Syaitan
adalah makhluk Allah dari kalangan jin yang diciptakan dari api. Manakala Iblis
adalah salah satu nama dari kalangan syaitan. Rasulullah SAW menyatakan: “Malaikat
diciptakan dari cahaya, jin diciptakan dari nyalaan api dan Adam (manusia)
diciptakan dari apa yang telah dijelaskan kepada kamu.” (Hadis Riwayat Muslim,
14/273, no. 5314). Detik mula kesesatan syaitan adalah apabila ia takbur lagi
ujub dengan penciptaan dirinya, mempertikaikan perintah Allah dengan
mendahulukan logik, menghina ciptaan Allah, serta ingkar dengan kebenaran dan
enggan sujud kepada Adam. Allah SWT berfirman: Allah berkata kepada Iblis,
“Wahai Iblis, apa sebabnya engkau tidak turut bersama-sama mereka yang sujud
itu?” Iblis menjawab, “Aku sekali-kali tidak akan sujud kepada manusia yang
Engkau jadikan dia dari tanah liat yang kering yang berasal dari lumpur hitam
yang diberi bentuk.” (Surah al-Hijr, 15: 32-33)
Syaitan
merupakan tentera Iblis yang sesat lagi menyesatkan. Bahkan ia adalah makhluk
yang dilaknat oleh Allah SWT sehingga hari kiamat serta akan dihumban ke dalam
jahanam bersama-sama para pengikutnya. Allah SWT menjelaskan: Allah berkata
(kepada Iblis), “Keluarlah dari Syurga, kerana sesungguhnya engkau adalah
terkutuk. Dan sesungguhnya laknat ke atas engkau tetap akan menimpa sehingga
hari kiamat.” Iblis menjawab, “Ya Tuhan-ku, maka berilah tangguh kepadaku
sehingga hari kebangkitan.” Allah berfirman, Maka engkau termasuk yang diberi
tangguh sehingga ke suatu waktu yang telah ditentukan.” Iblis berkata, “Wahai
Tuhanku, disebabkan Engkau telah memutuskan bahawa aku ini sesat, maka aku
berjanji akan memperindahkan (segala bentuk kemungkaran) kepada Adam dan
keturunannya di dunia ini dan aku akan menyesatkan mereka semuanya kecuali hamba-hamba-Mu
yang mukhlis (ikhlas) di antara mereka.” (Surah al-Hijr, 15: 34-39). Di ayat
yang lain Allah SWT berkata kepada Iblis: “Pergilah! Kemudian sesiapa yang
mengikuti engkau dari kalangan mereka, maka sesungguhnya neraka jahanamlah
balasan untuk kamu semua sebagai balasan yang mencukupi. Desak serta pujuklah
sesiapa yang engkau dapat memujuknya dengan suaramu, dan kerahkanlah para
pendukung kamu yang berkuda serta yang berjalan kaki untuk mengalahkan mereka.
Dan bersama-samalah dengan mereka dalam urusan harta dan anak-anak, dan
berikanlah janji kepada mereka.” Padahal tidak ada yang dijanjikan oleh syaitan
itu melainkan tipu-daya semata-mata. (Surah al-Isra’, 17: 63-64)
Demikian
serba ringkas petikan penjelasan kesesatan syaitan dan janji mereka kepada
Allah SWT untuk menyesatkan manusia ke lembah kesyirikan. Hanya mereka yang
mukhlis (ikhlas) akan mendapat perlindungan dan jaminan Allah dari ancaman
jerat-jerat syaitan. Selain syaitan dari kalangan jin secara hakiki, syaitan
juga wujud dalam kalangan manusia dari sudut sifat. Iaitu sifat menghasut
manusia kepada kejahatan dengan perkataan-perkataan indah yang memperdaya.
Serta dengan cara mengada-adakan sesuatu (dalam agama) yang kelihatan indah
supaya orang tertarik lalu menjadi sesat. Allah SWT berfirman: “Dan demikianlah
Kami jadikan bagi setiap nabi itu musuh, iaitu syaitan-syaitan (dari jenis)
manusia dan (dari jenis) jin, sebahagian mereka membisikkan kepada sebahagian
yang lain perkataan-perkataan yang indah-indah untuk menipu manusia. Jika Tuhanmu
menghendaki, nescaya mereka tidak mengerjakannya, maka tinggalkanlah mereka dan
apa yang mereka ada-adakan.” (Surah al-An’am, 6: 112)
Menepis
Gangguan Syaitan
Sebagaimana
disebutkan dalam banyak dalil al-Qur’an dan al-Hadis, syaitan tidak akan mampu
mengancam umat manusia selagi mereka ikhlas dalam mengikuti dan menegakkan
agama Allah. Pada hari ini, keikhlasan dalam beragama begitu sukar ditemui.
Sehingga pada hari ini ada yang mengamalkan agama semata-mata kerana mahu
meraih kerjaya, harta, kerana bertaqlid kepada tuan guru, demi parti politik,
demi mendapat kedudukan, dan demi memperjuangkan aliran atau kelompoknya
semata-mata.
Keduanya,
syaitan tidak mampu menggugat orang-orang yang memiliki iman dan ketaqwaan yang
teguh. Sebaliknya syaitan mudah menguasai orang-orang yang tidak menjaga diri
dari kesyirikan serta suka mengikuti perangai dan jejak langkah syaitan. Allah SWT
berfirman: “Sesungguhnya syaitan itu tidak memiliki sebarang kekuasaan terhadap
orang-orang yang beriman dan bertaqwa kepada Tuhan mereka. Sesungguhnya
kekuasaan syaitan itu hanyalah terhadap orang-orang yang menjadikan ia pemimpin
mereka, dan orang-orang yang melakukan kesyirikan kepada Allah dengan sebab
hasutan mereka.” (Surah an-Nahl, 16: 99-100). Di antara contoh perangai dan
jejak langkah syaitan yang disebutkan dalam al-Qur’an dan as-Sunnah adalah
mendahulukan akal dari naqli, bersikap takbur, ujub, sombong, suka megeluarkan
bunyi ketika menguap dan tidak menahannya (atau menutupnya), makan atau minum
dengan tangan kiri, suka membazir, membuang masa, sengaja tidak menutup
makanan, sengaja keluar ketika waktu senja, suka bersendirian, suka menimbulkan
perselisihan, dan suka memecah-belahkan perpaduan umat Islam.
Ketiga,
syaitan menjauhi orang yang sentiasa berzikir mengingati Allah SWT. Iaitu
dengan zikir-zikir yang dianjurkan atau disyari’atkan oleh Allah SWT sama ada
melalui Kitab-Nya atau sunnah Rasul-Nya SAW. Terdapat beberapa bentuk zikir
yang disunnahkan dalam rangka menepis ancaman dan gangguan syaitan. Iaitu
dengan membaca basmalah, isti’azah atau ta’awwudz (doa-doa memohon perlindungan
kepada Allah), dan mengamalkan ayat-ayat atau surah-surah tertentu dari
al-Qur’an sebagaimana anjuran as-sunnah. Allah SWT berfirman: “Dan jika engkau
digoda dengan suatu godaan dari syaitan, maka mohonlah perlindungan kepada
Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. Sesungguhnya
orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh suatu bentuk was-was
(godaan) dari syaitan, mereka pun ingat (kepada Allah) lalu dengan itu mereka
melihat (jalan yang benar).” (al-A’raaf, 7: 200-201). Nabi SAW bersabda: “Apabila
seorang lelaki masuk ke rumahnya lalu dia berzikir kepada Allah ketika dia
masuk dan ketika dia makan, maka syaitan pun berkata (kepada kaumnya), “Tidak
ada tempat bermalam dan tidak ada makan malam untuk kamu semua.” Apabila dia
masuk tanpa berzikir kepada Allah ketika dia masuk, maka syaitan pun berkata,
“Kamu semua akan mendapat tempat bermalam.” Apabila dia tidak berzikir ketika
makan, maka syaitan pun berkata, “Kamu semua akan mendapat tempat bermalam
berserta makan malam.” (Hadis Riwayat Muslim, 10/293, no. 6762)
Sebagai
contoh, dijelaskan dalam hadis yang lain, di antara zikir (atau doa) ketika
hendak makan adalah membaca basmalah, manakala setelah makan pula dengan
mengucapkan hamdalah (pujian kepada Allah). Zikir di ketika hendak tidur pula
antaranya dengan membaca ayat al-Kursi, atau surah al-Ikhlas dan
al-Mu’awwidzatain (surah an-Naas dan al-Falaq).
Demikianlah
Allah dan Rasul-Nya mengajarkan kepada kita bagaimana menepis ancaman dan
mengusir gangguan syaitan yang terlaknat. Malah dalam beberapa hadis yang lain
Nabi SAW turut menjelaskan kaedah tuntas mengusir atau menjauhkan syaitan dari
menghuni rumah-rumah kita. Bukan dengan kenduri doa selamat, bukan dengan
ritual “pagar rumah”, bukan dengan menabur air garam, bukan dengan meniup asap
kemenyan, bukan dengan menggantung ayat-ayat al-Qur’an tertentu, bukan juga
dengan majlis bacaan Yasin, apatah lagi dengan memasang tangkal-tangkal. Tetapi
Nabi SAW bersabda: “Jangan jadikan rumah-rumah kamu seperti kuburan.
Sesungguhnya syaitan itu melarikan diri dari rumah yang di dalamnya dibacakan
Surah al-Baqarah.” (Hadis Riwayat Muslim, 4/182, no. 1300)
Selain
itu, Nabi turut menjelaskan boleh juga dengan mengamalkan bacaan ayat al-Kursi
di setiap waktu pagi dan petang, membaca dua ayat terakhir dari surah
al-Baqarah, dan juga dengan memperbanyakkan membaca al-Qur’an di rumah secara
umum di samping berusaha bersungguh-sungguh mengamalkannya. Perlu kita fahami bahawa
syaitan tidak takut sedikitpun dengan al-Qur’an, tetapi syaitan amat takut
dengan orang yang membaca dan mengamalkan al-Qur’an.
Syaitan
menganggu manusia tidak hanya dengan cara membisikkan suatu keburukan atau
keraguan di hati manusia, namun Syaitan lebih jauh telah berani dengan secara
terang-terang mengganggu manusia. Syaitan telah pun berjanji dengan Allah
bahawa ia akan mengganggu manusia dengan apa cara sekalipun dan sentiasa
berusaha untuk menyesatkannya. Syaitan tidak akan melepaskan walau sesaat dan
tidak pernah leka untuk melalaikan dan mengganggu kehidupan dan ketenteraman
manusia.
Gangguan
Fizikal - Syaitan berjalan pada aliran darah tubuh manusia, kadang ia berkerja dengan
mempersempit atau menyumbat jalan darah. Ia mampu wujud nyata seperti menjadi
daging atau lainnya. Tidak hairan bila sering kali seseorang yang sakit kepala
bertahun-tahun sembuh setelah di-ruqyah, sampai barah ganas sembuh dengan izin
Allah melalui ruqyah. Syaitan menyempitkan saraf atau menguasai saraf tertentu,
hingga seorang lumpuh pada sebahagian anggota tubuh, bahkan boleh lumpuh
seluruh badan. Banyak sudah yang meninggal dunia disebabkan gangguan jenis ini.
Gangguan
Minda - Syaitan membisikkan segala sesuatu ke telinga seseorang, hingga
membuatnya bingung dan kacau, atau kadang membisikkan ke dalam hati. Bila
dibiarkan atau ditangani dengan cara yang salah, biasanya orang tersebut akan
terganggu saraf otaknya, dan menjadikannya gila. Juga dengan mempengaruhi emosi
seseorang, hingga terjadi kelainan emosional. Mudah lupa dan tidak fokus,
sering disebabkan gangguan ini.
Gangguan
Dalam Mimpi - Syaitan mampu masuk ke alam mimpi seseorang. Mengganggu manusia
dengan cara menakut-nakuti, menampakkan kejadian keji, sadis dan mengerikan.
Gangguan
Dalam Ibadah - Syaitan akan membuatkan kita lupa jumlah rakaat dalam solat,
susah nak khusyu’, mudah buang angin atau buang air, ragu-ragu ketika bersuci,
menguap saat zikir atau ibadah lainnya. Takut naik pesawat ketika hendak pergi
haji, takut fakir bila hendak sedekah dan sebagainya.
Penjagaan
Diri dari Gangguan Syaitan
1)
Iman dan Tawakal - “Sesungguhnya (terhadap) hamba-hamba-Ku, engkau (Iblis)
tidaklah dapat berkuasa atas mereka. Dan cukuplah Tuhanmu sebagai Penjaga”. (Al
isra’:65).Ibnu Abbas berkata (tentang ayat ini): mereka adalah orang-orang
mukmin. “Sungguh, Syaitan itu tidak akan berpengaruh terhadap orang yang
beriman dan bertawakal kepada Tuhan”. (An Nahl: 99).
2)
Menjahui Maksiat - “Sesungguhnya orang-orang yang berpaling di antara kamu
ketika terjadi pertempuran antara dua pasukan itu, sesungguhnya mereka
digelincirkan oleh Syaitan, disebabkan sebagian kesalahan (dosa) yang telah
mereka perbuat (pada masa lalu)…”.(Ali Imran: 155).
3)
Zuhud dan tidak terpedaya dunia - “ ahai manusia! Sungguh, janji Allah itu
benar, maka janganlah kehidupan dunia memperdayakan kamu dan janganlah
(Syaitan) yang pandai menipu, memperdayakan kamu terhadap Allah”. (Fathir:5).
4)
Mohon Perlindungan Allah - “Dan jika Syaitan datang menggodamu, maka
berlindunglah kepada Allah…”.(Al A’raf:200).
Semoga
kita meminta perlindungan Allah SWT dan kita mengikhlaskan diri kita kepada
Allah SWT semata-mata.
Setelah
kita kenali secara ringkas siapa itu Syaitan, permusuhannya terhadap umat
keturunan Adam, asas karektor dan sifatnya, serta kaedah asas dalam menangkis
gangguannya, berikut disenaraikan pula beberapa bentuk contoh tips anjuran
dalam menepis, menangkis, sekaligus membentengi kediaman serta diri kita dari
gangguan Syaitan yang suka mengganggu. Memang demikianlah yang diperintahkan
oleh Allah SWT, apabila kita mendapati diri kita diganggu oleh Syaitan, maka
kepada-Nya-lah kita kembali dan memohon perlindungan. Allah SWT berfirman: “Dan
jika engkau mendapati adanya suatu gangguan dari Syaitan, maka berta’awwudz-lah
(mohonlah perlindungan) kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi
Maha Mengetahui.” (Surah Fushilat, 41: 36). Apa yang dimaksudkan dengan
berta’awwudz kepada Allah (memohon perlindungan kepada Allah)? Maka Syaikh
al-Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah menjelaskan: “Bahawasanya orang-orang yang
berlindung kepada Allah itu adalah orang-orang yang berlindung kepada-Nya,
kembali kepadanya, dan memohon pertolongan kepada-Nya dari (gangguan) Syaitan.
Ini kerana orang yang berlindung kepada selain dari-Nya maka dia termasuk orang
yang berlindung kepada Syaitan. Maka apabila seorang hamba itu berlindung
kepada Rabb-nya, maka dia adalah orang yang memohon perlindungan kepada-Nya dan
bertawakkal kepada-Nya, maka dengan itu dia pun dilindungi oleh Allah dari
Syaitan.” (Ibnu Taimiyah, Majmu’ al-Fatawa, 7/283)
Maka
dari itu, berikut ini disenaraikan sebahagian dari tips-tips anjuran nabawi
yang dimaksudkan sebagaimana yang terdapat dalam dalil-dalil al-Qur’an dan
hadis-hadis yang sahih. Bukan rekaan, bukan prasangka, bukan memandai-mandai,
bukan juga bikinan para bomoh, dukun, mahupun pawang.
1.
Apabila Keluar Masuk Rumah- Nabi SAW bersabda: “Apabila seseorang (lelaki)
keluar dari rumahnya, maka ucapkanlah:
بِسْمِ
اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
“Dengan
nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah, dan tiada daya dan upaya melainkan
kerana pertolongan Allah.”
Beliau
bersabda lagi: “Maka pada ketika itu akan dikatakan kepadanya, “Kamu telah
mendapat petunjuk, telah diberi kecukupan dan mendapat perlindungan.” Sehingga
syaitan-syaitan menjauhkan diri daripadanya. Lalu syaitan yang lainnya berkata,
“Bagaimana (engkau akan menggoda) seorang lelaki yang telah mendapat petunjuk,
kecukupan, dan perlindungan?” (Sunan Abu Daud, no. 5095. Dinilai sahih oleh
al-Albani)
2.
Bacaan Ketika Masuk Rumah - Rasulullah SAW bersabda: “Jika seseorang (lelaki)
masuk ke dalam rumahnya, hendaklah ia membaca:
اللَّهُمَّ
إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ الْمَوْلَجِ وَخَيْرَ الْمَخْرَجِ بِسْمِ اللَّهِ
وَلَجْنَا وَبِسْمِ اللَّهِ خَرَجْنَا وَعَلَى اللَّهِ رَبِّنَا تَوَكَّلْنَا
“Ya
Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu tempat masuk yang baik dan tempat
keluar yang baik. Dengan menyebut nama Allah, kami masuk (rumah) dan dengan
menyebut nama Allah kami keluar.”
ثُمَّ
لِيُسَلِّمْ عَلَى أَهْلِهِ
Setelah
itu ucapkanlah salam kepada ahlinya (keluarganya).” (Sunan Abu Daud, no. 5096.
Bab: Apa Yang Diucapkan Seseorang Ketika Masuk Ke Rumah. Dinilai sahih oleh
al-Albani. Lihat: Taraju’at al-‘Allamah al-Albani fii at-Tashhih wa at-Tadh’if,
no. 20)
3.
Tidak Menggantung Gambar-gambar - Berkata Ibnu ‘Abbas RA: “Abu Talhah telah
mengkhabarkan kepadaku, beliau yang merupakan seorang sahabat Rasulullah dan
seorang sahabat yang pernah bersama-sama dalam peperangan badar memberitahu
kepadaku bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Malaikat tidak masuk ke dalam rumah
yang di dalamnya ada anjing atau gambar.” Yang dimaksudkan adalah gambar yang
memiliki unsur ruh (gambar makhluk bernyawa).” (Shahih al-Bukhari, no. 4002) Kerana
jika bukan malaikat pembawa rahmat yang masuk, maka Syaitanlah yang akan
memasukinya. Bahkan Rasulullah ketika hayatnya, beliau SAW sendiri enggan
memasuki rumah yang di dalamnya ada gambar makhluk bernyawa. ‘Aisyah RA pernah
mengkhabarkan (kepada al-Qasim B. Muhammad): “Aku membeli sebuah bantal
bergambar. Apabila Rasulullah melihatnya, beliau berdiri di pintu dan tidak
terus masuk ke rumah. Aku menyedari air mukanya berubah kelihatan seperti ada
sesuatu yang tidak disukainya.
Aku
berkata, “Wahai Rasulullah, aku bertaubat kepada Allah dan Rasul-Nya SAW,
(tolong beritahu aku) apa dosa-ku?” Rasulullah berkata, “Ada apa dengan bantal
ini?” Aku menjawab, “Aku membelinya untuk engkau agar dapat duduk dan
meletakkan kepala padanya.” Rasulullah SAW berkata, “Bahawasanya pembuat gambar
ini akan di-azab pada hari kiamat, dikatakan kepada mereka, “Hidupkanlah apa yang
telah kamu ciptakan.”.” Rasulullah menambah, “Rumah yang di dalamnya terdapat
gambar (yang memiliki unsur ruh atau menyerupai makhluk bernyawa), malaikat
tidak masuk ke dalamnya.”.” (Shahih al-Bukhari, no. 2105) Ibnu ‘Abbas RA
menjelaskan: “Gambar (yang diharamkan) itu merujuk kepada kepala, jika
dihilangkan kepalanya maka tidaklah dimaksudkan sebagai gambar (yang
dilarang).” (Al-Baihaqi, Sunan al-Kubra, no. 14580. Bab: Keringanan dalam Hal
Berkaitan Gambar. Dinilai sahih oleh al-Albani)
4.
Sunnah Berdzikir - Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seorang lelaki memasuki
rumahnya lalu dia berzikir kepada Allah (menyebut nama Allah) ketika dia masuk
dan ketika dia makan, maka syaitan pun berkata (kepada kaum kerabatnya): “Tidak
ada tempat bermalam dan tidak ada makan malam untuk kamu semua.” Apabila dia
masuk tanpa berzikir kepada Allah ketika dia masuk, maka syaitan pun berkata: “Kamu
semua akan mendapat tempat bermalam.” Apabila dia tidak berzikir kepada Allah
(menyebut nama Allah) ketika makan, maka syaitan pun berkata: “Kamu semua akan
mendapat tempat bermalam berserta makan malam.”.” (Shahih Muslim, no. 2018. Abu
Daud, no. 3765) Di antara dzikir-dzikir yang disunnahkan ketika memasuki rumah
adalah dengan mengucapkan salam, membaca bismillah, dan juga sebagaimana hadis
pada point no. 2 di atas. Manakala dzikir ketika hendak makan antaranya adalah
dengan mengucapkan bismillah. Selain itu, dianjurkan agar mengamalkan
dzikir-dzikir yang disunnahkan untuk dibaca di ketika waktu pagi dan waktu
petang sebagaimana banyak dijelaskan dalam hadis-hadis Nabi yang sahih.
5.
Membaca Surah al-Baqarah - Syaitan lari dari Rumah yang dibacakan Surah
al-Baqarah di dalamnya. Rasulullah SAW bersabda: “Jangan jadikan rumah-rumah
kamu seperti perkuburan. Sesungguhnya syaitan melarikan diri dari rumah yang di
dalamnya dibacakan Surah al-Baqarah.” (Shahih Muslim, no. 780). Rasulullah SAW
bersabda: “Sesungguhnya setiap sesuatu memiliki puncak, dan puncak bagi
al-Qur’an adalah Surah al-Baqarah. Sesungguhnya Syaitan apabila mendengar Surah
al-Baqarah dibacakan, dia pun keluar dari rumah yang dibacakan dengannya Surah
al-Baqarah.” (Al-Mustadrak al-Hakim, no. 2060. Dinilai sahih oleh al-Albani). Rasulullah
SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah telah menulis sebuah kitab sebelum Allah menciptakan
langit dan bumi dua ribu tahun lamanya. Allah menurunkan dua ayat dari kitab
tersebut yang dengannya Allah menutup surah al-Baqarah. Keduanya tidak dibaca
di suatu rumah selama tiga malam melainkan syaitan mana pun tidak akan
mendekatinya.” (Musnad Ahmad, no. 18414. Sunan at-Tirmidzi, no. 2882. Dinilai
sahih oleh al-Albani)
Rasulullah
SAW bersabda: “Bacalah al-Qur’an kerana sesungguhnya di hari kiamat nanti ia
akan menjadi syafa’at kepada orang-orang yang mengikutinya (menjadi ahlinya). Bacalah
al-Zahrawain (dua jenis bunga), iaitu surah al-Baqarah dan Surat Ali ‘Imran.
Kerana keduanya akan datang pada hari Kiamat seakan-akan dua awan besar atau
seperti dua kelompok besar dari burung-burung yang akan menjadi hujjah
(pembela) orang-orang yang sentiasa membacanya. Kamu bacalah surah al-Baqarah,
kerana mengambilnya adalah barakah, meninggalkannya adalah kerugian, dan
al-Bathalah (ahli kebathilan) tidaklah dapat menguasainya.” Kata Mu’awiyah:
Al-Bathalah (Ahli kebathilan) adalah tukang sihir.” (Musnad Ahmad, no. 22213.
Shahih Muslim, no. 804) Selain itu, adalah disunnahkan memperbanyakkan bacaan
al-Qur’an secara umum, mempelajarinya, memahaminya, sekaligus mengamalkannya.
Bahkan ini adalah termasuk sebahagian dari kewajiban bagi setiap umat Islam
agar mempelajari al-Qur’an dengan penuh semangat dan usaha yang gigih. Kerana
dengan mempelajarinya, maka ia pun menguasai ilmu-ilmu yang penting sekaligus
mampu memberinya petunjuk dan bimbingan dalam kehidupannya.
6.
Mengamalkan Membaca 3 Qul (al-Mu’awwizat) - Rasulullah SAW pernah berkata
kepada ‘Abdullah B. Khubaib: “Bacalah Qul Huwallahu Ahad (Surah al-Ikhlas) dan al-Mu’awwidzatain
(Surah al-Falaq dan an-Naas) ketika kamu memasuki waktu petang dan pagi (subuh)
sebanyak tiga kali, nescaya kamu akan dicukupkan dengan segala sesuatu.” (Sunan
Abu Daud, no. 5082. at-Tirmidzi, no. 3575. Dinilai sahih oleh at-Tirmidzi) Kata
Imam asy-Syaukani rahimahullah: “Dalam hadis ini terdapat dalil menunjukkan
membaca surah-surah ini di waktu petang dan waktu pagi mampu memberi kecukupan
kepada sesiapa yang membacanya dari segala sesuatu yang dia risaukan walau
apapun bentuknya.” (Tuhfatu adz-Dzakirin, m/s. 93) ‘Uqbah B. ‘Aamir
radhiyallahu ‘anhu berkata: “Ketika aku berjalan bersama Rasulullah SAW di
antara al-Juhfah dan al-Abwa’, tiba-tiba angin sejuk bertiup dan gelap gelita
menyelimuti kami. Maka Rasulullah pun mula berlindung dengan membaca Surah
al-Falaq dan an-Naas. Lalu beliau berkata, “Wahai ‘Uqbah, berlindunglah dengan
membaca keduanya, kerana tidak ada orang yang berlindung dengan sebuah
perlindungan yang menyamai keduanya.” (Sunan Abu Daud, no. 1463. Dinilai sahih
oleh al-Albani)
‘Aisyah
RA berkata: “Bahawasanya Nabi SAW ketika mendatangi tempat tidurnya di setiap
malam, beliau menggabungkan telapak tangannya kemudian menghembus (meniup)
padanya lalu membaca padanya Surah al-Ikhlas, Surah al-Falaq, dan Surah
an-Naas. Kemudian beliau mengusap dengan kedua telapak tangannya apa yang mampu
dicapai olehnya dari tubuh beliau. Beliau memulakannya dari atas kepalanya, ke wajahnya,
dan ke bahagian depan tubuhnya. Beliau melakukannya sebanyak tiga kali.”
(Shahih al-Bukhari, no. 5017. Bab: Keutamaan al-Mu’awwizat) ‘Uqbah B. ‘Aamir RA
berkata: “Rasulullah SAW memerintahkan aku supaya aku membaca al-Mu’awwidzatain
(Surah al-Falaq & an-Naas) di akhir setiap solat.” (Sunan at-Tirmidzi, no.
2903. Dinilai sahih oleh al-Albani) Kata Al-Hafiz Ibnu al-Qayyim rahimahullah
(Wafat: 751H): “Dan perkataan “duburi ash-sholah” (di akhir solat) boleh
difahami sebagai sebelum atau selepas salam. Dan menurut guru kami (Syaikh
al-Islam Ibnu Taimiyah), beliau menguatkan pendapat yang maksudnya sebelum
salam, maka itu yang tepat menurut beliau. “duburi kulli syaii’ minhu” (di
akhir atau penghujung segala sesuatu darinya) seperti bila disebutkan “duburi
al-haiwan” maka maksudnya hujung punggung haiwan (bukan merujuk sesuatu yang
terpisah di belakang haiwan – pent.).” (Zaadul Ma’ad, 1/304)
Kata
Ibnul Qayyim lagi di lembaran yang lain tentang hadis ini: “Dan pada hadis ini
terdapat rahsia yang besar dalam menolak keburukan-keburukan dari sela antara
satu solat ke solat berikutnya.” (Zaadul Ma’ad, 4/181) ‘Aisyah RA berkata: “Bahawasanya
Rasulullah SAW apabila salah seorang dari ahli keluarganya sakit, beliau
meniupkan ke atasnya dengan bacaan al-Mu’awwidzat (3 Qul). Tetapi ketika beliau
sakit yang membawa kepada kewafatannya, akulah yang meniupkan padanya, aku
mengusap beliau dengan tangan beliau sendiri kerana tangan beliau lebih besar
barakahnya berbanding tanganku.” (Shahih Muslim, no. 2192). Kata Imam an-Nawawi
rahimahullah (Wafat: 852H): “Dalam hadis ini terdapat anjuran untuk meruqyah
(merawat) dengan menggunakan al-Qur’an dan dzikir-dzikir. Adapun ruqyah dengan
bacaan al-Mu’awwidzat, itu adalah kerana di dalamnya menggabungkan permohonan
perlindungan dari segala sesuatu yang dibenci sama ada secara umum atau pun
terperinci. Di dalam al-Mu’awwidzat (3 Qul), ia mengandungi doa perlindungan
dari kejahatan makhluk yang Allah ciptakan, maka segala sesuatu termasuk di
dalamnya dari kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang menghembus pada
buhul-buhul (simpulan-simpulan tali), dari kejahatan para penyihir (tukang
sihir), dari kejahatan para pendengki, dan dari kejahatan bisikan was-was
Syaitan al-Khannas (yang bersembunyi).” (Syarah Shahih Muslim, 14/183)
7.
Mengamalkan Membaca Ayat al-Kursi - Abu Hurairah RA berkata: “Rasulullah SAW
memberi kepercayaan kepada aku untuk menjaga zakat Ramadhan. Lalu ada seseorang
yang datang dan mencuri makanan. Aku pun menangkapnya dan berkata: “Demi Allah,
aku benar-benar akan mengangkat perbuatan (kes) engkau kepada Rasulullah SAW.”
Ia pun berkata: “Sesungguhnya aku adalah orang yang memerlukan, aku menanggung
nafkah keluargaku, dan aku benar-benar memerlukan.” Abu Hurairah berkata, aku
pun melepaskannya. Ketika aku bangun pagi (Subuh), Nabi SAW bertanya: “Wahai
Abu Hurairah, apakah yang dilakukan oleh orang yang engkau tangkap semalam?”
Aku pun menjawab: “Wahai Rasulullah, ia mengeluh (mengadu) yang ia sangat
memerlukan, demikian juga keluarganya, dan aku pun mengasihaninya lalu
melepaskannya.” Beliau SAW berkata: “Ketahuilah bahawa ia telah membohongi
engkau dan ia akan kembali lagi.” Aku pun yakin ia akan datang kembali kerana
Rasulullah SAW telah mengatakannya. Aku mengintainya, lalu aku dapati ia datang
lagi dan mencuri makanan. Aku pun menangkapnya dan berkata: “Demi Allah, aku
benar-benar akan mengangkat perbuatan engkau ini kepada Rasulullah SAW.” Lalu
ia pun berkata: Lepaskanlah aku, sesungguhnya aku adalah orang yang memerlukan,
dan aku menanggung nafkah keluargaku. Aku tidak akan kembali lagi.” Aku pun
mengasihaninya lalu melepaskannya. Ketika aku bangun pagi, Rasulullah SAW
bertanya kepadaku: “Wahai Abu Hurairah, apakah yang telah dilakukan oleh orang
yang engkau tangkap semalam?” Aku pun menjawab: “Wahai Rasulullah, ia mengeluh
(mengadu) yang ia sangat memerlukan, demikian juga keluarganya, dan aku pun
mengasihaninya lalu melepaskannya.” Beliau SAW berkata: “Ketahuilah bahawa ia
telah membohongi engkau dan ia akan kembali lagi.” Aku pun mengintainya untuk
kali ketiganya, lalu ia pun datang lagi dan mencuri makanan. Aku pun
menangkapnya dan berkata: “Demi Allah, aku benar-benar akan mengangkat
(mengadukan) perbuatan engkau ini kepada Rasulullah SAW. Ini adalah kali yang
terakhir dan yang ketiga kalinya engkau mengaku tidak akan kembali tetapi
engkau kembali lagi.” Ia pun berkata: “Lepaskanlah aku, aku akan mengajarkan
engkau beberapa kalimat (perkataan) yang dengannya Allah akan berikan manfaat
kepada engkau.” Aku berkata: “Perkataan apakah itu?” Ia pun berkata: “Apabila
engkau mendatangi tempat tidurmu, maka bacalah ayat al-Kursi: “للَّهُ لاَ إِلَهَ
إِلَّا هُوَ الحَيُّ القَيُّومُ” (Surah al-Baqarah ayat 255) sampai habis ayat
tersebut. Kerana sesungguhnya ada satu Malaikat dari sisi Allah yang akan menjaga
engkau, dan engkau tidak akan dihampiri oleh Syaitan sampailah engkau memasuki
waktu pagi.” Lalu aku pun melepaskannya. Ketika aku bangun pagi, Rasulullah SAW
pun bertanya kepadaku: “Wahai Abu Hurairah, apakah yang telah dilakukan oleh
orang telah engkau tangkap semalam?” Aku pun menjawab: “Wahai Rasulullah, ia
mengaku sesungguhnya ia mengajari aku suatu kalimat yang dengannya Allah akan
memberi manfaat kepada aku, maka aku pun membebaskannya.” Rasulullah bertanya: “Kalimat
apakah itu?” Aku jawab: “Ia berkata kepadaku, “Apabila engkau mendatangi tempat
tidurmu, maka bacalah ayat al-Kursi: “اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الحَيُّ القَيُّومُ”
(Surah al-Baqarah ayat 255) dari awal sampai habis ayat tersebut.” Dan ia juga
berkata kepadaku, “Malaikat dari sisi Allah akan menjaga engkau dan Syaitan
tidak akan menghampiri engkau sampai memasuki waktu pagi subuh.” Nabi SAW pun
berkata: “Ketahuilah sesungguhnya ia telah berkata benar walaupun hakikatnya ia
adalah pendusta. Adakah engkau tahu siapakah yang engkau berbicara dengannya
semenjak tiga malam yang lalu itu wahai Abu Hurairah?” Abu Haurairah menjawab: “Tidak.”
Beliau SAW pun berkata: “Itu adalah Syaitan.” (Shahih al-Bukhari, no. 2311,
3275, 5010)
Dalam
riwayat yang lain, situasi yang hampir serupa berlaku ke atas Ubay B. Ka’ab RA.
Beliau diganggu oleh jin yang mahu mendapatkan sebahagian dari makanan
miliknya. Beliau bertanya kepada jin tersebut: “Apakah yang boleh menyelamatkan
kami dari (gangguan) kamu?” Jin tersebut pun berkata: “Ayat ini (al-Kursi) yang
mana terdapat dalam Surah al-Baqarah (Allaahu laa ilaaha illaa huwal hayyul
qayyum…), sesiapa yang membacanya ketika memasuki waktu petang (senja) maka dia
akan dijauhkan dari kami sehingga masuknya waktu pagi subuh dan sesiapa yang
membacanya ketika memasuki waktu subuh maka dia akan dijauhkan dari kami
sehingga masuknya waktu petang (senja).” Maka keesokkan pagi subuh harinya,
Ubay B. Ka’ab pun menemui Rasulullah SAW lalu menceritakan apa yang berlaku
tersebut. Maka Rasulullah pun berkata: “Si jijik (jin) itu telah berkata
benar.” (ath-Thabrani, al-Mu’jam al-Kabir, no. 541. Kata al-Albani, hadis ini
diriwayatkan oleh an-Nasaa’i dan ath-Thabrani dengan isnad yang jayyid, dan
lafaz ini miliknya. Demikian juga kata al-Hatsami, para perawinya tsiqah)
8.
Membaca Tahlil Berikut - Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang mengucapkan:
لاَ
إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ وَلَهُ
الحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
“Tiada
yang berhak diibadahi dengan benar melainkan Allah satu-satu-Nya dan tiada
sekutu bagi-Nya, bagi-Nya segala kerajaan dan bagi-Nya segala pujian, dan dia
menguasai segala segala sesuatu.” Sebanyak 100 kali dalam sehari, maka ucapan
tersebut menyamai (pahala) membebaskan sepuluh hamba, akan ditulis baginya seratus
kebaikan, dihapuskan baginya seratus keburukan, dan ia menjadi pelindung
baginya dari Syaitan pada hari tersebut sehinggalah memasuki waktu petang
(senja). Dan tidaklah ada yang lebih afdhal dari yang dibawanya melainkan
seseorang yang mengamalkan lebih banyak lagi dari yang demikian.” (Shahih
al-Bukhari, no. 3293, 6403. Muslim, no. 2691)
9.
Sujud Tilawah - Rasulullah SAW bersabda: “Apabila anak Adam membaca ayat
sajadah lalu dia bersujud, maka Syaitan pun menjauhkan diri. Syaitan berkata: “Celakalah
aku, anak Adam diperintahkan supaya bersujud maka mereka pun bersujud sehingga
baginya Jannah (Syurga). Manakala aku diperintahkan bersujud tetapi aku
membangkang, maka berhak bagiku Neraka.”.” (Shahih Muslim, no. 81). Bacaan
sujud tilawah:
اللَّهُمَّ
اكْتُبْ لِي بِهَا عِنْدَكَ أَجْرًا، وَضَعْ عَنِّي بِهَا وِزْرًا، وَاجْعَلْهَا
لِي عِنْدَكَ ذُخْرًا، وَتَقَبَّلْهَا مِنِّي كَمَا تَقَبَّلْتَهَا مِنْ عَبْدِكَ
دَاوُدَ
“Ya
Allah, tuliskanlah pahala untukku dengannya di sisi Engkau. Hapuskanlah dariku
dengannya dosa-dosaku. Jadikanlah ia simpanan bagiku di sisi Engkau. Dan
terimalah ia dariku sebagaimana Engkau telah menerimanya dari hamba-Mu Daud.”
(Sunan at-Tirmidzi, no. 579, 3424. Dinilai hasan oleh al-Albani) atau:
سَجَدَ
وَجْهِي لِلَّذِي خَلَقَهُ وَشَقَّ سَمْعَهُ وَبَصَرَهُ بِحَوْلِهِ وَقُوَّتِهِ
“Bersujud
wajahku kepada yang telah menciptakannya dan yang memberi pendengaran serta
penglihatan padanya dengan daya dan kekuatan-Nya.” (Sunan at-Tirmidzi, no.580.
Dinilai sahih oleh at-Tirmidzi dan al-Albani)
10.
Tidak Melatah Mencerca Syaitan, Sebaliknya Ucaplah Bismillah - Daripada Abu
al-Malih, daripada seorang sahabat Nabi, beliau berkata: “Aku pernah sama-sama
menaiki haiwan tunggangan dengan Nabi SAW, tiba-tiba haiwan tunggangan tersebut
terpeleset. Aku pun mengucapkan: “Celaka Syaitan.” Maka Nabi pun seraya
berkata: “Jangan engkau katakan celaka Syaitan. Kerana apabila engkau
mengatakan seperti itu, Syaitan pun semakin besar sehingga seperti besarnya
rumah, dan Syaitan pun akan berkata, “Dengan kekuatanku (ini terjadi).”
Sebaliknya hendaklah engkau ucapkan: “Bismillah.” Kerana apabila engkau
mengucapkan bismillah, maka Syaitan akan mengecil sehingga menjadi seperti
sekecil lalat.” (Sunan Abu Daud, no. 4982. Dinilai sahih oleh al-Albani) Dalam
hadis yang lain, Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah kalian memaki Syaitan,
tetapi berta’awwudz-lah (pohonlah perlindungan) kepada Allah dari
kejahatannya.” (Al-Albani, Silsilah al-Ahaadits ash-Shahihah, no. 2422)
11.
Mengingat Allah Dan Berlindung Dengannya Ketika Bersetubuh - Rasulullah SAW
bersabda: “Sekiranya salah seorang di antara kamu apabila mendatangi ahlinya
(isterinya), ucapkanlah: “Bismillah, Allahumma jannibnasy Syaithaan, wa
jannibisy Syaithaana ma rozaqtana.” (Dengan nama Allah, ya Allah jauhkanlah kami
dari Syaitan, dan jauhkanlah Syaitan dari apa yang Engkau rezekikan kepada
kami). Jika hasil hubungan mereka berdua dikurniakan anak, maka Syaitan tidak
akan dapat memudharatkannya.” (Shahih al-Bukhari, no. 141. Bab: Mengucapkan
Bismillah Dalam Setiap Keadaan)
12.
Mengucapkan Bismillah Ketika Memasuki Tandas - Rasulullah SAW bersabda: “Penghadang
di antara mata-mata jin terhadap aurat anak-anak Adam apabila salah seorang
dari mereka memasuki tandas adalah dengan mengucapkan: “Bismillah.”.” (Sunan
at-Tirmidzi, no. 606. Dinilai sahih oleh al-Albani)
13.
Bangun Awal Pagi, Solat Subuh - Rasulullah SAW bersabda: “Syaitan mengikatkan
dengan tiga ikatan ke atas tengkuk kepala salah seorang dari kalian apabila
kalian tidur. Syaitan memperketatkan setiap ikatan ke atas kalian sambil
mengatakan, “Malam masih panjang, maka tidurlah lagi.” Tetapi apabila orang itu
bangun lalu mengingat Allah (berdzikir), maka terlepaslah satu ikatan. Apabila
dia berwudhu’, terlepaslah satu lagi ikatan. Apabila ia menunaikan solat, maka
terlepaslah satu ikatan lagi, sehinggalah dia pun menjadi cergas lagi aktif dan
jiwanya pun menjadi baik. Tetapi apabila dia tidak melakukannya, jiwanya pun
menjadi buruk lagi bersifat pemalas.” (Shahih al-Bukhari, no. 1142, 3269)
Di
antara dzikir yang dimaksudkan dan disunnahkan sebaik bangun tidur adalah
sebagaimana terdapat dalam hadis ini (daripada Hudzaifah B. Al-Yaman RA): “Bahawasanya
Nabi SAW apabila hendak tidur, beliau pun mengucapkan: “Dengan nama Engkau Ya
Allah, aku mati dan aku hidup.” Dan apabila beliau bangun dari tidurnya, beliau
mengucapkan: “Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kami setelah Dia
mematikan kami dan kepadanyalah kami dikembalikan.” (Shahih al-Bukhari, no.
6312. Bab: Apa yang diucapkan ketika bangun subuh) Dalam hadis yang lain,
daripada ‘Abdullah (B. Mas’oud) RA, kata beliau: “Diberitahukan di sisi Nabi SAW
tentang seorang lelaki, dikatakan: “Ia berterusan tidur sampai masuk waktu
Subuh, ia tidak bangun menuju solat.” Maka Nabi pun bersabda, “Syaitan telah
kencing pada telinganya.”.” (Shahih al-Bukhari, no. 1144. Bab: Apabila tidur
dan tidak solat, Syaitan pun mengencingi telinganya) Imam Badru ad-Diin
al-‘Aini rahimahullah menjelaskan: “(Kencing di telingan, bukan di mata) Adalah
merupakan isyarat yang menunjukkan nyeyaknya tidur, kerana deria pendengaran
adalah sumber kewaspadaan. Manakala penyebutan kata kencing secara khusus dari
kedua kotoran, adalah kerana kencing lebih mudah memasuki lubang-lubang dan
lebih cepat mengalir di urat-urat sehinggalah menjadi sebab rasa malas di
seluruh organ tubuh.” (‘Umdatul Qari, 11/315)
14.
Memasuki Masjid Sambil Berta’awwudz - Hayyah B. Syuraih berkata, “Aku bertemu
dengan Uqbah B. Muslim dan aku berkata kepadanya, telah sampai khabar kepadaku
bahawa engkau menyampaikan hadis daripada ‘Abdullah B. Amr B. Al-‘Ash RA
daripada Nabi SAW, bahawa apabila beliau memasuki masjid, beliau membaca: “Aku
berlindung kepada Allah yang Maha Agung, dengan wajah-Nya yang Mulia, dan yang
Memiliki Kuasa yang kekal dari Syaitan yang terkutuk.” Uqbah bertanya, “Itu
sahaja?” Aku katakan, “Ya, itu sahaja.” Uqbah pun mengatakan, “Apabila
mengucapkan yang demikian itu, maka Syaitan pun akan berkata, “Orang itu akan
terpelihara (dijaga) dari godaan (ajakan)-ku sepanjang hari.”.” (Sunan Abu
Daud, no. 466. Dinilai sahih oleh al-Albani)
15.
Mengawal Marah - Sulaiman B. Shurad RA berkata: “Ketika kami sedang duduk, ada
dua lelaki yang saling mencela berdekatan dengan Nabi SAW. Salah seorang dari
mereka mencela temannya dalam keadaan marah merah padam di wajahnya. Maka Nabi
pun bersabda: “Sesungguhnya aku mengetahui satu kalimat yang seandainya apabila
mereka mengucapkannya, maka kemarahannya pun akan pergi (hilang). Iaitu apabila
dia mengucapkan:
أَعُوذُ
بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ
“Aku
berlindung kepada Allah dari Syaitan yang terkutuk.” Maka amarahnya pun akan
pergi (hilang).” (Shahih al-Bukhari, no. 3282. Bab Sifat Iblis dan Para
Tenteranya) Nabi SAW bersabda: “Apabila seseorang marah lalu mengucapkan:
“A’udzubillah (aku berlindung kepada Allah).” Nescaya amarahnya pun merosot.”
(al-Albani, Silsilah al-Ahadits ash-Shahihah, no. 1376) Para ulama menjelaskan
bahawa marah yang bukan kerana Allah dan tanpa hak yang benar, maka itu
datangnya adalah dari Syaitan. Oleh sebab itulah kita disunnahkan agar memohon
perlindungan (berta’awwudz) kepada Allah apabila mendapati diri kita sedang
marah.
16.
Segera Berta’awwudz Apabila Rasa Diganggu Syaitan - Allah SWT berfirman: “Dan
jika engkau mendapati adanya suatu gangguan dari Syaitan, maka berta’awwudz-lah
(mohonlah perlindungan) kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha
Mengetahui.” (Surah al-A’raaf, 7: 200) Di ayat setelahnya:
إِنَّ
الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا
فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ
“Sesungguhnya
orang-orang yang bertaqwa apabila mereka disentuh was-was dari Syaitan, mereka
ingat kepada Allah, maka ketika itu juga mereka melihat
kesalahan-kesalahannya.” (Surah al-A’raaf, 7: 201) Allah SWT berfirman: “Dan
jika engkau mendapati adanya suatu gangguan dari Syaitan, maka berta’awwudz-lah
(mohonlah perlindungan) kepada Allah. Sesungguhnya Allah, Dia-lah yang Maha
Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah Fushilat, 41: 36) Allah SWT berfirman: “Dan
katakanlah: “Wahai Rabb-ku, aku berlindung kepada Engkau dari bisikan
Syaitan-syaitan, dan aku berlindung kepada engkau dari kedatangan mereka
kepadaku.” (Surah al-Mukminuun, 23: 97-98)
Rasulullah
SAW bersabda: “Sesugguhnya Syaitan mendatangi salah seorang dari kalian lalu ia
mengatakan: “Siapa yang menciptakan ini? Siapakah yang telah menciptakan itu?”
Sehinggalah kemudian ia pun mengatakan: “Siapa pula yang menciptakan Rabb-mu?” Apabila
sampai berlaku seperti ini, maka hendaklah dia berta’awwudz (memohon
perlindungan) kepada Allah lalu berhenti darinya (segera berhenti
melayaninya).” (Shahih al-Bukhari, no. 3276) Dalam hadis yang lain, apabila
mengalami situasi (atau gangguan) seperti itu, maka ucapkanlah:
آمَنْتُ
بِاللهِ وَرُسُلِهِ
“Aku
beriman kepada Allah dan Rasul-Nya.” Kerana dengan cara (ucapan) tersebut, ia
pun akan pergi. (Musnad Ahmad, no. 26203. Dinilai sahih oleh Syu’aib
al-Arnauth) Dalam hadis yang lain pula, Rasulullah SAW bersabda: “Maka apabila
mereka mengucapkan yang demikian (berbantah-bantah sehingga keluar pertanyaan
siapa yang menciptakan Allah – rujuk hadis Sunan Abu Daud, no. 4721), maka
katakanlah (bacalah Surah al-Ikhlas), “Dia-lah Allah, Yang Maha Esa, Allah yang
kepada-Nya bergantung segala sesuatu. Dia tidak beranak dan tidak pula
diperanakkan, dan tidak ada sesuatu pun yang setara dengan-Nya.” Kemudian
hendaklah ia meludah ke arah kirinya sebanyak tiga kali, dan berta’awwudz (memohon
perlindungan) kepada Allah dari gangguan Syaitan.” (Sunan Abu Daud, no. 4722.
Dinilai hasan oleh al-Albani)
17.
Apabila Gelisah Semasa Tidur - Rasulullah SAW bersabda, “Apabila salah seorang
di antara kamu merasa gelisah ketika tidur maka ucapkanlah: “Aku berlindung
dengan kalimat-kalimat (ayat-ayat) Allah yang sempurna dari murka-Nya,
siksaan-Nya, kejahatan-kejahatan para hamba-Nya, dari bisikan-bisikan Syaitan,
dan dari kedatangan mereka kepadaku.” (Sunan at-Tirmidzi, no. 3528. Dinilai
hasan oleh al-Albani) Kata Imam Abu ‘Amr Yusuf Ibnu ‘Abdil Bar rahimahullah
(Wafat: 463H): “Dalam hadis ini terdapat dalil yang menunjukkan bahawa kalam
Allah ‘Azza wa Jalla bukan makhluk kerana tidaklah boleh memohon perlindungan
dengan makhluk.” (Ibnu ‘abdil Bar, at-Tamhid lima fi Muwaththa’ min al-Ma’ani
wal Asanid, 24/110)
Daripada
Jabir, beliau berkata: “Bahawasanya seorang ‘Arab Badwi datang kepada
Rasulullah lalu berkata, “Wahai Rasulullah, aku bermimpi dalam tidurku kepalaku
dipenggal lalu aku mengikutinya.” Rasulullah pun memberi peringatan kepadanya,
“Janganlah engkau mengkhabarkan kepada orang tentang permainan Syaitan dalam
tidurmu.” (Shahih Muslim, no. 2268) Mimpi buruk ketika tidur adalah termasuk
permainan Syaitan, maka dianjurkan agar kita memohon perlindungan kepada Allah SWT
apabila menyedari ia terjadi. Dan disunnahkan agar kita tidak menceritakannya
kepada orang lain tentang apa yang berlaku dari mimpi-mimpi yang buruk
tersebut.
18.
Berlindung Dari Syaitan, Haiwan Berbisa, dan Pandangan Jahat - ‘Abdullah B.
‘Abbas RA berkata: “Dahulu Nabi SAW pernah membacakan ta’awwudz untuk al-Hasan
dan al-Husain. Beliau mengatakan: “Sesungguhnya dahulu ayah kamu berdua (Nabi
Ibrahim) memohon perlidungan (kepada Allah) dengan doa tersebut untuk Isma’il
dan Ishaq: “Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna, dari
setiap (gangguan) Syaitan, gangguan binatang berbisa, dan dari setiap mata yang
jahat.” (Shahih al-Bukhari, no. 3371)
Manakala
dalam riwayat Abu Daud, lafaznya adalah: “Aku memohonkan perlindungan untuk
kamu berdua dengan kalimat-kalimat (ayat-ayat) Allah yang sempurna dari setiap
Syaitan, dari binatang berbisa, dan dari setiap pandangan mata yang jahat.”
(Sunan Abu Daud, no. 4737. Dinilai sahih oleh al-Albani) Kata Imam Abu Daud
rahimahullah: “Ini adalah dalil bahawa al-Qur’an bukanlah makhluk.” (Sunan Abu
Daud, 4/235)
19.
Dzikir Pagi & Petang - Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata, “Abu Bakar
ash-Shiddiq radhiyallahu ‘anhu bertanya kepada Rasulullah: “Wahai Rasulullah,
perintahlah aku agar mengucapkan sesuatu kalimat (dzikir) ketika aku memasuki
waktu pagi dan waktu petang (senja).” Maka Rasulullah pun berkata, “Ucapkanlah:
اللَّهُمَّ
فَاطِرَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ، عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ، رَبَّ كُلِّ
شَيْءٍ وَمَلِيكَهُ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ
شَرِّ نَفْسِي، وَشَرِّ الشَّيْطَانِ وَشِرْكِهِ
“Ya
Allah, Yang menciptakan langit dan bumi, Yang mengetahui yang ghaib dan yang
nampak, Rabb segala sesuatu dan yang memilikinya, aku mengaku bahawa tiada ilah
yang berhak diibadahi melainkan Engkau, aku berlindung kepada Engkau dari
keburukan jiwa, dan dari kejahatan Syaitan dan sekutunya.” Kata Rasulullah,
“Ucapkanlah ia ketika kamu memasuki waktu pagi (subuh), dan ketika memasuki
waktu petang (senja), dan apabila engkau hendak masuk tidur.”.” (Sunan Abu
Daud, no. 5067. Dinilai sahih oleh al-Albani)
Rasulullah
SAW bersabda: “Sesiapa dari kalangan hamba Allah yang di waktu subuhnya dan
waktu petangnya (senja) membaca dzikir ini sebanyak tiga kali:
بِسْمِ
اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الأَرْضِ وَلَا فِي
السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ العَلِيمُ
“Dengan
nama Allah yang tiada sesuatu pun membahayakan bersama namanya sama ada di
langit mahupun di bumi, dan Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” Maka
tidaklah sesuatu pun membahayakannya. (Sunan at-Timidzi, no. 3388. Dinilai
sahih oleh at-Tirmidzi) Manakala dalam riwayat Abu Daud, “(Sesiapa yang
membacanya sebagaimana tersebut)… Maka tidaklah ia ditimpa bala bencana
sehingga memasuki waktu Subuh, dan sesiapa yang membacanya sebanyak tiga kali
ketika tiba waktu Subuh, maka tidaklah ia ditimpa bala bencana sehingga
memasuki waktu petang (senja).” (Sunan Abu Daud, no. 5088. Dinilai sahih oleh
al-Albani)
20.
Berdoa dan Bertubat Kepada Allah - Rasulullah apabila beliau hendak masuk tidur
di malam hari, beliau pun berkata (berdoa dengan doa):
بِسْمِ
اللَّهِ وَضَعْتُ جَنْبِي اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذَنْبِي، وَأَخْسِئْ شَيْطَانِي،
وَفُكَّ رِهَانِي، وَاجْعَلْنِي فِي النَّدِيِّ الْأَعْلَى
“Dengan
nama Allah aku letakkan rusukku. Ya Allah, ampunkanlah aku dari dosa-dosaku,
tundukkanlah Syaitanku, selamatkan diriku, dan jadikanlah aku termasuk dalam
golongan tertinggi.” (Sunan Abu Daud, no. 5054. Dinilai sahih oleh al-Albani) Rasulullah
SAW bersabda: “Sesungguhnya Syaitan berkata, “Demi kemuliaan Engkau wahai Rabb,
aku akan terus menyesatkan para hamba-Mu selagi ruh-ruh mereka masih berada di
dalam jasad mereka.” Maka Allah menjawab: “Demi kemuliaan dan keagungan-Ku, Aku
akan terus memberikan keampunan kepada mereka selagi mana mereka terus memohon
keampunan kepada Aku.” (Musnad Ahmad, no. 11237. Dinilai hasan oleh al-Albani
dan Syu’aib al-Arnauth)
21.
Berkata Dengan Kata-kata Yang Baik - Allah SWT berfirman: “Dan katakanlah
kepada para hamba-Ku: “Hendaklah kamu ucapkan perkataan yang baik-baik.”
Sesungguhnya Syaitan itu menimbulkan perselisihan di antara mereka.
Sesungguhnya Syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia.” (Surah
al-Isra’, 17: 53) Kata al-Hafiz Ibnu Katsir rahimahullah: “Allah SWT
memerintahkan Rasulullah SAW dan para hamba-Nya yang beriman supaya berkata
ketika berucap dan berdialog hendaklah dengan perkataan yang indah dan paling
baik. Kerana apabila mereka tidak melakukan yang demikian, Syaitan pun akan
menimbulkan perselisihan di antara mereka dan menjadilah perkataan kepada
tindakan, lalu ia pun menyebabkan keburukan, konflik, dan pertengkaran. Kerana
sesungguhya Syaitan adalah musuh kepada Adam dan seluruh keturunannya semenjak
ia menolak untuk sujud kepada Adam. Permusuhan Syaitan itu sangat nyata dan
jelas.” (Tafsir Ibnu Katsir, 5/86-87)
Dari
sini dapat kita fahami bahawa Syaitan itu mampu menyesatkan dan menimbulkan
perselisihan sesama manusia melalui perkataan yang tidak baik lagi kasar yang
mereka ucapkan di antara sesama mereka. Melalui perkataan-perkataan buruk dan
kasar yang diucapkan, Syaitan pun akan memanfaatkannya untuk menimbulkan
perselisihan, permusuhan, kebencian, dendam, dan pertelingkahan. Sebaliknya
dengan perkataan yang baik-baik, yang benar, indah, lagi yang memiliki hikmah,
maka ia akan mampu menutupi ruang-ruang syaitan. Ia lebih mampu menjaga
persaudaraan, kasih-sayang, rasa cinta, dan lebih disukai oleh Allah SWT. Dan
sekiranya tidak mampu berkata dengan kata-kata yang baik, maka diam itu lebih
baik dari membuka pintu-pintu untuk Syaitan.
Sebagaimana
dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang beriman kepada Allah
dan hari Akhir (Kiamat), hendaklah ia berkata yang baik-baik atau hendaklah ia
diam.” (Shahih al-Bukhari, no. 6135) Bahkan Allah Ta’ala menunjukkan dalam
ayat-Nya yang lain bahawa permusuhan dan kejahatan itu sendiri sekiranya
ditangani dengan perbuatan dan perkataan yang baik, nescaya ia mampu mengubah
orang-orang yang asalnya memusuhi menjadi teman-teman yang akrab. Firman Allah SWT:
“Dan tidaklah sama kebaikan dengan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan
cara yang lebih baik, maka apabila orang-orang yang di antara kamu dan dia yang
ada permusuhan pun seolah-olah telah menjadi teman yang sangat akrab.” (Surah
Fushilat, 41: 34) Maka akan menjadi lemahlah para Syaitan itu.
22.
Mengikuti Jalan Yang Lurus - Allah SWT berfirman: “Iblis menjawab: “Oleh kerana
Engkau telah menghukum aku sesat, maka aku benar-benar akan
(menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus, kemudian aku akan
mendatangi mereka dari depan mereka, dari belakang mereka, dari kanan mereka,
dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka
bersyukur (taat).” (Surah al-A’raaf, 7: 16-17) Jabir B. ‘Abdillah RA berkata: “Dahulu
kami pernah duduk-duduk di sisi Nabi SAW lalu beliau membuat suatu garisan
(lurus) seperti garisan ini di hadapannya. Lalu beliau bersabda: “Ini adalah
jalan Allah ‘Azza wa Jalla.” Kemudian beliau membuat garis di sebelah kanannya
dan membuat garis di sebelah kirinya lalu bersabda lagi: “Ini adalah
jalan-jalan Syaitan.” Kemudian beliau meletakkan tangannya di garisan yang
tengah sambil membaca ayat ini:
وَأَنَّ
هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ
فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ
تَتَّقُونَ
“Dan
bahawa (yang Kami perintahkan ini) adalah jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah
dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), kerana jalan-jalan
yang lain itu memecah-belahkan kamu dari jalan-Nya. Yang demikian itu
diperintahkan Allah agar kamu bertaqwa.” (Surah al-An’aam, 6: 153).”
(Al-Albani, Dzilal al-Jannah, no. 16. Musnad Ahmad, no. 15277. Dinilai sahih
oleh al-Albani)
Kata
Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah: “Apabila seseorang meneliti dengan
pertimbangan yang benar, iaitu yang mengharapkan pertemuan dengan Allah, mereka
meneliti perumpaman ini dan meneliti seluruh kelompok-kelompok dari kalangan
al-khawarij, kemudian mu’tazilah, kemudian jahmiyah, dan orang-orang dari
kalangan mereka yang lebih dekat ke arah sunnah dari kalangan ahli kalam
seperti al-karamiyah, al-kullabiyah, al-asy’ariyah, dan selain mereka,
bahawasanya setiap dari mereka memiliki jalan yang menyimpang keluar dari jalan
yang ditempuh oleh para sahabat dan para ahli hadis, dan mereka menganggap
bahawa jalan mereka adalah jalan yang paling benar. Maka dengan itu akan kita
dapati bahawa sebenarnya merekalah yang dimaksudkan dalam permisalan garisan
(di kanan dan kiri) yang telah dibuat oleh al-Ma’shum SAW, yang mana beliau tidaklah
berbicara menuruti hawa nafsu, yang tiada lain melainkan wahyu yang diwahyukan
kepadanya.” (Ibnu Taimiyah, Majmu’ al-Fatawa, 4/57)
23.
Mengucapkan Salam - Anas B. Malik RA berkata, “Rasulullah SAW berkata kepadaku:
“Wahai anakku, apabila engkau masuk kepada (rumah) keluargamu, maka ucapkanlah
salam, nescaya ia akan menjadi barakah ke atas engkau dan ke atas ahli
rumahmu.” (Sunan at-Tirmidzi, no. 2698. Dinilai hasan oleh at-Tirmidzi dan
sahih oleh al-Albani) Rasulullah SAW bersabda: “Dan seorang lelaki yang
memasuki rumahnya dengan ucapan salam, maka dia mendapat jaminan (jagaan) Allah
‘Azza wa Jalla.” (Sunan Abu Daud, no. 2494. Dinilai sahih oleh al-Albani)
24.
Menjauhi Nyanyian, Alat-alat Muzik, dan Loceng - ‘Aisyah RA berkata: “Abu Bakar
masuk ke dalam rumahku dan di sisiku ketika itu adalah dua orang hamba
kanak-kanak wanita dari kalangan Anshar, mereka berdua sedang mengalunkan
(menyanyikan) sya’ir yang kebiasaannya diucapkan oleh kaum Anshar ketika perang
Bu’ats.” ‘Aisyah berkata, “Dan mereka berdua bukan dari kalangan penyanyi.”
Maka berkatalah Abu Bakr (ketika melihatnya), “Kenapa seruling syaitan
dimainkan di rumah Rasulullah SAW?” Dan ketika itu adalah hari ‘Ied (hari
raya). Maka Rasulullah SAW pun berkata, “Wahai Abu Bakr, sesungguhnya setiap
kaum memiliki hari raya, dan ini adalah hari raya kita.” (Shahih Muslim, no.
892. Bab: Keringanan Bermain Permainan Yang Bukan Maksiat Pada Hari ‘Ied) Abu
Thayyib ath-Thabari berkata: “Hadis tersebut (iaitu hadits ‘Aisyah di atas)
merupakan hujjah bagi kami. Ini adalah kerana disebabkan Abu Bakar menamakannya
sebagai seruling syaitan, dan perkataan ini tidak diingkari oleh Nabi SAW. Dan
beliau hanya melarang Abu Bakar supaya tidak bersikap keras (berlebihan) dalam
mengingkarinya atas sifat lemah-lembut Nabi terhadap mereka, terutama pada hari
‘Ied. Apatah lagi ‘Aisyah RA masih kecil (kanak-kanak) pada ketika itu. Dan
tidaklah dinukil sebarang kisah (berkaitan) daripadanya setelah ia baligh dan
dewasa melainkan celaannya terhadap nyanyian. Sepupu beliau yang bernama
al-Qaasim B. Muhammad mencela nyanyian dan melarang untuk mendengarnya. Dan
al-Qasim telah mengambil ilmu daripada ‘Aisyah.” (Rujuk: Ibnul Jauzi, Talbis
Iblis, m/s. 212) Rasulullah SAW bersabda: “Loceng adalah seruling-seruling
Syaitan.” (Shahih Muslim, no. 2114) Nabi SAW bersabda: “Para Malaikat tidak
masuk ke dalam rumah yang ada loceng di dalamnya.” (Sunan Abu Daud, no. 4231.
Dinilai hasan oleh al-Albani)
25.
Ketika Anak Dilahirkan - Rasulullah SAW bersabda: “Tidak ada bayi yang dilahirkan
melainkan Syaitan menyentuhnya sebaik dia dilahirkan, lalu bayi tersebut
menangis akibat tersentak oleh sentuhan Syaitan terhadapnya kecuali Maryam dan
anaknya (‘Isa ‘alaihis Salam). “Dan sesungguhnya aku memohon perlindungan
(kepda Allah) untuknya serta untuk zuriat keturunannya dari gangguan Syaitan
terkutuk.” (Shahih al-Bukhari, no. 4548)
26.
Ketika Solat - Abu al-‘Alaa’ berkata: “Bahawasanya ‘Utsman B. Abi al-‘Aash
datang kepada Nabi SAW lalu berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya Syaitan
telah membuat kacau antara aku dengan solatku, dan bacaanku menjadi tidak
keruan kerananya.” Maka Rasulullah SAW pun berkata: “Itu adalah kerja Syaitan
yang disebut sebagai Khonzab. Maka apabila terasa gangguannya, hendaklah engkau
berta’awwudz (berlindung) kepada Allah dari gangguannya, dan meludah ke sebelah
kiri engkau tiga kali.” ‘Utsman berkata, “Maka aku pun melakukannya sehingga
Allah pun mengusirnya pergi dariku.” (Shahih Muslim, no. 2203. Bab: Berlindung
dari was-was Syaitan di dalam Solat)
27.
Ketika Menguap - Rasulullah SAW bersabda:“Apabila menguap salah seorang
daripada kamu, maka tutuplah mulut dengan tangannya sedaya-upaya. Kerana
Syaitan akan masuk (ke dalam mulut yang menguap tanpa ditutup).” (Shahih
Muslim, no. 2995) Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW bersabda: “Menguap itu
dari Syaitan, maka apabila salah seorang daripada kamu menguap hendaklah dia
menahannya sedaya-upaya. Kerana jika salah seorang daripada kamu berkata “Haa”
ketika menguap, maka Syaitan pun mentertawakannya.” (Shahih al-Bukhari, no.
3289) Kata Imam an-Nawawi rahimahullah (Wafat: 676H): “Penyandaran menguap
kepada Syaitan adalah kerana ia mendorong kepada syahwat dan kerana menguap
sering berlaku dengan diiringi rasa beratnya badan, penuhnya perut, dan rasa
malas. Dengan itu, maksudnya adalah ancaman dari sebab yang menimbulkan hal-hal
tersebut, iaitu berlebihan di dalam makan dan kerana banyaknya makan.” (Syarah
Shahih Muslim, 18/122)
28.
Tidak Meremehkan Maksiat dan Dosa-dosa - Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya
Syaitan telah putus-asa untuk disembah di negeri kalian, akan tetapi ia redha
(sukacita) terhadap kalian disebabkan dosa-dosa yang kalian remehkan.” (Musnad
Ahmad, no. 8810. Dinilai sahih isnadnya oleh al-Albani dan Syu’aib al-Arnauth) Di
hadis yang lain, beliau SAW bersabda: “Hendaklah kalian berwaspada terhadap
dosa-dosa yang dianggap remeh, kerana sesungguhnya perumpamaan dosa-dosa ini
adalah seperti suatu kaum yang turun di perut lembah, lalu yang satu membawa
satu ranting, dan yang satu pula membawa satu ranting sehingga mereka dapat
memasak roti mereka. Sesungguhnya dosa-dosa yang dianggap remeh itu apabila
dikumpulkan maka ia akan membinasakan.” (Musnad Ahmad, no. 22808. Dinilai sahih
isnadnya oleh al-Albani dan Syu’aib al-Arnauth)
Sebahagian
dari dosa-dosa yang amat biasa diremehkan oleh kebanyakan manusia sebenarnya
berpunca dari sikap enggan, tiadanya wawasan dalam beragama, tidak peduli,
berat hati, dan malasnya tubuh badan untuk menuntut ilmu. Dan hakikatnya,
perbuatan mengabaikan ilmu itu sendiri pun termasuk dosa yang amat berbahaya
dan termasuk pengabaian kewajiban. Lalu oleh sebab yang demikian, mereka pun
berlarutan dalam perbuatan dosa, kesalahan, dan maksiat disebabkan kejahilan
dan keengganan mereka dalam menuntut ilmu. Lebih disayangkan dan dibenci lagi
adalah apabila seseorang itu mengetahui, tetapi ia masih tetap juga bermaksiat
kepada Allah SWT. Nabi SAW bersabda: “Berikanlah kasih-sayang, maka kalian akan
disayangi. Berikanlah maaf, maka Allah akan memberikan keampunan untuk kalian.
Kecelakaanlah bagi telinga-telinga yang selalu mendengarkan perkataan (tetapi
tidak memahami dan memanfaatkannya). Kecelakaanlah bagi orang-orang yang
terus-menerus dalam maksiat sedangkan dia mengetahui.” (Al-Adab Al-Mufrad, no.
380. Dinilai sahih oleh al-Albani) Maka, berhati-hatilah terhadap dosa-dosa
sama ada dosa-dosa yang kecil apatah lagi yang besar. Kata al-Hafiz Ibnu
al-Qayyim rahimahullah (Wafat: 751H), “Janganlah sekali-kali engkau remehkan
kemaksiatan yang kecil, sebagaimana rumput yang lemah, jika dianyam menjadi
tali maka ia mampu menarik kapal-kapal.” (Bada’i al-Fawa’id, 3/338)
29.
Menjauhi Bid’ah - Allah SWT berfirmah: “Sesungguhnya Syaitan itu hanya menyuruh
kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu
ketahui.” (Surah al-Baqarah, 2: 169) Allah SWT berfirman sebagaimana terdapat
dalam sebuah hadis Qudsi yang panjang: “Dan sesungguhnya Aku telah menciptakan
para hamba-Ku seluruhnya dalam keadaan hanif (tunduk lurus beragama Islam). Dan
bahawasanya para Syaitan itu mendatangi mereka, lalu mengeluarkan mereka dari
agama mereka, mengharamkan perkara-perkara yang telah aku halalkan untuk
mereka, dan memerintahkan mereka untuk berbuat kesyirikan kepada-Ku yang tidak
Aku turunkan padanya kebenaran (ilmu) tentangnya.” (Shahih Muslim, no. 2865) Dari
ayat al-Qur’an dan hadis di atas ini dapat difahami bahawa ianya mengandungi
dua prinsip yang mulia, iaitu: Perintah mengabdikan diri kepada Allah secara
tulus tanpa ada syirik terhadapnya, dan yang keduanya perintah mengabdikan diri
kepada Allah itu hendaklah dengan agama yang telah diredhai-Nya, yang
disyari’atkan-Nya, yang dicintai-Nya, dan sebagaimana yang telah diperintahkan
oleh-Nya.
Dari
itu, sesiapa yang melakukan selain dari itu dengan sangkaan telah berbuat
kebaikan, iaitu dari hal-hal yang menyelisihi sunnah, yang bid’ah, dan yang
bukan sebagaimana diajarkan di dalam agama yang dibawa oleh Muhammad SAW, maka
dia telah terpesong dari jalan agama yang lurus dan mengikuti jejak-jejak
Syaitan. Dan dia termasuk orang-orang yang berdusta atas nama Allah, Rasul-Nya,
dan agama-Nya apabila melakukan sesuatu atas nama Islam tanpa hujjah (ilmu)
yang benar. Dalam ayat yang lain Allah Ta’ala berfirman: “Adakah orang yang
dijadikan (Syaitan) menganggap baik amalannya yang buruk lalu dia meyakini
amalannya tersebut sebagai baik? Maka sesungguhnya Allah menyesatkan sesiapa
yang dikehendaki-Nya dan menunjuki siapa yang dikehendaki-Nya. Maka janganlah
engkau binasa disebabkan kesedihan terhadap mereka (orang-orang kafir).
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka lakukan.” (Surah Fathir, 35:
8)
Atas
sebab itulah sebagaimana dikatakan oleh sebahagian salaf, antaranya sebagaimana
yang diriwayatkan daripada Sufyan at-Tsauri rahimahullah: “Bid’ah itu lebih
dicintai Iblis dari maksiat. Pelaku maksiat dapat diharapkan bertaubat darinya,
sedangkan pelaku bid’ah itu sukar bertaubat dari bid’ahnya.” (Syarhus Sunnah
al-Baghawi, 1/216. Musnad Ibn al-Ja’ad, no. 1809) Maka dengan itu, tidak dapat
tidak, dalam berhadapan dengan Syaitan dan menjauhi segala bentuk kesesatan
ataupun ketergelinciran, hendaklah dengan ilmu yang benar. Dan ilmu tidak dapat
tidak, mestilah dipelajari dengan penuh ketekunan, semangat, dan kesabaran.
Setelah
apa yang dapat dikumpulkan dari sebahagian hadis-hadis berkaitan Syaitan dan
cara berlindung kepada Allah dari gangguannya ini, maka dapatlah kita ketahui
bahawa Syaitan itu adalah musuh yang jelas dan sentiasa mencari-cari jalan
mendatangi manusia. Ia sentiasa berusaha mencari celah dan ruang untuk
menyesatkan manusia sehingga ketika manusia itu makan, tidur, masuk ke tandas,
ketika solat, ketika memasuki rumah, bayi yang baru lahir, kanak-kanak yang
bermain di waktu senja, bahkan sehingga ketika berjima’ pun syaitan datang
mencari ruang mengganggu. Maka dari itu, kenalilah perangkap-perangkap syaitan
dengan baik dan sentiasa waspadailah gerak-gerinya dengan cara mendekatkan
diri-diri kita ini kepada Allah SWT berpandukan tips-tips yang ditunjukkan
sendiri oleh wahyu-Nya. Ini agar kita sentiasa mendapat perlindungan dari Allah
SWT dari terperangkan dalam makar-makar Syaitan lalu disesatkan oleh
permainannya. Na’udzubillah…
Ehsan dari Ilmusunnah
No comments:
Post a Comment