DOA

‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan Ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya Ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.'

Wednesday, October 2, 2013

Berhenti dan Membuat Pilihan

Adakala kita perlu berhenti dalam sesuatu perkara atau keadaan bila ada yang kurang pasti untuk membuat pilihan atau halatuju yang lain demi memperbaiki keadan yang sedia ada kepada yang lebih baik setelah terdapat kesilapan dan kesalahan. Apabila kita berhenti melakukan perkara salah, kita memberi peluang perkara baik untuk mengejar dan mencari kita. Tiada sesiapapun boleh berundur kembali ke masa lepas dan memulakan kehidupan baru, tetapi sesiapapun boleh memulakannya hari ini dan membuat kesudahan yang baru. Jadi kita perlu mencari titik noktah bagi memberhentikan perkara yang salah dan tidak perlu dalam hidup kita bagi memulakan, mencari, menaggapai sesuatu yang terbaik untuk kehidupan kita
1. Berhenti menghabiskan masa dengan orang-orang yang salah. - Hidup ini terlalu singkat untuk menghabiskan masa dengan orang-orang yang seperti ini. Jika seseorang mahu kita dalam kehidupan mereka, mereka akan memberi ruang untuk kita. Kita tidak perlu berjuang untuk mendapatkannya. Perlu menegaskan diri kepada seseorang yang sentiasa menghadapi sesuatu yang bernilai. Ingat, orang yang berada di tepi kita ketika kita senang adalah musuh kita tetapi orang yang berada di tepi kita ketika susah adalah sahabat kita

2. Berhenti lari dari masalah kita. - Semua orang di dunia ini tidak mudah untuk menahan tumbukan dari orang lain tetapi bagaimana untuk kita mengatasinya? adakah hanya sekadar mengelakkan diri hingga akhir? Pasti ada cara untuk menahan tumbukan dengan cara yang bijak. Jadi berhenti lari dari masalah kerana setiap permasalahan merupakan pengujian terhadap kemantangan kita.

3. Berhenti menipu diri sendiri. - Kita boleh berbohong kepada sesiapa sahaja di dunia, tetapi kita tidak boleh berbohong kepada diri sendiri. Dalam kehidupan kita mempelajari memperbaiki hanya apabila kita ada peluang, dan peluang yang pertama dan yang paling sukar yang boleh kita ambil adalah untuk menjadi jujur dan ikhlas dengan diri kita sendiri.

4. Berhenti meletakkan keperluan diri kita di belakang. - Perkara yang paling menyakitkan adalah jika kita hilang arah, hilang tujuan hidup dalam proses mencintai seseorang melampauinya dan lupa yang diri kita juga istimewa. Ya, kita tolong orang lain; tetapi tolong diri kita juga. Jika tiba masa kita ada sesuatu perkara yang ingin kita lakukan dan perkara yang membawa kebaikan untuk diri kita, kinilah masanya.

5. Berhenti cuba untuk menjadi seseorang yang kita tidak boleh jadi.- Salah satu cabaran terbesar dalam kehidupan di dunia ini ialah cuba untuk membuat diri kita seperti orang lain. Seseorang akan sentiasa menjadi lebih cantik, seseorang itu akan sentiasa menjadi lebih bijak, seseorang akan sentiasa menjadi lebih muda, tetapi mereka tidak akan menjadi seperti kita. Jangan mengubah supaya orang akan suka kita. Jadilah diri sendiri dan orang yang ikhlas akan menyukai diri sebenar kita.
6. Berhenti bergantung pada masa lalu. - Kita tidak akan dapat memulakan episod baru sekiranya kita asyik melihat berulang kali episod lama

7. Berhenti menjadi takut untuk membuat kesilapan. - Melakukan sesuatu dan mendapat kesalahan sekurang-kurangnya sepuluh kali lebih bagus daripada tidak melakukan apa-apa. Setiap kejayaan mempunyai kegagalannya dan setiap kegagalan akan menuju ke arah kejayaan.

8. Berhenti menilai diri dengan kesilapan lalu. - Kita mungkin mencintai orang yang salah, menangis perkara yang salah, walau macam mana pun benda jadi salah, yang pasti, kesalahan membantu kita ke arah perkara dan orang yang betul. Manusia, semua buat kesilapan, ada perjuangan, dan juga ada penyesalan tentang yang lalu. Tetapi kita bukan kesalahan kita, kita bukan perjuangan kita, kita di sini SEKARANG dengan kuasa untuk membentuk hari dan masa depan kita. Setiap benda yang berlaku terhadap diri kita adalah penyediaan kita untuk masa yang akan datang.

9. Berhenti cuba untuk membeli kebahagiaan. - Banyak perkara yang kita inginkan adalah mahal. Tetapi hakikatnya, perkara-perkara yang benar-benar memuaskan kita benar-benar bebas – cinta, ketawa dan bekerja dengan gembira.

10. Berhenti melihat orang lain untuk kebahagiaan. - Jika kita tidak gembira dengan siapa yang kita berada di sekeliling kita, kita tidak akan gembira dalam hubungan jangka masa panjang dengan sesiapa pun. Kita perlu untuk mewujudkan kestabilan dalam kehidupan kita sendiri terlebih dahulu sebelum kita boleh berkongsi dengan orang lain.

11. Berhenti jadikan diri kita terbiar. - Jangan berfikir terlalu banyak atau kita akan mewujudkan satu masalah yang tidak ada di tempat pertama. Menilai situasi dan mengambil tindakan tegas. Kita tidak boleh mengubah apa yang kita tidak mahu kerana meningkatkan kemajuan adalah melibatkan risiko.
12. Berhenti pemikiran kita yang selalu tidak bersedia. - Tiada siapa yang pernah merasakan 100% bersedia apabila peluang timbul. Kerana peluang yang paling besar dalam kehidupan akan memaksa kita untuk berkembang dengan lebih maju.

13. Berhenti terlibat dalam hubungan untuk sebab-sebab yang salah. Hubungan mesti dipilih dengan bijak. Ia adalah lebih baik untuk bersendirian daripada berada dalam kumpulan yang buruk. Tidak perlu tergesa-gesa. Jika kita berniat baik, pasti akan di balas dengan baik.

14. Berhenti menolak hubungan baru hanya kerana yang lama berjalan dengan baik. - Dalam kehidupan, kita akan menyedari bahawa terdapat tujuan untuk setiap orang yang kita jumpai. Sesetengah akan menguji kamu, sesetengah akan menggunakan kita dan ada yang akan mengajar kita. Tetapi yang paling penting, ada yang akan membawa jalan keluar yang terbaik untuk diri kita.

15. Berhenti cuba untuk bersaing dengan orang lain. - Jangan bimbang tentang apa yang orang lain lakukan walaupun ianya lebih baik daripada kita. Tumpukan sahaja dengan mengalahkan rekod kita sendiri setiap hari. Kejayaan adalah pertempuran antara KITA dan DIRI sahaja.

16. Berhenti cemburu dengan orang lain. - Cemburu merupakan satu sifat yang kurang elok yang boleh mengundang bahaya sekiranya tidak pandai mengawalnya. Cemburu sikit-sikit bolehlah. Jangan sampai memudaratkan diri dan orang lain.

17. Berhenti mengadu tentang diri sendiri. - Semua orang pasti ada kelemahan diri. Walaupun kita tidak dapat menjadi seperti orang kaya atau berjaya, percayalah, sebenarnya diri kita adalah yang paling terbaik.

18. Berhenti berdendam. -  Jangan hidup dengan kebencian ada di dalam hati kita. Kita akan berakhir sehingga mencederakan diri sendiri lebih daripada orang yang kita benci. Pengampunan adalah jawapannya … mari mencari kedamaian, bebaskan diri sendiri! Dan ingat, keampunan tidak hanya untuk orang lain, ia adalah untuk kita juga.

19. Berhenti membiarkan orang lain membawa kita ke tahap mereka. -  Jangan asyik menjaga hati orang lain sedangkan hati sendiri tidak terjaga.

20. Berhenti membuang masa menerangkan diri kita kepada orang lain. - Kawan-kawan kita tidak memerlukannya dan musuh kita tidak akan percaya juga. Hanya melakukan apa yang kita tahu di dalam hati kita sudah memadai.

21. Berhenti melakukan sesuatu yang sama berulang-ulang kali tanpa rehat. - Masa untuk tarik nafas ketika kita tidak ada masa untuknya. Kalau kita kerap melakukan sesuatu yang kita selalu melakukan, kita selalu dapat apa yang kita ingini. Kadangkala, kita perlu jauhkan diri kita dari melihat sesuatu dengan jelas.
22. Berhenti melupakan kenangan detik-detik kecil. Nikmati perkara-perkara kecil, kerana satu hari jika kita teringatkannya, ia boleh menjadi perkara yang sangat besar dalam kenangan kita. Bahagian terbaik dalam hidup kita ialah kenangan yang kecil, ingat kembali detik-detik kecil kita tersenyum dengan orang yang kita bahagia.

23. Berhenti cuba untuk membuat perkara yang sempurna. - Di Dunia ini tidak ada ganjaran yang sempurna tetapi balasannya adalah baik jika kita lakukannya dengan ikhlas.

24. Berhenti mengikuti jalan yang kurang rintangan. - Hidup tidak mudah, terutama apabila kita merancang untuk mencapai sesuatu yang berfaedah. Jangan mengambil jalan yang mudah. Adakan sesuatu yang luar biasa.

25. Berhenti bertindak seperti segala-galanya adalah baik tapi ianya tidak. -  Ia okay untuk jatuh selain untuk seketika. Kita tidak perlu sentiasa berpura-pura untuk menjadi kuat, dan tidak ada kekuatan untuk sentiasa membuktikan bahawa segala-galanya akan baik. Kita tidak perlu bimbang dengan apa yang orang lain sedang pikirkan – menangis jika kita perlu – ia sihat untuk menitiskan air mata kita. Lebih cepat kita lakukan, lebih cepat kita akan tersenyum lagi.

26. Berhenti menyalahkan orang lain dalam masalah kita. - Sejauh mana kita boleh mencapai impian kita? ia hanya bergantung kepada sejauh mana kita memikull tanggungjawab dalam hidup kita. Apabila kita menyalahkan orang lain atas apa yang kita lalui, kita menafikan tanggungjawab kita.

27. Berhenti cuba untuk menjadi segala-galanya kepada semua orang. - Berbuat demikian adalah mustahil, dan ia hanya akan membakar diri kita. Tetapi membuat seseorang tersenyum BOLEH mengubah dunia ini. Mungkin tidak seluruh dunia, tetapi dunia mereka..

28. Berhenti bimbang banyak sangat. - Jangan asyik berasa bimbang sahaja, kita tidak pasti bila ia akan berlaku. Tumpukan perkara yang ada di depan mata.

29. Berhenti memberi tumpuan kepada apa yang kita tidak mahu berlaku. - Fokus kepada apa yang kita mahu berlaku. Letakkan pemikiran positif di barisan hadapan dan setiap kisah itu adalah kejayaan yang sangat besar. Jika kita bangun setiap pagi dengan pemikiran bahawa sesuatu yang indah akan berlaku dalam hidup kita hari ini, dan kita memberi perhatian teliti, kita sering akan mendapati bahawa kita adalah betul.


30. Berhenti yang tidak bersyukur. - Tidak kira bagaimana baik atau buruknya keadaan kita, bangun setiap hari dan bersyukur dengan kehidupan kita. Ada Seseorang di tempat lain yang lebih susah dan sedaya upaya berjuang untuk diri mereka

1 comment:

Ct Nurqia said...

Sedang melewati detik perpisahan..in sha allah entry ini bermkna..trimas