DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Monday, February 6, 2012

Cara merubah diri agar lebih baik

Ada perkara yang tidak boleh kita percepatkan atau melambatkan dan bila telah terlepas tidak akan kembali dan yang belum kita lalui masih menjadi tanda tanya adalah waktu.

Setiap hari kita selalu beraktiviti yang sama baik sebagai karyawan maupun pengusaha ataupun profesyen lain. Kita merasa bosan, jenuh, dan hilang motivasi, inilah perubahan yang kadang naik dan kadang turun sesuai keadaan dan suasana yang berlangsung. Namun ada perkara yang perlu diingat ataupun dilakukan agar tetap bersemangat dalam mengisi hari-hari agar selalu ternampak positif.

Berikut ini ada 9 cara yang mungkin boleh membantu kita, antara lain:

1 Merubah jalan perasaan
Ada kalanya kita bertindak berdasarkan perasaan, sehingga suasana hati sangat mempengaruhi tindakan kita, Sebagai contoh, saat bersedih mungkin akan mempengaruhi daya kerja seseorang, kerana itu bagaimana seboleh mungkin kita isi perasaan dengan perkara yang berorientasi positif. Sesuatu yang berdasarkan naluri atau hati nurani yang pada dasarnya manusia mempunyai naluri atau hati nurani yang baik, kerana itu selalu usahakan agar energi positif dari perasaan yang selalu positif, jauh dari dengki,dendam,iri,dan penyakin hati lainya akan menyembuhkan perasaan yang sehat dan otomatik menciptakan energy positif dan sehat sehingga daya kerja kita sehati-haripun maksima.Hiaskan situasi yang kondusif dan positif

2 Merubah cara berfikir
Cara berfikir yang cenderung negatif atau prasangka buruk atau fikiran yang berisi perkara yang boleh merugikan diri sendiri atau orang lain boleh membahayakan kesehatan dan jiwa seseorang. Berfikirlah seakan masa lampau yang sudah lepas sebagai modal inspirasi untuk berbuat lebih baik dimasa sekarang maupun esok. Fikiran tentang pengembangan diri terhadap perkembangan komuniti sekitar akan menjadi pemacu semangat dan kreativiti seseorang. Tambah pengetahuan dibidang apapun dengan melihat,mendengarkan dan membaca, bahkan kata ilmuwan menulis atau corat-coret boleh menghilangkan stress dan mendatangkan inspirasi baru.

3 Merubah cara pandang terhadap orang lain
Dalam pergaulan sehari-hari usahakan berpandangan positif terhadap orang, walaupun memang tidak sedikit orang yang memandang sinis,melecehkan ataupun sensitif namun bila anda tetap punya prinsip hidup sendiri berdasarkan hati nurani anda. Selalu mengikuti arah orang lain tanpa perinsip anda sendiri membuat anda tidak berharga, jika anda tidak menghargai diri anda bagaimana orang lain menghargai anda?

4 Merubah pikiran tentang wang
Berbagai cara orang untuk mendapatkan wang, namun tetap harus punya prinsip bahwa wang adalah sebuah alat perhubungan bukan tujuan dari penyampaian. Contoh untuk bertahan hidup orang perlu wang untuk makan dan minum maka gunakan wang sekedarnya bukan tujuan orang makan dan minum untuk wang, ubah cara befikir. Wang sebagai alat bukan tujuan.Jika sebagai alat gunakan pada tujuannya.

5 Merubah cara penghargaan diri
Anda berharga dan istimewa, kerana itu adalah pengharagaan diri yang tertinggi. Sering mengeluh terhadap segala hal kurang baik. Orang akan berfikir rumput tetangga tampak lebih hijau, itu hanya cara pandang orang yang berbeda. Contoh: Anjing dan belalang berlumba, dan menurut aturan Anjing siapa yang lompatanya tertinggi itu yang juara, ketika lompatan Anjing lebih tinggi dari belalang, maka Anjing juara kerana bersaing berdasarkan peraturan Anjing, Namun bila belalang yang punya peraturan tinggi lompatan berbanding dengan besar tubuh masing-masing maka lompatan belalang yang tertinggi. Maka belalang juara. So hargailah diri sendiri dengan mengalahkan diri sendiri, bukan orang lain.

6 Merubah cara berkreasi
Tambahlah pengetahuan dan pengalaman baik dengan berbagai sumber, boleh dari buku-buku bacaan, film-film, cerita sejarah hidup orang terdahulu , kitab-kitab dan bertukar fikiran dengan orang lain yang boleh dijadikan tauladan. Akan secara lansung menambah daya kreatif dan berfikir positif. Kata pepatah belajarlah selama hayat masih dikandung badan. Tidak ada kata tua atau terlambat untuk belajar perkara baru kearah lebih baik.Sumber yang positif akan menghasilkan kreatif yang positif pula.

7 Merubah cara pandang kesehatan diri
Kesehatan itu sangat berharga, akan terasa dan terlihat bila kita sakit. Maka gunakan sehat sebelum sakit, dan gunakan sebahagian waktu luang untuk berolah raga, secukupnya saja. Keterlaluan juga kurang baik, beri kesempatan metabolisme tubuh untuk mengolahnya. Intinya jangan tidak berolah raga sama sekali. Ada pepatah dalam jasmani yang sehat terdapat pula rohani yang sehat.

8 Merubah apa yang dimakan
Kata orang bijak, makanlah selagi lapar dan minumlah selagi haus. Dalam erti makan dan minumlah tanpa harus berlebihan. Kerana itu dalam umat muslim juga ada acara puasa selama satu bulan, itu bererti Allah pun mengingatkan pada kita untuk memberi istirahat pada tubuh yang selalu digunakan untuk mengolah makanan. selain merubah cara pandang terhadap sesama berdasarkan dari kita makan.Apa yang dimakan pun harus diperhatikan, Contoh ungkapan ,makan ikan jangan semuanya dimakan, kerana didalamnya ada tulang duri dan kotoran.

9 Merubah cara memperhatikan komuniti
Kata orang bijak, melihat dan memperhatikan itu berbeda. Melihat belum tentu memperhatikan sedangkan memperhatikan sudah pasti melihat. Maka perhatikanlah komuniti anda berada. Menciptakan suasana positif dan stabil akan menumbuhkan idea-idea positif dan mudah berkreatif. Kreatif dari fikiran positif akan menghasilkan yang positif pula,pun sebaliknya. Semoga Berjaya apa yang kita mahukan.

2 comments:

Anonymous said...

terima kasih atas cara yang diberikan.. akan saya lakukan dengan sepenuh hati saya.. sekali lagi terima kasih :)

Anonymous said...

terima kasih atas cara yang diberikan.. akan saya lakukan dengan sepenuh hati saya.. sekali lagi terima kasih :)