DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Thursday, July 30, 2015

SIHAT ITU NIKMAT YANG MUDAH DILUPAKAN (Wajib baca)

Ketika kita melihat atau menziarahi orang sakit, barulah kita sedar betapa mahal dan luar biasa nikmat yang Allah SWT berikan kepada kita. Sedangkan sebelumnya kita seakan-akan lupa akan nikmat yang satu ini. Ketika ini barulah kita menyedari bakawa selama ini kita sibuk memburu dan mencari kenikmatan kehidupan dunia yang hanya bersifat sementara dan tidak kekal selamanya. Seakan-akan kita lupa dengan firman Allah SWT, "Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?".
Bahkan kita seakan-akan hidup untuk dunia sahaja atau seakan-akan kita hidup selama-lamanya. Lebih malang lagi, kalau kita seolah-olah belum pernah mendengar atau bahkan membuang jauh-jauh ingatan kita entang friman Allah SWT dalam surah Al-Qiyamah ayat 36: “Patutkah manusia menyangka, bahawa ia akan ditinggalkan terbiar (dengan tidak diberikan tanggungjawab dan tidak dihidupkan menerima balasan)?” Oleh itu, manusia perlu mensyukuri segala apa yang Allah telah berikan yang tiada ternilai harganya sebagaimana firmanNya: “Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras". (Surah Ibrahim 14:7)

Bersyukur amat penting bagi mengingati nikmat Allah, apa lagi nikmat kesihatan yang merupakan perkara paling penting menentukan kebahagiaan manusia dalam kehidupan. Oleh itu, dengan bersyukur akan memberi kesedaran tentang makna penting kesihatan dan seterusnya menggerakkan hatinya untuk sentiasa mengingati nikmat besar ini dengan melakukan ketaatan kepada Allah SWT, menjauhkan perkara-perkara yang memudaratkan pada diri, mental dan fizikal manusia itu sendiri. Ini amat penting sebab berkaitan dengan nimat kesihatan ini adalah perkarayang cepat dilupakan manusia sebagimana yang diriwayatkan daripad ibu Abbas r.a, beliau berkata Rasulullah SAW bersabda; “Ada dua kenikmatan yang banyak dipersia-siakan oleh sebahagian besar manusia, iaitu nikmat sihat dan nikmat waktu lapang”. (HR. Bukhari no. 6412)

Kesihatan yang baik dan kelapangan masa merupakan nikmat yang sangat besar selepas nikman iman dan islam. Namun, ramai orang tidak menyedari akan kebesaran dua nikmat ini kecuali selepas kehilangan kedua-duanya. Ketika mempunyai badan yang sihat dan kelapangan masa, ramai orang mensia-siakannya lalumenghabiskan masa dengan perkara tidak berfaedah dan melalaikan. Atas perkara yang sebegitu, golongan ini menganggap ibadah yang sebenarnya mudah sebagai halangan untuk melakukan tugasan lain. Mengerjakan solat bukanlah memakan masa yang lama, apatah lagi membaca al-Quran dan berzikir yang mana boleh dilakukan sambal berjalan,memandu, bahkan ketika bekerja. Namun malas yang menguasai menyebabkan perkara mudah menjadi sukar. Beginilah orang yang mensia-siakan anugerah kelapangan masa dan kesihatan badan, sehinggalah mereka terlantar sakit da tidak bermaya, maka ketika itulah baru menyedari akan besarnya nikmat ini. 
“Masa sakit baru nak solat, nak nazar macam-macam, baru nak mengaji al-Quran, baru nak berzikir. Aduhai, macam mana nak mengaji, masa lapang dulu tak pernah belajar. Belajar masa dah sakit, susah. Dua kali lebih susah, berbanding masa sihat…”

Ibnu Batthal menyatakan: “Seseorang tidaklah dikatakan memiliki waktu luang hingga badannya juga sihat. Barang siapa yang memiliki dua nikmat ini ( iaitu waktu lapang dan nikmat sihat) hendaklah ia bersemangat, jangan sampai ia tertipu dengan meninggalkan syukur pada Allah SWT atas nikmat yang diberikan. Bersyukur adalah dengan melaksanakan setiap perintah dan menjauhi setiap larangan Allah SWT. Barang siapa yang luput daripada syukur seperti ini, maka dialah yang tertipu”

Ibu al-Jauzi menyatakan: “Terkadang manusia berada dalam keadaan sihat, namun ia tidak memiliki waktu luang kerana sibuk denga urusan dunianya. Dan terkadang pula seseorang memiliki waktu luang, namun ia sibuk dalam keadaan tidak sihat. Apabila terkumpul pada manusia waktu luang dan nikmat sihat, sungguh akan datang rasa malas dalam melakukan amalan ketaatan. Itulah manusia yang telah tertipu (terpedaya)”.

Ibu al-Jauzi juga menyatakan nasihat yang sudah semestinya menjadi renungan kita: “Intinya, dunia adalah lading beramal untuk menuai hasil di Akhirat kelak. Dunia adalah tempat kita menjajakan barang dagangan, sedangkan keuntungannya akan diraih di Akhirat nanti. Barang siapa yang memanfaatkan waktu luang dan nikmat sihat dalam rangka melakukan ketaatan, maka dialah yang akan berbahagia. Sebaliknya, barang siapa memanfaatkan kedua-duanya dalam maksiat, dialah yang betul-betul tertipu. Sesudah waktu lunag akan datang waktu yang penuh kesibukan. Begitu pula sesudah sihat akan datang keadaan sakit yang tidak menyenangkan”.

Umar bin al-Khattab r.a menyatakan: “Aku tidak suka melihat seseorang yang berjalan seenaknya tanpa mengendahkan ini dan itu, iaitu tidak peduli penghidupan dunianya dan tidak pula sibuk dengan urusan Akhiratnya.”
Sungguh menyedihkan apabila umat manusiayang diciptakan sebagai mekanisma yang sempurna bersikap acuh tidak acuh dan bersikap ambil mudah dalam rawatan tubuhnya sendiri. Sekali gus kegagalan kita dalam menjaga keadaan fizikal dengan baik akan mengundang pelbagai penyakit. Tanpa sedar manusia menyiksa diri sendiri dan tubuh badan mereka sendiri melalui pelbagai cara yang memudaratkan. Penyakit yang menimpa menyebabkan berlakunya tragedy yang tidak dijangka. Tragedi yang memberi gambaran seolah-olah manusia berlumba-lumba meninggalkan kehidupan ini secepat mungkin.. Kita hanya memiliki satu tubuh yang dapat kita gunakan untuk menjalani kehidupan dibumi ini. Tubuh begitu berharga bagi kita, sehingga seharusnya kita menjaganya dengan baik dan cermat, bagai menatang minyak yang penuh.

Sebaliknya, kebanyakan orang meracuni tubuh sendiri, menghancurkannya, membuatnya cacat dan terseksa. Kita mengisi paru-paru dengan asap dan mengisi perut dengan makanan yang berlebihan serta minuman berbahaya. (Islam menggalakkan umatnya untuk besederhana dalam segala perkara). Kita mengganggu kerja saraf kita dengan pelbagai pil untul membuat kita tidur dan pelbagai pil lain untuk membuat kita terjaga. Kita mengabaikan tanda peringatan daripada alam seperti sakit kepala dan pelbagai rasa tidak sedap badan dengan menghilangkan ketidaksenangan itu, bukannya membaiki semua akibat itu.

Nikmat sihat merupakan nikmat luar biasa yang diberikan oleh Allah kepada manusia. Dengannya manusia dapat melaksanakan tugasan dan tanggungjawapnya dengan baik.. Tidurnya nyenyak dan makan minumnya juga memuaskan. Semangat untuk bekerja dan berusaha akan sentiasa berkobar-kobar. Namun sayangnya, manusia kadang-kadang lupa akan nikmat yang tidak terkira ini ketika dia masih sihat. Setelah sakit barulah ia merasakan betapa kesihatan itu mahal harganya. Manusia akan melakukan apa-apa sahaja untuk mendapatkan nikmat sihat itu kembali dengan pelbagai cara mengikut kemampuan mereka.

Ada juga manusia yang sihat kadang-kadang takbur dengan kesihatannya. Golongan kufur nikmat ini akan merosakkan dirinya dengan sesuatu yang membahayakan kesihatannya. Antaranya dengan meminum minuman keras, mengunakan dadah dan ubat-ubatan terlarang dan yang lebih umum lagi adalah merokok. Mereka tidak berfikir bahawa perkara yang dibuat itu sama sahaja dengan tidak mensyukuri nikmat yang telah Allah SWT berikan. Mereka yang merokok adakalanya berkata, “Merokok ataupun tidak, sama sahaja, akhirnya akan mati juga”. Alangkah malangnya jika kata-kata ini diucapkan oleh seorang yang beriman. Tidakkah ia berfikir bahawa setiap nikmat yang Allah kurniakan kepada manusia harus disyukuri? Hal ini kerana barang siapa yang bersyukur maka Allah SWT akan sentiasa menambah nikmat itu. Oleh itu, kita perlu menjaga kesihatan sebagai bentuk rasa syukur kepada Allah SWT
Kebanyakan kita, ketika masih sihat walafiat, kita jarang sekali mensyukuri nikmat kesihatan yang telah diberikan oleh Maha Pencipta. Kita lalai ketika tubuh kita masih tegap dan sempurna dan mampu melakukan apa pun kerana kita masih segar-bugar dan stamina kita masih cukup. Kita tidak menggunakan kesihatan untuk memperbanyakkan ibadah dan berbuat kebajikan. Tetapi apabila sakit datang, kita tidak dapat melakukan aktiviti yang biasanya kita lakukan sehari-hari. Ketika sakit itu barulah kita mneyedari aka pentingnya kesihatan, saat sakit baru kita mengingati Maha Pencipta dengan memohon kesembuhan. Sering kali kita berjanji dan bersumpah jika sihat nanti akan melakukan pelbagai perkara yang baik-baik. Ironinya, setelah kita kembali sihat seperti asal, kita lupa akan ucapan-ucapan doa yang pernah dipanjatkan ketika sakit. Sepatutnya ketika kita sihat, kita harus menjadikan kesihatan kita sebagai tonggak untuk menyebarkan kebaikan kepada manusia.

Renungan Bersama
1. Kesihatan merupakan nikmat daripada Allah SWT yang selalu diperbaharui. – Seorang hamba akan dihisab atas nikmat ini, iaitu daripada sisi mana ia mensyukurinya, bagaimana ia menggunakannya? Adakah dalam ketaatan atau dalam kemaksiatan kepada Allah SWT.

2. Mensyukuri nikmat kesihatan dapat dilakukan dengan hati, lisan dan anggota badan – Syukur hati dapat dilakukan dengan cara meyakini bahawa Allah SWT adalah satu-satunya Zat yang memberi kesihatan. Syukur lisan dilakukan dengan cara mengakui kenikmatan tersebut dan melafazkannya. Adapun sukur dengan anggota badan dilakukan dengan menggunakan kesihatan itu dalam ketaatan dan menghindarkannya daripada kemaksiatan.
Kesimpulan – Kesihatan amat penting di sisi Islam. Oleh itu, umat islam mestilah mengambil berat terhadap aspek kesihatan sama ada dari segi mental, rohani dan jasmani. Berdasarkan peringatan daripada Allah SWT dan Nabi SAW, bahawa kesihatan ialah nikmat besar yang dilupakan bermaksud, sekiranya seseorang itu mengabaikan kesihatannya menunjukkan dia tidak mensyukuri kenimatan yang diberikan lantas mengundang azab Allah SWT. Maka, umat islam mestilah sentiasa menekankan aspek kesihatan ini kerana kesihatan merupakan nikmat Allah yang teramat besar kepada kita hambaNya.

Oleh sebab itu, dengan mengabaikan kenikmatan atau tidak mensyukuri kenikmatan akan mengundang azab. Ini bermakna sesiapa yang tidak ambil perhatian terhadap aspek kesihatan sama ada kesihatan mental, rohani atau kesihatan fizikal, maka akan mendapat azab iaitu sakit dimana ia merupakan seksaan hidup ini. Inilah makna penting yang tersirat daripada amaran Nabi SAW bahawa kesihatan adalah nikmat yang mudah dilupakan.

Allah doktor ku

No comments: