DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Sunday, January 29, 2012

Bagaimana Bersaing Dengan Diri Sendiri

Anda sering mendengar ungkapan, "Kita hendaklah bersaing dengan diri sendiri," dalam program atau ceramah motivasi. Selalunya bila disebut bersaing, ia mestilah melibatkan dua pihak atau lebih. Bersaing dengan diri sendiri pun sebenarnya melibatkan dua pihak iaitu:


1. Diri kita yang zahir.
2. Diri kita yang ideal atau juga dipanggil roh atau jiwa kita.

Diri kita yang zahir sering melahirkan tabiat dan perangai yang lemah dan malas. Semua sifat negatif ada dalam diri kita seperti: malas, letih, dengki, kecewa, ragu-ragu, tidak yakin, marah, malu, bimbang, takut dan seribu satu macam perasaan negatif yang lain.

Untuk berjaya, maju, cemerlang, terbaik dan menjadi nombor satu, kita mesti meninggalkan sifat-sifat negatif ini dengan sedaya upaya kita dan bergerak menuju sikap idealistik seperti perfectness, bijak, cemerlang, berjaya, sentiasa berada pada kedudukan nombor satu, tangkas, excellent, pencapaian 100%, luar biasa dan sebagainya. Inilah diri kita sebenar. Inilah kemampuan kita yang sepatutnya.

Jadi setiap masa kita hendaklah bersaing dengan "diri kita" yang negatif ini untuk menjadi seorang "diri kita" yang terbaik.

Kalau kita bersaing dengan orang lain, kita akan menghadapi banyak masalah.

Masalah Bersaing Dengan Orang Lain
1. Kita akan kecewa jika kita gagal menyainginya.
2. Timbul sifat dengki dan iri hati.
3. Orang yang kita bersaing itu mungkin lebih lemah atau lebih negatif daripada diri kita.
4. Bersaing dengan orang lain ini lambat. Kita boleh pergi lebih cepat jika bersaing dengan diri sendiri.
5. Masa untuk bersaing sangat terhad sedangkan kita boleh bersaing dengan diri sendiri 24 jam.
6. Orang yang kita bersaing itu jauh daripada diri kita sedangkan diri kita adalah "orang" yang paling hampir dengan kita.
7. Setakat mengalahkan pesaing, belum menjamin kita menjadi terbaik.

Kehebatan Bersaing Dengan Diri Sendiri
1. Berlaku 24 jam termasuk ketika tidur.
2. Sasaran kita ialah ideal atau 100%.
3. Tidak memerlukan ruang, masa dan kos.
4. Menggerakkan tenaga minda sedangkan bersaing dengan orang lain sering melibatkan tenaga fizikal.
5. Bersaing dengan diri sendiri lebih mudah untuk menduduki tempat pertama.
6. Kepuasan hati dan jiwa apabila berjaya lebih kuat daripada kepuasan bersaing dengan orang lain.
Bagaimana Bersaing Dengan Diri Sendiri?

1. Baiki kelemahan diri.
2. Jangan buang masa.
3. Dapatkan kemahiran melalui seminar, kursus, pembacaan dan sebagainya.
4. Selalu bertanya dengan orang yang lebih tahu.
5. Sentiasa mujahadah dengan diri kita sendiri. Sasarannya ialah diri kita akan menang.
6. Sentiasa buat yang terbaik dalam segala bidang dan skop kerja.
7. Yakin dengan diri sendiri dan bantuan Tuhan.
8. Tinggalkan semua sifat mazmumah dalam diri.
9. Berani melaksanakan langkah bijak yang kita rancang.
10. Jangan berhenti selagi belum barjaya.

Bersaing dengan diri tidak bererti anda harus memencilkan diri atau menjadi "kera sumbang" di tengah kelompok kawan-kawan atau masyarakat. Perhubungan dan interaksi kita dengan orang lain berjalan macam biasa.

Bila kita betul-betul bersaing dengan orang lain misalnya dalam ujian, peperiksaan, acara gelanggang, pertandingan syarahan dan pidato, pertandingan melukis dan sebagainya, ini sebenarnya hanya persaingan untuk seketika untuk menentukan di mana kedudukan kita dengan orang lain.

Apabila pertandingan atau persaingan tamat, kita akan kembali sebagai diri kita yang asal dan proses bersaing dengan diri sendiri akan berjalan semula 24 jam sebelum bertemu kembali dalam persaingan gelanggang yang akan datang.

Kalau anda sudah bersaing dengan diri anda 24 jam, maka dalam persaingan dengan orang lain anda akan meningkatkan kedudukan dan diri anda hingga anda akan berjaya mendapat kedudukan nombor satu!
Selamat bersaing dengan diri anda sendiri

No comments: