DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Friday, February 19, 2010

Tinggal Kenangan

Mengembirakan hati orang-orang tersayang adalah sebuah kenangan yang terindah apalagi dapat memenuhi impian mereka untuk mendapatkan sesuatu yang dihajati. Kebanggaan seorang ayah dapat melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dengan sempurna. Beruntung anak-anak sekarang kerana punyai ayah yang menyayangi jesteru itu hargai masa yang ada untuk merapatkan jurang ikatan andainya mulai longgar. Adakala terlepas pandang dan kesibukkan masing masing hingga terlupa nak mengucapkan ' Saya sayang ayah atau saya sayang ibu'. Terfikir dibenak minda saya dimanakan kekhilafan ini berlaku sedang alat-alat perhubungan terlalu canggih hinggakan boleh berbual dengan cara sidang video. Jangan jadikan alasan atas apa saja untuk tidak menjalankan tanggungjawab yang sepatutnya kita lakukan, "Hendak seribu daya tak mau seribu dalih". Jadi laksanakan sejujurnya dengan harapan tiada hati yang terluka.
Berbeza dengan kehidupan yang saya lalui dizaman kanak-kanak penuh kisah yang mengharukan hingga adakala saya terfikir apakah saya ini anak angkat atau kalau boleh ingin lari jauh-jauh supaya tidak ada suara-suara yang memedihkan menerjah kehalwa telinga tapi tidak mempunya kekuatan diri untuk bertindak. Hanya mampu menerima saja apa yang datang dengan rasa kesal dihati. Walau apa pun saya tetap bangga dan sayang mempunyai ayah dan ibu sebegini malah terasa kesal kerana tak sempat membalas jasa mereka hanya doa semuga roh mereka ditempatkan bersama para solihin.

Ada dua kejadian yang tidak boleh lupa sampai sekarang kerana terlalu pilu nak dikenang tapi saya ingin berkongsi dengan pembaca sekelian agar ada tauladan disebalik kisah ini. Didiklah anak sebaik mungkin agar menjadi insan yang hebat dan sempurna.Kejadian yang pertama ketika didarjah enam kerana sebatang pensil. Mungkin kedudukan kewangan keluarga yang begitu susah tambahan ayah tidak mempunyai pekerjaan yang tetap dan adik beradik yang ramai jadi segala perkara perlu diurusan sebaik mungkin. Saya meminta emak membelikan sebatang pensil kerana pensil yang ada sudah hilang. Emak merungut kerana saya tak pandai menjaga keperluan sendiri. Besoknya saya mendapat pensil yang baru dan emak berpesan supaya jangan hilangkan lagi pensil tersebut kerana banyak benda lain yang perlu dibeli. Saya begitu gembira kerana tak perlu meminjam dengan kawan-kawan lagi dan saya berjanji akan menjaga sebaik mungkin. Ketika pulang dari sekolah tengahari berikut emak memanggil kerana mahu melihat pensil tersebut. Memang sudah ditakdirkan pensil yang baru dibeli hilang lagi. Saya menjadi takut dan kemarahan emak tiba-tiba meninggi lantas saya dipukul bagai melakukan kesalahan yang amat besar. Puas saya merayu tapi tidak ada simpati malah meneruskan pukulannya yang akhirnya saya terima dengan reda semua pukulan yang hinggap dibadan saya sambil airmata mengalir dengan esakkan. Kemudian saya ditarik kearah sungai dengan kemarahan yang membuak emak membuang saya dalam sungai. Serta merta saya terkedu dengan tindakan yang sedemikian rupa. Saya tak mampu bangun sambil menangis dengan baju basah kuyup. Emak meninggalkan saya sambil merungut. Hancur sungguh perasaan saya dengan kesilapan yang kecil akhirnya terjadi sedemikian. Saya bertekad andai saya jumpa kembali pensil tersebut akan saya simpan sebagai satu kenangan yang paling trajis dalam hidup saya. Memang saya jumpa kembali pensil tersebut tercicir diatas jalan dan atas ehsan kawan-kawan yang memang tahu nasib saya. Saya terus bertekad akan belajar bersungguh-sungguh dan mahu meninggalkan kampong untuk membina hidup yang lebih bermakna. Alhamdullillah saya berjaya.

Kejadian yang kedua bila mendapat keputusan peperiksaan saya, peratus markah keseluruhan jatuh sedangkan masih menduduki No 1 dalam keseluruhan kelas. Sampai dirumah ketika menyerahkan pada ayah untuk ditandatangani, saya merasakan dipuji atau mendapat hadiah kerana keputusan yang masih berkedudukan No.1. Meleset sungguh tekaan saya dan paling malang saya dirotan kerana keputusan tersebut. Apalagi yang dapat saya katakan hanya juraian airmata kekesalan. Hilang selera nak makan. Seribu persoalan timbul dibenak saya kenapa. Sepanjang malam saya menangis kerana memikirkan keputusan macam mana yang patut membanggakan Ayah. Adilkah pada diri saya atau apa kesalahan yang begitu berat saya lakukan sehingga tiada kebanggaan dihati mereka. Sampai sekarang saya masih tertanya-tanya.

Tiada niat nak memalukan diri atau kedua-dua orang tua saya hanya sekadar berkongsi kisah hidup yang saya lalui. Saya tak pernah berdendam malah tak putus-putus saya berdoa semuga roh mereka sentiasa aman kerana tersemat didalam minda saya tiada mereka tiada saya dan dalam keadaan macam mana sekal pun saya adalah anak dan mereka adalah ibubapa saya. Sebab tu saya cukup kesal kalau ada dikalangan kita tidak pandai menyayangi ibubapa. ' Kasih ibu membawa kesyurga, kasih bapa berkorban nyawa dan kasih saudara tika berada'

No comments: