DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Saturday, February 8, 2014

Racun (toksik) dalam tubuh badan kita dan pembersihannya

Toksik dalam tubuh badan kita terjadi akibat pencemaran. Antaranya ialah pencemaran makanan akibat dari bahan kimia seperti racun perosak, racun serangga dan baja kimia dalam aktiviti pertanian. Kesihatan manusia menjadi teruk apabila menggambil makanan yang menggandungi bahan pengawet, perasa tiruan, bahan tambahan dan sebagainya. Inilah antara sebabnya terjadi pelbagai penyakit seperti barah, migrain dan sebagainya.
Kini tidak ramai terfikir untuk melakukan pembuangan toksik dalam badan. Bayangkan jika seseorang yang tidak pernah membuang toksik sejak lahir sehingga umurnya mencecah 40 tahun, bermakna macam -macam racun yang terkumpul dalam badan akhirnya termendap pada tapak kaki .Jika sistem semulajadi tubuhnya tidak mampu membuang toksik tersebut ia akan membuat seseorang itu akan mengalami sakit gout, kulit menjadi kusam dan sebagainya lagi. Toksik terdapat pada seluruh organ manusia, dimana sebahagian besarnya terhasil apabila sisa makanan yang tidak dicerna sepenuhnya, pemakanan ubat-ubatan kimia, MEROKOK dan sebagainya. Antara penyingkiran toksik secara semulajadi adalah perkumuhan seperti pembuangan air besar yang berlaku sekali sehari bagi yang normal .Selain itu toksik juga akan dikeluarkan melalui peluh hasil dari aktiviti bersukan. Toksik yang tidak dikeluarkan secara semulajadi itu akan diserap semula oleh badan.

Mengapa kita perlu membuang toksik? Kehidupan seharian kini sentiasa terdedah dengan beribu jenis toksik dan kimia yang berbahaya. Bahan-bahan ini boleh didapati didalam makanan, udara yang disedut ataupun didalam pil-pil untuk perubatan. Toksik ini semakin lama semakin membesar dan memberi tekanan kepada organ badan kita. Mereka ini menyerap tenaga dalaman dan fokus dan menyebabkan kita jatuh sakit, menghadapi masalah berat, sukar untuk tidur, keguguran rambut dan banyak lagi kesan-kesan buruk. Dengan mengurangkan jumlah toksik di dalam tubuh badan akan menyebabkan tubuh badan semakin sihat dan kuat.

Sistem limpa memainkan peranan penting didalam system imunisasi untuk menyingkirkan toksik. Apabila sistem limpa terhalang cairan limpa akan terhasil dan menyebabkan sistem limpa bertoksik. Konsep disebalik teknologi orang Asia ini adalah untuk mengekstrak cairan limpa didalam tubuh badan dengan membuang halangan tadi. Ia juga bertujuan untuk menyingkirkan sisa metabolik dan toksik, menghantar nutrien kedalam sel-sel dan meningkatkan kadar metabolisme. Terapi rendaman kaki ion dengan garam laut mati secara berterusan boleh memperbaiki kulit dan melambatkan proses penuaan. Rendaman terapi ion dengan garam laut mati sesuai untuk kita disebabkan garam laut mati itu sendiri kaya dengan bahan galian dan mengandungi 21 Mineral yang berfungsi untuk membuang toksik dari badan dan merawat penyakit kulit.

Penyakit yang sering terjadi akibat lebihan toksik di dalam badan!
Apakah simptom yang menunjukkan toksik berlebihan dalam badan? Toksik boleh memberi kesan kepada orang yang berbeza melalui pelbagai cara. Simptom ini adalah terlalu banyak untuk disenaraikan. Antara simptom utama adalah keletihan melampau, kesakitan otot badan, kegagalan sistem imunisasi tubuh. Disini adalah senarai simptom penyakit yang disebabkan oleh toksik berlebihan;
Acid Reflux Disease (GERD) or ( Perut Memulas)
Indigestion - ( Sakit Perut )
Irregularity - Constipation - Hard Stools - ( Buasir )
Irritable Bowel Syndrome (IBS) - Crohn's Disease
Abdominal Pain - Inflammatory Bowel Diseases (IBDs)
Spastic Colon - Colitis - Ileitis
Excess Gas - ( Perut Kembung)
Bad Breath - ( Badan Berbau )
Belching - ( kembung)
Enlarged Abdomen - Protruding Belly
Excess Stored Fat - Excess Weight - ( Kegemukan)
Skin Conditions - ( Penyakit Kulit)
Inflamed Skin - Dermatitis - Eczema - Psoriasis
Allergies and Hay Fever -( Alergik pada Makanan)
Fibromyalgia - Sciatica
Joint Pain - Arthritis - ( Sakit Kepala/ Migrain)
Insomnia - ( Kesukaran untuk tidur)
Low Energy - Loss of Mental Clarity - ( Kekurangan Tenaga/keletihan)
Tidak kira bagaimana kita menjaga kesihatan , kita masih terdedah pelbagai toksik terkumpul didalam kehidupan moden. Sungguhpun kita boleh mengurangkan atau menyahtoksik melalui senaman yang berterusan , makan makanan organik, pembersihan hati, pembersihan ginjal, pembersihan usus besar, kadangkala ia masih tidak mencukupi. Fakta yang sebenar adalah sesetengah orang boleh mengawal jumlah toksik memasuki tubuh dan sesetengah orang lagi tidak boleh mengawalnya. Semua ini juga dipengaruhi kadar metabolisme tubuh badan seseorang. Ada orang sentiasa sihat tidak kira apa jua makanan dan minuman dan ada juga orang yang sakit walaupun mengamalkan pelbagai jenis diet.

Semua orang tahu bahawa betapa pentingnya proses penyingkiran bahan-bahan tidak berguna daripada badan. Walaubagaimanapun badan kita sebenarnya seringkali dibebankan dengan proses pencernaan bahan-bahan makanan yang berat dan tidak berkhasiat. Ditambah lagi pertambahan toksik-toksik dalam badan yang diambil secara langsung ataupun tidak melalui makanan, air, produk pembersihan dan kosmetik. Hakikatnya memang ada banyak kaedah detokfikasi yang boleh dilakukan, namun kita harus sedar bahawa kaedah semulajadi jugalah yang merupakan kaedah yang terbaik!

1) Aloe Vera - Aloe vera atau pun lebih dikenali sebagai Lidah Buaya merupakan tumbuhan yang sangat hebat dalam menyingkirkan toksik dari badan, selain daripada membetulkan fungsi perut dan usus. Digalakkan bagi kita untuk minum secawan jus aloe vera yang asli dan segar bagi memperbaiki sistem imunisasi dan merangsang penghasilan sel darah putih yang digunakan untuk melawan penyakit.
2) Dandelion - Dandelion digunakan sejak dari dulu lagi untuk membersih dan menguatkan hati. Dandelion juga dipercayai sangat berkesan dengan penyakit yang berkaitan dengan hati. Daun dandelion segar dimasukkan dalam secawan jus salad bagi memberikan kesihatan yang terbaik!
3) Kale - Kale merupakan sayuran hijau yang bersifat alkali. Kale yang pahit ini sememangnya mendapat tempat dalam kalangan makanan yang dicadangkan oleh ahli Ayurveda, perubatan tradisional India. Jika tak tahan dengan rasa pahitnya, kale boleh diambil dengan campuran salad-salad lain.
4) Artichoke - Artichoke wajib dimasukkan dalam senarai makanan untuk detoksifikasi kerana kandungan cynarin dalamnya yang membantu penyingkiran semulajadi toksik dalam badan. Artichoke membersihkan dan melindungi hati, serta sistem pencernaan. Ia juga membantu menguraikan lemak dan merangsang penghasilan hempedu di hati.
5) Coriander - Coriander ataupun Ketumbar juga bagus dalam menyingkirkan toksik serta logam berat daripada badan. Selain itu, kandungan pati minyak yang terdapat dalam ketumbar ini juga dapat membantu perembesan enzim dan merangsang sistem pencernaan dengan lebih baik.
6) Halia - Halia mengandungi bahan gingerol yang membantu merangsang penyingkiran toksik dan bahan tidak berguna dari badan. Ianya turut membantu meningkatkan tahap metabolisma badan! 30 gram halia setiap hari untuk setiap cawan teh ataupun minuman lain untuk membantu badan berfungsi dengan lebih baik.
7) Broccoli - Adalah sangat digalakkan untuk memakan satu hidangan brokoli pada setiap hari. Sayuran ini mengandungi sulforaphane, yang membantu badan untuk menghasilkan enzim yang bertanggungjawab menyingkirkan toksik dalam badan.
Sayuran hijau memang terbukti baik dalam membantu badan untuk menyingkirkan toksik dengan berkesan. Tambahkan juga kuantiti pengambilan air, bagi melancarkan lagi proses pembuangan toksik daripada badan dengan lebih sempurna! Jom amal sekarang!

Petua mudah dan murah ini bolehlah dicuba sekurang-kurangnya untuk mengurangkan pengumpulan bahan toksik dalam badan tanpa perlu berbelanja besar membeli produk nyah-toksik yang sangat mahal di pasaran.

Bahan:
1 biji epal
Daun seleri

Cara:
1. Kisar epal hijau dengan daun seleri untuk dijadikan jus.
2. Amalkan meminum jus ini setiap pagi sebelum memulakan sarapan.


Nota: Ia dapat membersihkan saluran usus serta membuang toksid dengan pantas menerusi sistem pencernaan. Zat masam epal hijau merupakan pembersih tubuh yang sangat baik. Juga sesuai bagi mereka yang mempunyai masalah sembelit atau penghadaman.

No comments: