DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Sunday, December 11, 2011

Membina Keyakinan Diri - Kita Boleh


Jika kau fikirkan kau boleh, kau boleh melakukan. Jika kau fikirkan ragu-ragu, usaha mu tidak menentu. Keyakinan bukan bermaksud untuk menjadi bongkak dan taksub… Kita tidak perlu meyakinkan orang ramai. Kita hanya perlu meyakinkan diri kita sendiri sahaja. Usah risau dalam meyakinkan orang ramai… kita perlu tunjuk bahawa cita-cita kita tercapai - itu sahaja yang akan meyakinkan orang ramai. Dalam usaha untuk mencapai apa jua cita-cita kita, kita perlu mempunyai keyakinan di dalam hati bahawa cita-cita tersebut akan dicapai! Dengan keyakinan yang tinggi, ia akan menjadi penggerak kepada kita untuk tidak menoleh kebelakang lagi


Kenapa kita perlu ada sikap yakin diri? Berikut adalah 2 sebab kenapa Kita perlu ada sikap yakin diri:

1. Kita mahu ada semangat untuk maju dalam apa yang kita lakukan sekarang. Kita mahu apa yang kita buat berhasil. Bila tidak ada keyakinan diri, kita tak ada desakan inspirasi untuk berusaha, lantas membuat kita rugi banyak masa. Orang yang tidak ada rasa yakin diri hanya akan menghabiskan masa berkira-kira nak membuat sesuatu.

2. Kita tak nak kita teragak-agak akhirnya hilang semangat untuk mula mencuba. Orang yang ada rasa yakin diri sanggup mendepani apa saja yang akan berlaku, terus buat lebih dari sekadar mencuba-cuba. Kita pula rugi banyak sebab langsung tak mencuba, tak membuat dan tak ada inisiatif untuk mula mencuba, walaupun sekadar hanya untuk mencuba sedikit cuma. Orang yang ada sikap yakin diri adalah orang yang berani, tapi tenang.

Tenang tak bermaksud air mukanya kena selamba. Tenang tu maksudnya mahir mengawal emosi, kata-katanya terkawal, tindakannya terkawal, ideanya bernas, pendapatnya tepat. Tanya diri sendiri, adakah kita ni orang yang tenang

4 perkara yang membuat kita tidak yakin pada diri sendiri adalah:

1. Kita takut mencuba.
Mencuba adalah melakukan sesuatu buat pertama kali. Kita takut mencuba sebab Kita ragu. Bila Kita sudah tidak mahu melakukan apa-apa untuk mencuba serta memilih untuk kekal sebegitu, keyakinan diri Kita langsung tidak ada. Keyakinan diri tetap tidak akan ada selagi hal ini belum diubah.

2. Kita sangsi pada kebolehan diri Kita.
Kita sangsi pada kebolehan diri sebab Kita taksub pada kebolehan orang lain. Kita nampak orang lain lebih berkaliber daripada diri Kita sehingga Kita sendiri mempersoalkan di mana kebolehan Kita. Kita merasa tidak yakin kerana kebolehan orang lain yang Kita nampak tu jauh lebih tinggi, terasa bagai mustahil untuk Kita menyamai kebolehannya. Maka, Kita tak nampak di mana kekuatan Kita.

3. Kita terlalu banyak minta pendapat orang lain, kurang mendengar suara hati sendiri.
Apabila terlalu banyak meminta pkitangan orang lain, Kita akan jadi ‘keliru’ kerana menerima berpuluh pendapat berlainan hingga menyebabkan kita tidak yakin pada diri sendiri. Meminta pendapat itu boleh, tapi biarlah untuk Kita mencari idea baru sebagai pelengkap kepada idea yang Kita telah fikirkan. Perangai meminta pendapat jika dilakukan berlebihan akan membuat Kita hilang keyakinan sebab Kita menyerahkan nasib hidup Kita untuk ditentukan oleh orang lain melalui pendapat-pendapat mereka. Kita bagaikan tidak tahu ke mana arah yang mahu dituju. Kekadang ada orang suka memperbodohkan Kita dengan memberi pendapat palsu. Hati-hati dengan orang sebegini. Dengarlah suara hati kita. Rohani kita tahu apa yang terbaik untuk diri kita di iringi panduan ilham dari Tuhan.

4. Kita banyak mengutuk diri sendiri.
Kita menyumpah-nyumpah diri sendiri sebab melakukan kesilapan. Kita sukar menerima kesilapan. Kita merasa malu, kecewa, hampa. Perasaan ini terperap dalam di minda Kita berbulan-bulan lamanya. Ini menyebabkan rasa rendah diri menebal dalam diri kita dan menyebabkan kita mudah kecewa dan putus asa

Itu hanyalah 4 perkara dominan. Jika salah satu daripadanya ada pada Kita, berwaspada kerana ia akan menghancurkan motivasi Kita sekelip mata. Kita akan susah membina rasa yakin diri. Jadi buanglah sejauh mungkin jika ada 4 perkara pada diri kita untuk kita terus Berjaya dan Berjaya.

Untuk meningkatkan rasa kendiri yang jati kita perlu menanamkan keyakinan diri. Berikut 5 langkah untuk membangun kepercayaan diri

1. Hindari Mencari-Cari Alasan
Begitu ramai orang mengurungkan niat mereka dengan mengajukan alasan yang tidak masuk akal dan samasekali salah. Seperti :

- Saya tidak boleh
- Saya tidak mampu sebab…
- Pendidikan saya belum cukup utuh
- Saya sudah terlalu tua
- Saya masih terlalu muda, dll

Siapapun dapat mencari alasan bagi hampir segalanya, maka dalam membangun kepercayaan diri, jangan sekali-kali membuat alasan. Perkara ini mungkin sangat menyenangkan dan mententeramkan hati, tetapi alasan-alasan hanya akan menghambat seseoarang dari pencapaian sasaran. Ingatlah bahawa otak kita adalah kawasan penyimpanan — apa yang kita masukkan pada gilirannya akan keluar lagi, jadi gantilah penyisipan perkara negatif dengan perkara positif.

2. Gunakan Daya Imiginasi
Otak dengan kapasitinya yang tidak terbatas dapat membantu kita dengan tanpa batasan mencapai cita-cita hidup jika kita memberinya kesempatan. Biarkan dia menggambarkan diri kita sebagai peribadi yang kita inginkan. Dengan jelas menggambarkan apapun wujud yang kita inginkan. Semakin kita memikirkan itu semua semakin besar kepastian akan suatu hasil yang positif. Jika kita terus menerus membiarkan fikiran kita dipenuhi dengan bermacam-macam pemikiran mengenai penyakit dan kesihatan yang buruk, kita hampir pasti akan mengalami penyakit yang kita pikirkan. JIka kita terus menerus memikirkan hasil negatif tentang pergaulan atau karier bisnes, pemikiran itu pada gilirannya akan mengakar dalam diri kita.

Maka dalam proses membangun kepercayaan diri dengan menggunakan proses kesan daya imiginasi otak, pentinglah untuk menjadi yakin bahawa apa yang sedang kita fikirkan dan lihat dengan jelas adalah perkara yang positif. Perkara yang positif itu harus memungkinkan kesan positif pada diri kita dan peningkatannya, serta pemikiran positif itu harus mengarah ke sasaran kita, cita-cita dan kebahagiaan dalam hidup.

3. Jangan Takut Gagal
Kegagalan telah mengahalangi begitu ramai orang sehingga mereka mundur sebelum mencuba, berbuat atau meraih keberhasilan sebab mereka tidak mampu menerima terminologi dimana ada kemungkinan untuk gagal. Sebahagian orang benar-benar tidak pernah mencuba sesuatupun sebab rasa takut gagal ini telah menguasai otak mereka selama bertahun-tahun. Setiap hari mereka memikirkan kegagalan ini sehingga mereka tidak pernah sungguh-sungguh melakukan sesuatu dan pada akhirnya mereka tidak percaya diri dan penuh keraguan.

4. Penampilan Membentuk Kepercayaan Diri
Penampilan luar memang bukan segalanya. Kadang-kadang perlu untuk membelanjakan wang demi penampilan luar yang menarik, kerana dengan penampilan luar yang menarik memberi kesempatan yang ada dalam diri kita untuk merasa baik. Tetapi haruslah tetap bersikap realistik. Sebahagian orang bersikap berlebihan dalam penampilan mereka dan pada akhirnya semua itu hanya demi kepuasan ego mereka sahaja.

5. Susunlah Catitan Mengenai Sukses Yang Diperoleh
Setiap orang pernah mencapai kejayaan dalam hidupnya. Cara mengumpulkan catitan kejayaan masa lalu sangat sederhana. Fikirkan balik kejayaan kita yang paling awal yang mungkin terjadi pada masa sekolah ketika memenangi lumba lari sambil meletakkan “Bean Bag” atas kepala atau berlari dengan memakai guni “Sack Race”.

Mungkin juga berawal dari ucapan tahniah ketika memenangi pertandingan lukisan. Ini dapat dilakukan secara lisan pada suatu audio kaset atau buku catitan. Kita boleh melihat kembali catitan dan memperbaharui aset paling berharga kita dengan kenangan akan kejayaan tersebut.

Motivasi hanya dapat mengabadikan diri berdasarkan harapan. Untuk memotivasi diri, seseorang harus memiliki harapan tentang sebuah masa depan. Oleh kerana itu dalam memotivasi diri seseorang bertanggungjawab untuk menciptakan sendiri harapannya.

Hidup yang tidak memiliki tujuan jauh lebih menakutkan daripada hidup yang tidak mencapai tujuan

No comments: