DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Monday, October 10, 2011

Keajaiban Solat Tahajud dan tatacara mengerjakannya



Sungguh luar biasa jika kita mengetahui keajaiban dari Solat Tahajud. Iaitu dengan melakukan Solat yang dilakukan pada sebahagian malam hari ini, apa yang kita hajatkan InsyaAllah akan terkabul. Dan pada kesempatan ini juga akan saya sampaikan pengertian beserta tata caranya melakukan Solat tersebut.


Dalam sebuah hadist menerangkan “Dari Abu Hurairah ra. diterangkan bahwa ada seorang sahabat bertanya : Solat apakah yang lebih utama selain dari Solat fardhu yang lima?. Kemudian Rasulullah SAW menjawab : “Wa minallahi fatahajjad bihiinaa filatan laka ‘asaa ayyab ‘atsaka rabbuka maqaaman mahmuuda.” (Ertinya = Firman Allah: Dan pada sebahagian malam hari, bersolat tahajudlah kamu sebagai ibadah tambahan, mudah-mudahan Allah mengangkat kamu ketempat yang terpuji. (QS. Al Isra :79)

Pengertian dari solat tahajud adalah solat yang dikerjakan pada malam hari ketika terbangun dari tidur, meskipun tidurnya hanya sebentar. Jika solat tersebut dikerjakan sebelum tidur, maka solat tersebut tidak dianggap sebagai solat tahajud, melainkan hanya solat sunah biasa.

Solat tahajud dikerjakan minima dua rakaat dan maksima tidak terbatas bilangan rakaatnya. Adapun waktu untuk mengerjakan solat tahajud iaitu sesudah Solat Isya’ sampai sebelum subuh.

Rentang waktu malam tersebut dapat dibagi menjadi tiga bahagian, iaitu :

1. Sepertiga malam pertama : kira-kira pukul 19.00 – 22.00
2. Sepertiga malam kedua : kira-kira pukul 22.00 – 01.00
3. Sepertiga malam ketiga : kira-kira pukul 01.00 – 04.00

Sedangkan Lafadz niat dari Solat tahajud adalah :

Ussallii sunnatan tahajjudi rak’ataini lillaahi ta’aalaa

Sesudah selesai solat, hendaknya membaca doa sebagai berikut :
Allaahumma lakal hamdu anta qayiyimus samaawaati wal ardli waman fii hinna wa lakal hamdu laka mulkus samaa waati wal ardli, wa lakal hamdu anta nuurus samaawaati wal ardli, wa lakal hamdu antal haqqu wawa’dukal haqquwa liqaa’uka haqqun wannabiyyuuna haqqun, wamuhammadun shalallaahu ‘alaihi wassalama haqqun wassaa’atu haqqun. Allaahumma laka aslamtu wa bika aamantu, wa ‘alaika haakamtu faghfirlii maa qaddamtu wamaa akhkhartu wamaa asrartu, wamaa a’lantu antal muqaddimu, wa antal mu’akhkhiru laa illaaha illaa anta walaa ilaaha ghairuka walaa haula wa laa quwwata illaa billaahi.

(Ertinya : Ya Allah, bagiMu segala puji, Engkau penegak langit dan bumi serta segala isinya. BagiMu jua segala puji, Engkau raja penguasa langit dan bumi serta segala isinya, dan bagiMulah segala puji, Engkau cahaya langit dan bumi. Dan bagiMulah segala puji, Engkau benar, janjiMu benar, pertemuan denganMu benar, firmanMu benar, surga itu benar, neraka itu benar, para nabi itu benar, Nabi Muhammad SAW itu benar dan hari kiamat itu benar. Wahai Allah kepadaMu juga aku berserah diri, denganMu aku beriman, kepadaMu aku bertawakal, kepadaMu aku kembali, kepadaMu aku rindu dan kepadaMu pula aku berhukum. Oleh kerana itu ampunilah dosa-dosaku, baik dosa yang terdahulu maupun dosa yang akhir, yang tersembunyi dan yang tampak. Engkau Dzat yang terdahulu dan Dzat yang terakhir, tidak ada Tuhan kecuali hanya Engkau atau tidak ada Tuhan selain Engkau, serta tiada daya dan kekuatan kecuali hanya dengan izin Allah.

Kemudian setelah membaca doa di atas, diteruskan dengan memperbanyak membaca istighfar di bawah ini :
Allaahumma anta rabbi laa ilaaha illaa anta khalaqtanii wa anaa ‘abduka wa anaa ‘alaa ‘ahdika wa wa’dika mastatha’tu a’uudzubika min syarri maa shana’tu abuu-u laka bini’matika ‘alayya wa abuu-u bidzanbii faghfirlii fa innahu laa yaghfirudz dzunuuba illaa anta.

(Ertinya: Ya Allah. Engkau adalah Tuhanku, tiada Tuhan yang patut disembah melainkan Engkau, Dzat yang menjadikan kami dan kami adalah hambaMu, dan kami pun dalam ketentuanMu serta janjiMu semampu apa yang telah kami lakukan, kami berlindung kepadaMu dari kejahatan apa saja yang kami perbuat, kami mengakui kenikmatan yang telah Engkau berikan kepada kami dan kami juga mengakui dosa kami, karena itu berilah ampunan kepada kami, sebab sesungguhnya tidak ada yang boleh memberi keampunan kecuali hanya Engkau.

Berdasarkan hadist Rasulullah Muhammad SAW, solat tahajud memiliki 9 keutamaan, yang terbagi menjadi 5 keutamaan di dunia dan 4 keutamaan di akhirat kelak.Hadis yang menjelaskan keutamaan solat tahajud adalah: “Barang siapa mengerjakan solat Tahajud dengan sebaik-baiknya, dan dengan tata tertib yang rapi, maka Allah SWT akan memberikan 9 macam kemuliaan : 5 macam di dunia dan 4 macam di akhirat.”

Adapun 5 keutamaan sholat tahajud di dunia adalah:

• Akan dipelihara oleh Allah SWT dari segala macam bencana.
• Tanda ketaatannya akan nampak kelihatan dimukanya.
• Akan dicintai para hamba Allah yang soleh dan dicintai oleh semua manusia.
• Lidahnya akan mampu mengucapkan kata-kata yang mengandung hikmah.
• Akan dijadikan orang bijaksana, yakni diberi pemahaman dalam agama.

4 keutamaan di akhirat kelak. adalah:

• Wajahnya berseri ketika bangkit dari kubur di Hari Pembalasan nanti.
• Akan mendapat keringanan ketika di hisab.
• Ketika menyebrangi jembatan Sirhatal Mustaqim, boleh melakukannya dengan sangat cepat, seperti  halilintar yang menyambar.
• Catatan amalnya diberikan ditangan kanan.

Demikianlah keajaiban dari solat tahajud, pengertian berserta tata caranya. Mudah-mudahan bermanfaat. Semoga kita semua selalu mendapat redha Allah SWT. Amin

No comments: