuk mengenal
pasti adanya penyakit ini ialah melalui pergaulan sesama manusia. Melalui
pergaulan, akan dapat dikesan sifat sombong sama ada sombong yang keterlaluan,
sederhana atau ringan. Apakah tanda-tanda seseorang itu memiliki sifat sombong?
Di antaranya:
1. Payah menerima pandangan orang
lain sekalipun hatinya merasakan pandangan orang itu lebih baik daripadanya.
Apatah lagi kalau pandangan itu datang daripada orang yang lebih rendah
daripadanya sama ada rendah umur, pangkat atau lain-lain lagi.
2. Mudah marah atau emosional. Bila berlaku perbincangan
dua hala, cepat tersinggung atau cepat naik darah kalau ada orang tersilap atau
tersalah.
3. Memilih-milih kawan. Suka berkawan hanya dengan orang
yang satu ‘level’ atau sama taraf dengannya. Manakala dengan orang bawahan atau
lebih rendah kedudukannya, dia tidak suka bergaul atau bermesra, takut jatuh
status atau darjat dirinya. Bahkan dengan orang yang sama level dengannya pun
masih dipilih-pilih lagi. Yakni dia suka dengan orang yang mahu mendengar dan
mentaati kata-katanya. Mereka inilah saja yang dia boleh bermesra, duduk sama
atau semajlis dengannya.
4. Memandang hina pada golongan bawahan.
5. Dalam perbahasan atau perbincangan, selalunya dia suka
meninggikan suara atau menguatkan suara lebih daripada yang diperlukan.
6. Dalam pergaulan dia suka kata-katanya didengari, diambil
perhatian dan diikuti. Sebaliknya di pihaknya sendiri, susah untuk mendengar
cakap atau nasihat orang lain serta tidak prihatin dengan cakap orang. Apatah
lagi untuk mengikut cakap orang lain.
7. Dalam pergaulannya, dia saja yang memborong untuk
bercakap dan tidak suka memberi peluang kepada orang lain bercakap. Kalau ada
orang lain bercakap, dia suka memotong percakapan orang itu.
8. Kalau dia jadi pemimpin, dia memimpin dengan kasar dan
keras terhadap pengikut-pengikutnya atau orang bawahannya. Ia membuat arahan
tanpa timbang rasa dan tidak ada perikemanusiaan. Kalau dia menjadi pengikut,
susah pula untuk taat dan patuh pada pemimpinnya.
9. Susah hendak memberi kemaafan kepada orang yang tersilap
dengannya. Bahkan ditengking-tengking, diherdik, dikata-kata atau dihina-hina.
Di belakangnya diumpat-umpat.
10. Kalau dia yang bersalah, susah dan berat hendak minta
maaf. Rasa jatuh wibawa bila merendah diri meminta maaf. Bahkan dia tidak
mengaku bersalah.
11. Dia suka dihormati. Tersinggung kalau tidak dihormati.
Tetapi dia sendiri susah atau berat untuk menghormati orang lain.
12. Mudah berdendam dengan orang lain terutamanya bila
orang itu tersilap.
13. Suka menzalimi orang sama ada secara kasar atau secara
halus.
14. Kurang bermesra dengan orang kecuali terpaksa kerana
perlukan orang itu atau kerana takutkan orang itu.
15. Suka memperkatakan keburukan orang seperti mengumpat,
memfitnah serta membenci orang.
16. Kurang menghormati pemberian orang atau tidak
menghargai pemberian orang lain.
17. Suka mengangkat-angkat diri atau menceritakan kelebihan
diri.
18. Suka menghina dan menjatuhkan air muka orang di hadapan
orang lain.
19. Kurang menghormati nikmat-nikmat Allah. Kalau ada
makanan, berlaku pembaziran atau membuang makanan yang berlebihan. Kalau ada
pakaian walaupun masih elok dipakai tetapi suka berganti dengan yang baru.
Pakaian yang lama dibuang. Kalau ada duit lebih, suka beli barang yang tidak
diperlukan. Semua itu lebih digemari daripada memberi nikmat yang berlebihan
itu kepada orang lain.
20. Kalau berdiri, lebih suka bercekak pinggang (kerana
membesarkan diri). Kalau bercakap, menepuk-nepuk meja dan suka mencemik. Kalau
berjalan suka bergaya, menghentak-hentak kaki atau berjalan membusung dada.
21. Kurang memberi simpati atau kurang menolong orang lain
melainkan ada tujuan-tujuan dunia atau kerana takut dengan orang itu.
22. Kurang minat menerima tetamu atau tidak suka jadi
tetamu orang.
23. Tidak suka menyebut kelebihan-kelebihan orang lain
kerana takut mencabar dirinya.
24. Kesalahan-kesalahan orang lain dibesar-besarkan
sedangkan kesalahan sendiri didiamkan, disorokkan, buat-buat tidak tahu atau
cuba mempertahankan diri supaya orang menganggap dia tidak bersalah.
25. Sangat tidak senang dengan kejayaan atau kebolehan
orang lain.
26. Dia sangat tersinggung kalau ada orang memuji-muji atau
menyebut kelebihan-kelebihan orang lain di hadapannya. Tetapi kalau dia dipuji,
terserlah pada air mukanya rasa bangga dan senang hati.
Senarai tanda-tanda, riak-riak atau sikap-sikap di atas
sudah cukup jelas untuk kita dapat mengenali sifat sombong ini. Bila sudah
dikenal pasti ertinya memudahkan kita mengatasi atau mencabut sifat keji ini.
SEBAB-SEBAB SOMBONG
Sebelum mencabut sifat sombong yang
keji ini perlu kita tahu kenapa sifat ini boleh berlaku. Ini juga merupakan
faktor pem-bantu untuk memudahkan kita mengikis sifat ini. Macamlah jerawat
yang ada di pipi. Kalau kita kenal tanda jerawat, kemudian tahu kenapa boleh
timbul jerawat, barulah mudah untuk kita mengubat jerawat itu.
Faktor-faktor penyebab yang menjadikan seseorang itu
memiliki sifat-sifat sombong, di antaranya ialah:
1. Memiliki kuasa, sama ada dia memiliki kuasa besar atau
kecil. Kuasa besar itu seperti jadi raja, presiden, perdana menteri, gabenor
dan lain-lain lagi. Kuasa kecil seperti jadi pegawai, D.O., penghulu, guru
besar, guru-guru dan lain-lain lagi. Kuasa yang ada itu mendorongnya menjadi
sombong.
2. Mempunyai ilmu pengetahuan sama ada pengetahuan tentang
dunia atau pengetahuan tentang Akhirat. Sama ada pengetahuan di banyak bidang
atau di satu bidang. Ini jadi pendorong seseorang itu menjadi sombong kerana
dia rasa lebih pandai daripada orang lain.
3. Mempunyai harta kekayaan. Harta juga mendorong seseorang
itu menjadi sombong.
4. Mempunyai kegagahan iaitu orang yang mempunyai kekuatan
fizikal atau mempunyai kepandaian dalam mempertahankan diri seperti tinju,
gusti, tae kwan do, silat dan lain-lain lagi. Ini juga mendorongnya menjadi
sombong.
5. Keturunan. Ada orang jadi sombong kerana berketurunan
bangsawan, berketurunan ulama dan lain-lain lagi, lantas merasa diri mulia
serta memandang orang lain hina berbanding dengan dirinya.
6. Sebab-sebab yang lain seperti berwajah tampan dan
cantik, disayangi oleh orang besar, disayangi suami, disayangi oleh ibu ayah
dan lain-lain lagi. Ini juga pendorong menjadi sombong.
7. Bukan sebab-sebab yang di atas tadi, tapi mungkin dia
orang miskin atau orang jahil atau orang hodoh atau orang cacat atau orang
lemah sedangkan dia tetap sombong. Ini dikatakan bodoh sombong. Orang ini
walaupun tidak ada sebab khusus untuk dia berlaku sombong tetapi oleh kerana
benih sifat sombong yang semula jadi ada dalam diri itu tidak terdidik dan
tidak cuba untuk dikikisbuangkan atau tidak dicabut, bahkan disuburkan, maka
tetaplah dia dengan sikap sombongnya.
Golongan yang sombong di taraf ini
bilamana tidak sedar atau tidak kenal dirinya yang sebenar, inilah yang jadi
pendorong dia bersifat sombong. Kalau begitu ada golongan manusia yang sombongnya
bersebab dan ada pula golongan manusia yang sombongnya tidak bersebab. Tetapi
kebanyakan manusia itu sombongnya bersebab, seperti yang disebutkan di atas
tadi. Bersebab atau tidak, sifat sombong tetap mesti dicabut dan dibuang. Jika
tidak, ia akan memberi kesan yang buruk di tengah kehidupan masyarakat.
KESAN SIFAT SOMBONG
Di antara kesan sifat sombong
ialah:
1. Orang benci kepadanya. Fitrah
semula jadi manusia tidak suka kepada orang yang bersifat sombong ini. Hati
yang benci-membenci tentulah tidak ada kasih sayang, akhirnya tidak wujud
perpaduan. Ini bererti umat Islam tidak ada kekuatan. Risikonya, Islam menjadi
lemah, lumpuh dan runtuh kerana tidak ada pautan hati antara satu sama lain.
Ini sangat merugikan umat Islam dan Islam sendiri. Maknanya, apabila sifat
sombong dimiliki bersama, semuanya bersalah dan berdosa sehingga menyebabkan
tamadun roh dan tamadun material tidak dapat dibangunkan.
2. Mudah marah, di mana
kebiasaannya kemarahan akan berakhir dengan perbalahan dan pergaduhan.
3. Bilamana wujud sifat sombong,
lahirlah penyakit yang berikutnya iaitu mudah berdendam, hasad dengki dengan
manusia, mudah hendak bertindak balas di atas kesilapan orang lain.
Kadang-kadang belum tentu silapnya, dia telah gopoh-gapah bertindak. Mudah pula
sakit hati terhadap kejayaan dan kebolehan orang lain sehingga berusaha se-daya
upaya untuk merosakkan atau menjatuhkan orang itu. Akhirnya tentulah timbul
permusuhan sesama manusia. Lebih besar dari itu, akan berakhir dengan
peperangan dan pembunuhan bilamana berlaku tindak balas daripada orang lain
atau golongan lain pula.
Kesombongan sangat membahayakan masyarakat manusia dan
dunia seluruhnya. Lantaran ini Allah sangat murka dan Allah tempatkan mereka
ini di Neraka bersama Firaun, Namrud, Hamman dan lain-lain orang yang zalim dan
angkuh itu. Memandangkan betapa merbahayanya penyakit ini maka usaha-usaha
lahir mesti dibuat untuk membendungnya. Beberapa panduan dan kaedah diberi
untuk mengikisbuang dan mengubatinya secepat mungkin secara serius supaya kita
tidak terus mengidap penyakit yang mengerikan ini.
Di antara cara-caranya ialah:
1. Ada ilmu tentang
sifat-sifat mazmumah. - Adanya ilmu
ibarat ada cahaya yang mampu menyuluh sifat-sifat mazmumah di dalam diri itu
termasuk sifat kibir atau sombong. Perlunya ilmu kerana ia merupakan sifat
batiniah yang sesetengah orang payah mengesannya tetapi mudah pula dikesan oleh
orang lain.
2. Bawa berfikir selalu tentang kejadian manusia. - Sedarkan hati kita bahawa soal kejadian manusia itu adalah
sama. Yakni daripada tanah dan mati kembali ke tanah semula. Walau bagaimana
hebat sekalipun seseorang itu, kejadiannya sama dengan orang lain. Kejadian
yang pertama asalnya daripada tanah. Walaupun berdarjat, berpangkat, berkuasa,
berharta, berilmu, sama ada yang alim atau tidak, yang kaya atau miskin, yang
cantik atau buruk, namun mereka semuanya sama. Samasama berasal daripada tanah.
Lihatlah raja-raja besar seperti Firaun. Walau bagaimana hebatnya dia sehingga
mengaku dirinya tuhan, di manakah dia sekarang? Bukankah dia tidak dapat mempertahankan
kehebatannya, akhirnya mati dan kembali ke tanah! Jadi untuk apa
dibangga-banggakan dengan kehebatan dan keistimewaan masing-masing. Sedangkan
semuanya setaraf, yakni berasal daripada tanah dan akhirnya kembali ke tanah
jua. Tidak mampu untuk memanjangkan umur sendiri.
3. Fikirkan dan sedarkan hati kita bahawa kejadian manusia
yang kedua adalah daripada air mani yang hina. - Kalau diperlihatkan kepada manusia, amat jijik dan benci
sekali untuk melihatnya. Ertinya, kejadian manusia itu tidak ada beza di antara
satu sama lain, sama ada orang kaya, orang berilmu, pembesar atau lain-lain
lagi, semuanya berasal daripada air mani yang hina. Kalaulah orang kaya berasal
daripada intan, pembesar daripada emas, orang berilmu daripada berlian dan
orang biasa berasal daripada air mani, boleh jugalah berbanggabangga. Ini
tidak, semuanya berasal daripada benda yang sama iaitu air mani yang hina. Dari
segi kejadian, tidak ada perbezaan apa-apa pun. Jadi untuk apa kita
berbangga-bangga dengan keistimewaan diri pada orang lain?
4. Melihat respon orang lain terhadap kita. - Dalam pergaulan hidup, dapat dikesan respon orang lain
kepada kita. Kalau kita sombong, semua orang akan benci. Anak isteri tidak
suka, jiran-jiran meluat, kenalan renggang dan pengikut tidak suka. Apa
pendapat kita? Adakah untung kita mempertahankan sikap begitu? Apalah indahnya!
Bukankah kita dapat rasakan betapa buruk padahnya akibat mempertahankan
penyakit keji dan jahat ini. Lebih-lebih lagi kerja kita tidak semua kita mampu
uruskan sendiri. Lagi tinggi pangkat dan darjat, lagi banyak urusan kerja yang
perlu dibereskan, dibantu oleh tenaga-tenaga orang lain sama ada secara
langsung mahupun tidak langsung. Oleh itu pertolongan, bantuan dan titik peluh
orang lain tidak boleh kita lupakan. Kalau tidak ada mereka ertinya kita tidak
jadi hebat dan kaya. Kalau begitu untuk apa kita rasa lebih istimewa? Bilamana
orang sudah benci, di waktu-waktu tertentu seperti waktu sakit atau waktu
kematian atau kecemasan, masyarakat akan pulaukan. Atau lambat-lambatkan
bantuan atau tidak beri bantuan supaya kita terasa susah lebih dahulu. Ini
semua hasil dari mereka sakit hati dengan sifat sombong kita itu.
5. Ambil iktibar dari pengalaman hidup. - Apabila ada kelebihan, keistimewaan dan kehebatan, bolehkah
bersifat sombong? Cuba fikirkan kejadian-kejadian yang berlaku dalam pengalaman
hidup seharian. Apakah kita berkuasa mengelakkan diri daripada sakit? Apakah
kita mampu melawan kuasa tentera Allah yang dihantar melalui bencana alam dan
lain-lain lagi? Apakah anda mampu melawan kematian dengan kesombongan dan
kekibiran itu? Tentu tidak! Kalau begitu kenapa kita merasakan lebih istimewa
daripada orang lain? Walhal tidak ada keistimewaan apa-apa pun yang menjadi
milik kita. Semua itu Allah pinjamkan sekejap. Jadi tidak ada apa-apa pun
kehebatan kita jika dibandingkan dengan orang lain. Kadang-kadang Allah beri
kita kelebihan ilmu, kekayaan, pangkat dan lain-lain, tapi dalam masa yang sama
kitalah yang paling banyak mengidap sakit. Misalnya sakit jantung, kencing
manis, darah tinggi dan lain-lain sehingga kelebihan dan
keistimewaan-keistimewaan itu semuanya tidak ada erti apaapa lagi. Akhirnya,
nikmat yang dikumpul-kumpulkan sekian lama, tidak dapat dinikmati sendiri
tetapi dinikmati oleh orang lain. Oleh itu untuk apa dibangga-banggakan dengan
kehebatan yang ada itu?
6. Ingat azab Allah untuk orang yang sombong. - Cubalah renungkan. Ingatkanlah di hati bahawa sombong ini
sangat dimurkai oleh Allah. Kita dianggap sudah merampas pakaian-Nya.
Akibatnya, kita akan dicampakkan ke Neraka yang panas apinya 70 kali ganda
kekuatan api dunia dan dalamnya 70 ribu tahun perjalanan baru sampai ke
dasarnya. Ingatkan Neraka yang keseluruhannya api. Di atasnya api, di bawahnya
api, di kiri api, di kanan api, di depan api, di belakang api yang memakan dan
menghanguskan daging-daging dan tulang-belulang. Kemudian diganti lagi dengan
tubuh yang baru dan diseksa lagi. Begitulah berulang-ulang berlaku sepanjang
masa. Walhal di waktu itu kita dibelenggu kaki dan tangan serta dicemeti
berterusan oleh malaikat Zabaniah. Bau Neraka yang busuk itu tidak dapat
digambarkan. Kalaulah ditakdirkan bau itu tercium oleh penduduk dunia, akan
matilah semua lantaran busuknya.
Perkara-perkara di atas tadi perlu
difikir-fikirkan, direnung-renungkan dan diulang-ulang memikirkannya. Diingat
selalu dalam hati hingga tidak dapat dilupakan lagi. Kesannya nanti akan timbul
rasa malu dan takut untuk kita bersikap ego dengan Tuhan dan dengan manusia.
Dengan cara-cara atau kaedah ini moga-moga membantu kita mudah untuk
bermujahadah menumpaskan sombong ini. Harapan kita moga-moga Allah sentiasa
memimpin kita agar menjadi hamba-hamba-Nya yang merendah diri. - Usaha Taqwa
No comments:
Post a Comment