DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Wednesday, May 2, 2012

TANDA-TANDA PENYAKIT PADA DIRI KITA

Tanda sakit yang selalu kita rasakan pada tubuh badan kita ada hubung kait dengan fungsi badan yang lain. Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri kita :-
1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).

i) Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi.
Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
ii) Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
iii) Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
iv) Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja
v) Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

2. HIDUNG

Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong.
i) Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
ii) Hidung tersumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
iii) Bersin :
a. Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
b. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.

3. BATUK

i). Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
ii). Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
iii). Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

4. KERONGKONG

i) Kerongkong kering : Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
ii) Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.

5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)

i) Bibir pucat
a. Sistem penghadaman yang lemah.
b. Perut mengandungi angin.
c. Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi.
ii) Bibir kering dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.

6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.

i) Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
ii) Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
iii) Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.
7. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.

i) Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
ii) Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.

8. KULIT Berpeluh :

i) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
ii) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

9. RUAM DAN BISUL :

Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.

10. KULIT GATAL DENGAN RUAM :

Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.

11. KULIT PECAH DAN BERAIR :

Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.

12. RAMBUT GUGUR :

Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI

a) Sakit sakit Sendi
i) Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
ii) Tidak rasa panas .Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism) .
iii) Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
b) Kebas Tangan : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
c) Kebas Tangan Kiri dan Lengan : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
d) Kebas Kaki : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
e) Sakit Tapak Kaki : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
f) Sakit Tumit Kaki : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
g) Rasa Panas di Tapak Kaki : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
h) Gatal di Celah-celah Kaki : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).
14. TANDA-TANDA DALAMAN

a) Kepala.
Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.
b) Pening / Sakit di Bahagian Depan Kepala.
Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.
c) Pening / Sakit di Bahagian Belakang Kepala.
i) Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
ii) Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.

d) Sakit Kepala dan Rasa Gas Keluar dari Telinga : Menandakan penyakit migrain.
e) Bisul Terjadi di Kepala
Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
f) Rasa Pening yang Memusing : Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

15. MULUT/KERONGKONG/ LIDAH

a) Loya / Muntah . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
b) Muntah Darah
i) Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
ii) Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.


16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : Tanda sakit jantung.

17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT .

Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman

18. KENCING

a) Kerap Kencing : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran yang
b) Air Kencing yang Berkapur : Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
c) Air Kencing yang Berminyak : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
d) Air Kencing Pekat yang Berwarna Coklat : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
e) Air Kencing Berdarah : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

19. BUANG AIR BESAR
a) Cirit Birit / Kerap Buang Air Besar : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar.
b) Sembelit : Membersihkan toksin dari usus kecil.
c) Najis Berdarah
i) Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
ii) Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
d) Najis Berwarna Hitam : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.
20. BADAN

a) Rasa Sakit : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
i) Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
ii) Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
iii) Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
iv) Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
b) Badan Terasa Berat / Malas / Lenguh : Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan sedang berlaku.
c) Badan Terasa Panas : Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
d) Badan Terasa Ringan : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

21. RASA TAKUT MENGEJUT

Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.

22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH : Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.

23. RASA BIMBANG DAN TAKUT : Sistem paru-paru yang lemah.

24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :

i) Sistem jantung yang lemah.
ii) Sistem saraf otak yang lemah.
iii) Masalah pengaliran darah.

25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : Sistem penghadaman yang lemah.

Sukar untuk bernafas atau termengah- mengah ketika bernafas.
Salah satu tanda- tanda pertama kanser paru- paru yang harus diingat oleh pesakit adalah kesukaran mereka untuk bernafas. Malah kadangkala berjalan sedikit sahaja boleh menyebabkan mereka termengah- mengah.
 
Batuk kronik atau sakit dada.
Beberapa jenis kanser termasuklah leukemia dan tumor paru- paru boleh menyebabkan gejala- gejala yang hampir sama dengan batuk teruk atau bronchitis. Satu cara untuk membezakannya adalah apabila masalah itu berlanjutan atau hilang dan datang semula, sekiranya tetap sama. Sesetengah pesakit kanser paru- paru melaporkan, sakit dada mereka akan naik sehingga ke bahu atau ke bawah lengan.

Kekerapan demam atau mengalami jangkitan.
Perkara yang disebutkan ini boleh merupakan tanda- tanda penyakit leukemia, iaitu kanser pada sel- sel darah yang bermula dalam tulang sum- sum. Sering kali doktor hanya mengesan leukemia terhadap orang dewasa selepas pesakit mengadu mereka demam, kesakitan dan gejala- gejala seperti selesema dalam jangka masa yang panjang.
 
Kesukaran untuk menelan makanan.
Masalah ini selalunya berkait rapat dengan kanser tekak. Sukar menelan makanan juga kadangkala tanda- tanda pertama seseorang itu menghidap kanser paru- paru.
 
Nodus limfa membengkak atau wujudnya benjolan pada leher, ketiak dan pangkal paha.
Pembesaran nodus limfa menunjukkan perubahan yang berlaku pada sistem limfatik. Benjolan pada nodus limfa pada bawah ketiak kadangkala adalah tanda- tanda penyakit kanser payudara. Benjolan yang tidak menyakitkan pada bawah leher, ketiak, atau pangkal paha juga boleh menunjukkan tanda- tanda awal leukemia.
 
Lebam melampau atau pendarahan yang tidak terhenti.
Gejala- gejala ini selalunya menandakan perkara tidak normal berlaku terhadap platelet dan sel- sel darah merah. Ia juga adalah tanda- tanda leukemia. Lebam- lebam boleh berlaku di tempat- tempat luar biasa seperti pada jari- jari dan tangan, dan juga tompok- tompok merah pada muka, leher dan dada. Kadangkala pendarahan pada gusi juga boleh berlaku.
 
Lemah dan lesu
Lesu dan lemah adalah gejala- gejala terhadap pelbagai jenis kanser yang perlu anda lihat. Ia juga boleh bergabung dengan gejala- gejala lain. Jika anda mengalami letih melampau tanpa sebarang sebab dan tidak boleh dihilangkan selepas tidur dengan secukupnya, segera bertemu dengan doktor.
 
Badan mengembung atau penambahan berat badan yang tidak normal .
Masalah ini selalunya berlaku pada wanita yang menghidap kanser ovari. Pengembangan pada badan ini datang secara tiba- tiba dan akan bersambung semula atau hilang dalam jangka masa yang panjang.
 
Perut rasa kenyang dan sukar untuk makan.
Salah satu tanda kanser ovari adalah tidak ada selera makan dan tidak boleh makan walaupun mereka masih belum makan.


Ehsan dari Rahimah Abd. Samad

307 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 307 of 307
Ahmad Irshad said...

Simptom kebas atau lenguh pada anggota kaki atau tangan adalah berlaku disebabkan oleh berapa faktor.
Punca-Punca.
1.Tekanan atau pressure yang dikenakan kepada sistem saraf pusat atau pun periferal.
2.Jangkitan virus seperti Shingle dan Herpes Zoster.
3.Kekurangan aliran darah kepada tisu-tisu dan anggota tubuh. Ini boleh berlaku disebabkan oleh halangan atau pun gumpalan bekuan yang berada di dalam sistem darah.
4. Carpal Tunnel Syndrome. Sindrome ini boleh berlaku disebabkan oleh berlakuknya penyempitan dan tekanan yang dikenanakan kepada saraf median (median nerve.) Pesakit biasanya akan mengalami kekebasan di bahagian tangan yang dibekal oleh saraf median. Biasanya kekebasan akan dialami di kawasan bahagian lateral tapak tangan (ibu jari, jari telunjuk dan jari tengah).
5.Kencing manis. Diabetis mellitus juga dikaitkan dengan simtom kebas anggota tubuh. Justeru, pesakit digalakkan untuk sentiasa melakukan ujian pengesahan aras gula di dalam tubuh jika mengalami simptom seperti ini.
6.Ketidakseimbangan nilai kalsium, potassium dan sodium di dalam tubuh.
7.Kurang vitamin B12 dan juga vitamin-vitamin yang lain

Untuk anda yang mengalami simptom kebas pada tangan dan kaki, sebaiknya segera mendapatkan pengesahan yang lebih lanjut daripada mana-mana pegawai perubatan yang berhampiran sekiranya simptom tersebut berlanjutan, berterusan dan mengganggu jadual rutin hidup anda.

1. Lakukan ujian gula di dalam tubuh anda. Ini bagi meastikan nilai gula di dalam tubuh anda normal atau pun tidak.
2. Ambil suplemen tambahan seperti kalsium dan vitamin yang bleh di dapati di mana-mana farmasi berhampiran. Dapatkan juga nasihat daripada pegawai farmasi mengenai symptom anda.
3. Lakukan ujian CT scan, X-ray, ultrasound atau pun MRI di hospital. Pegawai perubatan di sana akan mengesahkan bahawa anda benar-benar perlu untuk melakukan ujian ini atau pun tidak.
4. Lakukan senaman-senaman ringan bagi melancarkan lagi system darah anda dan seterusnya mengekalkan kesihatan tubuh.

Alternatif lain, saya syorkan dapatkan kapsul aprikot.

Anonymous said...

maaf bertanya..
sy mengalami sakit di bahagian tulang kipas.. da hmpir 3 tahun mengalami sakit ni.. lg2 pd malam smpai xleh tdur sbb sakit ni sampai ke lengan.. rsa mcm bengkak..dan bile sy letakkan lengan di belakang badan,ada bunyi mcm tulang2 bgerak.. boleh taw x tu simptom ape? sbb bile pg jmpa doc je dorg bg ubat tahan sakit cmtu je.tp smpai skarang sakit ni x ok..

Ahmad Irshad said...

Tulang kipas juga dikenali tulang belikat. Radang yang dihadapi berkemungkinan beban yang ditanggung melampaui kemampuan bahagian tersebut seperti menanggung beban yg berlebihan atau tekanan yang keterlaluan dan mungkin pernah terlibat dalam kemalangan. Tiada ubat yang khusus sebaliknya kena berjumpa pakar. Rawatan paling berkesan ialah rawatan radiofrekuensi, iaitu suntikan yang bertujuan melumpuhkan saraf sensori pada sendi faset berkenaan. Teknik ini pada prinsip sama saja dengan rawatan radiofrekuensi sendi faset pada tengkuk dan pinggang, tapi daripada segi teknikalnya berbeza kerana ia lebih rumit dan mencabar - Dapatkan nasihat pakar dan diwaktu yang sama hindarkan dari beban dan tekanan ditempat tersebut buat sementara waktu.

Anonymous said...

Assalammualaikum tuan. Penyakit saya agak berbeza Dari yg lain. Sy ada masalah buang air besar. Dah 3 hari berak berdarah menitis seperti Luka di anus disbbkan darah yg menitis slepas najis keluar. Sy mmg kurang makan Buah tapi sayuran ada. Pada mulanya mmg tak rsa sakit bila melabur. Sy trpaksa tunggu 5 mnit sbelum sambung semula melabur disebabkan tkut darah yg menitis tak Henti. Slepas 3 hari ni sy dapati dubur sy trasa bengkak Dan bila terasa seperti nak melabur, saya ke tandas tapi najis tak rsa nak keluar. Bila sy membongkok trasa sakit di perut kiri sperti di usus. Saya juga selalu mudah rasa letih dan mengantuk. Apa masalah sy tuan? Sbelum ni mmg sy penggemar makan nasi lemak. Adakah salah satu faktor pnyebab pnyakit ni? Minta bantuan untuk perjelaskan. Saya pasti ada juga di luar SNA perlukan bantuan sama sperti penyakit saya.

Ahmad Irshad said...

Anonymous, on 10/29/14 - Apa yang sedara alami adalah Buasir dalaman yang disebabkan berbagai perkara terutama berkaitan makanan dan penjagaan kesihatan. Dinasihatkan elakan makanan pedas dan berasid suapaya luka dalam rektum tidak menjadi pedih. Banyakkan makan buah-buahan seperti betik dan dapatkan rawatan doktor. Letih dan mengantuk disebabkan tidak mnedapat rihat yg cukup setelah sedara mengalami penyakit buasir ini kerana masa rehat terganggu

Anonymous said...

disini saya ingin bertanya adakah saya mempunyai masalah kesihatan? sejak sekolah menengah lagi iaitu dari tingktan 3 hingga skarang saya mudah berasa letih slpas mlakukan aktiviti bias.kadang2 slpas melakukan sesuatu aktiviti biasa,cntohnya mengemas rmah saya berasa lemah,nak pitam dan rasa berdebar. selain itu,badan saya mudah terasa panas didalam,wlaupn suhu diluar bdan biasa.kdang2 saya mudah berasa berdebar dan bimbang.sya juga akan merasa sedikit pening slepas bersukan@melakukan aktiviti lasak.kdang2 saya merasa sngat haus.sya tidak tidak pasti smaada sya mpunyai pnyakit atau tak kerana simpom2 tersebut berlaku tidak tetap. sya harap pihak tuan dapat memberi keterangan secepat mngkin. TQ

Ahmad Irshad said...

Salam, mudah letih mungkin tidak mendapat rehat yg secukupnya disamping memerlukan vitamin dan mineral. Ini disebabkan beban kerja dan tekanan yang perlu dielakkan. Jgn ambil sesuatu perkara itu keterlaluan yg mendesak minda. Ini akan menganggu perasaan, anggap dlm hidup apa saja tidak akan berakhir sehingga kita mati. Disamping perlu mendapat rawatan doktor berkenaan selalu berdebar, mungkin jantung anda terlalu lemah kerana tekanan perasaan. Cepat dahaga juga bahaya mungkin anda mengidap kencing manis... apa2 pun dapatkan nasihat doktor yg berdekatan dgn melakukan pemeriksaan. Andai tiada apa symptom yg melanda.. perlu dapatkan rehat yg secukupnya.

Anonymous said...

Tolong reply

Ahmad Irshad said...

Kepada Anonymous April 24, 2013 at 11:00 AM;
Apa yang dialami ada migrain, ianya berpunca dari kekurangan darah dan oksijen dikepala. Ada sebab kenapa berlaku demikian seeloknya dapatkan rawatan dan nasihat doktor. Untuk tindakan sementara baring di bilik yang gelap letakkan kepala dilevel yang paling bawah dari bahagian lain (kaki dan peha) supaya darah dapat mengalir ke kepala, Insyaallah utk sementara waktu sebelum berjumpa doktor untuk susulan

Anonymous said...

salam.. apa maksud kalau dlm mulut kita ada bonggol darah beku?

Ahmad Irshad said...

Kepada Anonymous on 11/19/14;

Ada banyak sebab;
1. Gusi mengalami radang
2. Paru mengalami masalah
3. Tanda awal kanser
4. Toksik yg banyak didalam badan

Apa-apa pun perlu buat rawatan doktor secepat mungkin bagi mengelakkan sebarang kemungkinan

Anonymous said...

Salam...nak tanya..kalau ade bengkak yg kecil dicelah peha,jika ditekan sakit persekitaran nya pon sakit jika ditekan.berjalan dan duduk pon sakit..tetapi bengkak itu tak berdarah dan tidak bernanah just bengkak shj.pls respon asap..tq.salam.

Ahmad Irshad said...

Kepada Anonymous on 11/27/14;
Ianya adalah kelenjar. Badan kita mempunyai sistem pertahanan yang terdiri daripada sistem limfatik. Kelenjar limfa atau nodus limfa (lymph node) adalah sebahagian daripada sistem ini. Semasa jangkitan, kanser atau penyakit seumpamanya- nodus limfa akan bertambah besar dan dapat dirasai di bawah kulit. Umumnya, kita menggunakan istilah limfadenopati (lymphadenopathy) untuk kejadian ini. Kita juga mempunyai nodus limfa di bahagian aksila (ketiak), inguinal (celah paha) & abdomen. Ada banyak sebab berlakunya limfadenopati. Adalah baik sekiranya anda berjumpa doktor jika terjadi limfadenopati, terutamanya jika saiz nodus limfa melebihi 1 sm. Kemungkinan besar ia adalah jangkitan yang akan sembuh tanpa memerlukan ubat. Tetapi ia bukan dijadikan alasan untuk tidak mendapat rawatan. Pakar ENT sepatutnya dirujuk sekiranya kes tersebut mempunyai simptom yang luar biasa.

syasya dimm said...

assalamualaikum, sy inginkan kepastian,sy memg mghadapi sakit jantung berlubang tetapi sebelom ni tidak pernah ade tanda2 sakit yg berlarutan..so, sy inginkan kepastian smada sakit yg sy alami sekarg disebabkan masalah sakit jantung tu atau sbb lain.. ari ni sudah masuk hari keempat or lima gtu masalah sy ni..first, sy rasa sakit leher (kerongkong)seperti tudung yg sy pakai tu terjerut kat leher, tp bila buka tudung pun still sakit. keesokan harinya makin sakit, mcam ade benda yg melekat dekat leher tu, selepas tu timbul rasa senak dada, sy fikirmungkin kuantiti air yg sy minum kurang,so sy perbanyakkan minum air putih tp xde perubahan un, makin teruk adalah.bile hari seterusnya pula tekak sy terasa kering, nk bernafas pun makin susah,setiap kali minum air akan wat sy sendawa (keluar angin) tapi angin tu kuar ckit2 je..asyik loya je rasa tekak ni bercampur pedih.nak telan liur pun seksa n gusi saya pula sakit teramat..hari ni, bile nak makan nasi rasa pedih sgt nak telan sbb gusi sakit bercampur sakit tekak menyebabkan sy rasa susah utk menelan. bile da tiba waktu malam, sy rasa makin senak dada ni..makin dihimpit2..smpaikan sy rasa bahu sy lenguh2.,sakit dada tu rasa smpai ke tulang belakang, kepala pulak tetibe sakit teruk.tekak xyah ckp la, rasa da kering sgt..pdhal hari ni da lebih 3 liter sy minum, dada ni sakit teramat..macam ditekan2..makin takut rasanya..

tolong emailkan pada sy d syasya@junki@yahoo.com
terima kasih

Ahmad Irshad said...

Kepada syasya dimm on 12/10/14, Subhanallah.. apakah sakit jantung berlubang ini dalam perhatian doktor, saya doakan agar yg terbaik buat syasya. Tida siapa yg mahu menanggung sakit tp ada hikmah disebaliknya. Apa yg saya faham dari tulisan syasya semacam ada rasa putus asa dan bosan apa yg dihadapi.. siapa pun termasuk saya sendiri tidak mahu menghadapi sakit. Kadang2 sakit pada jasad lebih mudah kita hadapi dari pada sakit batin kita (perasaan dan minda kita). Bila kita tertumpu pada sesuatu yang membebankan kita minda kita berinteraksi apa saja yg menjadi halangkan pada kita kan menjadi sakit malah mula menyukarkan kita. Jadi saya syorkan, tenangkan keresahan dijiwa syasya dulu, lupa perkara2 yg remeh sebaliknya tumpukan apa yg terbaik buat syasya. dengan kita memfokus kpd yg baik kita akan dapat mengurang tekanan pada yang lain. Amalkan setiap kali ada yg menghalang ucapakan istighfar, insyaallah akan ada perubahan nanti.

Anonymous said...

sejurus lepas bersin, lengan hingga jari tangan terus lenguh. kenapa ye?

dya syikin said...

Assalamualaikum Dr. Sy Nadia berumur 17 tahun
Sy mempunyai benjolan di lengan kiri sy sebesar duit syiling 10 sen(saiznya tetap sehingga kini) sudah setahun dan tidak sakit .. Akan tetapi,kini sy merasa sakit seperti lenguh2 dan cepat meletup di tgn dan kaki kiri sy .. sy sering sakit kepala di bhgian kiri dan hampir pitam .. Adakah benjolan tersebut merbahaya ? mohon pencerahan Dr. .. Terima Kasih

nina said...

Assalam tuan,
Sabtu lepas, ketika saya membongkok untuk ambil barang, tiba2 saya rasa tergeliat di pinggang kiri dan terus ke kaki. saya tak dapat bergerak dan diam seketika. Bila dah kurang sakit saya jalan perlahan2 dan duduk tegak di kerusi tanpa beralih2 sebab terlalu sakit. Anak sapukan minyak gamat di pinggang dan saya telan ubat tahan sakit 3 biji. Lepas beberapa jam, sakit beransur kurang di kaki tapi terlalu sakit sepanjang pinggang mcm pembaris tersekat disitu. saya tak boleh jln tegak. hari ini sakit beransur kurang tapi naik ke belakang badan.Saya dah 52 dan biasanya tidur atas simen sebab sentiasa rasa panas badan. Adakah sakit tergeliat pinggang tu merbahaya dan perlu dirujuk ke hospital. Terima kasih.

Zuhairi hairi said...

KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

3 BAHAN AKTIF PENTING

FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

Mengurangkan tahap gula dalam darah
Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
Memperbaiki kelancaran peredaran darah
Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

Fungsi-Fungsi Utama Saponins
Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
Melancarkan sistem saluran pernafasan
Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
Memperbaiki sistem peredaran darah
Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
Mengelakkan kemabukan dan keracunan
Mententeramkan fikiran dan otak

Zuhairi hairi said...

Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..kesan lebih hebat berbanding tongkat ali...cuci buah pingang..kurangkn kolestrol..kurangkan darah tingi..buah ni.selamat di makan...amalan orang terdahulu untuk kesihatan..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...

Zuhairi hairi said...

KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

Swietenia Atau pun dipanggil buah tunjuk langit merupakan genus pokok dari keluarga chinaberry, Meliaceae. Genus ini dinamakan sempena nama seorang doktor Austria - Belanda Gerard van Swieten (1700-1772).

3 BAHAN AKTIF PENTING

FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

Mengurangkan tahap gula dalam darah
Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
Memperbaiki kelancaran peredaran darah
Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

Fungsi-Fungsi Utama Saponins
Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
Melancarkan sistem saluran pernafasan
Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
Memperbaiki sistem peredaran darah
Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
Mengelakkan kemabukan dan keracunan
Mententeramkan fikiran dan otak

Zuhairi hairi said...

Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

zuhairi hairi said...

Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser..herba warisan ini terlalu berkesan...akar kayu warisan...merawat dan membaik pulih...jangan sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi...

sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin

Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

zuhairi hairi said...

ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN BERJAYA DIUBATI :

KANSER PARU-PARU
KANSER USUS BESAR
KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM
KANSER PUNDI KENCING
LEUKIMIA
KANSER REKTUM/DUBUR
KANSER TULANG
KANSER OTAK
KANSER OVARI
KANSER HATI
KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA
KANSER PAYUDARA
KANSER RAHIM
KANSER PROSTAT
KANSER PERUT
KANSER PANKREAS
KANSER PITUITARI
KANSER KELENJAR LIUR
KANSER VAGINA/FARAJ
KANSER KULIT
KANSER MULUT
KANSER HIDUNG
KANSER TIROID
KANSER TEKAK
KANSER TESTIS
KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN
KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU
DAN LAIN-LAIN KANSER

Anonymous said...

Assalamualaikum....saye selalu sakit di bahagian leher,bahu dan tangan setiap hari........kalau nk ckp lenguh x kn smpai 4 bulan x hilang...jadi. Simptom ape ye ni?..mohon jwp dgn segera

Anonymous said...

Assalammualaikum..sy ingin bertanya saya mengalami sakit di bawah ketiak kiri sehingga kan susah nk berbaring dan sudah hampir seminggu..sekarang dah mula merebak ke payudara belah kiri..adalah disebabkn angin?? Saya juga mengalami masalah lambat datang period/period tak stabil..minta pencerahan apa yang perlu saya lakukan yee.. terima kasih..

Ahmad Irshad said...

Tuan-Tuan dan Puan-Puan yg dihormati lagi saya mulia kebanyakkan pertanyaan yg dihadapi sudah saya jawap dikomen yang atas sila check balik...

Django Z said...
This comment has been removed by the author.
Django Z said...

Salam, saya mengalami imflammation @ terasa suam2 pada sekitar kawasan hati dan belakang tetapi tak sakit bila ditekan pada bahagian tu, tiada benjolan dan Berlaku sejak dua bulan lepas. Mata selalu merah seperti mengantuk sejak tapi tak rasa mengantuk @ lemah. Tidur cukup dan x letih bila bangun. Saya mengalami asid redlux dan gastrik. Saya berhenti merokok sejak 2 bulan lepas.
PS:/ saya perokok selama 20 tahun dan selama merokok tidak mengalami sakit seperti dinyatakan..

hairuz salleh said...

Salam.tekak or kerongkong saye nicam ade something..macam mane nk ilangkan ye..

puteri said...

salam
saya mengalami sakit, pening kepala dah nak dekat setahun..di tambah lagi dengan keletihan badan, sakit di belakang badan sebelah kiri, kadang pernafasan saya macam tidak lancar, membuatkn saya penat untuk bercakap, saya kerap demam di waktu pagi, saya mengalami batuk2 jugasaya dah jumpa dr waktu pagi,jawapan yang lagi buat saya stress dikata nya saya stress...

puteri said...

badan letih lesu,sakit n pening kepala, pagi2 badan demam n pening beserta badan suam2, sakit dibelakang belah kiri dan lenguh2 dikawasan lain, battuk,percakapn kadang terganggu,batuk, dah g jumpa dr.jwapan still sama stress...saya lagi stress dengar jawapan tue

Anonymous said...

salam. .bagaimana pulak klu lenguh-lenguh di bahagian pergelangan tangan dan kaki. .tiada benjolan cuma terasa lenguh . .lemah. .

Anonymous said...

Salam

Nak tanya, otot tangan suami saya tenggelam, memang pelik sbb otot tiba2 jadi melengkung ke dalam (seolah-olah air boleh bertakung )....kenapa ye?

haura' rumaisa said...

Salam
Macam mana pula, kalau tapak kaki dan tangab terasa panas.. Rasa macam haba panas keluar..

Anonymous said...

Salam sy mglami bnjolan kcil di bhgian kiri ovry sy...bile d tkn ia tdk skit...utk pgthuan en, priod sy x tratur...sy brumur 22 thun..boleh sy thu pe pykit nye??sy rsau...

Anonymous said...

Assalamualaikum...nak tanya apa masalah sebenarnya kepada mereka yang kencing malam walaupun berumur 12 tahun dan lebih...apakah ubat atau petua untuk memberhentikannya..terima kasih

maria javedh said...

Sangat informative. Sistem imun tubuh sememangnya sangat penting. Ada kalanya kita ingat kita ada penyakit yang sukar sembuh. Tetapi rupanya boleh diubati dengan meningkatkan sistem imun tubuh yang lemah.

www.miraclevitaminsupplement.com

Anonymous said...

Salam. Sy aza. Sy nak tido.. tiba2 sy seperti tidak rasa apa2 pada kedua belah tangan sy. Terasa spt kebas. Suami sy pegang. Sy rasa tangan suami sy panas. Suami cakap sejuk. Tolong pencerahan dr en.doctor.tq

silver planet said...

Salam .. bagaimana pula terasa ade biji di bahagian tgh2 ulu hati?

silver planet said...

Sy pun begitu .. 3 hari dah buang air besar berdarah ..

norhalizah kanafe said...

assalamualaikum .. kalau kita sakit bahagian atas kepala kerap sampai kalau bergerak sikit pun sakit sangat ... kenapa sakit tu ada ? saya tak tahan .

Ahmad Irshad said...

norhalizah kanafe - itu petanda migrane... rawatan segera yang terbaik baring dalam bilik yg gelap, kalau ada econd pasang max... punca darah tidak bersih sial ambil vitamin c dan mineral

Ahmad Irshad said...
This comment has been removed by the author.
april seven said...

salam .. kenape yer badan saya asyik denyut2 .. otot berdenyut sendiri .. kejap di peha kejap di badan kejap di lengan .. saya stress dan gelisah dengan sesuatu sebenarnye .. dah 10 hari .. adakah di sebab kan stress .. leher , bahu dan belakang terasa lenguh .. harap saudara boleh beri penerangan ..

Anonymous said...

Assalamualikum.. saya ingin bertanya disini, pada sesuatu ketika (terumanya siang hari shj) rusuk kanan dan kiri sy terasa sakit ketika dalam keadaan rehat, iaitu sedang duduk bercakap atau sekdar aktiviti rnigan shj). tiada rasa sakit oada bhgian lain pada masa itu.. dan hnya rasa itu shj yg biasanya dirasai.. itu shj pertanyaan sy, sekian terima kasih, hrp sesiapa boleh tolong bg penjelasa.

shila sahir said...

Salam, sya ada anak yang kena badan gatal- gatal dan paha kaki kiri bengkak.Kata doktor paha kena jangkitan kuman dan skrg minum antibiotik.sya nak tanya kenapa gatal2 anak sya selalu timbul dan hilang lepas tu timbul balik diikuti demam?

Anonymous said...

Sy pun mengalami perkara yg sama .. ia menyebabkan kesukaran untk tidur :( dan smpai skrg sy xtahu apakah puncanya

Erna Tasha said...

assalamulaikum..saya ingin bertanya berkaitan dengan sakit yg dialami oleh ayah saya..ayah saya mngalami sakit blkang di sebelah kanan berhampiran dgan urat belikat sehingga ke bawah ketiak sampai ke sisi rusuk..sakitnya teramat sangat kerana terasa seperti berdenyut2 dan mncucuk2 seakan tembus shingga ke bhagian depan dada...apakah masalah sebenar ayah saya ye?

Erna Tasha said...

assalamulaikum..saya ingin bertanya berkaitan dengan sakit yg dialami oleh ayah saya..ayah saya mngalami sakit blkang di sebelah kanan berhampiran dgan urat belikat sehingga ke bawah ketiak sampai ke sisi rusuk..sakitnya teramat sangat kerana terasa seperti berdenyut2 dan mncucuk2 seakan tembus shingga ke bhagian depan dada...apakah masalah sebenar ayah saya ye?

muodukibahazan said...

Bang sye nk tanye,kulit n lengan (kiri kanan)terasa gatal+pedas+kebas+terasa macam d titik jarum bhgia atas kulit..apakah penyakit ini dan bagaimana cara merawatnya...dh berapa kali ulang-alik dkt hospital/klinik tpi xdpt dipastikn apa sebap nya...mohon kebijaksanan kawan2 disini..trima kasih

Unknown said...

Assalamualaikum saya terasa kaki semut dari lutut hingga ke kaki dan semut di atas dan bawah 3 anak jari

Ayuna Ayufa said...

Macam mana dengan saya..saya kerap demam..every week saya demam dan apabila saya demam mesti saya sakit-sakit sendi..adakah itu tanda-tanda penyakit Leukimea?

Anonymous said...

Assalamualaikum......saya berumur 16 tahun kenape kepale saya bila tunduk je rase berat atas bahagian mata kebetulan saye kene demam dan hidung tersumbat due2 belah sampai kadang2 terjage waktu malam.....waktu berumur 11 tahun saya ada operate tonsil .hidung dan dia tebuk sedikit gegendang telinga.....

Anonymous said...

saya bawa kereta pergi kerja.. lebih kurang satu jam perjalanan.. dah lebih kurang 2 bulan kerja.. sekarang saya terasa lenguh di bahagian kelengkang.. rasa macam urat tegang.. apa sy boleh lakukan utk atasi perkara ini.. sbb rasa tak selesa.

Unknown said...

Salam sy boleh saya tahu
Urat belikat kiri sentiasa lenguh
Dada kiri rasa mcm kelenjar menjalar
Lenguh lengan kiri
Dan kaki kiri
Dah pi xray xda apa pulak

Unknown said...

Askum,saye nak tanye kalau slalu berdenyut kat kelopak mata and sakit kat dada itu apa tandanya .......tlg saya

Farah Nabilah said...

Assalamualaikum...sya mngalami anemia dan smnjak dua mnjak sya kerap demam mata berair sakit dada bila nak brnafas dn kerap pedih di bahagian perut bole mntak pndapat

Farah Nabilah said...

Assalamualaikum...sya mngalami anemia dan smnjak dua mnjak sya kerap demam mata berair sakit dada bila nak brnafas dn kerap pedih di bahagian perut bole mntak pndapat

Anonymous said...

Saya sakit pinggang dan sakit tapak kaki jika berdiri lama.. Setiap kali tidur saya sering diganggu oleh mimpi-mimpi dan bahagian belakang leher terasa sakit apabila bangun tidur.. Kenapa saya begitu?

Rasidda Norazmi said...


Assalam , pernah tak time jalan jalan tiba tiba tumit kaki terasa lenguh dan sakit.Nak berwindows hopping pun hilang sudah mood .Apa kata kalau anda cuba Tips Untuk Mengatasi Masalah Sakit Tumit Kaki Anda
Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

Anonymous said...

Assalamualaikum . Saye maisarah , saye nk tnya macam mne nak tahu yg kita ada gastrik ?

Unknown said...

assalamualaikum tuan.. sy nk tye mcm mane nk ubati sakit sy nie.. sy mengalami gatal2 di celah peha.. skrg timbul bengkak2 merah2.. cara untk atasi? ape ubat yg sesuai digunakn utk hilngkn rase gatal dgn bengkak2 di celah pehe.. harap tuan boleh bagi cadangan

Anonymous said...

As salam.sy mengalami kebas2,mula2 hanya sbelah kiri saja tapi kini sudah menjalar hingga ke tangan kanan dan juga kedua belah bahu saya.Saya ada pergi berjumpa doktor,saya di beri obat sapu dan obat vitamin.kata dr jika keafaan bertambah terok ada kemungkinan saya akan di bedah.Kerana ketakutan perkataan bedah saya terus stop berjumpa doktor.kini penyakit sy bertambah kronik.Apa yg harus sy buat?Sekira nya jika melakukan pembedahan di tangan saya,bolehkah ia sembuh sepenuh nya?terima kaseh.saya pesakit cts.carpal tunnel sindrom.

Anonymous said...

salam
saya selsema dh 4 hri tpi x batuk...hri yg ke-4 tu badan rasa lemah dan letih..makan x berapa selera.tpi x rasa seram sejuk mcm nk demam...cuma rasa x letih air liur rasa pahit..kadang2 rasa nak bersin tpi x jdi pastu mata jadi berair klu x jdi bersin..

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Tuan, terima kasih kerana sudi menjawab soalan saya.. Saya selalu rasa sakit di bahagian tumit kaki kiri selepas bangun dari tidur dan apabila berdiri selepas duduk yang lama..

KENAPA PERKARA INI BERLAKU?
ADAKAH ADA KAITAN DENGAN MASALAH DALAMAN MANUSIA?

Rhea La said...

AssalmualaikumAssalmualaikum..sya nak tnya baru2 ni sya bru je buat rawatan gigi.untuk bersihkalepas karang gigi lepas 5- 6 hari lidah di bahagian dalam hujung rasa kelat. Dan bila telan makanan rasa mcm phit .ini mmbuatkan sya tak berseler mkn. Kenapa ya. Adakah ini tanda penyakit bahaya ?

Anonymous said...

Salam pn. Pnyakit misteri dh ok x? Sya mngalami perasaan yg sma masuk 4bln.

Zaitul Hajar said...

Sy kebelakangan ini selalu merasa kebas di sebelah belakang bdn...di kanan ...rasa itu membuatkan sy rasa tidak selesa...dn kdg2 rasa sakit seperti kene kejang...apakah masalah itu berpunca dr sebarang penyakit yg sy xtau...

Zaitul Hajar said...

Salam...sy nak tanya...sejak kebelakangan ini...sy kerap merasakan kebas di bahagian belakang badan di sebelah kanan..apakah itu adalah tanda sy mempunyai masalah kesihatan yg sy xtau...kerana..kdg2 terasa sakit atau kejang...

Zaitul Hajar said...

Sy kebelakangan ini selalu merasa kebas di sebelah belakang bdn...di kanan ...rasa itu membuatkan sy rasa tidak selesa...dn kdg2 rasa sakit seperti kene kejang...apakah masalah itu berpunca dr sebarang penyakit yg sy xtau...

Zaitul Hajar said...

Sy kebelakangan ini selalu merasa kebas di sebelah belakang bdn...di kanan ...rasa itu membuatkan sy rasa tidak selesa...dn kdg2 rasa sakit seperti kene kejang...apakah masalah itu berpunca dr sebarang penyakit yg sy xtau...

aris haris said...

assalam...kebelakangan ini bila bagun dari tidur nak menapak terasa sakit tapak kaki tapi selepas 5minit ok...simtom apa kah ini.tq

BALKIS HASSAN said...

klau rasa mencucuk dihjug jari telunjuk kiri sbb apa yer...
saya byk mnulis guna tgn kanan tapi dah byk hari jady kat saya....
harap ada pjlasan

BALKIS HASSAN said...

klau rasa mencucuk dihjug jari telunjuk kiri sbb apa yer...
saya byk mnulis guna tgn kanan tapi dah byk hari jady kat saya....
harap ada pjlasan

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Saya kerap sakit tulang belakang. tak boleh duduk terlalu lama dan tak boleh berdiri terlalu lama. sebelum ni pernah terjatuh dari tempat yang tinggi. ada kemungkinan penyakit yang teruk ke? dan kalau selalu sakit tumit kaki tu belum ke lemah alat kelamin? mohon pencerahan.

Fazirah Johntoy00 said...

Assalammualaikum .. sy nak tanya mslh perut sy selalu rasa penuh dan ketat.mahupun pn sblm mkn atau selepas mkn.bhgian tengah2 perut rs mcm ada batu yg menahan penafasan sy utk bernafas.sy cepat lemah cepat letih. Dan BAB Sy suda x mcm dl.2.3 hari br bab.keras dan warna mcm hijau sikit.lepas tuh badan sy pndai mengelatar tp x lama.dan berat bdn sy turun Yg dlu 38 dabjadi 35. start sy kena penyakit ni awal bln1 smpai skrg.dokter cuma bg ubat omeprazole. Itu pun masi jg mcm ni. Bole sy tau apa sbnrnya yg berkaitan penyakit sy ni ?

Unknown said...

rasa kebas di ibu jari kaki setiap kali bangun pagi.cuba dh urutan tp msh sama

Unknown said...

rasa kebas di ibu jari kaki setiap kali bangun pagi.cuba dh urutan tp msh sama

Unknown said...

Tgn saya di bahagian biceps sakit dan x blh angkat keatas dengan lurus. Apakah faktornya?

nikita hassan said...

Assalamualaikum tuan.
Saya ingin bertanya.
Suami saya baru menjalani operate membuang nanah dari tonsilnya.
Semuanya ok Alhamdulillah.
Cuma saya perasan, dia sering tersedu.
Dalam jangka masa yg lama.
Boleh tak tuan bantu...
Kenapa ya boleh jadi begitu?
Thanks.

nikita hassan said...

Assalamualaikum tuan.
Saya ingin bertanya.
Suami saya baru menjalani operate membuang nanah dari tonsilnya.
Semuanya ok Alhamdulillah.
Cuma saya perasan, dia sering tersedu.
Dalam jangka masa yg lama.
Boleh tak tuan bantu...
Kenapa ya boleh jadi begitu?
Thanks.

nikita hassan said...

Assalamualaikum tuan.
Saya ingin bertanya.
Suami saya baru menjalani operate membuang nanah dari tonsilnya.
Semuanya ok Alhamdulillah.
Cuma saya perasan, dia sering tersedu.
Dalam jangka masa yg lama.
Boleh tak tuan bantu...
Kenapa ya boleh jadi begitu?
Thanks.

nikita hassan said...

Assalamualaikum tuan.
Saya ingin bertanya.
Suami saya baru menjalani operate membuang nanah dari tonsilnya.
Semuanya ok Alhamdulillah.
Cuma saya perasan, dia sering tersedu.
Dalam jangka masa yg lama.
Boleh tak tuan bantu...
Kenapa ya boleh jadi begitu?
Thanks.

Julie's Hair said...

Tuan, bagaimana caranya hendak membuang toxin/toxic daLam badan?

safina ahmat said...

As salam.. saya nak tanya, dalam 3 hari ni saya berasa sakit dibahagian tengkuk dan bahu serta kebasdi bahagian tangan sebelah kiri..ada ketikanya kepala saya pening dan pandangan berpusing..boleh saya tahu ape punca yang menyebabkan keadaan tersebut. Terima kasih.

Unknown said...

assalamualaikum..saya mengalami lenguh2 dibahagian jari dan lengan kanan hampir seminggu tak kebah...saya selalu juga mengalami kebas2 tangan selepas bangun dari tido...sy mengambil ubat yg di beli di farmasi untuk melancarkan darah.. apakah punca2 yg myebabkan lenguh tangan? perlukah saya mmbuat pemeriksaan doktor? masalah2 seperti ini adakah melibatkan sakit darah tinggi atau sistem saraf? tq..

Nono Noni said...

Saya selalu sakit di dada sejak dua bulan yang lalu, sebagai contoh dada berasa ketat dan menyakitkan. selain itu, saya juga merasakan kelajuan hati saya terlalu cepat kadang-kadang. Saya kini boleh dengan mudah terkejut dan keletihan dan kerap sakit kepala, kadang-kala sehingga perasaan seperti muntah. Apa yang boleh saya lakukan

Nono Noni said...

Saya sentiasa sakit di dada sejak dua bulan yang lalu, sebagai contoh dada berasa ketat dan menyakitkan. selain itu, saya juga merasakan kelajuan hati saya terlalu cepat kadang-kadang. Saya kini boleh dengan mudah terkejut dan keletihan dan kerap sakit kepala, kadang-kala sehingga perasaan seperti muntah. Apa yang boleh saya lakukan

Anonymous said...

Saya alami lenguh2 dr pergelangn tgn kanan smpi bahu dan kadang tetasa sakit di dada. N saya check di ketiak ade ketulan kecil. Keruln x sakit. Itu ade kaitan dgn kanser ke?

Anonymous said...

Assalamualaikum doktor, saya nak brtanya, lazimnya lepas saya bersukan saya akan sakit dada seperti ditekan2 dan tgn dan kaki rasa kebas dan berat. saya juga selalu pening kepala dan apabila saya brjalan dgn laju saya jadi pening spt sedang brkhayal. Boleh doktor terangkan? TQ

Anonymous said...

Assalam. Sy mengalami kebas dan ada masanya rasa menyucuk2 dibahagian kiri kekepak (belakang) sy .

Anonymous said...

assalamualaikum..sy nk tnya.beberapa bln yg lalu sy pnh thantuk dbelakang kepala..dan slps tu sy sering sakit dan pening kepala.kdgkala bdenyut2..sakitnya kdg tgkap smpai blkg leher sy..dan yg tbaru ni sakit dbhgn kiri kpala bdkatan dgn mata..begitu juga dgn bhgn telinga..dsstgh bhagian kepala sy xblh tsilap tekan..agk sensitif.klu tdk bdenyut..rasa mcm nk tmuntah pun ada..sblm ni sy mmg ada migrain..tp jarang jd..sy xtw adakh sakit yg sy alami ni bpunca drpd migrain or kesan dr thantuk tu..dan skg sakit dbhgn kpala makin mjadi2..blh terangkn..

Unknown said...

assalammualaikom.kalau ada biji di bahagian lengan atas siku biji apa ?biji itu berpenyakit ke ?

Anonymous said...

Assalamualaikum tuan, sejak sebulan yang lepas pergelangan kaki kanan saya terasa sakit seperti terseliuh. Beberapa hari kemudian sakit tersebut menular hingga ke betis. Adakalanya peha saya juga terasa kebas. Saya hanya terasa sakit pada kaki sebelah kanan sahaja. Bolehkh tuan jelaskan apakah puncanya dan bagaimana untuk merawatnya. Terima kasih tuan

Anonymous said...

assalamualaikum saya nak tanya mcm mane kalu saya rasa sakit kepala yang makin lama makin teruk sakit bada bahagian bawah perut makin lama makin teruk gatal satu badan dan saya dah lima bulan tak dtg haid mcm mane tu

Anonymous said...

assalamualaikum nak tanye saya mengalami sakit kepala yang makin lama makin teruk sakit pada bawah perut makin teruk gatal satu badan dan dah lima bulan tak dtg haid macam mane tu

Clyrissa Charles said...

Hello Tuan..sya berumur 36 hampir setiap mlm susah nak tdr..hidung selalu sumbat tdk kira siang/mlm..kepala terasa berat di depan..kadang2 kembang dr bahu ke atas kepala..badan seperti ada yg bergerak2..jantung berdugup laju dan ada seperti menusuk di dada kiri dan kanan tembus kebelakang(kadang²)..sesak nafas bila jantung laju..apakah sya ini bermasalah
Jantung atau paru2..

Anonymous said...

harapnya owner blog masih aktif yaaa. saya nak tanya tumit kaki kiri saya ni makin lama makin sakit. mulanya dia sakit waktu bejalan je. tapi lama kelamaan tak berjalan pun dia berdenyut je. then, dlm minggu ni saya perasan tngn saya akan mengigil dalam 40 saat mcm tu...kenapa ya?

Abdul Malik Yacob said...

Salam anda semua..Saya ingin berkongsi dengan anda yang ada sakit-sakit belakang bolehlah menggunakan produk Biobax Cool Therapy. Biobax Cool Therapy merupakan satu produk spray terapi untuk mengurangkan sakit belakang dan sakit pinggang terutamanya untuk ibu yang sedang mengandung dan untuk ibu dan ayah kita di kampung yang sering mengadu sakit.

Hanya spray saja di bahagian sakit, kesannya boleh dirasai seawal 3 minit. Jika digunakan secara berterusan, insyaAllah sakit tersebut boleh sembuh. Yang bestnya, spray ini tidak panas seperti minyak angin di luar sana. Ianya ada efek sejuk dan nyaman sangat lepas kita pakai.

Ramai yang dah mula jatuh cinta dengan Biobax Cool Therapy. Ianya sangat senang untuk digunakan dan senang untuk dibawa ke mana-mana.

Untuk tempahan: Boleh terus Call / Whatsapp code “BIOBAX” ke 0183898557 (En Malik). Saya akan bantu anda menyelesaikan masalah sakit belakang.

jus infiniti jutawan herbs said...

Salam ..saya pengeluar herba warisan yang telah dirumus khas bagi tujuan penyembuhan penyakit yg mampu memusnahkan pelbagai jenis kanser seperti ; ✅Kanser Usus ✅Kanser Payudara ✅Kanser Lymphoma dan lain-lain lagi. Turut mampu mengubati penyakit lain seperti ; ✅Batu Karang ✅Batu Hempedu ✅Saraf Parkinson ✅Slip Disk ✅Gout ✅Resdung ✅Demam Campak ✅Denggi dan lain-lain lagi
Proses penyembuhan juga perawatan secara semulajadi ini tanpa menyakitkan atau merosakkan buah pinggang.
✔Keberkesan JUS INFINITI sudah terbukti dan saya menjaminkan kelebihan produk ini akan membuatkan pengguna terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh.Sama-sama kita merawat dan seterusnya mencegah apa saja penyakit yang dihadapi dari terus merebak ke tahap yang lebih kritikal. Insyaallah ,JUS INFINITI turut membantu melambatkan penyakit terus merebak dengan cepat lantas mampu merawat sehingga sembuh, mudah-mudahan.contoh pesakit gout belum ada lagi herba untuk gout yang mampu hilangkan terus gout.banyak yang Cuma mampu menahan saja dan kena makan hari hari berbeza dengan jus infiniti keluaran jutawan herbs.cukup untuk makan berapa botol saja gout anda telah pulih dan tidak perlu risau lagi dan hari hari boleh makan udang dan ikan bilis macam sebelum sakit gout.memang hebat sama jugak degan saraf,,.batu hempedu dan lain lain peyakit boleh rujuk testimony saya yang banyak banyak kes lain..jika anda hendak menjaga kesihatan jus ininpaling terbaik sebab mampu menurunkan paras kolestrol dengan cepat tidak perlu risau lagi serangan jantung atau kolestrol tinggi
✔Hutan belantara kita tersembunyi 1 juta rahsia.Hanya ramuan herba terpilih sahaja yang terkandung di dalam JUS INFINITI ini, ✔JUS INFINITI amat mujarab jika diamalkan dengan betul dan konsisten. Jangan dibiarkan penyakit yang ditanggung dalam diri kita tanpa berusaha merawatnya. ✔Ramai yang sudah berjaya sembuh dengan produk JUS INFINITI ini .Ia terbukti dengan testimoni pelbagai jenis penyakit yang sudah sembuh dengan penggunaan yang betul dan konsisten. ✔JUS INFINITI ini juga boleh dijadikan makanan tambahan yang selamat diambil oleh sesiapa yang ingin menjaga kesihatan dan pencegahan awal pelbagai jenis penyakit.
✔Insyaallah sama-sama kita berikhtiar. ✔Untuk sebarang pertanyaan yang lebih lanjut serta jika ingin meminta pandangan, perkongsian serta maklumat tentang JUS INFINITI ,sila hubungi sy :
✅Encik Mohd Zuhairi 0174687570 (Whats App ,Call,SmS ) ✅HARGA 1BOTOL: RM180 ✅NAMA SYARIKAT: JUTAWAN HERBS ✅NO. PENDAFTARAN SYARIKAT: PG 0346818-W ✅NAMA PEMILIK : MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN 0174687570 (WHASTAPP,SMS&CALL)

Unknown said...

Kalau...apabila terjaga dari tidur, tiba2 jari telunjuk dan jari hantu terasa seperti kebas, tetapi berwarna merah keduanya. Sbb apa ya

muja ms said...

Kalau...apabila terjaga dari tidur, tiba2 jari telunjuk dan jari hantu terasa seperti kebas, tetapi berwarna merah keduanya. Sbb apa ya

jus infiniti jutawan herbs said...

Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.

Andai tahap 1 dan 2 bajet 8 bln..andai thp 3 dan 4 bjet 10 hnga 12 bulan insya allah.smbuh nti.kenapa ambil msa bbulan bulan or hmpir sthun utk smbuh? Sbb kita mrawat pnykit yg berat...knser jd proses mmg lma tp insya allah bkesan

memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...sebenarnya herba banyak jenis dan gred gred..kami menguna kan kualiti gred gred yg tbaik ssuai dgn rsepi kluarga utk merawat kanser..insya allah
..
.merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi untuk berbincang...bgaimna nk brubt..apa plu anda lakukan..pemakanan n mcm2 lg...dan testimoni2 tbaik dri psakit2 sy

Anonymous said...

assalamualaikum.
saya ingin bertanya beberapa soalan
1).saya mengalami sakit bahu .jika saya mengadap lp atau membaca buku bahu saya akan cepat sakit. kadangkala sakit dari belakang tengkuk sampai tulang pelikat. sampai ia menganggu saya untuk melakukan aktiviti harian saya seperti buat assignment .
2)saya sering kali berdengkur apabila saya tidur..walaupun saya terlelap hanya 5 minit.. dan mata saya akan sentiasa megantuk.. adakah ia akan bg affect jika saya sudah tua nanti ??

aslan shah said...

Tumpang Tanya kenapa bawah Tapak kaki Saya selalu sakit bahagia tgh2 Tapak kaki RASA mcm mencucuk cucuk.tp dia x selalu sakit ADA masa2 dia datang tiba2 RASA mcm kenapa cucuk jarum bawh Tapak kaki

Emma Aki Tiger said...

maaf nak tanya migrane ni blh pda factor keturunan ke.sbb family sy sume klau sakit smpai x blh bgun.x.blh tgk cahaya.x blh bising.kepala akn bedenyut.x pening.tp rasa sakit.sy dri kecik smpai skrg da umur 24.msih teruk klau diserang sakit kepala ni.smpai kna mkn ubt tahan sakit jnis kuat.tu pun kdg2 x lut.n sy ada 3ank. ketiga2 nya pun sering kena sakit kepala.sampai muntah2.

«Oldest ‹Older   201 – 307 of 307   Newer› Newest»