DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Thursday, August 7, 2014

Nasihat dan Peringatan - Etika Dari Memberi Kepada Yang Menerima

Memberi nasihat atau peringatan adalah satu konsep Al-Quran yang terdapat sekurang-kurangnya 13 kali di tempat yang berbeza di dalam Al-Quran, terutamanya apabila rujukan dibuat pada tujuan mengutuskan nabi dan fungsi nabi-nabi. Nabi Nuh, Salih, Hud, Shu'aib, dan lain-lain alaihimus salaam, semuanya memaklumkan kepada kaum mereka bahawa sifat misi mereka adalah untuk memberi amaran sepertimana seorang penasihat yang ikhlas.
Nabi Hud berkata kepada kaumnya, seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran; "(Tugasku) menyampaikan kepada kamu akan perintah-perintah (yang diutuskan oleh) Tuhanku, dan aku adalah pemberi nasihat yang amanah, bagi kamu." [Surah Al-A'raaf : ayat 68]

Selain itu, memberi nasihat boleh menjadi alat penting dalam maklum balas yang tulen dan setia. Kita lakukan tindakan kita tanpa keupayaan untuk melihat amalan kita secara objektif seperti yang kita nasihatkan, dan dengan itu Nabi Muhammad SAW mengingatkan kita; "Seorang mukmin adalah cermin saudaranya mukmin yang lain." [HR Abu Daud]

Memberi nasihat yang baik adalah hadiah yang besar. Namun, kita kadang-kadang menghadapi masalah kerana cara kita melakukannya. Tidak semua orang dilahirkan dengan keupayaan untuk memberi nasihat dengan bijaksana atau menawarkan kritikan membina dengan berkesan. Kebanyakan orang lupa bahawa "point" memberi nasihat adalah untuk membantu orang lain berjaya dan tidak merendahkan atau memperkecilkan nilai atau kebolehan mereka.

Lagipun, memutuskan untuk memberi nasihat secara tidak wajar, terutamanya kepada ahli keluarga yang rapat, boleh menjejaskan hubungan. Keupayaan untuk memberi nasihat dengan cara yang positif dan memberi manfaat adalah satu seni. Jika kita sedang mempertimbangkan memberikan nasihat, adalah berguna untuk mempertimbangkan tips berikut:

1. Periksa Motif Kita
Periksa sifat hubungan kita dengan orang yang kepadanya kita sedang mempertimbangkan untuk memberi nasihat. Tanya diri kita sama ada nasihat yang kita cuba untuk berikan benar-benar akan membantu orang lain. Juga, pastikan kita memberi nasihat demi Allah, dan bukannya demi glamor peribadi kita.

2. Jadilah Sensitif Tentang Bagaimana untuk memulakan pembicaraan tentang suatu Subjek
Berhati-hati tentang bila dan di mana kita boleh bawa isu-isu dan pastikan bahawa kita mempunyai masa dan privasi yang mencukupi.

3. Elakkan Memberi Nasihat dalam Bentuk Celaan
Menurut Imam Al-Ghazali, perbezaan utama antara memberi nasihat dan mencela ialah memberi nasihat adalah secara rahsia dan sopan, sedangkan celaan adalah terbuka dan kurang bijaksana. Dikatakan bahawa Imam Asy-Shafi`I memerhatikan bahawa apabila seorang lelaki membetulkan saudaranya secara rahsia, dia sebenarnya memberikan nasihat, tetapi jika dia membetulkan saudaranya secara terbuka, dia sebenarnya mencemuh dan memperkecilkan beliau. Al-Fudhayl ibn `Iyad berkata, "Mukmin menutupi dan menasihati [rakan-rakan beriman beliau], sedangkan penjahat mendedahkan dan menghina [yang lain]." Imam Ibn Rejab al-Hanbali mengulas kata-kata Al-Fudhayl ini berkata, "Adalah dianggap nasihat jika ia dilakukan secara tertutup manakala penghinaan jika ia disiarkan." Beliau menambah, "[Bagi] orang yang menasihati saudaranya secara peribadi, ia adalah nasihat. [Berkenaan] orang yang menyerunya di hadapan orang ramai, ia adalah semata-mata memarahi!"
 4. Pastikan Privasi
Memberi nasihat dalam Islam tidak harus terlibat dengan mendedahkan atau meneroka privasi dan kelemahan peribadi orang. Diriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda, "....... sesiapa yang mencari kekurangan orang, Allah akan mencari (kekurangan) mereka.." [HR At-Tirmidzi]

5. Minta Kebenaran
Nasihat yang tidak diminta adalah punca utama kesedihan di kalangan rakan-rakan dan ahli keluarga. Oleh itu,dengan bertanya sama ada nasihat kita dikehendaki atau tidak, menunjukkan kita menghormati orang lain dan mencegah kebencian. Adakala boleh menimbulkan ketegangan akibat salah faham

6. Mendengar Terlebih Dahulu
Sementara peraturan ini terpakai kepada semua komunikasi yang baik, ia menjadi penting apabila kita ingin memberi nasihat. Isu-isu selalunya lebih kompleks daripada apa yang dapat dilihat. Dengan mendengar dahulu, kita membuka ruang bagi jurucakap untuk menerangkan dengan lebih terperinci keadaan dan untuk kita lebih memahami sepenuhnya. Apakah 'point' memberi nasihat jika maklumat hanya dapat separuh? Di samping itu, apabila kita mendengar terlebih dahulu, ia menjadikan lebih kemungkinan orang lain akan mendengar apa yang akan kita katakan. Seseorang itu perlukan perhubungan dahulu sebelum dibetulkan. Mendengar dengan empati itulah yang mewujudkan perhubungan yang baik.

7. Pertimbangkan Kerangka Fikiran Orang Lain
Ketika pergolakan emosi adalah tidak kondusif untuk memberikan nasihat. Sentiasa biarkan keadaan menjadi positif dahulu. Ini akan membuat orang lain santai dan mengalu-alukan nasihat kita.
8. Tawarkan Nasihat Tanpa Berkeras
Tawarkan pandangan, pengalaman, dan idea kita seolah-olah ianya salah satu sudut pandangan, dan mempercayai kebijaksanaan dalaman pendengar untuk memutuskan apa yang tepat baginya. Dengan tidak berkeras, kita meningkatkan peluang untuk kata-kata kita dipertimbangkan.

9. Elakkan Membuat Penghakiman
Elakkan daripada menghakimi; tidak menyerang watak pihak yang lain. Satu nasihat yang dilihat sebagai keras atau menghakimi mungkin menyinggung perasaan orang yang mendengarnya. Tugas kita adalah memberi pandangan bukan memutuskan

10. Elakkan Mengancam
Jangan membuat ancaman atau menakutkan seseorang dengan mengubah nasihat atau kritikan kepada paksaan tersembunyi. Memperlihatkan apa-apa kuasa (atau kelebihan) tidak mungkin untuk menghasilkan keputusan yang positif.

11. Jadilah Khusus dan Ringkas
Jika kita telah diminta nasihat kita mengenai masalah tertentu, fokus kepada isu yang kita sedang ditanya dan jangan membuat komen mengenai bidang lain kehidupan orang itu. Juga, cuba untuk membuat nasihat kita pendek dan terus kepada maksud.

12. Elakkan Dari Memaksa Orang lain untuk Ikut Nasihat Kita
Wajib atas penasihat untuk memberi nasihat ikhlas kepada orang lain, tetapi adalah tidak benar untuk memaksa orang lain untuk mengikut nasihatnya. Ibn Hazm pernah berkata, "Kita tidak seharusnya memberi nasihat dengan syarat ia mesti diterima. Jika seseorang melampaui ini, dia akan menindas (orang lain), bukannya memberi nasihat, sekali gus mencari ketaatan dan mengawal."
13. Beri Nasihat sebagaimana Akta Ibadat, Bukan sebagai Tabiat
Bagi sesetengah orang, memberi nasihat bertukar menjadi corak hidup biasa. Kadang-kadang seseorang memberi nasihat kepada orang lain untuk mengelakkan berurusan dengan masalah sendiri. Satu peraturan penting Sufi menyatakan, "Dia yang leka dengan memberitahu orang lain untuk menjadi baik mungkin mendapati tidak ada masa untuk menjadi baik."

14. Merendah Diri
Salah satu cara untuk melakukan ini adalah untuk menjelaskan bahawa kita juga bersedia untuk meminta dan menerima nasihat untuk diri sendiri. Jika kita mampu untuk membuktikan fakta ini untuk orang yang kita beri nasihat, maka orang itu secara automatik akan merasa bahawa kita berada di tahap yang sama dan akan menerima daripada kita apa yang kita perlu katakan.

15. Amalkan Apa yang Kita Ajarkan
Khalifah `Umar ibn` Abdul `Aziz berkata," Orang yang memberi nasihat kepada saudaranya dalam hal-hal iman dan prihatin pada dirinya dengan membaiki urusan hidupnya sendiri telah memberikan hadiah yang sangat baik dan memenuhi kewajipan yang dikenakan kepadanya." Firman Allah SWT maksudnya; "Amat besar kebenciannya di sisi Allah sekiranya kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak lakukannya." [Surah As-Shaaff : ayat 3]

16. Pertimbangkan Kesalah-fahaman
Menyedari hakikat bahawa nasihat tidak selalu diterima dengan baik. Memberi nasihat memerlukan banyak kesabaran dan ketaatan. Sekiranya orang yang kita beri nasihat menyerang kita secara lisan atau fizikal , kita tidak harus membalas balik dengan kemudaratan.

17. Jadilah Baik dan Lembut
Imam Muslim meriwayatkan daripada Aisyah r.a bahawa Nabi SAW bersabda; "Sesungguhnya kasih sayang itu tidak akan berada pada sesuatu melainkan ia akan menghiasinya (dengan kebaikan), sebaliknya, jika kasih sayang itu dicabut dari sesuatu, melainkan ia akan membuatnya menjadi buruk." Oleh itu, seseorang sepatutnya peramah sambil memberi nasihat. Kaedah tersebut yang dipersetujui antara semua agama dan budaya. Samuel Taylor Coleridge, seorang penyair Inggeris yang terkenal, berkata, "Nasihat adalah seperti salji; lebih lembut ia jatuh, lebih lama ia tinggal di atas, dan lebih mendalam ia tenggelam ke dalam minda."

Akhir sekali, adalah penting untuk menyatakan bahawa memberi nasihat adalah sifat penting dalam watak seorang Muslim. Imam An-Nawawi meriwayatkan dalam kitabnya yang terkenal Riyadhus Shalihin bahawa Jarir ibn `Abdullah berkata, "Saya datang kepada Nabi dan berikrar, "Saya berjanji taat setia saya kepada kita di dalam Islam." Nabi bersabda, "Dengan syarat bahawa kita berdoa, bersedekah, dan memberikan nasihat." Jarir berkata, "Saya berikrar dengan sumpah kesetiaan."

Mengajar bukan kurang ajar
Mendidik bukan mengherdik
Membantu bukan meluku
Memberi arah bukan mengarah
Menasihat bukan muslihat

Dalam mencari kebaikan, berilah kebaikan kerana hasilnya nanti juga baik.. Insyaallah

No comments: