BERFIKIR
REAKTIF
Reaktif
bermaksud tindak balas terhadap sesuatu yang berlaku. Sesuatu yang berlaku
menyebabkan manusia terusik dan melakukan tindakbalas. Tindak balas yang
berlaku selalunya bersifat spontan tanpa pemikiran dan kajian yang mendalam.
Sikap reaktif selalunya berkait rapat dengan keadaan emosi seseorang.
Sekiranya
emosi seseorang tidak stabil, tindak balas akan menjadikan keadaan atau sesuatu
itu tidak stabil. Kalau emosinya resah dan kacau jalan berfikirnya penuh dengan
kekacauan. Faktanya mungkin tidak lengkap. Analisisnya tidak tepat. Kesimpulan
yang diambil juga tidak membayangkan adanya pemikiran yang mendalam terhadap
sesuatu isu atau perkara.
Berfikir
reaktif boleh membawa kepada kegopohan. Berfikir dalam suasana gopoh boleh
menyebabkan kesilapan berlaku. Orang yang berfikir reaktif cepat membuat
kesimpulan. Kadang-kadang mengambil pendekatan menghukum lebih daripada
pendekatan memahami mengapa ia berlaku, bagaimana mengatasinya dan
faktor-faktor apa yang boleh memberikan alternatif terhadap isu atau masalah
yang berbangkit.
Berfikir
reaktif menjadikan sesuatu keputusan yang dibuat dalam keadaan tidak masak atau
separuh masak. Ia kadang-kadang membudaya pada diri seseorang. Bila menghadapi
sesuatu masalah, mendepani sesuatu isu, mengalami sesuatu kebuntuan, ia tidak
berfikir secara kritikal, strategik ataupun kreatif sebaliknya melakukan
sesuatu berasaskan apa yang terlintas pada minda dan emosi dan kadang-kadang
ledakan minda dan emosi menyebabkan keadaan menjadi lebih bercelaru.
Dalam
tradisi Islam kestabilan minda dan celik emosi adalah asas yang sangat penting
bagi seseorang manusia. Cerdas akal saja tidak cukup. Ia memerlukan kecelikan
emosi (emotionally literate) untuk mengenal, memahami, membuat pertimbangan
yang terbaik supaya penyelesaian kepada masalah dan jawapan terhadap isu berada
di tahap yang terbaik. Ajaran Islam memberitahu kita sekiranya kita mendapat
perkhabaran daripada orang yang fasik, sila periksa terlebih dahulu sama ada
perkhabaran itu benar atau salah.
Rasulullah
s.a.w. apabila menerima perintah Allah untuk berpindah dari Mekah ke Madinah,
baginda tidak bersifat emosional atau reaktif. Sebaliknya Rasulullah merancang
strategi bijaksana hingga akhirnya baginda selamat sampai ke Madinah.
Para
remaja pada tahap umur muda berada dalam tahap kesuburan emosi yang tinggi dan
idealisme yang hebat. Kesuburan emosi yang tidak diimbangi dengan ilmu dan
pengalaman boleh menyebabkan remaja bersikap reaktif dan kadang-kadang
melampaui batas. Idealisme yang hebat kadang-kadang menjadikan remaja mendekati
sesuatu isu secara hitam putih. Lalu jalan mudah adalah menghukum dan melakukan
labelling atau mengecap seseorang dengan sesuatu yang jelik. Kepuasan emosi
yang sifatnya amarah menjadi kepuasan baginya tetapi jelik bagi orang lain.
Tidak
salah remaja membina idealisme dalam hidupnya. Hasil berfikir, membaca dan
memerhati, remaja tidak dapat mengelakkan diri daripada bersikap ideal. Jiwa
berontak yang ada pada remaja kadang-kadang menuntut jalan keluar dan
alternatif yang gopoh. Tetapi idealisme yang ada pada remaja harus diimbangi
dengan keupayaan memahami realiti. Realiti adalah medan sebenar remaja membaca
masalah, mengkaji isu, meneliti sebab-musabab dan memikirkan jalan keluar yang
terbaik dan bijaksana. Remaja tidak hanya bersikap reaktif lalu keputusan yang
dibuat selalunya bersikap melulu dan membawa akibat yang sebaliknya.
Menjadikan
idealisme sebagai sumber memahami faktor-faktor dalam realiti sebagai asas
memahami masalah, ia membolehkan remaja bersikap matang dan dewasa. Kematangan
dan kedewasaan di sini merujuk kepada kekuatan ilmu, analisis yang tepat dan
keputusan yang berwibawa. Menjadikan realiti sebagai asas tanpa didukung oleh
idealisme, ia boleh menyebabkan keputusan kehilangan arah.
Ibarat
bunga kiambang
Idealisme
dan realiti ibarat bunga kiambang yang cantik di permukaan tetapi akarnya tidak
terjunam pada lumpur. Bila ditolak arus ia mungkin hanyut. Pemikiran remaja
yang reaktif juga boleh berlaku sedemikian. Idealisme yang tinggi tanpa pedoman
memahami realiti boleh mendorong para remaja berfikir emosional dan gopoh.
Para
remaja harus menjadi seorang yang idealis sekali gus realis, baru pedoman
terbaik dalam pemikiran memandu remaja ke arah memahami realiti. Hal yang sama
juga perlu dalam konteks seorang remaja yang realis atau terpikat dengan aliran
realiti yang harus juga memiliki idealisme yang baik supaya ia memiliki pedoman
dan arah.
Para
remaja adalah tenaga yang berpotensi untuk membangun negara. Salah satu cabaran
yang bakal dihadapi oleh remaja adalah menghubungkan nilai-nilai baik dengan
realiti yang serba bejat atau pincang. Remaja tidak boleh mengelak diri
daripada menghadapi faktor hidup dan kehidupan yang dinamik berubah. Remaja
juga adalah tenaga modal insan yang amat berpotensi bagi menentukan hala tuju
pembangunan umat yang lebih terarah.
Reflektif
terhadap kehebatan tamadun silam semata-mata tidak memadai untuk membuat
kesimpulan mengapa umat Islam hari ini tidak menjadi hebat seperti yang berlaku
pada masa yang lalu. Kalau dulu boleh mengapa hari ini tidak boleh. Lalu, para
remaja cuba menggunakan berfikir reaktif iaitu menghukum realiti hari ini
dengan mengambil contoh masa silam.
Contoh
masa silam memenuhi prasyarat yang diperlukan untuk membina tamadun. Ketika
puncak tamadun silam, ulama dan umara’ (pemimpin) melakukan sinergi atau
kerjasama erat, ilmuan meneroka dan membangunkan ilmu yang sifatnya integratif,
tradisi pengkaryaan berkembang dalam keadaan yang luar biasa dan keterbukaan
untuk belajar daripada sumber-sumber tamadun yang bermanfaat daripada orang
lain.
Tetapi
realiti hari ini dalam dunia Islam tidak begitu. Berfikir reaktif terhadap apa
yang ada dengan menghubungkan kekuatan silam yang memenuhi prasyarat tamadun
menyebabkan kita mengambil pendekatan hitam putih dan ia tidak membawa kita ke
mana- mana.
Para
remaja harus mempersiapkan diri dengan ilmu. Ilmu Barat dan Timur yang
berkembang harus dipelajari. Ada faedah berbanding yang boleh diambil daripada
sumber-sumber tersebut. Islam tidak mengambil sikap anti-Barat semata-mata
kerana mereka adalah Barat. Umat Islam harus hati-hati tentang proses
pembaratan yang sedang berjalan. Berfikir reaktif menyebabkan apa saja yang
berlaku di Barat menjadi contoh kepada kita. Ia meletakkan diri kita sebagai
umat pengguna bukan umat penyumbang. Berfikir reaktif di kalangan remaja
menjadikan ukuran Barat sesuatu yang hebat.
Pakaian
cara Barat melambangkan kemajuan dan kemodenan. Hiburan cara Barat boleh
menghilangkan resah dan tekanan diri. Malah terdapat remaja yang menganggap
Islam sebagai kolot, menyekat kemajuan dan tidak maju seperti Barat maju. Untuk
menjadi maju, remaja mesti berfikiran liberal, harus memerdekakan diri dari
belenggu agama supaya hidup lepas bebas menjadikan remaja maju. Ini sikap
reaktif melulu yang menyebabkan remaja Islam terus terjebak dengan perangkap
pembaratan dalam pelbagai bentuk dan dimensi.
