Apakah
fungsi pakaian menurut Syari’at Islam?
Pakaian
adalah nikmat Allah untuk melindungi badan manusia, menutup aurat mereka dan
juga sebagai perhiasan bagi mereka. Fungsi-fungsi pakaian ini dijelaskan oleh
Allah di dalam al-Quran; “Dan Allah menjadikan bagi kamu pakaian-pakaian yang
memelihara kamu dari panas dan sejuk, juga pakaian-pakaian yang memelihara kamu
semasa berjuang” (an-Nahl, ayat 81).
“Hai
anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi
auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling
baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah,
mudah-mudahan mereka selalu ingat”. (al-A’raf:26).
Dalam
ayat 26 dari surah al-A’raf di atas, ada tiga jenis pakaian yang disebut oleh
Allah;
1.
Pakaian untuk menutup aurat
2.
Pakaian untuk perhiasan
3.
Pakaian takwa
Menurut
ulamak; “اللباس” dalam ayat tersebut ialah pakaian untuk menutup aurat. Adapun
“الريش” ialah apa yang diambil/dipakai supaya nampak cantik pada luarannya,
iaitu untuk perhiasan. Yang pertama (iaitu “اللباس”) adalah keperluan asas,
sementara yang kedua adalah sampingan. Adapun pakaian takwa, menurut Ikrimah;
maksudnya ialah pakaian orang-orang bertakwa pada hari kiamat. Menurut Ibnu
‘Abbas pula; ia bermaksud amal soleh dan kelakuan yang baik. Menurut Ibnu
Aslam; ia adalah pakaian yang dipakai oleh seorang yang takutkan Allah, lalu ia
menutup auratnya.[1]
Apakah
syarat-syarat pakaian lelaki?
1.
Hendaklah menutup kawasan aurat
2. Tidak jarang hingga menampakkan kulit tubuh (khususnya kawasan aurat)
3. Tidak sendat hingga menampakkan bentuk kawasan aurat
4. Tidak menyerupai pakaian perempuan
4. Tidak berlebihan atau menzahirkan kesombongan
6. Bukan pakaian syuhrah
7. Bukan diperbuat dari material yang diharamkan iaitu sutera.
8. Tidak menyerupai pakaian orang kafir atau golongan fasiq.
Apakah
syarat-syarat pakaian wanita? [2]
1. Hendaklah menutup aurat
2. Tidak jarang atau nipis yang menampakkan kulit badan
3. Tidak ketat atau sendat hingga menampakkan bentuk tubuh
4. Tidak menyerupai pakaian lelaki
5. Tidak menyerupai pakaian orang kafir atau golongan fasiq
6. Tidak berlebihan dan menzahirkan kesombongan
7. Bukan pakaian syuhrah
8. Tidak mempunyai hiasan atau corak yang menarik pandangan lelaki.
Apa
dalil bahawa pakaian mesti menutup aurat?
Pertama,
tujuan pakaian antaranya adalah untuk menutup aurat sebagaimana ayat di atas
tadi. Kedua, terdapat dalil yang cukup jelas dari al-Quran dan as-Sunnah yang
memerintahkan orang-orang Islam supaya menutup aurat. Ketiga, para ulamak telah
sepakat atas kewajipan menutup aurat ini.
Apa
dalil tidak harus memakai pakaian yang jarang atau sendat?
Dalilnya
ialah sabda Nabi SAW; “Dua golongan dari ahli neraka yang aku belum melihat
kedua-duanya iaitu; (1) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor lembu untuk
memukul manusia dengannya, dan (2) Wanita-wanita yang berpakaian tetapi
bertelanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencederungkan orang
lain kepadanya. Kepala-kepala mereka umpama bonggol-bonggol unta yang senget.
Mereka ini tidak akan dapat memasuki syurga dan tidak akan mencium baunya di
mana bau syurga dapat dicium dari jarak perjalanan sekian sekian jauh”.
(Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah RA.)
Di
dalam hadis di atas, Nabi SAW. menegaskan; salah satu golongan yang akan
menjadi ahli neraka ialah wanita-wanita yang berpakaian tetapi telanjang, yakni
mereka berpakaian tetapi di sisi agama mereka sebenar tidak berpakaian. Ia
merangkumi yang berikut;[3]
1.
Wanita-wanita yang memakai pakaian yang nipis yang masih menampakkan kulit atau
bayangan tubuh mereka. Mereka berpakaian pada nama, namun telanjang pada
hakikatnya.
2. Memakai pakaian yang menutup sebahagian aurat dan mendedahkan sebahagian
lagi (yakni tidak menutupkan secara menyeluruh kawasan aurat yang wajib
ditutup).
3. Memakai pakaian yang ketat atau sendat hingga menampak bentuk tubuh.
Apakah
dalil tidak harus pakain lelaki menyerupai pakaian wanita dan sebaliknya? Kerana
Rasulullah melaknat orang lelaki yang meniru wanita dan wanita yang meniru
lelaki sebagaimana yang diceritakan oleh Ibnu ‘Abbas RA; “Rasulullah SAW. telah
melaknat lelaki-lelaki yang meniru-niru perempuan dan wanita-wanita yang
meniru-niru lelaki”. (Riwayat Imam Bukhari).
Bagaimana
yang dikatakan meniru itu? Dan apa contohnya?
Iaitu
setiap pakaian yang khusus untuk lelaki iaitu diketahui oleh masyarakat bahawa
ia sememangnya untuk lelaki, tidak harus untuk wanita memakainya. Begitu juga,
pakaian yang khusus untuk perempuan iaitu diketahui oleh orang ramai bahawa ia
sememangnya untuk wanita, tidak harus lelaki memakainya. Contohnya; wanita yang
memakai seluar lelaki dan lelaki yang memakai kain wanita. Di dalam hadis
diceritakan; suatu hari Nabi SAW. masuk menemui isterinya Ummu Salamah. Ketika
itu Ummu Salamah sedang memakai tudungnya. Lalu Nabi berkata kepadanya; “Lilitlah
dengan satu lilitan sahaja, bukan dengan dua lilitan”. (Riwayat Imam Abu Daud
dan al-Hakim. Menurut al-Hakim; hadis ini soheh. Tashih al-Hakim dipersetujui
oleh Imam az-Zahabi. Lihat; Faidhul-Qadier, hadis no. 7744).
Menurut
ulamak; tegahan Nabi di atas tujuannya ialah supaya cara pemakaian tudung oleh
perempuan tidak menyerupai cara pemakaian serban oleh kaum lelaki iaitu dengan
melilit di kepala dengan beberapa lilitan.[4]
Apakah
dalil pengharaman sutera ke atas lelaki?
Iaitulah
sabda Rasulullah SAW; “Diharamkan memakai sutera dan emas ke atas lelaki-lelaki
umatku dan dihalalkan bagi wanita-wanita mereka”. (Riwayat Imam at-Tirmizi dari
Abi Musa al-Asy’ari RA.. Menurut Imam at-Tirmizi; hadis ini hasan soheh).
Dalam
hadis yang lain baginda bersabda; “Sesiapa memakai sutera di dunia, ia tidak
akan dapat memakainya lagi di akhirat”. (Riwayat Imam Bukhari, Muslim dan Ahmad
dari Abi Umamah RA). Adakah sutera tiruan juga dilarang? Sutera yang diharamkan
oleh hadis ialah sutera asli yang diperbuat dari benang dari ulat sutera. Itu
yang dimaksudkan oleh hadis. Adapun sutera tiruan (yang dibuat dari bahan lain
dari sutera asli itu iaitu benang dari ulat sutera) ia tidaklah termasuk dalam
larangan hadis. Sesuatu yang tidak termasuk dalam larangan Syarak ia kekal
dalam hukum asalnya iaitu harus. Namun jika sifat kain sutera tiruan itu adalah
terlalu lembut iaitu menyerupai kain wanita, sebaik-baiknya orang lelaki tidak
memakainya kerana tidak bersesuaian dengan penampilan seorang lelaki.[5]
Apa
dalil dilarang pakaian yang menyerupai orang kafir atau orang-orang fasiq?
Iaitu
sabda Nabi SAW; “Sesiapa yang menyerupai suatu golongan, maka ia dari golongan
tersebut”. (Riwayat Imam Abu Daud dari Ibnu ‘Umar RA). Menurut Imam Ibnu
Kathir; hadis ini merupakan larangan keras terhadap perbuatan meniru orang
kafir sama ada dalam ucapan, perbuatan, pakaian, perayaan, ibadah dan
sebagainya yang tidak disyariatkan untuk kita (umat Islam).[6]
Bagaimana
yang dikatakan meniru itu? Apa contohnya?
Setiap
pakaian yang memberi gambaran kepada orang lain bahawa si pemakainya adalah
kafir atau menunjukkan bahawa ia adalah fasiq (tidak menjaga agama, yakni suka
melakukan maksiat), maka ia termasuk dalam pengertian meniru orang kafir atau
golongan fasiq. Contohnya; memakai pakaian yang mempunyai lambing salib atau
lambang-lambang agama lain. Saidina ‘Ali menceritakan; aku pernah mendengar
Rasulullah SAW bersabda; “Jauhilah kamu dari memakai pakaian para Rahib.
Sesiapa memakai pakaian seperti mereka atau menyerupai mereka, dia bukanlah
dariku” . (Riwayat Imam ar-Rhabrani dalam al-Mu’jam al-Ausat. Menurut Imam Ibnu
Hajar; sanadnya adalah La Ba’sa Bihi. Lihat; Fathul-Bari, bab al-Baranis).[7]
Apa
dalil larangan berlebihan dan menzahirkan kesombongan dalam berpakaian?
Iaitu
firman Allah; “…dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak
menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan….”. “Dan Allah tidak menyukai setiap
orang yang sombong lagi membanggakan diri”. (al-Hadid: 23)
Sabda
Rasulullah SAW; “Sesiapa yang melabuhkan pakaian/kainnya kerana sombong,
nescaya Allah tidak akan memandangnya pada hari kiamat”. (Riwayat Imam Bukhari
dan Muslim)
Apa
maksud pakaian Syuhrah? Apa dalil larangan terhadapnya?
Pakaian
Syuhrah bermaksud pakaian yang dipakai untuk dikenali oleh orang lain, yakni
untuk menunjulkan perbezaan diri dengan orang lain. Tujuannya sama ada untuk
berbangga-bangga di hadapan orang lain dengan perasaan takjub dan besar diri
(takbur) atau untuk menunjuk-nunjuk kezuhudan dengan perasan riyak dan nifak
(berpura-pura). Dalil larangan pakaian Syuhrah ini ialah sabda Rasulullah; “Sesiapa
memakai pakaian kemasyhuran, nescaya Allah akan memakaikan kepadanya pakaian
kehinaan pada hari kiamat nanti. Kemudian ia akan dibakar dengan pakaiannya ke
dalam neraka”. (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Nasai dan Ibnu Majah dari Ibnu ‘Umar RA.)
Ada
seorang lelaki bertanya Ibnu ‘Umar RA.; “Apakah pakaian yang baik untuk aku
pakai?”. Jawab Ibnu ‘Umar; “Pakailah pakain yang sekira-kira kamu tidak akan
diperlekehkan oleh orang-orang bodoh (as-sufaha’) (kerana buruknya pakain itu
dan tidak ada nilai) dan tidak dikeji oleh orang-orang cerdik (hukama’) (kerana
melampaui had kesederhanaan)”. (Riwayat Imam at-Thabrani).
Apakah
dalil dilarang pakaian wanita mempunyai corak yang menarik perhatian lelaki?
Kerana
ia termasuk di dalam pengertian tabarruj yang dilarang oleh al-Quran iaitu
firman Allah; “dan hendaklah kamu (wahai isteri-isteri Nabi) tetap di rumahmu
dan janganlah kamu bertabarruj (yakni berhias dan bertingkah laku) seperti
orang-orang Jahiliyah yang dahulu ….”. (al-Ahzab: 33)
Menurut
ulamak; at-Tabarruj bermaksud seorang wanita mendedahkan perhiasannya atau
kecantikannya yang mendorong syahwat lelaki.[8] Pengertian
tabarruj bukan hanya khusus kepada mendedahkan aurat sahaja, tetapi merangkumi
semua perlakuan untuk menarik perhatian lelaki termasuk stail berpakaian, cara
berjalan, cara bercakap, solekan dan sebagainya.
Adakah
pakaian kanak-kanak juga perlu mematuhi cirri-ciri pakaian di atas?
Ya.
Hukum bagi kanak-kanak juga adalah serupa. Dilarang ibu-bapa atau penjaga
memakaikan kepada anak lelaki pakaian untuk perempuan dan begitu juga
diharamkan memakaikan kepada anak perempuan pakaian untuk lelaki. Diceritakan
bahawa suatu hari Saidina Umar RA. melihat anak lelaki Zubair dipakaikan
kepadanya pakaian dari sutera. Lalu Umar mengoyaknya dan berkata; “Janganlah
kamu memakaikan kepadanya pakaian dari sutera”. Begitu juga, Ibnu Mas’ud pernah
mengoyak pakaian sutera yang dipakaikan kepada anak lelakinya.[9]
Dikecualikan
dalam masalah aurat. Kanak-kanak yang belum baligh tidaklah dituntut menutup
aurat sebagaimana tuntutan ke atas orang dewasa. Namun ibu-bapa wajib melatih
anak-anak dengan adab-adab Islam (termasuk adab berpakaian menutup) untuk
membiasakan mereka apabila baligh nanti.[10]
Adakah
Islam melarang berpakaian cantik?
Islam
mengharuskan memakai pakaian yang cantik dan lawa tetapi janganlah melanggar
had-had yang ditetap Allah, jangan membazir dan jangan takbur atau bongkak. Imam
Muslim meriwayatkan dari Ibnu Mas’ud, bahawa Rasulullah SAW. bersabda; “Tidak masuk
syurga seorang yang ada sifat takbur dalam hatinya walau sebesar biji sawi”. Lalu
berkata seorang lelaki; “Jika seorang lelaki suka memakai pakaian yang cantik
dan memakai kasut yang lawa, adakah dia juga dikatakan takbur?”. Lalu jawab
baginda; “Tidak! Allah itu cantik dan Ia sukakan kecantikan. Yang dikatakan
takbur itu ialah enggan menerima kebenaran (iaitu sombong terhadap kebenaran)
dan memandang rendah terhadap manusia”.
Apa
makna jilbab?
Di
dalam al-Quran Allah memerintahkan wanita-wanita beriman memakai jilbab
sebagaimana firmanNya; “Hai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak
perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min: "Hendaklah mereka mengulurkan
jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih
mudah untuk dikenal[11],
karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha
penyayang”. (al-Ahzab: 59)
Menurut
Imam Abu Bakar ibnu al-‘Arabi; para ulama’ berikhtilaf dalam mentafsirkan
jilbab. Namun lafaz-lafaz yang mereka gunakan hampir memberi pengertian yang
serupa di mana asasnya ialah pakaian yang menutup/melitupi badan. Dengan
pengertian ini, maka ayat di atas merupakan arahan kepada sekelian wanita Islam
supaya menutup badan mereka. Jika digabungkan ayat di atas dengan ayat dari
surah an-Nur (iaitu ayat 31), maka had yang mesti ditutup ialah dari hujung
rambut hinggalah ke tapak kaki kecuali muka dan dua tangan. Di sisi sebahagian
fuqaha’, dikecualikan juga dua kaki. Pakaian yang dipakai untuk menutup badan
itu hendaklah tidak jarang hingga menampakkan bayangan kulit dan juga tidak
ketat hingga mendedahkan bentuk tubuh….[12]
Adakah
terdapat fesyen tertentu bagi pakaian dalam Islam?
Tidak
ada fesyen tertentu yang ditetapkan Islam bagi pakaian. Ia terserah kepada
manusia untuk menentukannya mengikut pengalaman dan kebiasaan masing-masing
kerana hal ini termasuk dalam perkara-perkara duniawi yang diberi kebebasan
kepada manusia untuk menentukannya. Syarak hanya menetapkan pakaian hendaklah
menutupi aurat, tidak jarang, tidak ketat/sendat dan sebagainya tadi. Adapun
bentuk, fesyen dan cara pemakaiannya, maka terserah kepada kebiasaan atau
kehendak manusia selagi tidak bercanggah dengan ciri-ciri pakaian yang
ditetapkan tadi.[13]
Apa
hukum memakai pakaian labuh hingga melebihi buku lali?
Ada
perbezaan antara lelaki dan wanita. Bagi wanita, digalakkan ia melabuhkan
pakaiannya hingga menutupi keseluruhan kaki. Diriwayatkan dari Sofiyyah binti
Abi ‘Ubaid RA. yang menceritakan; Ummu Salamah (salah seorang isteri Nabi SAW.)
semasa Nabi menyebutkan tentang celaan terhadap orang yang melabuhkan kain
sarungnya, beliau bertanya; “Bagaimana dengan kaum wanita wahai Rasulullah?
(yakni adakah mereka juga turut dilarang melabuhkan pakaian)”. Baginda
menjawab; “Labuhkan sejengkal sahaja”. Ummu Salamah bertanya lagi; “Bagaimana
jika masih terdedah kaki mereka?”. Nabi menjawab; “Labuhkan sehasta sahaja.
Jangan lebih dari itu”. (Riwayat Imam Abu Daud dan at-Tirmizi).[14]
Adapun
bagi lelaki, ada perbezaan pandangan di kalangan ulamak;[15]
1.
Menurut segolongan ulamak; haram melabuhkan pakaian di bawah buku lali secara
keseluruhannya. Pengharaman ini berdalilkan beberapa hadis antaranya sabda Nabi
SAW; “Kain sarung yang di bawah dari dua buku lali adalah di dalam neraka”
(Riwayat Imam al-Bukhari dari Abu Hurairah RA.).[16]
2.
Menurut sebahagian ulamak yang lain; diharamkan jika ada niat berbangga-bangga
atau menyombong diri. Jika tanpa niat tersebut, tidaklah haram. Ini kerana
terdapat hadis yang mengaitkan pengharaman melabuhkan pakaian itu dengan niat
tersebut. Antaranya sabda Nabi SAW; “Allah tidak memandang[17] (yakni
tidak akan memberi rahmatNya) kepada orang yang melabuhkan pakaiannya kerana
menyombong (atau berbangga-bangga diri)”. (Riwayat Imam Muslim dari Ibnu ‘Umar RA.)
Lebih
jelas lagi, ada hadis menceritakan tatkala Nabi SAW. berkata “Sesiapa
melabuhkan pakaiannya kerana menyombong diri, Allah tidak akan memandang
kepadanya pada hari kiamat”, Abu Bakar pun berkata kepada baginda; “Ya
Rasulullah SAW., kain sarungku akan melabuh kecuali aku memegangnya”. Nabi
berkata; “Engkau bukanlah dari golongan orang-orang yang melakukannya (yakni
melabuhkan pakaian) kerana ingin menyombong”. (Riwayat Imam al-Bukhari, Abu
Daud dan an-Nasai dari Ibnu ‘Umar RA.).
Walaupun
tidak haram, hukumnya adalah makruh. Imam Nawawi dalam kitabnya Syarah Soheh
Muslim, tatkala menghuraikan hadis di atas beliau menyebutkan antaranya; “Tidak
harus melabuhkan pakaian hingga ke bawah buku lali jika dengan tujuan
menyombong diri. Jika bukan dengan tujuan tersebut, hukumnya adalah
makruh…Kadar yang disunatkan ialah hingga ke tengah betis. Jika dari tengah
betis hingga ke buku lali (tanpa melepasinya), hukumnya adalah harus. Jika
labuh hingga melepasi buku lali, hukumnya adalah makruh kecuali ada niat
menyombong diri, maka hukumnya adalah haram”.[18]
Adakah
disunatkan membaca doa ketika memakai pakaian?
Abi
Sa’id al-Khudri RA. menceritakan; “Adalah Rasulullah SAW. apabila memakai
pakaian baru, baginda akan menyebut nama pakaian baru itu sama ada serban, baju
atau selendangnya, kemudian baginda membaca; Maksudnya; “Ya Allah! Untukmu
segala pujian. Engkaulah yang memakaikanku pakaian ini. Aku memohon kepadaMu
kebaikan pakaian ini dan kebaikan tujuan ia dibuat. Aku berlindung dari
kejahatan pakaian ini dan kejahatan tujuan ia dibuat”. (Riwayat Imam at-Tirmizi
dan Abu Daud. Menurut Imam at-Tirmizi; hadis ini adalah hasan).
Adakah
harus wanita memakai seluar?
Harus
dengan syarat-syarat berikut;[19]
1.
Seluar itu dibuat khusus untuk wanita. Tidak harus ia memakai seluar lelaki
kerana diharamkan wanita menyerupai lelaki.
2. Ia memakainya di bahagian dalam, yakni dilitupi oleh pakaian lain yang tidak
menampakkan bentuk tubuhnya.
3. Jika tidak dilitupi dengan pakaian luar, tidak harus ia memakainya kecuali
di hadapan suami atau mahramnya atau di hadapan wanita lain. Adapun di hadapan
lelaki-lelaki ajnabi, tidak harus ia memakainya kerana pemakaian seluar sahaja
(tanpa pakaian luar) menampakkan bentuk tubuh.
Digalakkan
wanita memakai seluar di bahagian dalamnya (yakni di samping pakaian luar)
kerana ia lebih menjaga aurat.[20]
Adakah
Syarak menetapkan warna tertentu bagi pakaian wanita?
Syarak
tidak menetapkan warna tertentu bagi pakaian wanita, begitu juga bagi pakaian
lelaki. Namun hendaklah pakaian wanita tidak terlalu terang warnanya hingga
menarik perhatian lelaki atau mempunyai corak yang boleh membangkitkan ghairah
atau mencuri pandangan lelaki kepadanya. Kerana itu, para ulamak menyukai jika
wanita memakai pakaian berwarna gelap kerana ia kurang menarik perhatian
berbanding warna lain.[21]
Apakah
warna yang paling baik bagi pakaian lelaki?
Warna
putih. Dari Samurah bin Jundab RA. bahawa Rasulullah SAW. bersabda; “Pakailah
pakaian berwarna putih kerana sesungguhnya ia lebih suci dan lebih baik dan
kafankanlah dengannya jenazah-jenazah kamu”. (Sunan at-Tirmizi, an-Nasai, Ibnu
Majah, Musnad Imam Ahmad)
Hadis
di atas menunjukkan keutamaan pakaian putih dari pakaian-pakaian berwarna lain.
Disunatkan memakai pakaian berwarna putih dan mengkafankan jenazah dengan kain
yang berwarna putih. Begitu juga, pakaian putih adalah paling baik dipakai
untuk menghadiri solat Jumaat, solat Jamaah, bertemu ulamak atau pembesar.[22]
Adakah
harus memakai pakaian berwarna lain dari putih?
Ya,
Harus. Walaupun Nabi SAW. menyukai warna putih, namun dalam pemakaian baginda
sendiri tidaklah baginda hanya memakai pakaian berwarna putih sahaja. Baginda
juga memakai pakaian berwarna lain dari putih. Perhatikan hadis-hadis berikut;
1.
Aisyah RA. menceritakan; “Rasulullah SAW. keluar pada suatu pagi dengan memakai
kain yang diperbuat dari bulu hitam”. (Riwayat Imam Muslim, at-Tirmizi dan Abu
Daud)
2.
Qailah binti Makhramah RA. menceritakan; “Aku melihat Nabi SAW. dan pada badan
baginda terdapat dua kain sarung yang telah lusuh (buruk) yang dicelup dengan
za’faran, namun warna za’faran itu telah pun pudar”. (Riwayat Imam at-Tirmizi)
3.
Abi Rimsah menceritakan; “Aku melihat Nabi SAW. dan baginda memakai dua kain
burdah berwarna hijau”. (Sunan an-Nasai, Abu Daud, Musnad Ahmad)
4.
‘Aun bin Abi Juhaifa’ meriwayatkan dari bapanya yang menceritakan; “Aku melihat
Rasulullah SAW. memakai kain/pakaian berwarna merah dan aku lihat seolah-olah
(putih) bercahaya dua betis baginda”. Berkata Sufyan (yang merupakan antara
perawi hadis ini); “Kami berpandangan kain yang dimaksudkan itu ialah Hibarah”.
(Riwayat at-Tirmizi, Imam Ahmad dan Imam at-Thabrani)
5.
Al-Barra’ bin ‘Azib RA. menceritakan; “Aku tidak pernah melihat seorang pun
dari manusia yang lebih kacak dengan pakaiannya berwarna merah dari Rasulullah.
Rambut baginda panjangnya hampir mencecah dua bahunya”. (Sunan an-Nasai, Soheh
Muslim, Musnad Ahmad)
Nota
Hujung;
[1] Tafsir
al-Jalalain dan Tafsir Ibnu Kathir.
[2] Al-Halal wa
al-Haram, hlm. 161-162.
[3] Al-Albisah Wa
az-Zinah, hlm. 127.
[4] Lihat; ulasan
Imam Abu Daud dalam Sunannya (Kitab al-Libas, Bab Fi al-Ikhtimar). Lihat juga;
al-Albisah Wa az-Zinah, hlm. 186).
[5] Fatwa Syeikh
al-Munajjid (http://www.islam-qa.com/ar/ref/30812/الصناعي).
[6] Lihat; Tafsir
al-Quran al-Adziem, surah al-Baqarah, ayat 104.
[7] Al-Albisah Wa
az-Zinah, hlm. 183.
[8] Fathul-Qadier,
Imam as-Syaukani.
[9] Tasyabbuh Yang
Dilarang di Dalam Fiqh Islam, Jamil bin Habib al-Luwaihiq, hlm. 138-139.
[10] Fatawa Ulama’
Baladil-Haram, hlm. 748.
[11] Yakni mudah
dikenali bahawa mereka adalah wanita merdeka, bukan hamba. Atau mudah dikenali
bahawa mereka adalah wanita Islam, bukan wanita kafir. (Lihat as-Asas fi
at-Tafasir).
[12] Dipetik dari
Fatwa mufti Mesir tahun 1981 iaitu Syeikh Jadul-Haq ‘Ali Jadul-Haq. (Rujukan;
Mausu’ah Fatawa Dar al-Iftak al-Mishriyyah, ter. Majlis al’A’la Li asy-Syuun
al-Islamiyyah, Mesir).
[13] Dipetik dari
Fatwa mufti Mesir tahun 1981 iaitu Syeikh Jadul-Haq ‘Ali Jadul-Haq. (Rujukan;
Mausu’ah Fatawa Dar al-Iftak al-Mishriyyah, ter. Majlis al’A’la Li asy-Syuun
al-Islamiyyah, Mesir).
[14] Syarh
as-Sunnah, Imam al-Baghawi, 7/11.
[15] Al-Albisah Wa
az-Zinah, hlm. 170-173.
[16] Maksud hadis
ialah; kawasan kaki yang dikenai oleh kain sarung yang dilabuhkan melepasi dua
buku lali, kawasan itu akan diazab di dalam neraka sebagai balasan kepada
pemakainya (ulasan Imam al-Khattabi. Lihat; al-Albisah Wa az-Zinah, hlm. 170).
[17] Yakni Allah
tidak akan merahmatinya atau tidak akan memandangnya dengan pandangan rahmat
(Lihat; al-Albisah Wa az-Zinah, hlm. 169).
[18] Syarah Soheh
Muslim, juz. 14, Kitab al-Libas Wa az-Zinah.
[19] Al-Albisah Wa
az-Zinah, hlm. 130 dan 187. Fatawa ‘Ulama’ Baladil-Haram, hlm. 750.
[20] Al-Albisah Wa
az-Zinah, hlm. 201.
[21] Al-Albisah Wa
az-Zinah, hlm. 126. Fatwa Syeikh al-Munajjid (baca di;
http://www.islam-qa.com/ar/ref/898).
[22] Raudhatul-Muttaqien,
2/314.
No comments:
Post a Comment