Secara
umumnya, umat Islam diperintahkan agar makan dan minum hanya dari apa-apa yang
dihalalkan dan menjauhi segala bentuk makanan yang haram. Ini merupakan adab
makan dan minum yang paling utama perlu difahami dan dipatuhi. Allah SWT
berfirman: “Wahai manusia, makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa-apa
yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah Syaitan,
kerana sesungguhnya Syaitan itu adalah musuh yang jelas bagimu.” (Surah
al-Baqarah, 2: 168). “Wahai orang-orang yang beriman, makanlah dari rezeki yang
baik-baik dari apa yang Kami kurniakan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah,
jika benar-benar kepada-Nya kamu mengabdikan diri.” (Surah al-Baqarah, 2: 172)
Tetapi
tidak hanya itu, bahkan ada lagi beberapa bentuk-bentuk adab makan dan minum
yang harus dipelajari, difahami, dan diikuti sebagai seorang muslim yang
sempurna keimanannya. Di antara adab-adab yang dimaksudkan tersebut adalah
sebagaimana berikut:
1.
Makan dengan tangan kanan, Jangan makan seperti Syaitan
Rasulullah
SAW bersabda: “Jika seseorang di antara kamu makan, maka hendaklah dia makan
dengan tangan kanannya. Jika minum, maka hendaklah minum dengan tangan
kanannya, kerana syaitan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan
kirinya.” (Shahih Muslim, no. 2020. Bab: Adab Makan dan Minum serta
Hukum-hakamnya) Dalam riwayat Ibnu Majah: “Makanlah kamu dengan tangan
kanannya, minum dengan tangan kanannya, mengambil dengan tangan kanannya, dan
memberi dengan tangan kanannya. Kerana sesungguhnya Syaitan itu makan dengan
tangan kirinya, minum dengan tangan kirinya, memberi dengan tangan kirinya, dan
mengambil dengan tangan kirinya.” (Sunan Ibnu Majah, no. 3266. Dinilai sahih
oleh al-Albani)
Dua
hadis ini menunjukkan perintah agar apabila makan dan minum, hendaklah dengan
tangan kanan. Ia juga menunjukkan larangan menyamai amalan atau cara syaitan
makan, di mana syaitan apabila makan atau minum, maka mereka makan dan minum
dengan tangan kiri. Hukum menggunakan tangan kanan untuk menyuap makanan ke
mulut itu hukumnya adalah wajib kerana asal bagi setiap perintah itu adalah
menunjukkan hukum wajib melainkan ada dalil-dalil lain yang mengecualikannya.
Atau jika ada udzur-udzur lain yang tidak dapat dielakkan seperti cedera teruk
pada tangannya yang kanan, atau lumpuh, atau tidak memiliki tangan sama sekali.
Selain itu, hadis ini juga turut mengkhabarkan tentang sebahagian dari
sifat-sifat Syaitan. Iaitu syaitan itu memiliki tangan dan memiliki sifat
makan, di mana apabila ia makan, maka ia makan dengan tangan kirinya. Kemudian,
disunnahkan kepada kita agar menyelisihi perangai syaitan tersebut.
2.
Tidak Sombong Untuk Makan Dengan Tangan Kanan
Dalam
Shahih Muslim disebutkan sebuah hadis: “Bahawasanya ada seorang lelaki makan
dengan tangan kirinya di sisi Rasulullah SAW. Maka Rasulullah pun bersabda:
“Makanlah dengan tangan kanan engkau.” Lelaki itu pun berkata: “Aku tidak
mampu.” Kata Rasulullah lagi: “Kamu tidak mampu?” (Hakikatnya) tidaklah dia
menolaknya melainkan kerana sombong. (kata perawi): Maka setelah itu, dia pun
benar-benar tidak mampu menyuap makanan (dengan tangan kanannya) sampai ke
mulutnya.” (Shahih Muslim, no. 2021. Bab: Adab Makan dan Minum serta Hukum-hakamnya)
3.
Rasulullah mengajarkan adab makan buat anak kecil
Daripada
‘Umar B. Abi Salamah, beliau berkata, “Ketika aku masih kecil berada di bawah
jagaan Rasulullah SAW, tanganku ke sana ke mari di ketika makan. Maka Rasulullah
SAW bersabda: “Wahai Ghulam (anak kecil), sebutlah nama Allah (bismillah),
makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah makanan yang dekat denganmu.” Maka
begitulah cara (adab) aku makan setelah itu.” (Shahih al-Bukhari, no. 5376.
Muslim no. 2022) Hadis ini menunjukkan disunnahkan agar mengambil makanan yang
paling hampir dengan tempat duduk kita, tidak berebut makanan, tidak sehingga
berlaga tangan, tidak menyibukkan diri untuk mengambil makanan yang jauh,
disunnahkan agar membaca bismillah ketika hendak makan, dan disunnahkan agar
makan dengan tangan kanan. Tetapi dibolehkan sekiranya kita meminta tolong
orang lain agar mengambilkan makanan yang jauh untuk kita sebagaimana dalam
hadis yang lain. Hadis ini juga turut menunjukkan kepada kita bagaimana
mendidik anak-anak tentang sebahagian dari adab-adab makan dan tidak
memarahinya.
4.
Apabila Makan, Sebutlah Nama Allah
Rasulullah
SAW bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu makan, maka sebutlah nama
Allah SWT. Jika dia terlupa untuk menyebut nama Allah SWT di awalnya, hendaklah
dia mengucapkan:
بِسْمِ
اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ
“Bismillaahi
awwalahu wa aakhirahu (dengan nama Allah di awal dan akhirnya).” (Sunan Abu
Daud, no. 3767. Dinilai sahih oleh al-Albani) Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya
Syaitan menghalalkan makanan yang tidak disebut nama Allah padanya.” (Sunan Abu
Daud, no. 3766. Dinilai sahih oleh al-Albani) Seorang lelaki yang menjadi
pelayan kepada Rasulullah mengatakan: “Bahawasanya beliau mendengar Nabi SAW
apabila makanan didekatkan (dihidangkan) kepadanya, maka beliau pun
mengucapkan: “Bismillah”.” (Ibnu Taimiyah, Kalim ath-Thayyib, no. 190. Dinilai
sahih isnadnya oleh al-Albani)
Al-Hafiz
Ibnu Hajar al-‘Asqalani rahimahullah (Wafat: 852) berkata: “Dalil yang paling
tegas tentang maksud bacaan tasmiyah (ketika hendak makan) adalah hadis yang
diriwayatkan oleh Abu Daud dan at-Tirmidzi dari jalan Ummu Kultsum daripada
‘Aisyah, secara marfu’: “Apabila salah seorang di antara kamu makan, maka ucapkanlah
“Bismillah”. Jika terlupa menyebutnya, hendaklah ia mengucapkan: “Bismillaahi
fii awwalihi wa aakhirihi (dengan nama Allah pada awal dan akhirnya).” Hadis
ini memiliki dukungan (syahid) dari hadis Umayyah B. Makhsyi yang dikeluarkan
oleh Abu Daud dan An-Nasaa’i.” (Ibnu Hajar, Fathul Bari, 9/521. Hadis ini
terdapat dalam Sunan at-Tirmidzi, no. 1858 dan dinilai sahih oleh at-Tirmidzi) Boleh
juga mengucapkan dengan doa sebagaimana dalam hadis berikut ini. Kata
Rauslullah SAW: “Sesiapa yang dikurniakan oleh Allah dengan makanan, maka
ucapkanlah:
اللَّهُمَّ
بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَأَطْعِمْنَا خَيْرًا مِنْهُ
“Ya
Allah, berkahilah kami padanya dan kurniakanlah makanan yang lebih baik lagi.”
Dan sesiapa yang dikurniakan minuman berupa susu oleh Allah, maka ucapkanlah:
اللَّهُمَّ
بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَزِدْنَا مِنْهُ
“Ya
Allah, berkahilah kami padanya dan tambahkanlah untuk kami darinya.”.” (Sunan
Abu Daud, no. 3730. Sunan at-Tirmidzi, no. 3455)
5.
Doa Makan Yang Masyhur Tetapi Tidak Sahih Dari Nabi
Doa
(hadis) yang dimaksudkan tersebut adalah: “Apabila Nabi dihidangkan dengan
makanan, maka beliau pun mengucapkan:
اَللَّهُمَّ
بَارِكْ لَنَا فِيْمَا رَزَقْتَنَا، وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، بِسْمِ اللهِ
“Ya
Allah berkahilah kami pada apa yang direzekikan untuk kami, dan jauhilah kami
dari ‘azab neraka, bismillah.” (Lihat: al-Adzkar an-Nawawiyah, m/s. 424,no. 674
– Daar Ibn Khuzaimah, Tahqiq: ‘Amir ‘Ali Yasin) Kata Syaikh Amir ‘Ali Yasin: “Hadis
ini dha’if jiddan, diriwayatkan oleh ath-Thabrani dalam ad-Du’a, no. 888, Ibnu
as-Sunni, no. 457, dan Ibnu ‘Adi, 6/2212 dari beberapa jalur, “dari Hisyam B.
‘Ammaar, Muhammad B. ‘Isa B. Sami’ menceritakan kepada kami, “Muhammad B. Abi
az-Zu’aiza’ah, menceritakan kepada kami, daripada ‘Amr B. Syu’aib, daripada
ayahnya, daripada datuknya…” dengan hadis tersebut.
Sanad
hadis ini adalah sanad yang bersangatan lemahnya. Hisyam dan Ibnu Sami’,
keduanya dipertikaikan, tetapi masalah yang sebenarnya terletak pada Ibnu Abi
az-Zu’aiza’ah, kerana ia tertuduh pendusta lagi matruk (ditinggalkan hadisnya),
dan hadisnya mungkar lagi sangat dha’if (syadid adh-dha’if). Dengannya,
hadisnya ini dinilai mungkar oleh Ibnu ‘Adi, adz-Dzahabi, dan Ibnu Hajar al-Asqalani.
(‘Amir ‘Ali Yasin, al-Adzkar an-Nawawiyah, m/s. 424 – Daar Ibn Khuzaimah). Maka
dari itu, hendaklah kita mengutamakan sunnah dan doa-doa yang sahih terlebih
dahulu.
6.
Jangan Makan Bersama Syaitan
Rasulullah
SAW bersabda: “Apabila seorang lelaki memasuki rumahnya lalu dia berzikir
kepada Allah (menyebut nama Allah) ketika dia masuk dan ketika dia makan, maka
syaitan pun berkata (kepada kaum kerabatnya): “Tidak ada tempat bermalam dan
tidak ada makan malam untuk kamu semua.” Apabila dia masuk tanpa berzikir
kepada Allah ketika dia masuk, maka syaitan pun berkata: “Kamu semua akan
mendapat tempat bermalam.” Apabila dia tidak berzikir kepada Allah (menyebut
nama Allah) ketika makan, maka syaitan pun berkata: “Kamu semua akan mendapat
tempat bermalam berserta makan malam.”.” (Shahih Muslim, no. 2018. Abu Daud,
no. 3765) Hadis ini menunjukkan apabila kita makan tanpa mengingat Allah, iaitu
tanpa membaca bismillah (atau tanpa dzikir yang disunnahkan sebagaimana di
atas), maka syaitan akan turut serta makan bersama-sama tanpa kita sedari.
7.
Makan berjama’ah (bersama-sama)
Para
sahabat Nabi berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami makan tetapi tidak
merasa puas?” Beliau bersabda: “Mungkin kerana kamu makan sendiri-sendiri.”
Mereka menjawab, “Ya benar.” Beliau bersabda: “Hendaklah kamu bersama-sama
(berjama’ah) ketika makan, dan sebutlah nama Allah atasnya, maka kamu akan
mendapat barakah padanya.” (Sunan Abu Daud, no. 3764. Dinilai hasan oleh
al-Albani) Hadis ini selainnnya menunjukkan sunnah mengucapkan bismillah ketika
hendak makan, ia juga menunjukkan disunnahkan agar makan secara berjama’ah,
bukan sendiri-sendiri kerana padanya terdapat barakah lagi membuatkan kita
merasa cukup (kenyang).
8.
Minum Dengan Tiga Kali Nafas
Abu
Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata: “Bahawasanya (Rasulullah SAW) biasa minum
dengan tiga kali nafas (selang seli antara meneguk air dan menarik nafas). Jika
bekas minuman menghampiri ke mulut beliau, beliau menyebut nama Allah SWT. Dan
jika selesai satu nafas, beliau memuji Allah SWT (mengucapkan tahmid). Beliau
lakukan perkara yang sama tiga kali.” (Ibnu Hajar, Fathul Bari, 10/94. Majma’
az-Zawa’id, no. 8259. Al-Albani, Silsilah al-Ahaadits ash-Shahihah, 3/272, no.
1277)
9.
Bacaan (Dzikir) Setelah Makan
Daripada
Mu’adz B. Anas, daripada ayahnya ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa
yang makan makanan kemudian mengucapkan:
الحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي أَطْعَمَنِي هَذَا وَرَزَقَنِيهِ مِنْ غَيْرِ حَوْلٍ مِنِّي وَلَا
قُوَّةٍ
“Alhamdulillaahilladzii
ath-amanii haadzaa wa rozaqaniihi min ghairi haulinm minnii wa laa quwwatin”
(Segala puji bagi Allah yang telah memberiku makanan ini, dan merezekikan
kepadaku tanpa daya serta kekuatan dariku), maka diampuni dosanya yang telah
lalu.” (Sunan at-Tirmidzi, no. 3458. Kata at-Tirmidzi, hadis ini hasan gharib.
Manakala al-Albani menilainya hasan) Juga sebagaimana doa Nabi ini, daripada
Abu Umamah radhiyallahu ‘anhu beliau berkata: “Setelah Nabi selesai makan,
beliau berdoa:
الحَمْدُ
لِلَّهِ كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ، غَيْرَ مَكْفِيٍّ وَلاَ مُوَدَّعٍ
وَلاَ مُسْتَغْنًى عَنْهُ، رَبَّنَا
“Segala
puji bagi Allah dengan pujian yang banyak, baik, dan penuh keberkahan padanya.
Dzat yang telah mengurniakan kecukupan, Dzat yang tidak mungkin diabaikan, dan
Dzat yang sentiasa diperlukan. Engkaulah Rabb kami.” (Shahih al-Bukhari, no.
5458. Bab: Apa Yang Dibaca Sebaik Selesai Makan)
Dalam
riwayat yang lain, juga daripada Abu Umamah RA: “Segala puji bagi Allah yang
telah mencukupkan kami dan memberi kami minum, Dzat yang telah mengurniakan
kecukupan, dan yang nikma-Nya tidak kami kufuri (ingkari).” (Shahih al-Bukhari,
no. 5459. Bab: Apa Yang Dibaca Sebaik Selesai Makan) Jika mengucapkan dengan
ucapan “Alhamdulillah” setelah makan juga dibolehkan berdasarkan hadis berikut,
Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah redha kepada hamba-Nya yang mengucapkan
tahmid (Alhamdulillah) sebaik selesai makan dan minum.” (Shahih Muslim, no.
2734)
10.
Menjilat Jari Sebelum Mengesat atau Membasuhnya
Rasulullah
SAW bersabda: “Apabila seseorang di antara kamu makan, maka janganlah dia
membersihkan (atau mengesat) tangannya sehinggalah dia menjilatnya atau ada
orang lain yang menjilatkan untuknya.” (Shahih al-Bukhari, no. 5456. Bab:
Menjilat dan Menghisap Jari Sebelum Dibersihkan Dengan Kain Pengelap) Hadis ini
menunjukkan disunnahkan agar menjilat sisa-sisa makanan yang masih melekat pada
jari-jemari sebelum dibasuh atau dikesat.
11.
Berkumur-kumur Setelah Selesai Makan
Suwaid
B. An-Nu’man RA berkata: “Kami keluar bersama-sama Rasulullah ke Khaibar.
Ketika kami tiba di ash-Shahba’, beliau meminta dibawakan makanan. Tiada apa
(untuk dihidangkan) melainkan gandum. Maka kami pun makan. Kemudian beliau
berdiri untuk solat, maka beliau berkumur-kumur, dan kami pun berkumur-kumur.”
(Shahih al-Bukhari, no. 5454. Lihat juga no. 5455. Bab: Berkumur-kumur Setelah
Selesai Makan) Hadis ini menunjukkan disunnahkan agar berkumur-kumur sebaik
selesai makan terutamanya apabila sebaik selesai makan itu kita hendak segera
mengerjakan solat.
12.
Mengajak Penyedia Makanan Untuk Makan Bersama
Nabi
SAW bersabda: “Apabila pembantu (pelayan) salah seorang daripada kamu
menyediakan makanan (untuk kamu) ajaklah dia makan sekali, jika tidak maka
hendaklah kamu berikan padanya satu atau dua makanan, atau secubit atau dua
cubit darinya. Ini kerana dia telah membantu kamu menyediakannya.” (Shahih
al-Bukhari, no. 5460)
13.
Apabila Makanan Telah Terhidang
Nabi
SAW bersabda: “Apabila makan malam telah terhidang dan dalam masa yang sama seruan
solat dikumandangkan, maka dahulukanlah makan malam tersebut.” (Shahih
al-Bukhari, no. 5463. Lihat juga: no. 5465, hadis daripada ‘Aisyah) Nafi’
berkata: “Bahawasanya beliau (Ibnu ‘Umar) pernah makan dan dalam masa yang sama
suara bacaan imam bersolat telah kedengaran.” (Shahih al-Bukhari, no. 5464) Hadis
ini menunjukkan disukai agar menghabiskan makanan yang telah sedia terhidang
terlebih dahulu jika tiba-tiba telah masuk waktu solat. Tetapi sekiranya
hidangan makanan tersebut tidak mengganggu kekhusyukkan atau kesempurnaan
solatnya, maka dibolehkan dia untuk meninggalkan sementara makanan tersebut
(dalam keadaan baik) kemudian dia segera menunaikan solat. Ini sebagaimana
hadis Amr B. Umayyah RA: “Bahawasanya aku nampak Rasulullah SAW sedang memotong
daging pada peha kambing, tiba-tiba seruan solat berkumandang. Beliau pun
meletakkan pisau dan daging di tangannya lalu bergegas menuju solat tanpa
memperbaharui wudhu’.” (Shahih al-Bukhari, no. 5462)
14.
Tidak Mencela Makanan
Abu
Hurairah RA berkata: “Nabi tidak pernah mencela makanan sedikitpun. Jika beliau
mahu, beliau makan, dan jika tidak suka, beliau meninggalkannya.” (Shahih
al-Bukhari, no. 5409) Maksudnya adalah tidak berkata yang bukan-bukan tentang
makanan tersebut walaupun ianya tidak sedap. Tidak mengejeknya, tidak
mempersendakannya, dan tidak mencelanya. Sekiranya mahu atau menyukainya, dia
boleh makan, dan sekiranya tidak mahu, maka dia boleh untuk tidak memakannya.
Dan dalam hadis yang lain, apabila makanan tersebut sedap dan enak, maka
dianjurkan memujinya ketika sedang menikmatinya. Jabir B. ‘Abdillah RA berkata:
“Sesungguhnya Nabi SAW pernah meminta lauk daripada para isterinya. Maka para
isterinya berkata, “Tiada apa di sisi kami kecuali khal (cuka).” Maka beliau
pun meminta dibawakan cuka tersebut lalu beliau pun makan berlauk dengannya.
Dan beliau mengatakan, “Lauk yang paling nikmat (enak) adalah cuka, lauk yang
paling nikmat adalah cuka.” (Shahih Muslim, no. 2052)
Tetapi
apabila ditanya kenapa kita tidak makan makanan tertentu, maka dibolehkan
menyatakan alasannya dengan baik tanpa memburuk-burukkan makanan tersebut. Ini
sebagaimana hadis di mana Rasulullah enggan makan makanan berupa daging dhab
(biawak padang pasir). Apabila beliau ditanya sama ada dhab itu haram dimakan,
maka Rasulullah mengatakan: “Dhab tersebut tidak terdapat di kampung halamanku
(bukan makanan kebiasaan bagi masyarakatnya), jadi aku rasa tidak biasa
dengannya (atau tidak selera terhadapnya).” (Shahih al-Bukhari, no. 5391, 5537)
15.
Tidak Disukai Makan Sambil Bersandar
Kata
Nabi SAW: “Aku tidak makan dalam keadaan bersandar.” (Shahih al-Bukhari, no.
5398, 5399. Bab Makan Sambil Bersandar)
16.
Larangan Makan Dari Bekas Terbuat Dari Emas dan Perak
‘Abdurrahman
B. Abi Laila mengkhabarkan: “Bahawasanya ketika mereka (orang-orang) berada di
sisi Hudzaifah, Hudzaifah meminta minuman, maka seorang Majusi pun membawa
untuknya minuman dalam sebuah bekas di tangannya. Lalu Hudzaifah pun melempar
bekas tersebut dari tangannya lalu berkata: “Kalau bukan kerana aku telah
melarangnya lebih dari sekali atau dua kali (tentu aku tidak melemparkannya).”
Seolah-olah beliau mengatakan: “Aku tidak mahu melakukan seperti ini tetapi aku
telah mendengar Nabi SAW bersabda: “Janganlah kalian memakai sutra, jangan
kalian minum dari bekas terbuat dari emas dan perak, dan janganlah kalian makan
di atas bekas yang terbuat dari emas dan perak. Kerana semua itu adalah untuk
mereka (orang-orang kafir) di dunia, dan untuk kita di akhirat kelak.” (Shahih
al-Bukhari, no. 5426). Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW: “Orang-orang yang
minum dengan menggunakan bekas terbuat dari perak sesungguhnya di perutnya akan
bergelojak dengan api jahannam.” (Shahih al-Bukhari, no. 5634)
17.
Makanan Yang Tidak Dimakan Hendaklah Ditutup
Rasulullah
SAW bersabda: “Apabila memasuki waktu malam (atau ketika senja), maka tahanlah
anak-anak kalian (agar tidak keluar rumah) kerana Syaitan-syaitan sedang
berkeliaran ketika itu. Jika waktu malam telah berlalu beberapa ketika, maka
lepaskanlah mereka. Kuncilah pintu-pintu dan sebutlah nama Allah kerana Syaitan
tidak mampu membuka pintu yang tertutup. Tutuplah bekas-bekas air kalian dan
sebutlah nama Allah. Tutuplah bekas-bekas makanan kalian dan sebutlah nama
Allah walaupun hanya dengan meletakkan sesuatu (sebatang kayu) di atasnya di
atasnya, dan matikanlah lampu-lampu kalian.” (Shahih al-Bukhari, no. 5623. Bab:
Menutup Bekas-bekas Makanan) Dalam riwayat lain, Rasulullah SAW bersabda: “Matikanlah
lampu-lampu apabila kamu tidur, dan tutuplah (kunci) pintu-pintu. Ikatlah
(tutuplah) bekas-bekas minuman, dan tutuplah makanan-makanan dan
minuman-minuman walaupun hanya sekadar dengan meletakkan sebatang kayu (lidi)
di atasnya.” (Shahih al-Bukhari, no. 5624)
18.
Tidak Bernafas Ke Dalam Bekas Makanan atau Minuman
Rasulullah
SAW bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu minum, maka janganlah dia
menghembuskan nafasnya ke dalam bekas. Dan apabila salah seorang di antara kamu
kencing, maka janganlah dia membasuh (menyentuh) kemaluannya dengan tangan
kanannya. Dan apabila dia beristinja’, maka janganlah dia beristinja’ dengan
tangan kanannya.” (Shahih al-Bukhari, no. 5630). Abu Sa’id al-Khudri RA
berkata: “Rasulullah SAW melarang perbuatan minum dari bahagian bekas yang
retak, dan beliau juga melarang meniup ke dalam minuman.” (Sunan Abu Daud, no.
3722. Dinilai sahih oleh al-Albani)
19.
Tidak Makan Makanan Yang Terlalu Panas
‘Urwah
B. Az-Zubair RA berkata: “Bahawasanya pernah beliau (Asma’ B. Abi Bakr) membuat
tsarid, beliau menutupnya sehinggalah asap panasnya hilang. Kemudian beliau
berkata: “Sesungguhnya aku mendengar Rasulullah SAW berkata: “Sesungguhnya itu
menambahkan barakah.” (Musnad Ahmad, no. 26958. Dinilai sahih oleh al-Albani
dan hasan oleh Syu’aib al-Arnauth). Tsarid adalah makanan berupa campuran
potongan-potongan roti dengan kuah daging.
20.
Mengambil makanan yang terjatuh
Rasulullah
SAW bersabda: “Apabila makanan salah seorang dari kalian terjatuh, maka ambil
dan bersihkanlah kotoran yang terdapat padanya dan kemudian makanlah, dan
jangan biarkannya untuk Syaitan. Dan janganlah kalian bersihkan tangan kalian dengan
kain pengelap sehinggalah terlebih dahulu ia dijilat. Kerana sesungguhnya
kalian tidak tahu di bahagian manakah makanan tersebut mengandungi barakah.”
(Shahih Muslim, no. 3793)
21.
Larangan Minum Dari Bahagian Gelas Yang Retak
Abu
Sa’id al-Khudri RA berkata: “Rasulullah SAW melarang perbuatan minum dari
bahagian bekas yang retak, dan beliau juga melarang meniup ke dalam minuman.”
(Sunan Abu Daud, no. 3722. Dinilai sahih oleh al-Albani)
22.
Membuang Kotoran Dari Minuman
Abu
Sa’id al-Khudri RA berkata: “Bahawasanya Nabi SAW melarang dari perbuatan
meniup ke dalam minuman.” Seorang lelaki bertanya: “Adakalanya aku melihat
sesuatu (kotoran) terapung di dalam bekas air.” Rasulullah pun berkata:
“Keluarkanlah (kotoran tersebut).” Lelaki itu berkata lagi: “Bahawasanya aku
tidak merasa puas dengan sekali tarikan nafas.” Rasulullah bersabda: “Kalau
begitu, jauhkanlah bekas tersebut dari mulutmu.” (Sunan at-Tirmidzi, no. 1887.
Dinilai sahih oleh at-Tirmidzi)
23.
Makan Dari Bawah Hidangan
Rasulullah
SAW bersabda: “Makan dan makanlah dari bahagian bawahnya, dan jangan kamu makan
dari bahagian atasnya. Kerana sesungguhnya barakah itu turun dari bahagian
atasnya, maka makanlah darinya sehingga kenyang.” (Musnad Ahmad, no. 16006.
Dinilai hasan sanadnya oleh Syu’aib al-Arnauth) Dalam riwayat Abu Daud,
Rasulullah SAW bersabdsa: “Apabila salah seorang di antara kamu makan, maka
jangan ia makan dari bahagian atas hidangan, tetapi makanlah dari bahagian
bawahnya. Kerana sesungguhnya barakah itu turun dari bahagian atasnya.” (Sunan
Abu Daud, no. 3772. Dinilai sahih oleh al-Albani)
24.
Larangan Minum Dari Bekas Tempat Menyimpan Air
Abu
Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata: “Rasulullah SAW melarang minum secara
langsung dari bekas simpanan air atau dari kantong air.” (Shahih al-Bukhari,
no. 5627) Maka yang benar, hendaklah air dituang ke dalam bekas yang lain
seperti gelas atau cawan mengikut jumlah kadar yang diperlukan, lalu kemudian
barulah diminum.
25.
Mengagihkan Minuman Bermula Dari Yang Paling Kanan
Anas
B. Malik RA berkata: “Sesungguhnya Rasulullah SAW diberikan dengan susu yang
telah dibancuh air. Di sebelah kanan beliau ketika itu adalah seorang ‘Arab
Badwi manakala di kiri beliau adalah Abu Bakr. Maka beliau pun meminumnya
kemudian memberikannya kepada orang ‘Arab Badwi lalu beliau bersabda, “Yang
paling kanan, kemudian yang kanan.” (Shahih al-Bukhari, no. 5619)
26.
Tidak Berlebihan Dalam Makan
Rasulullah
SAW bersabda: “Tidak ada tempat yang diisi oleh anak keturunan Adam yang lebih
buruk dari perutnya.” (Musnad Ahmad, no. 17186. Sunan at-Tirmidzi, no. 2380.
Dinilai sahih oleh at-Tirmidzi) Sambungan hadis dalam riwayat at-Tirmidzi: “Cukuplah
bagi anak keturunan Adam agar makan sekadar untuk menegakkan tulang sulbinya
(tulang punggung). Melainkan jika ia tidak dapat mengelak, maka isilah 1/3 untuk
makanannya, 1/3 untuk minumannya, dan 1/3 untuk nafasnya.” (Sunan at-Tirmidzi,
no. 2380. Dinilai sahih oleh at-Tirmidzi) Nabi SAW bersabda: “Orang-orang kafir
makan dengan tujuh perut, manakala orang-orang beriman makan dengan satu
perut.” (Shahih al-Bukhari, no. 5395. Bab: Orang-orang beriman makan dengan
satu perut. Shahih Muslim, no. 2060)
27.
Melazimi Makan dan Minum Dalam Keadaan Duduk
Anas
RA berkata: “Nabi SAW melarang seseorang minum dalam keadaan berdiri.” Qotadah
berkata, “Kami bertanya (kepada Anas): Bagaimana pula dengan makan (sambil
berdiri)?” Maka katanya: “Itu lebih buruk atau menjijikkan.” (Shahih Muslim,
no. 2024. Bab: Dibencinya Minum Sambil Berdiri) Abu Hurairah RA berkata: “Bahawasanya
Nabi SAW pernah melihat seseorang minum dalam keadaan berdiri. Maka beliau pun
berkata, “Tahan orang itu.” Orang tersebut pun bertanya, “Kenapa?” Maka Nabi
berkata, “Sukakah sekiranya kucing turut minum bersama-sama denganmu?” Lelaki
itu berkata, “Tidak.” Nabi pun menjelaskan, “Kerana sesungguhnya telah turut
minum bersama-sama denganmu yang lebih buruk dari kucing, iaitu Syaitan.”
(Musnad Ahmad, no. 8003. Dinilai sahih sanadnya oleh al-Albani)
Abu
Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu berkata: “Bahawasanya Nabi SAW mencela
perbuatan minum dalam keadaan berdiri.” (Shahih Muslim, no. 2025. Bab:
Dibencinya Minum Sambil Berdiri). Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah salah
seorang di antara kamu minum dalam keadaan berdiri, sesiapa yang terlupa makan
muntahkanlah.” (Shahih Muslim, no. 2026. Bab: Dibencinya Minum Sambil Berdiri).
Al-Jarrud B. Al-Mu’alla radhiyallahu ‘anhu berkata: “Bahawasnaya Nabi SAW
melarang perbuatan minum dalam keadaan berdiri.” (Sunan at-Tirmidzi, no. 1881).
Hadis-hadis ini semuanya menjelaskan larangan makan dan minum dalam keadaan
berdiri. Sekaligus menunjukkan keutamaan agar melazimi makan dan minum dalam
keadaan duduk. Walaupun begitu tidaklah ia terlarang secara mutlak. Tetapi
tetap dibolehkan makan dan minum dalam keadaan berdiri sekali-sekala
sebagaimana perbuatan Nabi SAW sendiri dan berdasarkan perbuataan sebahagian
sahabat yang bersamanya.
Ulama
berbeza pendapat dalam memahami antara dalil-dalil yang melarang dengan
perbuatan Nabi bersama-sama para sahabatnya yang menunjukkan dibolehkan
perbuatan tersebut. Di antara dalil-dalil yang menunjukkan keharusannya adalah:
An-Nazzaal berkata: “‘Ali radhiyallahu ‘anhu membawa air ke pintu masjid,
kemudian beliau pun meminumnya dalam keadaan berdiri. Beliau berkata,
“Sebahagian orang membenci minum dalam keadaan berdiri, sedangkan aku melihat
sendiri Nabi SAW melakukannya sebagaimana yang engkau lihat aku
melakukannya.”.” (Shahih al-Bukhari, no. 5615. Bab: Minum Dalam Keadaan Berdiri).
Kata Ibnu ‘Abbas RA: “Nabi SAW pernah minum zam-zam dalam keadaan berdiri.”
(Shahih al-Bukhari, no. 5617). Ibnu ‘Umar RA berkata: “Kami pernah makan di
zaman Rasulullah SAW sambil berjalan dan minum dalam keadaan berdiri.” (Sunan
at-Tirmidzi, no. 1880. Dinilai sahih oleh at-Tirmidzi)
Imam
an-Nawawi rahimahullah dalam Syarah Shahih Muslim (13/195) menyatakan larangan
makan dan minum dalam keadaan berdiri tersebut adalah merujuk maksud makruh
tanzih. Iaitu makruh yg menghampiri mubah, tidak disukai sekiranya dijadikan
sebagai kebiasaan. Demikian juga yang dipegang oleh al-Hafiz Ibnu Hajar
al-‘Asqalani dalam Fathul Bari dan penyusun ‘Aunul Ma’bud, Abu Thayyib Al-Adzim
Abadi rahimahullah. Adapun perintah memuntahkan minuman tersebut sekiranya
terminum dalam keadaan berdiri, maka itu menunjukkan tuntutan bersifat sunnah
(istihbab), bukan wajib. Kata al-Hafiz Ibnu Hajar rahimahullah: “Sebaliknya
yang benar berkaitan larangan beliau tersebut dibawa kepada makna makruh
tanzih. Dan dalil yang menunjukkan beliau minum dalam keadaan berdiri tersebut
menunjukkan keharusannya (dibolehkan). Adapun yang mengatakan adanya nasakh
(pemansuhan hukum) atau selainnya, maka itu adalah salah. Kerana nasakh tidak
boleh dilakukan ketika masih ada ruang kebarangkalian untuk menggabungkan di
antara dalil-dalil yang ada walaupun setelah adanya tarikh (difahami mana dalil
yang datang awal dan terkemudian).
Dan
perbuatan Nabi SAW minum sambil berdiri tersebut menunjukkan hukum boleh
(harus) kerana tidak mungkin kita katakan beliau melakukan sesuatu yang makruh
(dibenci). Ini kerana beliau adakalanya melakukan sesuatu sekali atau
berulang-ulang kali dalam rangka untuk menjelaskan (sesuatu hukum). Dan
adakalanya beliau membiasakan sesuatu untuk menunjukkan keutamaan (sesuatu
amal). Manakala perintah memuntahkan minuman jika seseorang terminum dalam
keadaan berdiri maka ia dibawa kepada perintah istihbab (dianjurkan, bukan
wajib). Menunjukkan, disukai bagi yang minum dalam keadaan berdiri agar
memuntahkan yang diminum berdasarkan isyarat dari hadis yang sahih lagi jelas
ini. Kerana apabila suatu kata perintah itu tidak dapat dibawa kepada makna
wajib, maka ia dibawa kepada makna istihbab (anjuran).” (Ibnu Hajar, Fathul
Bari, 10/83)
No comments:
Post a Comment