Tidak
celik hati
Memberi
reaksi terhadap sesuatu perkara adalah baik. Ramai di kalangan remaja pada hari
sudah mewarisi penyakit mati rasa dan tidak celik hati. Akalnya mungkin cerdas tetapi
hatinya tidak celik. Ia menyebabkan sebahagian dari remaja membina gaya hidup
dengan mengikut arus, dibelenggu oleh perkembangan fesyen, memperagakan bakat
dan kebolehan secara negatif dan akhirnya tidak menyumbang apa-apa untuk
pembangunan diri dan juga masyarakat. Sebahagiannya menjadi beban kepada
negara.
Reaktif
terhadap sesuatu mestilah diikuti dengan pemahaman yang baik terhadap punca,
sebab dan jalan mengatasinya. Pendekatan sebegini boleh menjadikan remaja tidak
gopoh dalam membuat sesuatu keputusan atau kesimpulan.
Mereka
juga sentiasa dipandu oleh data dan fakta, pemahaman yang baik antara idealisme
dan realiti, memiliki pemikiran strategik dan reflektif mendekati sesuatu
masalah dan akhirnya mempunyai perancangan yang rapi dan teliti bagaimana
sesuatu isu dapat ditangani dengan bijaksana dan sesuatu masalah dapat
diselesaikan dengan baik. Inilah asas pemikiran proaktif yang patut
dikembangkan di kalangan remaja.
BERFIKIR
RASIONAL
Perkataan
rasional berasal dari akar kata ratio yang merujuk kepada akal atau minda.
Fungsi akal dihubungkan dengan proses mengingat, berfikir, taakulan, kefahaman
dan darinya diperolehi data, maklumat, pengetahuan, fakta yang dijadikan asas
dalam membina konsep, rumusan, hipotesis dan teori.
Hasil
pemerhatian, cerapan, uji kaji, pengalaman dan penelitian membolehkan akal
manusia mengetahui tentang sesuatu dan menyebabkan aktiviti manusia berlaku
dalam menghubungkan diri dengan orang dan diri dengan persekitaran.
Berfikir
rasional bermakna berfikir menggunakan akal untuk mendapat jawapan atau pedoman
tentang sesuatu perkara. Ikhtiar yang dilakukan, pertimbangan yang diberi,
keputusan yang dibuat, andaian yang dirumuskan mengambil pertimbangan akal
sebagai sumber rujukan. Faktor-faktor seperti agama, kepercayaan dan
faktor-faktor ghaib yang lain dianggap sebagai sesuatu yang irrational atau
tidak masuk akal dan dikaitkan sebagai tahyul atau dogma.
Dalam
tradisi Islam, akal tidak ditolak sebagai alat mendapatkan maklumat,
pengetahuan, data, fakta dan ilmu. Tetapi faktor akliah saja tidak memadai
sekiranya faktor naqliah atau wahyu dikesampingkan. Banyak perkara-perkara yang
di luar penglihatan, pendengaran dan pengalaman akliah dan rohaniah manusia
yang memerlukan pedoman pencipta.
Al-Quran
terkandung hikmah yang memberikan sumber maklumat, pengetahuan, petunjuk dan
pengajaran tidak sahaja kepada yang nyata tetapi juga kepada yang ghaib. Oleh
itu, konsep rasional dalam erti kata yang luas tidak sahaja merujuk kepada
fungsi akal manusia tetapi bagaimana sumber wahyu memandu akal berfikir secara
logik, saintifik dan sistematik.
Para
remaja Islam amat memerlukan asas rasional yang tidak sahaja merujuk kepada
benda yang nyata, wujud dan maujud tetapi harus mampu menghubungkan
faktor-faktor yang wujud dengan faktor ghaib atau faktor yang tidak wujud pada
pandangan mata atau pendengaran telinga.
Bumi
ciptaan Allah ini tidak wujud dan bergerak dengan sendiri. Ia bergerak dalam
suatu sistem. Sistem solar di mana bumi berada juga beroperasi dalam
sistem-sistem yang lain. Terdapat sistem-sistem dalam alam ini yang di luar
kemampuan manusia mengetahuinya.
Para
saintis menggunakan pemikiran rasionalnya cuba mengkaji fenomena, kejadian dan
takdir tentang sesuatu. Yang diketahui oleh manusia masih sedikit sedangkan
alam yang luas terbentang ini terkandung khazanah ilmu, maklumat, data dan
fakta yang boleh membantu remaja mengetahui tentang hikmah penciptaan dan
menjadikan remaja lebih dekat dengan penciptanya.
Remaja
Islam jangan hanya membaca al-Quran sekadar untuk mendapatkan fadilat atau
pahalanya sahaja. Al-Quran terkandung isi dan makna, ilmu dan tafsir, pedoman
dan petunjuk terhadap yang nyata apalagi yang ghaib. Perspektif rasionaliti
yang harus ada pada remaja tidak hanya yang bersifat akliah tetapi mesti
diwajarkan dengan faktor naqliah iaitu wahyu.
Dalam
surah al-Baqarah ayat 164, secara naqliah Allah menyebutkan tentang kejadian
langit dan bumi, pertukaran malam dan siang, kapal-kapal yang belayar membawa
muatan yang bermanfaat, air hujan dan menghidupkan tumbuh-tumbuhan, membiakkan
berbagai jenis binatang, peredaran angin dan awan yang terapung antara langit
dan bumi tunduk atas ketentuan Allah. Semua tanda itu adalah bukti nyata
tentang kebesaran, keesaan, kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah
bagi mereka yang menggunakan akal fikiran.
Meskipun
ayat-ayat di atas adalah mukjizat Allah yang turun kepada seorang Nabi yang
ummi ia bernilai rasional dan saintifik. Rasional bermaksud pada ayat tersebut
terkandung maklumat yang saintifik. Kajian saintifik pasti akan membuktikan
bahawa semua yang dinyatakan oleh sumber nakliah itu adalah benar. Ia bukan
dogma atau khayalan.
Epistemologi
Kekuatan
ulama dan ilmuan terdahulu menjadikan faktor naqliah tersebut sebagai pedoman
untuk melakukan tadabbur atau kajian serta penyelidikan yang telah menyebabkan
ilmu tentang astrofizik, astronomi atau angkasa lepas dapat dikaji dan
dijadikan ilmu-ilmu yang saintifik dan akhirnya menjadi rujukan Barat dan Timur
untuk membangunkan epistemologi ilmu atau teori ilmu masing-masing.
Para
remaja harus melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu yang dikembangkan hasil
pemikiran manusia dan ilmu-ilmu yang dipedomankan oleh al-Quran supaya asas
rasionaliti tidak saja diambil dari sumber pemikiran yang sifatnya terbatas
tetapi menjadikan sumber wahyu sebagai sumber yang mengembangkan upaya
berfikir. Rasionaliti antara asasnya ialah sesuatu yang masuk akal atau
diterima oleh akal. Maklumat al-Quran menerusi surah al-Baqarah ayat 164 itu ternyata
masuk akal dan boleh diterima terutama bagi orang yang berfikir. Tidak timbul
bahawa maklumat dari al-Quran adalah tidak benar, tidak logik, tidak rasional
dan tidak saintifik.
Rasional
atau tidaknya sesuatu itu perlu dihubungkan dengan maksud yang terkandung di
dalam ayat-ayat tersebut. Maksud yang dinyatakan dalam ayat itu adalah jelas
dan kajian saintifik juga membenarkan apa yang disebutkan dalam ayat-ayat
tersebut.
Rasional
dalam tradisi berfikir Islam tidak saja dihubungkan dengan faktor aqliah tetapi
juga selari dengan faktor naqliah. Sekiranya kekuatan akal digunakan untuk
mengetahui sesuatu dan manusia tidak dapat menemui hikmah di sebalik sesuatu
kejadian, tidak bermakna bahawa ia tidak rasional.
Manusia
cuba memperlihatkan sedikit keupayaan mengetahui tentang rahsia alam dan
perjalanannya dan menyebabkan wujudnya kesombongan dengan menolak konsep
penciptaan dan kewujudan pencipta. Sedangkan manusia amat insaf dan sedar
bahawa rahmat dan nikmat Allah yang diketahuinya adalah amat sedikit. Ini
digambarkan bagaimana rahmat dan nikmat Allah itu tidak ada batas tepinya.
Sekiranya air lautan dijadikan dakwat untuk menulis seluruh rahmat dan nikmat
yang Allah kurniakan nescaya kering air lautan itu, rahmat dan nikmat Allah
tidak akan tertulis oleh manusia.
Jika
manusia menginsafi bahawa ada kekerdilan pada diri insan, maka sudah tentu
manusia akan menjadi hamba yang taat dan patuh. Inilah asas kekuatan
rasionaliti dalam Islam, tidak hanya berpegang kepada sumber akal yang terbatas
tetapi menjadi wahyu sebagai suluh dan pertunjuk supaya logik dan kebenaran
harus dilihat menerusi jendela berfikir yang Qurani.
Jendela
berfikir yang Qurani ibarat suluh yang menerangi jalan berfikir manusia supaya
manusia tidak saja menatap perkara yang nyata dan bersifat benda tetapi benda
yang tidak nyata dan bersifat bukan benda iaitu tanda-tanda kebesaran-Nya yang
membuktikan ada pencipta-Nya.
Berfikir
bagi remaja tidak hanya suatu kemahiran tetapi berfikir bagi remaja ialah
menuju kepada kebenaran. Keterbatasan akal tidak akan sampai membimbing remaja
kepada kebenaran yang hakiki. Kebenaran hakiki tidak dapat dilihat hanya dengan
mata biasa dengan hanya menatap sesuatu yang nyata, tetapi kebenaran hakiki
menerima suluh dari mata hati menghubungkan yang nyata dengan faktor-faktor
yang ghaibiyyah. Allah s.w.t. adalah faktor ghaibiyyah yang amat utama.
Oleh
itu, tanda-tanda kebesaran-Nya seperti adanya langit dan bumi, terjadinya silih
gantian siang dan malam adalah tanda-tanda yang amat nyata tentang kewujudan
dan keperkasaan-Nya. Tanpa-Nya tidak mungkin benda itu ada dan berlaku kerana
rasional akal manusia tidak mampu menciptakannya apa lagi mentadbir
perjalanannya.
Para
remaja dalam membina upaya berfikir harus selalu menghubungkan faktor-faktor
yang Qurani sama ada dari sudut kandungan, metodologi, prinsip, kisah dan ibrah
semuanya memberi fokus kepada remaja untuk mengetahui hubungan dirinya dengan
pencipta, dirinya dengan alam sekitar dan dirinya dengan orang lain.
Sekiranya
asas ilmu yang didapati, pendekatan dalam hidup yang diambil, aktiviti
kehidupan yang berlaku mengambil kira faktor akal dan wahyu ia bakal memandu
remaja ke arah jalan berfikir yang seimbang. Keseimbanganlah sebenarnya menjadi
pelengkap dalam pemikiran rasional remaja yang bakal membimbing ke jalan hidup
yang lebih sempurna, terarah dan berpedoman
BERFIKIR PROAKTIF
Berfikir
proaktif ialah suatu kemahiran berfikir secara positif yang melibatkan
perancangan teliti dan rapi supaya hasilnya menjadi. Berfikir proaktif tidak
saja respons kepada sesuatu masalah yang dihadapi tetapi difikirkan bagaimana
sesuatu masalah itu dapat dileraikan dan jalan keluarnya dicari. Sesuatu
masalah tidak hanya dilihat sebagai masalah, ia dikaji dan diteliti
sebab-musababnya, dicari jalan keluarnya dan diberi alternatifnya.
Seorang
remaja umpamanya, mengalami masalah kenakalan, merosakkan harta awam adalah
remaja yang bermasalah. Berfikir proaktif membawa seseorang mendekati remaja
itu, melakukan komunikasi dan nasihat, mendengar masalah dan rintihannya,
menawarkan jalan keluar, berkawan dengannya dan akhirnya remaja itu mungkin
kembali semula ke jalan yang baik.
Seorang
pelajar yang bosan untuk belajar kerana perpecahan dalam keluarga didekati oleh
rakan yang prihatin, memberikannya galakan dan nasihat, membantunya dalam
kerja-kerja sekolah, berkawan dengannya dan akhirnya pelajar itu yakin semula
tentang pentingnya ilmu dan pendidikan.
Seorang
remaja lain yang baru belajar menghisap rokok, didampingi oleh sahabat baiknya
dengan nasihat yang berterusan supaya menghentikan rokok dengan menyatakan
akibat buruk merokok secara perlahan-lahan dapat diselamatkan akibat
terpengaruh dengan rakan yang lain.
Semua
perbuatan baik yang dinyatakan di atas adalah langkah proaktif yang dilakukan
supaya suatu keadaan yang mulanya tidak baik bertukar menjadi baik semula.
Berfikir ke arah sesuatu yang positif, pembaikan dan penyelesaian dikatakan
sebagai berfikir proaktif.
Dalam
tradisi Islam, berfikir proaktif adalah sesuatu yang amat digalakkan.
Rasulullah s.a.w. dalam usaha dakwah awalnya di Mekah, mendekati bapa
saudaranya Abu Talib untuk menyatakan kebenaran terhadap Islam sebagai agama
tauhid.
Rasulullah
tidak saja melihat bapa saudaranya sebagai seseorang yang mempunyai hubungan
darah tetapi yang lebih utama bagaimana bapa saudaranya boleh kembali menganut
ajaran yang benar dan diredai Allah.
Tugasnya
sebagai daie atau pendakwah adalah tanggungjawab yang utama, Pemberi hidayah
adalah kerja yang Maha Berkuasa. Ikhtiar adalah usaha manusia, membukakan
hatinya untuk menerima Islam adalah kerja Allah s.w.t.
Muaz
bin Jabal apabila ingin dihantar oleh Rasulullah sebagai Gabenor ke Yaman
ditanya oleh baginda tentang bagaimana urusan kenegaraan dapat dilakukan dengan
baik.
Muaz
bin Jabal mengatakan bahawa akan menggunakan al-Quran sebagai sumber utama.
Kalau tidak ada di dalam al-Quran, ia akan menggunakan sunah Rasulullah s.a.w.
dan kalau tidak ada sunah Rasulullah, ia akan mengggunakan ijtihad. Rasulullah
amat berpuas hati dengan kenyataan Muaz itu. Itulah pemikiran proaktif yang
dimiliki oleh seorang Gabenor dalam mengurus negara Yaman.
Remaja
Islam harus memiliki upaya berfikir secara proaktif yang tinggi. Para remaja
hari ini sering berdepan dengan berbagai cabaran sama ada yang berkaitan dengan
cita-cita, perasaan, tekanan hidup, keremajaan, pergaulan apalagi percintaan.
Berfikir proaktif boleh membimbing remaja supaya tidak hilang pedoman apabila
berdepan dengan cabaran dan masalah, bersikap positif terhadap sesuatu perkara
yang berlaku walaupun ia pedih dan pahit dan sentiasa memikirkan jalan
penyelesaian kepada masalah.
Berfikir
Tanpa
memiliki upaya berfikir yang proaktif, para remaja boleh buntu dalam berdepan
dengan sesuatu masalah, hilang pedoman bila menghadapi kebuntuan atau melakukan
sesuatu tanpa banyak pertimbangan hingga menyebabkan keadaan menjadi lebih
buruk. Jalan keluar kepada sesuatu masalah tidak ada dan akhirnya kebinasaan
yang ditempa.
Sebelum
melakukan sesuatu remaja harus terlebih dahulu memikirkan buruk baiknya
sesuatu. Ada ketikanya akibat dorongan naluri dan nafsu remaja melakukan
sesuatu kerana ingin mencuba, hasrat yang meluap-luap, terpengaruh dengan rakan
sebaya atau ingin melepaskan rasa kekecewaan dan kehampaan terhadap sesuatu.
Akhirnya
para remaja terjebak dengan amalan salahguna dadah atau pergaulan yang lepas
bebas. Akibatnya para remaja hilang arah dan buntu mencari jalan kembali. Bila
ini berlaku remaja merasa lazat dan seronok yang sementara dan akhirnya timbul
ketagihan yang berkekalan dan akan membawa akibat buruk terhadap diri remaja.
Sebelum
mengambil dadah atau terjebak dalam pergaulan yang lepas bebas, remaja harus
berfikir dulu tentang baik-buruknya perbuatan tersebut.
Banyak
bukti dan banyak musibah yang boleh disaksikan tentang betapa bahayanya dadah
dan pergaulan yang lepas bebas. Sebab itulah para remaja Islam perlukan asas
agama dan akhlak supaya mereka memiliki benteng dan sempadan memilih yang buruk
atau pun yang baik. Tanpa asas agama dan pertimbangan akhlak para remaja mudah
terjebak dengan amalan salah laku.
Berfikir
proaktif harus dikaitkan dengan nilai syarak. Maksud kepada peraturan syarak
ialah untuk menjaga agama, maruah, akal fikiran, harta dan juga keturunan.
Sekiranya
remaja kita berfikir secara syarie iaitu mematuhi hukum-hakam Allah, ia berkait
rapat dengan maslahah atau kepentingan remaja sendiri. Islam tidak menyekat
para remaja untuk bergaul.
Berfikir
secara syarie dan proaktif membawa remaja berfikir bahawa ditahap remaja yang
nafsunya meluap-luap, tanpa batasan pergaulan boleh mendorong perkara-perkara
yang tidak baik.
Islam
mengambil pendekatan pencegahan lebih baik dari mengubati. Sekiranya sesuatu
telah terjadi, selalunya payah untuk dihentikan atau diubati. Nafsu-nafsi sudah
menguasai diri dan pertimbangan akal tidak memberi makna apa-apa. Yang
dipentingkan ialah kesedapan dan kelazatan yang sementara.
Berfikir
proaktif secara syarak boleh membawa remaja berfikir di sebalik batasan hukum
dan halangan syarak ada hikmah besar iaitu bagi menjaga maslahah remaja supaya
tidak terjebak dengan perangkap nafsu nafsi yang kadang-kadang tidak mengenal
batasan akibat.
Remaja
Islam yang berfikir proaktif sentiasa mengatur jalan hidupnya secara terancang.
Apabila bercita-cita tinggi ia membangunkan cita-citanya dengan usaha dan
kesungguhan, dengan perancangan dan persiapan dan akhirnya cita-cita itu dapat
dipenuhi.
Cabaran
Apabila
berdepan dengan cabaran, ia tidak mudah putus asas. Dicarinya jalan bagaimana
cabaran dapat diatasi dan jalan cita-cita tetap dilalui. Apabila bertemu
kegagalan, ia tidak putus harap sebaliknya terus berusaha memperbaiki keadaan,
membina strategi bijaksana supaya cita-cita tetap dipenuhi.
Remaja
yang berfikir proaktif akan sentiasa mempunyai jalan keluar dalam hidup. Ia
tidak mudah buntu dalam menghadapi kerenah hidup. Ia tidak mudah putus asa apabila
menghadapi kegagalan.
Kerenah
hidup baginya adalah pengalaman yang berguna dan kegagalan adalah ujian yang
perlu dilalui. Sikap proaktif menjadikan remaja tetap yakin bahawa dihujung
terowong akan ada cahaya yang menanti.
Dihujung
setiap usaha akan ada hasilnya. Dan dihujung cita-cita akan ada kejayaannya.
Tanpa berfikir proaktif remaja akan tewas sebelum perjalanan sampai dan remaja
akan terjebak dalam belitan hidup sehingga tidak mampu melepaskan diri lagi.
Berfikir proaktiflah yang boleh membantu remaja memilih jalan yang baik atau
sebaliknya.
Oleh - PROF. DR. SIDEK BABA (Pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Gombak)
No comments:
Post a Comment