Bila
sebut tentang redha, sesiapa sahaja boleh menyebut perkataan tersebut. Namun
untuk melakukannya teramat lah sukar bagi insan yang pernah mengalami dugaan
dan ujian yg hebat. Mampukah kita berlaku redha dengan sesuatu perkara itu samada
dalam nikmat dan ujian Allah SWT? Sifat redha adalah daripada sifat makrifah dan
mahabbah kepada Allah SWT. Yang di maksudkan dengan redha adalah menerima
dengan rasa senang dengan apa yang diberikan oleh Allah SWT baik berupa
peraturan (hukum) mahupun qada' atau sesuatu ketentuan daripada Allah SWT.
Redha terhadap Allah SWT terbahagi kepada dua:
1
- Redha menerima peraturan (hukum) Allah SWT yang dibebankan kepada manusia.
2
- Redha menerima ketentuan Allah SWT tentang nasib yang mengenai diri.
Redha
menerima hukum-hukum Allah SWT adalah merupakan manifestasi daripada
kesempurnaan iman, kemuliaan taqwa dan kepatuhan kepada Allah SWT kerana
menerima peraturan-peraturan itu dengan segala senang hati dan tidak merasa
terpaksa atau dipaksa. Merasa tunduk dan patuh dengan segala kelapangan dada
bahkan dengan gembira dan senang menerima syariat yang digariskan oleh Allah SWT
dan Rasulnya adalah memancar dari mahabbah kerana cinta kepada Allah SWT dan
inilah tanda keimanan yang murni serta tulus ikhlas kepadaNya. Firman Allah SWT:
"Tetapi tidak ! Demi Tuhanmu, mereka tidak dipandang beriman hingga mereka
menjadikanmu (Muhammad) hakim dalam apa yang mereka perselisihkan di antara
mereka, kemudian mereka tidak merasa sempit dalam hati mereka tentang apa yang
engkau putuskan serta mereka menyerah dengan bersungguh - sungguh". (Surah
An-Nisaa': Ayat 65)
Dan
firman Allah SWT: "Dan alangkah baiknya jika mereka redha dengan apa yang
Allah dan Rasulnya berikan kepada mereka sambil mereka berkata: 'Cukuplah Allah
bagi kami, Ia dan Rasulnya akan berikan pada kami kurnianya ,Sesungguhnya pada
Allah kami menuju". (Surah At Taubah: Ayat 59) Pada dasarnya segala
perintah-perintah Allah SWT baik yang wajib mahupun yang Sunnah ,hendaklah
dikerjakan dengan senang hati dan redha. Demikian juga dengan larangan-larangan
Allah SWT hendaklah dijauhi dengan lapang dada.
Itulah
sifat redha dengan hukum-hukum Allah SWT. Redha itu bertentangan dengan sifat
dan sikap orang-orang munafik atau kafir yang benci dan sempit dadanya menerima
hukum-hukum Allah SWT. Firman Allah SWT: "Yang demikian itu kerana
sesungguhnya mereka (yang munafik) berkata kepada orang-orang yang di benci
terhadap apa-apa yang diturunkan oleh Allah SWT. ‘Kami akan tuntut kamu dalam
sebahagian urusan kamu ',Tetapi Allah mengetahui rahsia mereka". (Surah
Muhammad: Ayat 26)
Andaikata
mereka ikut beribadah, bersedekah atau mengerjakan solat maka ibadah itu mereka
melakukannya dengan tidak redha dan bersifat pura-pura. Demikianlah gambaran
perbandingan antara hati yang penuh redha dan yang tidak redha menerima hukum
Allah SWT, yang mana hati yang redha itu adalah buah daripada kemurnian iman
dan yang tidak redha itu adalah gejala nifaq.
Redha
dengan qada' iaitu merasa menerima ketentuan nasib yang telah ditentukan Allah SWT
baik berupa nikmat mahupun berupa musibah (malapetaka). Didalam hadis
diungkapkan bahawa di antara orang yang pertama memasuki syurga ialah mereka
yang suka memuji Allah SWT, iaitu mereka memuji Allah (bertahmid) baik dalam
keadaan yang susah mahupun di dalam keadaan senang. Diberitakan Rasulullah SAW
apabila memperolehi kegembiraan Baginda berkata: " Segala puji bagi
Allah yang dengan nikmatnya menjadi sempurnalah kebaikan". Dan apabila
kedatangan perkara yang tidak menyenangkan , Baginda mengucapkan: "Segala
puji bagi Allah atas segala perkara".
Perintah
redha menerima ketentuan nasib daripada Allah SWT dijelaskan didalam hadis Baginda
yang lain: “Dan jika sesuatu kesusahan mengenaimu janganlah engkau berkata :
jika aku telah berbuat begini dan begitu, begini dan begitulah jadinya. Melainkan
hendakalah kamu katakan: Allah telah mentaqdirkan dan apa yang ia suka , ia
perbuat! "Kerana sesungguhnya perkataan: andaikata... itu memberi peluang
pada syaitan". (Riwayat Muslim)
Sikap
redha dengan mengucapkan puji dan syukur kepada Allah SWT Ketika mendapat
kesenangan atau sesuatu yang tidak menyenangkan bersandar kepada dua pengertian:
Pertama:
Bertitik tolak dari pengertian bahawa sesungguhnya Allah SWT memastikan
terjadinya hal itu sebagai yang layak bagi Dirinya kerana bagi Dialah
sebaik-baik Pencipta. Dialah Yang Maha Bijaksana atas segala sesuatu.
Kedua:
Bersandar kepada pengertian bahawa ketentuan dan pilihan Allah SWT itulah yang
paling baik, dibandingkan dengan pilihan dan kehendak peribadi yang berkaitan
dengan diri sendiri.
Sabda
Rasulullah SAW: "Demi Allah yang jiwaku ditangannya !Tidaklah Allah
memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorang mukmin melainkan mengandungi kebaikan
baginya. Dan tiadalah kebaikan itu kecuali bagi mukmin. Jika ia memperolehi
kegembiraan dia berterima kasih bererti kebaikan baginya , dan jika ia ditimpa
kesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya". (Riwayat Muslim)
Redha
dengan rezeki yang ada: Di dalam konteks redha pada menerima ketentuan Ilahi,
juga termasuk redha (qana'ah) menerima rezeki yang dianugerahkan oleh Allah SWT
banyak atau sedikitnya. Didalam sifat qana'ah dengan pemberian Allah itu
terdapatnya mutiara kebahagiaan bagi orang mukmin. Rasulullah SAW bersabda: "Sungguh
berbahagialah orang yang masuk Islam , rezekinya sederhana dan berhati puas (qana'ah
menerima segala pemberian Allah". (
Riwayat Muslim ) Dan Rasulullah SAW bersabda: "Berbahagialah siapa yang
ditunjuki ke dalam Islam, penghidupan yang sederhana dan qana'ah (merasa dengan
pemberian Allah". (Riwayat Tirmidzi)
Merasa
cukup , puas dan redha menerima rezeki yang dianugerahkan Allah SWT termasuk
kekayaan rohani yang tidak ternilai harganya. Sabda Rasulullah SAW: "Bukannya
kekayaan itu kerana banyaknya harta, kekayaan yang sebenarnya ialah kekayaan
jiwa". (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Mengharapkan
redha Ilahi: Sebagaimana mahabbah bertujuan agar memperolehi kasih dan cinta
Ilahi maka demikianlah juga sifat redha bertujuan memperolehi redha Ilahi. Firman
Allah SWT: "Allah redha kepada mereka dan mereka redha kepadanya, yang
demikian itu bagi orang yang takut kepada Tuhannya". ( Al-Bayyinah: Ayat 8)
Dan firman Allah SWT lagi tentang orang-orang yang membelanjakan harta
semata-mata untuk memperolehi keredhaan Allah SWT: "Mereka yang
menafkahkan hartanya kerana ingin jadi bersih. Padahal tiada padanya budi yang
patut dibalas.Melainkan semata-mata kerana hendak mencari keredhaan Tuhannya
Yang Maha Tinggi.Dan Tuhannya pun redha kepadanya". (Surah Al-Lail: Ayat
18-21)
Rasulullah
SAW bersabda: “Bila Allah cinta kepada sesuatu kaum, mereka akan diuji . Barang
siapa redha menerima ujian maka redha pula kepadanya dan barang siapa yang
murka, maka Allah SWT pun murka kepadanya". (Riwayat Tirmidzi)
Redha
kepada keluarga dan anak-anak yang merupakan amanah yang wajib dipikul oleh
setiap individu Muslim yang mana redha dan sabar perlu seiring di dalam
membentuk baitu Muslim dan generasi Rabbaniyang memerlukan suatu pengorbanan
yang besar. Begitu juga bagi anak-anak di dalam menghormati ibubapa seperti
yang disebutkan di dalam sabda Rasulullah SAW: "Keredhaan Allah terletak
kepada keredhaan ibubapa". (Riwayat Bukhari dan Muslim) dan Rasulullah SAW
pernah berkata kepada Ibnu Abbas RA: "Jika kamu sanggup beramal kerana
Allah dengan redha berserta yakin maka lakukanlah. Tetapi jika kamu tidak
sanggup , maka sesungguhnya kesabaran atas sesuatu yang tidak menyenangkan itu
ada kebaikan yang banyak".
Redha
membawa nikmat dan bahagia: Redha Ilahi yang diperolehi orang yang redha kepada
Allah SWT itulah nikmat dan merupakan kunci kebahagiaan yang sejati .Sesiapa
yang diredhai Allah SWT, pastilah dia akan diberikan kebahagiaan dan kejayaan
di dunia dan di akhirat. Lalu mereka akan dimasukkan ke dalam syurganya dan
kekal di dalamnya untuk selama-lamanya. Firman Allah SWT: "Wahai jiwa yang
tenang dan tenteram kembalilah kepada Tuhanmu dalam keadaan redha dan diredhai.
Iaitu masuklah ke dalam golongan hambaku (yang soleh). Dan masuklah ke dalam
syurgaku". (Surah Al-Fajr: Ayat 27-30)
Berkat
redha itulah maka di dunia akan mendapat ketenangan jiwa dan di akhirat akan
memperolehi kebahagiaan yang kekal untuk selama-lamanya. Redha mengakui bahawa
Allah SWT sebagai Tuhan yang disembah, Islam sebagai Agama yang benar dan
Rasulullah SAW sebagai Nabi dan Rasul yang terakhir , maka itulah asas
kemanisan iman yang membawa erti yang besar dan keuntungan yang besar bagi
orang yang redha kerana merasakan kelazatan rohani. Sabda Rasulullah SAW: "Merasakan
kemanisan iman , siapa yang redha dengan Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai
agama Muhammad sebagai Rasul (Utusan)". (Riwayat Muslim)
Sesungguhnya
ujian adalah salah satu lambang rahmat dan kasih sayang Allah SWT terhadap
orang-orang yang beriman. Orang yang diuji Allah adalah orang yang
dikasihi-Nya. Telah terbukti yang demikian itu dengan apa yang dialami oleh
Rasul-rasul Ulul Azmi. Mereka dinobatkan dengan gelaran tersebut lantaran ujian
dan mehnah yang sangat dahsyat. Yang ditempuh dengan penuh kesabaran dan
keredhaan. Begitu juga apa yg dialami oleh para sahabat dan para pejuang yang
telah berkorban jiwa dan raga mereka. Mereka redha dengan ujian Allah sehingga
Allah meredhai mereka.
Walau
bagaimanapun, ternyata hakikat ini sukar untuk ditelan oleh sekian ramai
orang-orang yang diuji. Mereka sering mengeluh dan menghela nafas dengan penuh
rasa kecewa saat menerima ujian. Sangat rumit dan payah untuk menghadapinya
dengan redha dan berlapang dada. Ujian dianggap seolah-olah satu bebanan yang
sangat menyusahkan. Hal yang demikian berlaku mungkin kerana mereka merasa
bahawa diri mereka sudah cukup sempurna dan tidak perlu dididik dan ditarbiah
lagi. Mereka inilah golongan yang diingatkan oleh Allah SWT di dalam
firman-Nya: "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja)
mengatakan: "Kami telah beriman", sedangkan mereka tidak diuji lagi? Dan
sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya
Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui
orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut: 2-3)
Memang
benar, ujianlah yang akan mengasingkan di antara yang benar dan dusta. Ujian
juga yang menapis kebaikan dan kejahatan daripada bercampur di dalam hati.
Sesungguhnya gelas yang bersih tidak layak diisi padanya air yang kotor. Begitu
juga hati yang suci tidak sewajarnya didiami sifat yang keji. Yakinlah bahawa
ujian itu rahmat Allah, ujian itu tarbiyah dari-Nya. Semakin besar ujian yang
ditimpakan ke atas seorang hamba, semakin tinggi martabatnya di sisi Yang Esa.
Mudah-mudahan Allah mengurniakan sifar sabar dan redha kepada kita semua yang
menjadi ciri-ciri orang muttaqin
No comments:
Post a Comment