DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Sunday, January 8, 2012

Mengekalkan positif dalam diri


Dalam diri kita hanya akan ada satu emosi pilihan. Samada menjadi orang beremosi positif atau negatif, pilihan adalah ditangan kita. Yang sebaiknya biarlah positif menguasai dan negatif kekalkan walaupun sedikit. Emosi positif (seperti gembira, tenang, kasih sayang, mencinta, rasa kekeluargaan, semangat bersahabat, kerjasama, saling memaafkan, saling membina jati diri dan bebagai lagi) akan terbina dengan sendirinya apabila kita memilih untuk menjadi orang yang kekal dengan emosi positif berterusan, tidak dengan pasang surutnya perasaan. Melalui fikiran positif apa yang boleh kita sumbangkan dengan memfokuskan untuk memberi yang terbaik dalam apa jua yang kita lakukan, pada sesiapapun di sekeliling kita, walau siapapun dia. Emosi positif akan kekal dalam diri kita apabila kita merubah mindset menjadi orang berbakti, suka menolong, kurang mementingkan diri sendiri. Mereka yang sentiasa bermotivasi adalah orang yang mendedikasikan dirinya membantu orang lain. Pilihlah untuk menjadi orang positif, kerana positif kerjanya membina, negatif kerjanya memusnah. Kenapa kita perlu pilih emosi yang negatif sedangkan apa saja yang bersifat negatif tu tidak mencemerlangkan kita


Bila kita telah mendidik diri kita menjadi positif, bagaimana untuk mengekalkan perubahan positif dalam diri, berikut beberapa langkah untuk kita fikirkan supaya diri kita sentiasa dalam emosi yang bagus:

1. Bertekad untuk bersikap, berfikiran positif sepanjang masa. - Jauhi segala yang negatif walaupun sedikit (cakapan, fikiran, sikap, tindakan dan perkara-perkara terarah kenegatif). Gejala negatif yang sedikit akan menghakis sikap positif serta merta. Sikap positif akan membuat kita dapat mengekalkan perubahan dalam diri lantas menyerapnya menjadi sebahagian daripada tabiat kebiasaan. Sikap negatif, walaupun sedikit, akan melunturkan perubahan yang dibina. Selagi sikap negatif tidak dikurangkan, membuatkan kita akan mengalami kesukaran untuk mengekalan kesan perubahan pada diri kita.

2. Berisiplin. - Melatih diri berdisiplin dalam mengekalkan perubahan yang kita cipta dengan istiqamah dan rasa insaf semuga perubahan ini kekalk selamanya. Disiplin yang terjaga akan membentuk keperibadian yang mantap disamping menyerlahkan diri untuk menjadi insane yang berdaya saing.

3. Meransang diri dengan perkataan positif didalam hati. – Pelajari dan contohi kejayaan mereka yang cemerlang yang pernah kita baca. Bayangkan bagaimana kecekalan dan keteguhan hati mereka. Jika mereka boleh membentuk kecekalan hati, bermakna kita juga boleh. Jika mereka boleh berjaya, Kita juga mampu berjaya. Fikirkan boleh!

4. Paparkan imej diri yang mahukan.- Bila kita bertekad nak menjadi rajin, perlihatkan diri kita sebagai orang rajin dalam minda kita. Imiginasikan sekerap mungkin imej tu diminda, bagai itulah gambar sebenar yang terhasil di depan mata kita. Begitu juga bila kita nak menjadi orang yang kaya dengan idea, bijak berkomunikasi, bayangkan diri kita menjadi sedemikian. Lama kelamaan bila kita selalu melakukan teknik ini, kita akan menjadi terbiasa dengan situasi begitu, menjadikannya perubahan yang dicipta kekal dalam diri. Ini disebab, minda separa sedar akan menangkap bayangkan minda yang ada difikiran kita lantas mengatur sistem saraf, otot dan bahan kimia dalam badan supaya menjadi seperi yang kita inginkan.

5) Sentiasa menjangkakan kita mendapat yang terbaik dalam hidup kita. Kita benar-benar tahu kehendak kita dan kita pastikan kita akan perolehinya

6) Mulakan hari kita pada malam sebelumnya dengan menanamkan benih pemikiran yang positif apa yang kita akan kerjakan pada esoknya. Pastikan matlamat kita bukan sahaja untuk mengembirakan diri kita tetapi juga orang lain terutama orang yang berada dekat di samping kita kerana kegembiraan kita bergantung kepada sejauhmana kita dapat mengembirakan orang lain.

7) Sentiasa mengambil berat dan mengambil cakna orang lain. Buatkan orang lain tersenyum, nescaya kita akan tersenyum riang. Sentiasa tersenyum dan bertanya khabar pada orang lain. Jangan kedekut Puji dan hargai dengan ikhlas jika mereka layak mendapatkanya.

8) Buat bayangan minda yang diri kita selalu ceria , gembira dan bersikap positif di mana sahaja kita berada. Sentiasa merasakan, memikirkan dan mempercayai bahawa kita adalah orang yang bertuah dan beruntung. Jangan mengutuk diri kita tetapi baikilah kelemahan kita.

9) Menerima kelemahan dan keburukan kita dan berharap serta berusaha untuk menambahbaik. Sentiasa fkir tentang ke hadapan dan jangan mengenangkan hal yang lalu. Nikmatilah saat-saat hidup kita dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan.

10) Redha terhadap ujian Allah kerana ketahuilah semuanya adalah anugerah yang menjadikan kita insan yang lebih istimewa. Allah tidak menzalimi hambanya, sebaliknya hambalah yang menzalimi diri mereka sendiri Ambil masa setiap hari untuk mengimpikan kebahagiaan kita . Cari langkah-langkah bagaimana untuk memenuhi impian kita dan lakukan dengan penuh ketabahan.

11) Sentiasa berani untuk membuat sasaran yang tinggi. Letakkan piawaian yang tinggi pada diri kita. Kita dapat mencapainya dengan ilmu dan mempelajari kemahiran tertentu serta yang penting mesti dipraktikkan. Sikap kita adalah segala-galanya.

12) Nikmatilah dan hargai nafas segar yang kita hirup dan pancaran matahari yang masih kita dapat saksikan . Kita beruntung kerana setiap hari adalah hari yang baru maka hargailah hari-hari mendatang kita kurniaan Illahi

13) Terimalah setiap peristiwa dengan mata hati positif, segalanya adalah baik untuk kita jika kita melihat dengan kaca mata positif, Bersyukurlah. Sentiasa HIDUPKAN IMPIAN KITA dengan memanjatkan doa untuk kebaikkan dunia dan akhirat.

Apabila kita memiikirkan tentang diri kita, itulah yang akan terjadi tanpa kita sendiri sedari. Kebanyakan di kalangan kita hanya boleh bertahan dalam fikiran positif dari pagi sampai ke tengahari. Selepas tengahari, setelah melalui berbagai kesibukan (dan diserang oleh kelesuan) mood kita berubah, lantas naluri kita juga berubah menjadi sedikit lemah lalu membawa kepada kecelaruan fikiran negatif yang masuk ke minda kita. Untuk merubahnya semula kepada fikiran positif, lakukan mental check – bertanya pada diri sendiri apa yang kita rasai sekarang dan bertanya apa khabar motivasi kita. Kemudian, fokuskan fikiran sebanyak mungkin kepada perkara-perkara yang menggembirakan kita. Kita boleh memikirkan perkara yang boleh membuat kita rasa seronok, teruja, terhibur atau tertawa. Kawal ia selama mungkin, supaya dengan itu fikiran negatif tak dapat menguasai kembali. Mungkin ada hobi yang kita suka buat, ada orang yang kita sayangi, ada seseorang yang kita selalu ingati. Fokuskan fikiran Kita kepada perkara begini untuk merubah fikiran dari negatif kepada positif. Jangan lawan fikiran negatif yang didorong oleh emosi negatif. Sukar kita nak mengalahkannya, sebaliknya, fokus pada membina lalu mengekalkan fikiran positif di ghairahkan oleh emosi-emosi positif (ceria, gembira, seronok, bertenaga, bersemangat)

Mari kita lihat pengisian waktu mengikut waktu solat adalah praktikal dan berkesan,

Waktu Isyak-Subuh (9jam)
Waktu Subuh – Zuhur (8jam)
Waktu Zuhur-Asar (3 jam)
Waktu Asar- Magrib (3jam)
Waktu Magrib-Isyak) (1 jam)

Bila diperhatikan jumlah waktu di atas, tentu dapat dilihat dengan jelas di manakah tempuh waktu paling mencabar untuk mengekalkan fikiran positif. Saat paling banyak input yang boleh mempengaruhi minda menjadi negetif adalah saat di mana paling kurang mengingati Allah. Kita dapati kunci efektif adalah sentiasa berzikir(di dalam hati) Sasarkan jumlah tertentu untuk dicapai. Semuanya bermula dari niat kita untuk memilih bagaimana corak kehidupan yang kita mahukan. Pemikiran kita boleh dalam keadaan positif atau negatif. Otak kita tidak boleh berfungsi serentak untuk memilih perasaan positif atau negatif sekaligus. Jika kita memilih pemikiran negatif maka minda bawah sedar kita akan mencari seribu alasan untuk membenarkan pilihan kita. MIsalnya kita memilih untuk berdukacita, maka minda bawah sedar kita akan mencari apa sahaja alasan,peristiwa atau mood yang menambahkan lagi penderitaan kita. Semakin lama semakin menebal sehinggakan ianya datang bertalu-talu menjadi kita merasakan perasaan yang tidak selesa dan boleh memudaratkan kesihatan tubuh badan kita, sehingga apabila keadaan ini tidak terkawal akan menyebabkan kita tertekan serta boleh mengalami kemurungan.

1 comment:

Farah said...

Bismillah,

positif kan diri