DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Monday, October 13, 2014

Agenda Harian Seorang Mukmin Sejati (calun syurga)

Agenda Harian
Semoga kita senantiasa terpacu untuk mengukir prestasi amal yang akan memperberat timbangan kebaikan di yaumil akhir, berikut rangkaian yang boleh dilakukan:
1. Agenda pada sepertiga malam akhir
a. Menunaikan solat tahajjud dengan memanjangkan waktu pada saat ruku’ dan sujud di dalamnya.
b. Menunaikan solat witir.
c. Duduk untuk berdoa dan memohon ampun kepada Allah hingga azan subuh.
Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah SWT selalu turun pada setiap malam menuju langit dunia saat 1/3 malam terakhir, dan Dia berkata: “Barangsiapa yang berdoa kepada-Ku maka akan Aku kabulkan, dan barangsiapa yang meminta kepada-Ku maka akan Aku berikan, dan barangsiapa yang memohon ampun kepada-Ku maka akan Aku ampuni”. (HR. Bukhari Muslim)

2. Agenda Setelah Terbit Fajar
a. Menjawab seruan azan untuk solat subuh
 “Ya Allah, Tuhan pemilik seruan yang sempurna ini, solat yang telah dikumandangkan, berikanlah kepada Nabi Muhammad wasilah dan karunia, dan bangkitkanlah dia pada tempat yang terpuji seperti yang telah Engkau janjikan. (Ditashih oleh Al-Albani)
b. Menunaikan solat sunnah fajar di rumah dua rakaat
Rasulullah SAW bersabda: “Dua rakaat sunnah fajar lebih baik dari dunia dan segala isinya”. (Muslim). “Nabi SAW pada dua rakaat sunnah fajar membaca surat “Qul ya ayyuhal kafirun” dan “Qul huwallahu ahad”.
c. Menunaikan solat subuh berjamaah di masjid, khususnya bagi lelaki.
Rasulullah SAW bersabda: “Sekiranya manusia tahu apa yang ada dalam kegelapan dan subuh maka mereka akan mendatanginya walau dalam keadaan tergopoh-gopoh” (Muttafaqun alaih). “Berikanlah khabar gembira kepada para pejalan di kegelapan menuju masjid dengan cahaya yang sempurna pada hari kiamat”. (Tirmidzi dan ibnu Majah)
d. Menyibukkan diri dengan doa, dzikir atau tilawah Al-Quran hingga waktu iqamat solat. Rasulullah SAW bersabda: “Doa antara adzan dan iqamat tidak akan ditolak” (Ahmad dan Tirmidzi dan Abu Daud)
e. Duduk di masjid bagi lelaki/mushalla bagi wanita untuk berdzikir dan membaca dzikir waktu pagi. Dalam hadits nabi disebutkan: ” Nabi SAW jika selesai solat fajar duduk di tempat duduknya hingga terbit matahari yang ke kuning-kuningan”. (Muslim)
Agenda Keutamaan
Membaca Al-Quran. Allah SWT berfirman: “Sesungguhnya waktu fajar itu disaksikan (malaikat). (Al-Isra : 78) Dan memiliki komitmen sesuai kemampuannya untuk selalu:
- Membaca ½ hizb dari Al-Quran untuk mendapatkan khatam Al-Quran sebanyak 1 kali
- Membaca 1 hizb dari Al-Quran untuk mendapatkan khatam Al-Quran sebanyak 2 kali
- Bagi yang mampu menambah lebih banyak dari itu semua, maka akan menuai kebaikan berlimpah insya Allah.
3. Menunaikan solat Dhuha walau hanya dua rakaat
Rasulullah SAW bersabda: “Setiap ruas tulang tubuh manusia wajib dikeluarkan sedekahnya, setiap hari ketika matahari terbit. Mendamaikan antara dua orang yang berselisih adalah sedekah, menolong orang dengan membantunya menaiki kendaraan atau mengangkat kan barang ke atas kendaraannya adalah sedekah, kata-kata yang baik adalah sedekah, tiap-tiap langkahmu untuk mengerjakan solat adalah sedekah, dan membersihkan rintangan dari jalan adalah sedekah”. (Bukhari dan Muslim)

4. Berangkat kerja atau belajar dengan berharap kerana Allah
Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah seseorang memakan makanan, lebih baik dari yang didapat oleh tangannya sendiri, dan bahwa nabi Daud makan dari hasil tangannya sendiri”. (Bukhari). Dalam hadits lainnya nabi juga bersabda: “Barangsiapa yang berjalan dalam rangka mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju surga”. (Muslim). Menyibukkan diri dengan dzikir sepanjang hari

Allah berfirman: “Ketahuilah dengan berdzikir kepada Allah maka hati akan menjadi tenang” (Ra’ad : 28). Rasulullah SAW bersabda: “Sebaik-baik perbuatan kepada Allah adalah saat engkau mati sementara lidahmu basah dari berdzikir kepada Allah” (Thabrani dan Ibnu Hibban).

5. Agenda saat solat Zohor
a. Menjawab azan untuk solat Zohor, lalu menunaikan solat Zohor berjamaah di Masjid khususnya bagi lelaki.
b. Menunaikan sunnah rawatib sebelum Zohor 4 rakaat dan 2 rakaat setelah Zohor. Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang solat 12 rakaat pada siang dan malam hari maka Allah akan membangunkan baginya dengannya rumah di syurga”. (Muslim).

6.Agenda saat dan setelah solat Asar
a. Menjawab azan untuk solat Asar, kemudian dilanjutkan dengan menunaikan solat Asar secara berjamaah di masjid.
b. Mendengarkan nasihat di masjid (jika ada). Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang pergi ke masjid tidak menginginkan yang lain kecuali belajar kebaikan atau mengajarkannya, maka baginya ganjaran haji secara sempurna”. (Thabrani – hasan sahih)
c. Istirahat sejenak dengan niat yang kerana Allah. Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya bagi setiap tubuh atasmu ada haknya”.
Agenda Keutamaan
Membaca Al-Quran dan berkomitmen semampunya untuk:
- Membaca ½ hizb dari Al-Quran untuk mendapatkan khatam Al-Quran sebanyak 1 kali.
- Membaca 1 hizb dari Al-Quran untuk mendapatkan khatam Al-Quran sebanyak 2 kali.
- Bagi yang mampu menambah sesuai kemampuan, maka akan menuai kebaikan yang berlimpah insya Allah.

7. Agenda sebelum Maghrib
a. Memperhatikan urusan rumah tangga – melakukan mudzakarah – Menghafal Al-Quran.
b. Mendengarkan ceramah, nasihat, khutbah, untaian hikmah atau dakwah melalui media.
c. Menyibukkan diri dengan doa.
Rasulullah SAW bersabda: “Doa adalah ibadah”
8. Agenda setelah terbenam matahari.
a. Menjawab azan untuk solat Maghrib.
b. Menunaikan solat Maghrib secara berjamaah di masjid (khususnya bagi lelaki).
c. Menunaikan solat sunnah rawatib setelah Maghrib – 2 rakaat.
d. Membaca dzikir petang.
e. Mempersiapkan diri untuk solat Isya lalu melangkahkan kaki menuju masjid.
Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang bersuci/berwudhu kemudian berjalan menuju salah satu dari rumah-rumah Allah untuk menunaikan salah satu kewajiban dari kewajiban Allah, maka langkah-langkahnya akan menggugurkan kesalahan dan yang lainnya mengangkat derajatnya”. (Muslim)
9. Agenda pada waktu solat Isyak
a. Menjawab azan untuk solat Isya kemudian menunaikan solat Isya secara jamaah di masjid.
b. Menunaikan solat sunnah rawatib setelah Isya – 2 rakaat.
c. Duduk bersama keluarga/melakukan silaturahim.
d. Mendengarkan ceramah, nasihat dan untaian hikmah di Masjid.
e. Dakwah melalui media atau lainnya.
f. Melakukan mudzakarah.
g. Menghafal Al-Quran.

Agenda Keutamaan
Membaca Al-Quran dengan berkomitmen sesuai dengan kemampuannya untuk:
- Membaca ½ hizb dari Al-Quran untuk mendapatkan khatam Al-Quran sebanyak 1 kali
- Membaca 1 hizb dari Al-Quran untuk mendapatkan khatam Al-Quran sebanyak 2 kali
- Bagi yang mampu menambah sesuai kemampuan bacaan maka telah menuai kebaikan berlimpah insya Allah.

Apa yang sampaikan di sini merupakan satu urutan atau panduan, tidak semestinya sama dengan yang telah dinyatakan. Ianya bergantung pada kemampuan masing-masing secara individu, tidak mampu buat semua, buatlah yang kita mampu tetapi untuk menjadi yang terbaik kita perlu berkorban. Jangan pula ditinggalkan atau tidak buat lansung kerana kita tidak mahu menjadi pendosa. Semuga ikhtiar ini akan memandu kita untuk mengoptimakan ibadah semata-mata kerana Allah SWT, Insya Allah. – (bekalan-imanamal)
Fungsi Hizb Dalam Al-Qur'an
Berikut artikel tentang cara mengenali sistem penandaan dalam halaman al-Qur’an khususnya cara untuk mengetahui permulaan setiap kisah/cerita dalam al-Qur’an. Sebagaimana yang diketahui:
1 Al-Qur'an = 30 Juz,
1 Juz = 2 Hizb,
1 Hizb = 4 Maqra’ (pecahan 1/4 hizb , 1/2 hizb) , 3/4 hizb dan 1 hizb penuh),
1 Al-Qur’an = 240 Maqra’ @ pecahan,

Al-Quran mempunyai 30 juz. Setiap juz mempunyai 2 Hizb dan setiap Hizb pula mempunyai 4 pecahan atau maqra’. Paling mudah untuk tahu ada perkataan hizb (حزب). Kerapkali kita akan berjumpa dengan tanda, 1/4, 1/2, 3/4 dan hizb penuh. Apabila kita menjumpai hizb itu (selalu berada di luar kotak ayat), yang bermakna/merupakan tanda yang menunjukkan permulaan kisah atau cerita yang baru. Sebagai contoh, ayat 123 surah Al-Baqarah dan sebelumnya menceritakan tentang perihal Bani Israel. Petunjuk hizb: tedapat tanda bunga selepas ayat 123. Bermula ayat 124 surah yang sama, Allah menceritakan pula tentang kisah nabi Ibrahim dan Ismail.


Kita biasanya akan berhenti membaca Al-Qur’an mengikut surah atau halaman. Sebaiknya berhenti pada setiap عatau maqra’ hizb.


Doa Pagi


1 comment:

KISAH SUKSES IBU HERAWATI said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya IBU HERAWATI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor Togel/lottrey toto 4D dr hasil ritual/ghaib melalui jarak jauh dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya kunjungi situs/website  ☎ KLIK DISINI RITUAL PESUGIHAN DUNIA GHAIB