DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Tuesday, March 2, 2010

Lebih baik mencegah dari mengubati

Hidup dan mati satu ketentuan atau takdir dari Allah untuk makhluknya.Tidak lambat sesaat maupun cepat sesaat sampai waktu kita tetap kembali kepadanya. Samada kita bersedia atau tidak bukan alasan untuk kita tidak melakukan apa saja yang disuruh dan meninggalkan apa yang ditegah. Itu perjanjian yang tertulis sebelum kita dilahirkan kedunia yang disimpan kemas di Loh Mahfuz. Mungkin perit atau sedih untuk diterima tapi hadapilah dengan keredaan semuga perjalanan yang seterus menjadi mudah. Begitu juga pada ujian-ujian yang lain yang Allah mahu kita lalui supaya kita selalu mensyukuri nikmat diberikan. Hanya orang-orang yang sabar dan beriman akan dapat melalui ujian ini dengan penuh tabah dan tawaduk. Begitu juga penyakit yang datang dan pergi, satu ujian juga harus hadapi dengan sabar. Bagi saya manusia yang paling sabar dalam menghadapi penyakit didunia ini adalah Nabi Allah Ayub AS (Bacalah kisahnya dalam kisah-kisah Nabi).

Minggu lepas saya membuat pemeriksaan kesihatan dan Doktor merumuskan atas ujian yang dijalankan. Tekanan Darah Tingi (BP) kembali naik dan kandungan gula dalam darah juga meningkat agak mendadak tinggi. Lantas meminta saya menjalani lagi ujian selanjutnya supaya kalau terdapat gejala penyakit lain hadir dalam diri saya. Bagi saya kesihatan amat penting tanpa berlengah saya terus bersetuju. Maka bermulalah kehidupan baru saya yang mempunyai penyakit kronik (berpenyakit merbahaya). Saya hadapi dengan reda atas apa yang terjadi kerana ini satu ujian dari Allah juga. Kurangan makanan manis dan masin. "Prevention is better then cure", ayat yang agak mudah tapi nak melakukan bukan sesuatu yang lumrah dalam kehidupan mnusia. Biasanya apa yang dilarang itulah yang suka dilakukan kerana alasan hidup hanya sekali. Insyaallah saya cuba melakukan yang terbaik untuk diri saya kerana falsafah saya mudah 'hanya kita saja yang tahu apa yang kita mahu dan rasakan dalam diri kita'.

Saya terus teringat akan kedua orangtua saya yang telah pergi buat selama-lamanya kerana menghidapi penyakit kronik juga. Emak (25 Mei 1979) kerana barah paru-paru dan ayah (12 Ogos 1993)kerana serangan jantung. Hilang sudah nikmat untuk memanggil 'Emak dan Abah' didunia ni, Alfatihah buat mereka agar ditempatkan bersama para solihin..Amin. Mengimbau kembali saat-saat menjaga mereka ketika sakit, besar sungguh dugaan yang dihadapi. Kalau tak punya kesabaran yang tinggi dan tabah menghadapi kerenahnya ketika sakit, tipu saya katakan tapi bak kata pepatah 'Orangtua boleh menjaga anak yang ramai tapi anak yang ramai belum tentu dapat membela kedua ibubapa mereka'. Pada yang masih mempunyai kedua-duanya jagalah sebaik mungkin, hargailah mereka seolah-olah satu permata yang mahal harganya.

Serangan jantung berlaku pada ayah ketika Malaysia tengah berhempas pulas menentang Indonesia diperlawanan akhir Piala Thomas tahun 1992. Bukan disebabkan perlawanan tersebut tetapi petang sebelum perlawanan ketika menunggu waktu maghrib, beliau rebah perlahan-lahan dimana adik-adik ada bersamanya. Ketika perlawanan berlansung kami yang duduk disekitar Kuala Lumpur mendapat berita melalui telipon. Lantas bergegas balik, hilang minat pada Badminton. Sampai dikampong ayah telah dimasukkan di hospital Kuala Pilah. Sebulan lama beliau koma dan akhir pihak hospital meminta kami membawanya pulang kerana tiada perubahan. Makan dan minum dengan mengunakan tiub getah melalui mulut. Perasaan tak puas hati bersarang dikepala dengan alasan yang tak diterima akal pesakit dikeluarkan sebelum pulih. Dengan rasa kecewa ayah terpaksa dibawa balik dan saya buat perjanjian dengan doktor tersebut saya akan bawa kembali ayah ke hospital setelah beliau boleh berjalan. Bermulalah era yang benar-benar mencabar tanggungjawab sebagai anak.

Bersama adik beradik yang kami bergilir-gilir menjaga ayah. Perasaan tidak puas hati antara kami memang tidak dapat dielakkan. Suka, duka, penat dan apa saja kami tempuhi bersama. Tumpuan saya terhadap isteri dan anak-anak malah kerja sudah tidak terurus seperti sebelumnya dan adakala jauh hati dari mereka terpaksa ditelan kerana kedudukan situasi umpama "ditelan pahit dibuang sayang".Dalam masa yang sama saya cuba berubat cara kampung (walau hakikatnya memang saya tak bersetuju) demi ayah saya lalui juga. Sudah bermacam cara dan bebagai bomoh dicuba, tiada perubahan pada diri ayah. Tetap sama dalam keadaan koma, besar sungguh dugaan yang dihadapi sehingga kami berjumpa seorang bomoh yang tinggal di Kampong Berembang, Ampang, Kuala Lumpur (Saya selalu bertanya kenapa bomoh hanya berubat pada waktu malam sahaja).

Pada perjumpaan yang pertama hanya saya dan abang(arwah) bersama sepupu serta kawannya. Malam itu saya diberitahu yang ayah telah melakukan kesilapan besar kerana telah terpotong hampir putus kaki anak bunian (macam tak logik)jadi mereka mahu galang ganti iaitu nyawa. Saya minta pada bomoh tu masih adakah cara lain untuk menggantikan nyawa. Setelah dia berkomunikasi dengan bunian tersebut, hanya meminta harga seekor lembu dan memberi tempoh selama seminggu. Masih saya tak puas hati, sampai dirumah lalu bertanya pada adik-adik betul ayah ada memotong buloh. Jawapannya ya pada pagi hari sebelum beliau rebah. Antara percaya dengan tidak dan tanggungjawab yang dipikul, keesok harinya merata saya mencari lembu yang untuk dijual. Entah kenapa tiada seorang pun yang mahu menjual lembu walaupun mereka mempunyai banyak lembu. Hari yang dijanjikan dah tiba harga seekor lembu belum juga dapat. Rasa kecewa bersarang dikepala kenapa ini berlaku pada diri ini. Saya nekad buat pencarian terakhir sebelum malam, lantas saya menemui Pekedai yang hanya mempunyai seekor lembu sahaja (untuk dibuat kenduri nikah anaknya dan beliau pun tahu apa yang berlaku pada saya). Mungkin atas dasar simpati beliau sanggup menjualnya dengan harga RM1,100.00. Saya buat perjanjian yang mana saya akan datang kembali bersama wangnya. Ahh lega sudah dapat yang dicari.

Malamnya saya pergi berjumpa dengan bomoh, kali ini kakak saya turut serta kerana beliau tidak sabar nak tahu cerita sebenar. Setelah mendapat giliran berjumpa bomoh tersebut dan mengatakan yang harga seekor lembu sudah dapat dicari. Bomoh berkomunikasi lagi dengan bunian (tak tahu macam mana mereka lakukan) dan memberi tahu saya yang beliau akan kekampong saya pada khamis malam utuk meneruskan rawatannya. Saya perlu menyediakan keperluan yang dimintanya. Tak sabar menunggu saatnya apakah yang terjadi pada malam tersebut.

Malam (11.30mlm) yang dijanjikan tiba dan tidak dibenarkan sesiapa berada disamping ayah kecuali saya dan dua abang bagi memulai rawatan. Saya diminta berhadapan dengan bomoh untuk memulakan upacara. Dalam keadaan samar saya lihat lembaga yang agak besar dibelakang bomoh. Melalui bomoh, bunian bersetuju dengan galang ganti sebanyak RM1,100.00 dan juga meminta melalui saya kepada orang kampong sekiranya ingin membuat sesuatu didalam kampong ini harus dimulai dengan salam (Bunian Islam rupanya). Saya pun meminta kepada bunian tersebut jangan juga mengacau penghuni kampong. Persetujuan dicapai dengan sama-sama menjaga keamanan kampong kami. Ketika rawatan kami tidak dibenarkan bertanya hanya menurut. Keadaan ayah masa itu senyap, mungkin tertidur. duit yang berjumlah RM1,100 dibungkus dengan kain putih dan diletak diatas dulang. Kemudian kami diminta bomoh untuk membawa ketempat ayah memotong buloh bersama wang tersebut. Jarak dari rumah dalam 100m sahaja. Malam tu cuaca begitu tenang sehingga sampai kerimbunan buloh, secara tiba-tiba ribut melanda. Bomoh meminta saya meletakkan wang tersebut diatas tunggul tempat buloh itu dipotong dan tak sampai beberapa saat kelibat wang itu hilang dari pandangan, sementara ribut kembali reda. Macam tak percaya tapi itulah yang berlaku. Kuasa Allah menghendaki apa saja yang berlaku mengikut ketentuannya. Kemudian kami balik kerumah dan ayah sudah boleh bergerak dari koma dan meminta untuk bangun. Saluran tiub getah telah ditanggalkan. Saya menghantar bomoh balik ke Kuala Lumpur. Letih sungguh dari semalam hingga esoknya tanpa tidor. Yang penting ayah kembali sihat. Syukur pada Allah dan kakak bermimpi yang dia melhat anak bunian itu kakinya hampir terputus. Satu kejadian yang sukar saya nak terima tapi berlaku didepan mata. Besok satu kampong terbau masakan kari lembu. Ajaibkan..itulah kuasa Allah.

Ayah sudah boleh bercakap dan berjalan. Lega rasanya hati dan dah tentu tumpuan seterusnya doktor dihospital Kuala Pilah. Bukan saya nak berdebat maupun bertengkar cuma ingin menunjukkan kepadanya atas kegigihan saya. Dihari pertemuan doktor tersebut agak terperanjat dan menanya apa yang telah saya lakukan. Jawapan saya semuanya kuasa Allah kita hanya berikhtiar. Beliau akur dan terus menjadi sahabat.Sehari selepas peristiwa itu baru kami tahu kenapa mereka meminta harga seekor lembu dengan jumlah RM1100.00. Disebabkan kami ada 11 orang adik beradik ... sukar nak ditakrifkan.

Dalam hidup banyak perkara perlu diambil kira untuk menjadi insan yang sempurna. Jangan tunggu diakhir waktu untuk bertindak. Sentiasa bertolak ansur dan reda atas ujian yang kita lalui. Berlaku ikhlas dan jujur dalam segala hal, Insyaallah segala-galanya akan berjalan lancar...Alhamdullillah..

No comments: