DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Monday, February 15, 2016

Solat Tahiyatul Masjid - Jangan Meremehkannya

Solat Sunat Tahiyatul Masjid ialah solat sunat mu’akkad ‘selamat datang’ bagi menghormati masjid yang dilakukan sebanyak dua rakaat sebaik sahaja memasuki masjid, iaitu sebelum seseorang itu duduk atau melakukan sesuatu yang lain. Sabda Rasulullah SAW: “Apabila salah seorang di antara kamu mendatangi/memasuki masjid, maka janganlah duduk sebelum mengerjakan solat dua rakaat.”(Hadis Riwayat al-Bukhari, Muslim). Dalam sebuah riwayat yang lain disebutkan, “Jika salah seorang di antara kamu memasuki masjid, hendaklah dia tidak duduk hingga mengerjakan solat dua rakaat.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)
Sekiranya sampai ke masjid hanya beberapa minit sahaja akan didirikan solat fardhu, maka memadailah seseorang itu mendirikan solat sunat (solat sunat rawatib) sebelum fardu dan ia sudah dikira sebagai memenuhi tuntutan Solat Sunat Tahiyatul Masjid. Boleh juga untuk menyatukan dua niat antara mana-mana solat sunat qabliyah dan Solat Tahiyatul Masjid. Jika seseorang itu meninggalkan Solat Sunat Tahiyatul Masjid tetapi terus menunaikan solat sunat qabliyah atau solat wuduk, maka ia juga memadai kerana hadis di atas berbentuk umum, iaitu ‘mendirikan solat dua rakaat’. Apabila berkelapangan dan ada kesempatan, maka adalah sewajarnya seseorang itu melakukanSolat Sunat Tahiyatul Masjid berasingan yang natijahnya akan memberatkan lagi timbangan amal di akhirat.

Tujuan
1.Sebagai cara memuliakan masjid yang merupakan rumah Allah.
2.Memupuk sifat rendah diri dan beradab semasa berada di dalam masjid.
3.Menggalakkan umat Islam mendapat pahala berganda ketika di masjid.

Tertib
Sebaik-baik sahaja sampai di dalam masjid hendaklah lakukan pekara2 berikut:
1. Bila seseorang jemaah hendak masuk sesebuah masjid disunatkan membaca doa:

2. Berniat iktikaf.

3. Dan apabila sampai di tempat hendak duduk, bagi menambahkan kecekalan hati dalam menghadapi syaitan eloklah dibaca:

Cara Melakukan Solat Tahiyatul Masjid
Sebelum duduk, boleh terus mengerjakan Solat Sunat Tahiyatul Masjid dua raka’at. Caranya sama dengan solat sunat yang lain, hanya niatnya saja yang berbeza.

1.Niatnya :

2.Bacaan surah selepas Al-Fatihah:
Raka’at pertama – Al-Kafirun.
Raka’at kedua – Al-Ikhlas.

3.Zikir Selepas Solat Sunat Tahiyatul Masjid
a.Kemudian selepas selesai Solat Sunat Tahiyatul Masjid itu bacalah 100 kali;

b.Selepas itu berzikirlah lagi dengan lain-lain Istighfar, tasbih, tahmid, tahlil atau sesuatu zikir sehingga sampai mendengar azan.

Fadhilat Solat Sunat Tahiyatul Masjid
1.Melatih masyarakat ke arah meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT.
2.Menyuburkan perasaan menghormati segala makhluk Allah SWT.
3.Dapat meningkatkan ketenangan jiwa dan perasaan.
4.Mendidik diri lebih berperatuan dan berdisplin.
5.Memperolehi pahala yang berlipat kali ganda.

Ulama hadis terkemuka, Sufyan at-Tsauri menyatakan, di antara perkara yang termasuk dalam pekara sia-sia ialah apabila seseorang itu masuk ke dalam masjid, kemudian dia keluar kembali dari masjid tanpa mengerjakan Solat Sunat Tahiyatul Masjid.
Permasalahan Solat Sunat Tahiyatul Masjid
1. Jika seseorang itu telah masuk masjid dan terus duduk dengan sengaja, maka tiada lagi Solat Sunat Tahiyatul Masjid baginya.

2. Jika duduk itu dengan terlupa ada 2 keadaan.
a. Terlupa yang sekejap kemudian ingat kembali, maka dibolehkan bangun dan terus solat.
b.Jika terlupa yang panjang waktunya, kemudian teringat, tiadalah lagi dibolehkan bangun bersolat.

3Sekiranya masuk masjid dan didapati azan sedang berkumandang, maka perlulah menjawab azan tersebut sambil berdiri, kemudian melakukan solat sunat Rawatib yangdikira sudah memadai sebagai memenuhi tuntutan Solat Sunat Tahiyatul Masjid.

4. Apabila masuk masjid, khatib sedang berkhutbah atau majlis ilmu sedang dijalankan, hendaklah mengerjakan solat Tahiyatul Masjid dua rakaat, sebelum duduk. Solat tersebut hendaklah dilakukan secara ringkas dengan mengambil yang wajib sahaja. Malah Rasulullah SAW pernah menegur orang yang masuk ke masjid kerana tidak Solat Sunat Tahiyatul Masjid sewaktu khutbah Jumaat dijalankan.

Dari Jabir bin ‘Abdillah r.a., dia menyatakan: Sulaik al-Ghifani pernah datang pada hari Jumaat ketika Rasulullah SAW sedang menyampaikan khutbah lalu dia terus duduk. Beliau SAW pun berkata kepadanya: “Wahai Sulaik, berdiri dan ruku’lah dua rakaat serta pendekkanlah dalam melaksanakannya.” Kemudian beliau bersabda: “Jika salah seorang di antara kamu datang pada hari Jumaat ketika imam sedang berkhutbah, hendaklah dia mengerjakan solat dua rakaat dengan seringkasnya.”(Hadis Riwayat al-Bukhari)
5. Orang yang tidak dapat mengerjakan Solat Sunat Tahiyatul Masjid disebabkan sudah dimulakan solat jemaah atau dia telah duduk atau dia sekadar masuk sebentar untuk sesuatu keperluan, maka dianjurkan membaca 3 kali:‘Subhanallah Walhamdulillah Walailahailallah Wallahu Akbar.’ Dari Abu Hurairah r.a., Nabi SAWbersabda: “Jika iqamah solat sudah dikumandangkan, tidak ada solat lagi, kecuali solat wajib.” (Hadis Riwayat Muslim)

6.Sekiranya seseorang itu sedang dalam rakaat pertama Solat Sunat Tahiyatul Masjid dan para jemaah pun mendirikan solat fardhu, maka wajib baginya membatalkan solat tersebut dan menyertai solat fardhu kerana ada tegahan daripada Rasulullah SAW: “Apabia didirikan solat fardhu, maka tiada solat ketika itu melainkan solat fardhu.” (Hadis Riwayat Muslim). Tetapi jika dia berada di rakaat kedua, maka hendaklah dia mempercepatkan dan sempurnakan rukun-rukun yang berbaki sehingga salam sebelum menyertai jemaah solat fardhu.

7. Tiada tuntutan untuk Solat Sunat Tahiyatul Masjid di luar masjid, contohnya di padang atau kaki lima.Sekiranya datang sewaktu imam berkhutbah, kena duduk diam mendengar khutbah. Jika tiba sebelum imam memberi khutbah dan selepas azan pertama, maka boleh Solat Sunat Qabliyah Jumaat.
8.Bagi mereka yang menunaikan haji atau umrah, apabila memasuki Masjidilharam hendaklah melakukan Tawaf sebagaimana yang diamalkan Rasulullah SAW dan bukannya Solat Tahiyatul Masjid. Kata Ibn Abbas r.a. “Tahiyat Kaabah ialah Tawaf”.
9.Mereka yang telah bermukim di Makkah dan datang ke masjid untuk solat, menuntut ilmu dan seumpamanya, sebaik-baiknya mereka hendaklah melaksanakan Solat Sunat Tahiyatul Masjid bukannya mengerjakan Tawaf.

Sekiranya sesuatu tempat itu dinamakan surau, adakah kita disunatkan juga untuk solat tahiyatul masjid seperti kebiasaan kita solat sunat tahiyatul masjid di masjid? Sebelum kita mengenalpasti hukum solat sunat tahiyatul masjid di surau, marilah kita melihat terlebih dahulu pengertian solat tahiyatul masjid. Solat tahiyatul masjid: Solat dua rakaat yang dilakukan bagi setiap orang yang memasuki sesebuah masjid. Hukumnya sunat berdasarkan hadith Nabi SAW: “Jika salah seorang daripada kamu memasuki masjid, maka tidaklah dia duduk sehingga dia menunaikan solat dua rakaat.” (Muttafaqun ‘Alaih).
Solat ini boleh dilakukan pada bila-bila masa dengan syarat ketika orang tersebut memasuki masjid.
Masjid dari segi bahasa bererti : Tempat untuk kita bersujud/ tempat solat. Masjid dari segi istilah pula digariskan ulama sebagai: Tanah yang diwaqafkan oleh pemiliknya untuk manusia menunaikan solat di dalamnya (tempat solat awam). Berdasarkan takrif tersebut dapatlah kita fahami bahawa bukanlah menjadi syarat sesebuah masjid itu hendaklah tempat yang didirikan padanya solat jumaat, cukup ianya memenuhi dua syarat sahaja iaitu berdiri di atas tanah wakaf serta didirikan padanya solat lima waktu.

Surau pada masyarakat Malaysia ialah tempat solat awam sepertimana masjid cumanya kebanyakan surau tidak didirikan padanya Solat Jumaat di dalamnya. Juga kebanyakkan surau di taman-taman perumahan diMalaysia kebiasaannya dibina di atas tanah wakaf sumbangan pemaju perumahan dan berdaftar dengan Majlis Agama Islam Negeri masing-masing. Melihat kepada kefahaman serta suasana yang wujud, hakikatnya sebahagian surau-surau di Malaysia mempunyai fungsi yang sama seperti masjid serta sudah memenuhi ciri-ciri untuk menghukumkannya sebagai masjid. Maka hukum beriktikaf, solat sunat tahiyatul masjid dan apa-apa hukum lain yang ada terhadap masjid wujud ke atas surau-surau tersebut. Cumanya timbul persoalan berkenaan surau-surau dalam bentuk yang lain seperti di tempat kerja dan pasaraya-pasaraya besar. Apakah status surau ini? Adakah surau-surau tersebut turut mengambil hukum masjid dan sunat untuk kita melakukan solat tahiyatul masjid?
Jawapannya adalah tidak, ini kerana sifatnya adalah berbeza dengan masjid iaitu pada sudut surau dalam bentuk ini tidak sentiasa dilakukan solat lima waktu berjemaah secara tetap, ianya bergantung kepada kehadiran Jemaah pada waktu solat tersebut. Juga sifat binaan surau tersebut yang tidak berdiri di atas tanah wakaf berbeza dengan masjid. Surau dengan kefahaman ini lebih selari dengan istilah “mushalla” pada kefahaman bangsa arab. Atas dasar kefahaman inilah Jawatankuasa Fatwa di Negeri Sarawak pada tahun 2002 (sumber: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/menaikkan-taraf-surau-kepada-masjid-jamaah-1)telah membincangkan hal ini. Dalam fatwa tersebut, mereka telah mencadangkan supaya istilah surau yang diberikan terhadap surau yang berdiri atas tanah wakaf serta didirikan solat lima waktu keatasnya diubah menjadi istilah “masjid Jemaah”. Cadangan ini adalah dengan tujuan supaya masyarakat tidak keliru tentang persoalan-persoalan yang timbul berkaitan masjid seperti solat tahiyatul masjid, iktikaf dan lain-lain. Mereka juga telah menggariskan beberapa syarat yang mesti ada pada surau tersebut supaya boleh dinaik taraf menjadi masjid Jemaah iaitu:
dikurnia oleh kerajaan
1.Tapak tanah untuk mendirikan sebuah surau mempunyai surat hak milik sama ada diwakafkan atau dikurnia oleh kerajaan
2.Mempunyai jawatankuasa pengurusan yang dilantik penduduk setempat dan diiktiraf oleh Majlis Agama Islam Negeri masing-masing
3.Mempunyai pegawai-pegawai surau yang tetap
4.Mendirikan sembahyang 5 waktu berjemaah dan;
5.Mempunyai keupayaan, menjaga kemuliaan dan kebersihan surau


Jadi boleh kita simpulkan bahawa di Malaysia terdapat dua jenis bentuk surau. Yang pertama iaitu yang didirikan solat 5 waktu berjemaah serta binaanya berdiri di atas tanah wakaf ianya dihukumkan seperti sebuah masjid. Ada pun yang kedua tidak dihukumkan seperti masjid maka tidak boleh dilakukan solat tahiyatul masjid di atasnya. Wallahu a’lam.

No comments: