Bismillah
was shalatu was salamu ‘ala rasulillah, amma ba’du,
Salah
satu senjata syaitan untuk membinasakan manusia adalah marah. Dengan cara ini, syaitan
boleh dengan sangat mudah mengawal manusia. Kerana marah, orang boleh dengan
mudah mengucapkan kalimat kekafiran, menggugat takdir, berkata kasar, mencaci
habis, bahkan sampai kalimat cerai yang meruntuhkan rumah tangganya. Kerana
marah pula, manusia boleh merosakkan semua yang ada di sekitarnya. Dia boleh
baling piring, lempar gelas, pukul kanan-pukul kiri, bahkan sampai bertindak
membunuh. Di saat itulah, misi syaitan untuk merosak menusia tercapai. Permasalahannya
tidak selesai sampai di sini. Masih ada yang hendak membalas dendam dari pihak
yang dimarahi. Kita boleh bayangkan, betapa banyak kerosakan yang ditimbulkan kerana
marah.
Menyedari
hal ini, islam sangat menekankan kepada umat manusia untuk berhati-hati ketika
emosi. Banyak motivasi yang diberikan Rasulullah SAW agar manusia tidak mudah terjerat
dengan emosi. Diantaranya, beliau menjanjikan sabdanya yang sangat ringkas, “Jangan
marah, bagimu syurga.” (HR. Thabrani dan dinyatakan shahih dalam kitab shahih
At-Targhib no. 2749) Allahuakhbar, jaminan yang luar biasa. Syurga..dihiasi
dengan berbagai kenikmatan, bagi mereka yang mampu menahan marah. Semoga ini boleh
memotivasi kita untuk tidak mudah terjerat dengan emosi.
Bagaimana
Cara Mengawal Diri Ketika Sedang Emosi?
Agar
kita tidak terjerumus ke dalam dosa yang lebih besar, ada beberapa cara mengawal
emosi yang diajarkan dalam Al-Quran dan Sunah. Semoga boleh menjadi ubat yang
mujarab bagi kita ketika sedang marah.
Pertama,
segera memohon perlindungan kepada Allah dari godaan syaitan, dengan membaca
ta’awudz: A-‘UDZU BILLAHI MINAS SYAITHANIR RAJIIM. Kerana punca marah adalah syaitan,
sehingga godaannya boleh direjam dengan memohon perlindungan kepada Allah. Dari
sahabat Sulaiman bin Surd r.a, beliau menceritakan, Suatu hari saya duduk
bersama Nabi SAW. Ketika itu ada dua orang yang saling memaki. Salah satunya
telah merah wajahnya dan urat lehernya memuncak. Kemudian Rasulullah SAW bersabda,
“Sungguh saya mengetahui ada satu kalimat, jika dibaca oleh orang ini, marahnya
akan hilang. Jika dia membaca ta’awudz: A’-uudzu billahi minas syaithanir
rajiim, marahnya akan hilang.” (HR. Bukhari dan Muslim) Dalam riwayat lain,
Rasulullah SAW bersabda, “Apabila seseorang marah, kemudian membaca: A-‘udzu
billah (saya berlindung kepada Allah) maka marahnya akan reda.” (Hadis shahih –
silsilah As-Shahihah, no. 1376)
Kedua,
Diam dan jaga lisan. Orang marah bila berkata penuh emosi. Sehingga boleh jadi
dia berkata sesuatu yang mengundang kemurkaan Allah. Kerana itulah, diam
merupakan cara yang terbaik untuk menghindari timbulnya dosa yang lebih besar. Dari
Ibnu Abbas r.a, Rasulullah SAW bersabda, “Jika kalian marah, diamlah.” (HR.
Ahmad dan Syuaib Al-Arnauth menilai Hasan lighairih). Ucapan kekafiran, celaan
berlebihan, mengumpat takdir, dan sebagainya., boleh saja dicatit oleh Allah
sebagai himpunan dosa bagi ini. Rasulullah SAW mengingatkan, “Sesungguhnya ada
hamba yang mengucapkan satu kalimat, yang dia tidak terlalu memikirkan akibatnya,
namun menggelincirkannya ke neraka yang dalamnya sejauh timur dan barat. (HR.
Bukhari dan Muslim). Di saat kesedaran kita berkurang, di saat nurani kita
tertutup nafsu, jaga lisan baik-baik, jangan sampai lidah tak bertulang ini,
menjerumuskan kita ke dasar neraka.
Ketiga,
mengambil kedudukan lebih rendah. Kecenderungan orang marah adalah ingin selalu
lebih tinggi dan lebih tinggi. Semakin dituruti, dia semakin ingin lebih
tinggi. Dengan posisi lebih tinggi, dia boleh menghamburkan marahnya sepuas-puasnya.
Kerana itulah, Rasulullah SAW memberikan saranan sebaliknya. Agar marah ini dipadam
dengan mengambil posisi yang lebih rendah dan lebih rendah. Dari Abu Dzar r.a,
Rasulullah SAW menasihatkan, “Apabila kalian marah, dan dia dalam posisi
berdiri, hendaknya dia duduk. Kerana dengan itu marahnya boleh hilang. Jika
belum juga hilang, hendak dia mengambil posisi tidur.” (HR. Ahmad 21348, Abu
Daud 4782 dan perawinya dinilai shahih oleh Syuaib Al-Arnauth).
Abu
Dzar r.a, sahabat yang meriwayatkan hadis ini, melindungi dirinya ketika marah
dengan mengubah posisi lebih rendah. Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam
Musnadnya, dari Abul Aswad Ad-Duali, beliau menceritakan kejadian yang dialami
Abu Dzar, “Suatu hari Abu Dzar mengisi timba beliau. Tiba-tiba datang beberapa
orang yang ingin mengerjai Abu Dzar. ‘Siapa diantara kalian yang berani
mendatangi Abu Dzar dan mengambil beberapa helai rambutnya?’ tanya salah
seorang diantara mereka. “Saya.” Jawab kawannya. Majulah orang ini, mendekati
Abu Dzar yang ketika itu berada di dekat timbanya, dan mengetuk kepala Abu Dzar
untuk mendapatkan rambutnya. Ketika itu Abu Dzar sedang berdiri. Beliaupun
langsung duduk kemudian tidur. Melihat itu, orang ramai kehairanan. ‘Wahai Abu
Dzar, mengapa kamu duduk, kemudian tidur?’ tanya mereka kehairanan. Abu Dzar
kemudian menyampaikan hadis di atas. Subhanallah.., demikianlah semangat
sahabat dalam mempraktikkan ajaran Nabi SAW.
Mengapa
duduk dan tidur?
Al-Khithabi
menjelaskan, Orang yang berdiri, mudah untuk bergerak dan memukul, orang yang
duduk, lebih sulit untuk bergerak dan memukul, sementara orang yang tidur,
tidak mungkin akan memukul. Seperti ini apa yang disampaikan Nabi SAW. Perintah
beliau untuk duduk, agar orang yang sedang dalam posisi berdiri atau duduk
tidak segera melakukan tindakan balasan marahnya, yang boleh jadi menyebabkan
dia menyesali perbuatannya setelah itu. (Ma’alim As-Sunan, 4/108)
Keempat,
Ingatlah hadis ini ketika marah. Dari Muadz bin Anas Al-Juhani r.a, Rasulullah
SAW bersabda, “Siapa yang berusaha menahan marahnya, padahal dia mampu meluahkannya,
maka dia akan Allah panggil di hadapan seluruh makhluk pada hari kiamat, sampai
Allah menyuruhnya untuk memilih bidadari yang dia kehendaki. (HR. Abu Daud,
Turmudzi, dan dihasankan Al-Albani). Subhanallah.., siapa yang tidak bangga
ketika dia dipanggil oleh Allah di hadapan semua makhluk pada hari kiamat,
untuk menerima balasan yang besar? Semua manusia dan jin menyaksikan orang ini,
maju di hadapan mereka untuk menerima pahala yang besar dari Allah SWT. Tahukah
kita, pahala ini Allah berikan kepada orang yang hanya sebatas menahan emosi
dan tidak melepaskan marahnya. Boleh kita bayangkan, betapa besar pahalanya,
ketika yang dia lakukan tidak hanya menahan emosi, tapi juga memaafkan
kesalahan orang tersebut dan bahawa membalasnya dengan kebaikan.
Mula
Ali Qori mengatakan, “Pujian yang indah dan balasan yang besar ini diberikan kerana
sebab menahan emosi. Bagaimana lagi jika ditambahkan dengan sikap memaafkan
atau bahkan membalasnya dengan kebaikan. (Tuhfatul Ahwadzi Syarh Sunan
Turmudzi, 6/140). Satu lagi, yang boleh kita ingat ketika marah, agar boleh
meredakan emosi kita: Hadis dari Ibnu Umar, “Siapa yang menahan emosinya maka
Allah akan tutupi kekurangannya. Siapa yang menahan marah, padahal jika dia
mau, dia mampu melepaskannya, maka Allah akan penuhi hatinya dengan keredhaan
pada hari kiamat. (Diriwayatkan Ibnu Abi Dunya dalam Qadha Al-Hawaij, dan dinilai
hasan oleh Al-Albani).
Yang
sukar bukan hanya itu. Ada satu keadaan yang jauh lebih sukar untuk disesuaikan
sebelum itu, yaitu menenangkan diri kita ketika marah untuk mengingat balasan
besar dalam hadis di atas. Umumnya orang yang emosi lupa segalanya. Sehingga
kecil peluang untuk boleh mengingat balasan yang Allah berikan bagi orang yang boleh
menahan emosi. Siapakah kita dibandingkan Umar bin Khatab r.a. Sekalipun
demikian, beliau terkadang lupa dengan ayat dan anjuran syariat, ketika sudah
terikut emosi. Dari Ibnu Abbas r.a, beliau menceritakan bahwa ada seseorang
yang minta izin kepada Khalifah Umar untuk berkata. Umar pun mengizinkannya.
Ternyata orang ini membabi buta dan mengkritik habis Khalifah. “Wahai Ibnul
Khattab, demi Allah, kamu tidak memberikan pemberian yang banyak kepada kami,
dan tidak bersikap adil kepada kami.” Mendengar ini, Umarpun marah, dan hendak
memukul orang ini. Sampai akhirnya Al-Hur bin Qais (salah satu sahabat Umar)
mengingatkan, “Wahai Amirul Mukminin, sesungguhnya Allah berfirman kepada
nabi-Nya SAW: ‘Berikanlah maaf, perintahkan yang baik, dan jangan hiraukan
orang bodoh.’ dan orang ini termasuk orang bodoh.” Demi Allah, Umar tidak jadi
melepaskan emosinya ketika mendengar ayat ini dibacakan. Dan dia adalah manusia
yang paling tunduk terhadap kitab Allah. (HR. Bukhari 4642).
Yang
penting, kita jangan berputus asa, kerana semua boleh dilatih. Belajarlah untuk
mengingat peringatan Allah, dan ikuti serta laksanakan. Boleh juga kita minta
bantuan orang di sekitar kita, suami, isteri, anak kita, pegawai, dan orang di
sekitar kita, agar mereka segera mengingatkan kita dengan janji-janji di atas,
ketika kita sedang marah. Pada perkara sebaliknya, ada orang yang marah di masa
Rasulullah SAW. Beliaupun meminta salah satu sahabat untuk mengingatkannya,
agar membaca ta’awudz, A-‘udzu billahi minas syaithanir rajim.. “Salah satu
temannya mengingatkan orang yang sedang marah ini: ‘Mintalah perlindungan
kepada Allah dari godaan syaitan!’ Dia malah berkata: ‘Apakah kalian sangka
saya sedang sakit? Apa saya sudah gila? Pergi sana!’ (HR. Bukhari 6048).
Kelima,
Segera berwudhu atau mandi. Marah dari syaitan dan syaitan terbuat dari api.
Padamkan dengan air yang dingin. Terdapat hadis dari Urwah As-Sa’di r.a, yang
mengatakan, Sesungguhnya marah itu dari syaitan, dan syaitan diciptakan dari
api, dan api boleh dipadamkan dengan air. Apabila kalian marah, hendaknya dia
berwudhu. (HR. Ahmad 17985 dan Abu Daud 4784) Dalam riwayat lain, dari Abu
Muslim Al-Khoulani, beliau menceritakan, Bahawa Amirul Mukminin Mu’awiyah r.a pernah
berkhutbah di hadapan masyarakat. Dan ketika itu, gaji pegawai belum diserahkan
selama dua atau tiga bulan. Abu Muslim-pun berkata kepada beliau, ‘Hai
Muawiyah, sesungguhnya harta itu bukan milikmu, bukan milik bapakmu, bukan pula
milik ibumu.’ Mendengar ini, Muawiyah meminta hadirin untuk diam di tempat.
Beliau turun dari mimbar, pulang dan mandi, kemudian kembali dan melanjutkan
khutbahnya, ‘Wahai manusia, sesungguhnya Abu Muslim menyebutkan bahwa harta ini
bukanlah milikku, bukan milik bapakku, bukan pula milik ibuku. Dan Abu Muslim
benar. kemudian beliau menyebutkan hadis, Marah itu dari syaitan, syaitan dari
api, dan air boleh memadamkan api. Apabila kalian marah, mandilah. Lalu
Muawiyah memerintahkan untuk menyerahkan gaji mereka. (HR. Abu Nuaim dalam
Hilyah 2/130, dan Ibnu Asakir 16/365).
Dua
hadis ini dinilai lemah oleh para ulama. Hadis pertama dinilai lemah oleh
An-Nawawi sebagaimana keterangan beliau dalam Al-Khulashah (1/122). Syuaib
Al-Arnauth dalam takliq Musnad Ahmad menyebutkan sanadnya lemah. Demikian pula
Al-Albani menilai sanadnya lemah dalam Silsilah Ad-Dhaifah no. 581. Hadis kedua
juga statusnya tidak jauh beza. Ulama pakar hadis menilainya lemah. Kerana ada
perawi yang bernama Abdul Majid bin Abdul Aziz, yang disebut Ibnu Hibban
sebagai perawi Matruk (ditinggalkan). Ada juga ulama yang belum memastikan
kelemahan hadis ini. Diantaranya adalah Ibnul Mundzir. Beliau mengatakan, Jika
hadis ini sahih, perintah yang ada di dalamnya adalah perintah anjuran untuk
meredakan marah dan tidak mengetahui ada ulamayang mewajibkan wudhu ketika
marah. (Al-Ausath, 1/189).
Kerana
itulah, beberapa pakar tetap menganjurkan untuk berwudhu, tanpa diniatkan
sebagai sunah. Terapi ini dilakukan hanya dalam rangka mereda panasnya emosi
dan marah. Dr. Muhammad Najati mengatakan, Hadis ini mengisyaratkan rahasia
dalam ilmu kedoktoran. Air yang dingin, boleh menurunkan darah bergejolak yang
muncul ketika emosi. Sebagaimana ini boleh digunakan untuk menurunkan tekanan
darah tinggi. Kerana itulah, di masa silam, terapi mandi digunakan untuk terapi
psikologi. (Hadis Nabawi wa Ilmu An-Nafs, hlm. 122. dinukil dari Fatwa islam,
no. 133861) Ya Allah, kami memohon kepada-Mu kalimat haq ketika redha (sedang)
dan marah [Doa Rasulullah SAW dalam solatnya – shahih Jami’ As-Shaghir no.
3039]
Ditulis oleh ustadz
Ammi Nur Baits
No comments:
Post a Comment