DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Saturday, December 3, 2011

LAWAN DIRI SENDIRI SEBELUM MELAWAN YANG LAIN

Siapapun dari kita menginginkan kehidupan yang lebih baik dari hari ini. Dan mimpi itu biasanya hadir bilamana kita sendiri yang melakukannya; bukan sahabat kita, bukan orang tua kita, bahkan bukan pula orang lain. Dalam quran dinyatakan Allah SWT, tidak akan merubah satu kaum bila mereka sendiri tidak bersedia berubah.

Setiap saat dalam kehidupan kita, selalu terjadi “pertempuran” yang hebat antara kekuatan mulia yang berfikiran baik dan positif dengan kekuatan jahat yang berfikiran negatif dan dipenuhi hawa nafsu. Semua itu sudah menjadi kudrat manusia. Tetapi kita diberikan kebebasan untuk membuat pilihan. Bahkan Allah SWT, telah menganugerahi kita kekuatan mulia dan kecerdasan unuk menggunakannya serta bagaimana caranya menguasai fikiran dan perasaan kita itu, malah dengan mudah kita dapat memprogram diri kita agar menjadi sejahtera dan bahagia, meraih apa saja yang kita impikan.

Sebenarnya pertempuran terhebat adalah perang melawan diri sendiri, mengalahkan diri sendiri yang penuh di kuasai berbagai nafsu. Berusaha untuk menang dalam melawan diri sendiri adalah fitrah sebenarnya kita sebagai manusia, kerana musuh terbesar manusia adalah dirinya sendiri. Bak kata pepatah, “pertempuran yang paling sukar adalah perang melawan diri sendiri”.

Kita diberikannya akal dan fikiran agar tahu mana yang baik dan mana yang benar, mana yang salah dan mana yang tidak baik bagi dirinya. Akal dan fikiran manusialah yang mengendali untuk melawan hawa nafsunya, agar mampu menang dalam berperang melawan hawa nafsunya. Kalaulah manusia berbuat dan bertindak atas keinginan hawa nafsunya saja, lantas apa gunanya akal dan fikirannya, dan apa yang membedakannya dengan binatang

Kemenangan sejati bukanlah kemenangan atas orang lain,tapi kemenangan atas diri sendiri yang berpaksi di garis keberhasilan diri adalah pertandingan untuk mengalahkan rasa ketakutan, keengganan, keangkuhan, dan semua beban yang menambat diri di tempat permulaan. Jerih payah untuk mengalahkan orang lain sama sekali tak berguna. Pelari yang berlari untuk mengalahkan pelari yang lain, akan tertinggal kerana sibuk mengintip laju lawan-lawannya. Pelari yang berlari untuk memecahkan recordnya sendiri tak peduli apakah pelari lain akan menyusulnya atau tidak. Tak peduli dimana dan siapa lawan-lawannya. Ia mencurahkan seluruh perhatian demi memperbaikan catatannya sendiri. Ia bertading dengan dirinya sendiri, bukan melawan orang lain. Kerananya, ia tak perlu menipu diri. Keinginan untuk mengalahkan orang lain adalah awal dari kekalahan diri sendiri.

Hawa nafsu adalah sumber kehendak apa saja, baik kehendak positif maupun negatif. Angkuh, kezaliman, kebodohan, ekstrem, dan lain sebagainya terjadi di mana-mana kerana kita gagal berjihad melawan dirinya sendiri. Kita tidak akan menang menghadapi musuh atau lawan sebelum kita mampu berjihad menaklukkan diri kita sendiri. Kerana itu, puncanya dulu yang harus ditakluki, baru yang lainnya. Jihad melawan hawa nafsu harus didahulukan daripada jihad terhadap musuh Islam. Orang yang belum berjihad melawan hawa nafsunya terlebih dahulu untuk mengerjakan yang diperintahkan kepadanya, dan meninggalkan yang dilarang-Nya, maka dia tidak boleh melakukan jihad terhadap musuh yang ada di luar dirinya. Bagaimana mungkin seseorang dapat melawan musuh dari luar, sementara pada saat yang sama musuh dari dalam diri masih menguasai dirinya.
Rasulullah saw. bersabda: ”Orang yang sebenanya berjihad ialah orang yang berjihad melawan hawa nafsunya dalam meniti ketaatan kepada Allah. Dan orang yang sebenanya berhijrah ialah orang yang berhijrah dari apa yang dilarang oleh-Nya.” Dengan adanya dua musuh ini, seorang hamba diuji untuk melawannya.

Kita percaya bahawa kebahagian di dunia dan akhirat bergantung pada perilaku dan adab terhadap diri sendiri dan pada kesucian serta kebersihan jiwa. Begitu juga dengan kesengsaraan disebabkan kerosakan dan kekotoran jiwa hal ini nyata dalam firman Allah : “Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya” ( Asy-Syam [ 91] 9-10)

Rasullullah bersabda : “ Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bila melakukan sesuatu dosa terjadilah bintik hitam dalam hatinya. Bila dia bertaubat dan menghentikan dosanya dan mencela perbuatannya, hatinya akan bersinar kembali, dan apabila dosanya bertambah, akan bertambah pula bintik hitam itu hingga hatinya akan tertutup….” ( Nasa’i dan Tarmizi, hadis hasan sahih)

Oleh yang demikian kita haruslah berusaha menjaga dirinya dengan membersih dan menyucikan jiwanya. Kerana jiwa yang suci dan bersih dapat menjauhkan diri dari melakukan perbuatan-perbuatan yang buruk dan boleh merosakkan. Beberapa langkah yang perlu di lalui untuk mencapai kesucian jiwa iaitu :

a. Taubat
Taubat yang bermaksud menyucikan diri dari dosa dan maksiat, menyesali segala dosa yang telah dilakukan dan berazam untuk tidak mengulangi. Seperti firman Allah yang bermaksud: “ Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang seikhlas-ikhlasnya, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menutupi kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai….” (at-Tahrim[66] : 8) dan sabda Rasullullah : “ Wahai manusia, bertaubatlah kepada Allah kerana aku bertaubat setiap hari seratus kali ” ( Muslim )

b. Muraqabah ( Pengawasan )
Kita sentiasa merasakan setiap perbuatan dan pergerakan diawasi oleh Allah. Sehingga kita yakin bahawa Allah sentiasa memerhatikan dan megetahui segala yang nyata mahupun tersembunyi .Dengan keyakinan itulah manusia merasakan jiwanya tenang mengingati Allah dan puas mendampingiNYA. Ia di nyatakan dalam firman Allah : “ Dan siapakah yang lebih baik agamanya daripada orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang dia pun mengerjakan kebaikan .....” ( an-Nisa [4] : 125 ) dan Rasullullah juga bersabda : ” Beribadahlah kamu kepada Allah seperti kamu melihat-NYA, apabila kamu tidak melihat Allah, sesungguhnya Dia melihatmu ......” (Muttafaq ’alaih)

c. Muhassabah
Melakukan perhitungan terhadap diri sendiri di atas apa yang telah dilakukan demi mengecapi kebahagian di dunia dan akhirat. Sentiasa membuat perhitungan dengan apa yang telah dilakukan. Andainya apa yang dilakukan adalah perkara-perkara yang dilarang, maka mestilah segera beristigfar menyesali perbuatan dan segera bertaubat dan membuat kebaikan. Inilah yang dimaksudkan dengan muhassabah terhadap diri sendiri.Ianya satu cara memperbaiki, mendidik, menyuci dan membersihkan diri Allah berfirman : “ Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memerhatikan apa yang telah dilakukannya untuk hari esok (akhirat), dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. ” (al-Hasyr [59] : 18)

d. Mujahadah (Berjuang Melawan Hawa Nafsu)
Hawa Nafsu adalah musuh yang paling besar bagi setiap individu Islam. Hawa nafsu hanya cenderung untuk melakukan kejahatan dan menjauhi kebaikan. Allah telah berfirman : “ Dan Aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), kerana sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan.....” (Yusuf [12] : 53 ) Sebagai umat Islam seharusnya kita berjuang untuk melawan hawa nafsu jangan sampai ianya menguasai diri kita. Didiklah nafsu agar tenang dan tenteram serta suci dan bersih. Allah berfirman : “ Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.” (al-Ankabut : 69)

Sesungguhnya kita mestilah sentiasa berjuang di jalan Allah demi memastikan nafsu terkawal, baik, bersih, suci dan tenteram serta memperolehi kemuliaan dan keredhaan dari Allah S.W.T. Bila diri boleh dikawal dengan keimanan yang meletakkan keutamaan hidup pada pengabadian diri pada Allah SWT maka perlawanan menguruskan hawa nafsu dapat kita bendung dengan jaya dan perhitungan dengan diri sendiri dapat kita kendalikan dengan mudah. Tidak timbul lagi kepayahan melawan diri sendiri tapi harus diingat kita perlu istiqamah, sabar dan redha kerana perjuangan ini berterusan sehingga nafas terakhir kita terhenti. Ini disebabkan perjanjian musuh kita iaitu syaitan yang sentiasa cuba memujuk manusia kejalan yang tak diredhai Allah SWT. Selamat Berjaya muga anda mampu menjadi Juara sebenar iaitu Juara Melawan Diri Sendiri.

No comments: